Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rainsensorin herkkyys E46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minurmi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 222
    • Pirkanmaa

    Rainsensorin herkkyys E46

    Jotenkin tuntuu, että nuo pyyhkimet klaapii hiukan turhan kuivaa lasia. Voikohan ton rainsensorin herkkyyttä säätää, muutenkin kuin siitä viiksen rullasta, se on jo epäherkimmällä. En oo vielä keksiny että mitä tekoa voi olla sillä herkimmällä asennolla kun nytkin jo pyyhii ihan liikaa!

    Onko muilla ollu sellasia huomioita, että hyvätkin pyyhkijänsulat (esim. bosch) klapsuttavat lasin pintaa jos hiukankin liian kuivaa? Alkuperäisillä sulilla tätä ongelmaa ei ole. Aikoinaan vanhemmilla oli vm.99 E46 ja siinä tämä ominaisuus oli. Omassa E46:ssa tuntuu olevan sama tilanne...
    ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
    ex. E46 330 Ci M-Sport -03
    ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
    ex. E36 316i -92
  • henri
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 5752
    • Kiuruvesi/Iisalmi

    #2
    On tullut huomattua sama...mutta välillä myös toisinkin päin (aika harvoin), silloin kun sataa vähän vaakasuoraan pientä tihkusadetta isomman tuulen kanssa, niin melko pian on huononäkyvyys ja kun ei ole kunnon pisaroita niin ei lähde pyyhkimään...Onko sitten paljon herkempi se ylimmäinen asento:think, yleensä on keskellä tai ihan alhaalla

    Kuitenkin olen tyytyväinen tuohon systeemin
    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
    Ex. E30 320i 2d GTS -88


    E46 330Cd (projekti V.2)


    ----------------------------

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #3
      Välillä kyllä tuntuu että rainsensor nukkuu tai jotain, meinaan ettei se aina pyyhi kun olis tarvetta. Näin siis asento 1:llä.
      Itse pidän 2:lla ja hyvin tuntuu omaan makuun natsaavan, välillä 3:lle kun taas 4 on jo liian herkkä.

      Itselläni myös Boschin sulat, mulla taas "paukkuu" kun pyyhin yläasennossa tekee kääntöliikkeen takaisin alas. Onkohan nuo Boschin sulat vähän liian kovaa kumia?
      Tuntuu että kaikki haukkuu Boschin sulkia kovaksi, mutta toisaalta ne pyyhkii hyvin..
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Eipä pääse "herkkyyttä" säätämään. Tehtaan jäljiltä se mikä on ja sillä siisti (tuulilasi)
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by Dani View Post
          Itselläni myös Boschin sulat, mulla taas "paukkuu" kun pyyhin yläasennossa tekee kääntöliikkeen takaisin alas. Onkohan nuo Boschin sulat vähän liian kovaa kumia?
          Tuntuu että kaikki haukkuu Boschin sulkia kovaksi, mutta toisaalta ne pyyhkii hyvin..
          Vastaavaa kokemusta itsellänikin on Boschin sulista. Hyppii ja tekee raitaa heti uudesta pitäen. Ikinä en enää Boscheja osta. Nyt on Bemun orkkissulat ollu jo hetken käytössä ja ai ai ku pyyhkii hienosti ja pehmeästi.

          Aiemmin omassa e39:ssä sadetunnistin toimi myös miten sattuu, alkoi esim. pyyhkimään yhtäjaksoisesti, vaikkei satanut... Tuulilasin vaihdon jälkeen tuntuu pelittävän kuin unelma. Eli lasin naarmuisuudellakin on vaikutusta tuon toimintaan.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • minurmi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 222
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Thuppu View Post
            Vastaavaa kokemusta itsellänikin on Boschin sulista. Hyppii ja tekee raitaa heti uudesta pitäen. Ikinä en enää Boscheja osta. Nyt on Bemun orkkissulat ollu jo hetken käytössä ja ai ai ku pyyhkii hienosti ja pehmeästi.

            Aiemmin omassa e39:ssä sadetunnistin toimi myös miten sattuu, alkoi esim. pyyhkimään yhtäjaksoisesti, vaikkei satanut... Tuulilasin vaihdon jälkeen tuntuu pelittävän kuin unelma. Eli lasin naarmuisuudellakin on vaikutusta tuon toimintaan.
            Juu, kyl se on originellisulat haettava. Useimmiten bemariin tuntuu parhaiten käyvän juurikin orggisosat.

            Tuulilasi tossa ei kovin naarmuinen ole, on tietääkseni kerran vaihdettu. Onko muuten ton sadetunnistimen kanssa oltava jonkinmoinen erikoislasi?
            ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
            ex. E46 330 Ci M-Sport -03
            ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
            ex. E36 316i -92

            Comment

            • minurmi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 222
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by minurmi View Post
              Juu, kyl se on originellisulat haettava. Useimmiten bemariin tuntuu parhaiten käyvän juurikin orggisosat.

              Tuulilasi tossa ei kovin naarmuinen ole, on tietääkseni kerran vaihdettu. Onko muuten ton sadetunnistimen kanssa oltava jonkinmoinen erikoislasi?
              Itse itselleni vastaten:

              Kyl se tuli taas todistettua että bemarin originellisulat on parhaat ja edulliset! Ei paljon klapsuttele ja liukuu tasaisesti lasin pintaa. Ja hintaa huimat 28 euroo (marmoritiskiltä) kun boschin sulat taitaa olla päälle 30 euroa. Ovat muuten orggissulat boschin logolla varustetut, tosin hieman erilaiset kuin boschin omat.
              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
              ex. E36 316i -92

              Comment

              • zaci
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 459
                • Kuopio

                #8
                Ootteko kokeillu liikauttaa sitä herkkyyssäädintä asennosta 1->2->1 jos tuntuu liian herkältä?

                Jos viiksen jättää tihku-asentoon ja auton sammuttaa, niin seuraavalla käynnistyksellähän tihku ei ole toiminnassa, vaan se pitää ikään kuin "resetoida" liikuttamalla viiksi ala-asentoon ja sitten taas takaisin tihkulle. Voisiko tuossa herkkyysrullassa olla myös jokin käynnistyksen jälkeinen vakioasetus, joka muuttuu vasta kun asennon muuttaa rullasta? Näin toimimalla ainakin oma sadetutka toimii hyvin, lukuunottamatta tuota jatkuvaa "resetointia" käynnistysten jälkeen.

                Itsellä siis E39 mutta oletettavasti systeemit aika samanlaisia.

                Edit: topicin aloittajalla olikin jälkipään E46, joten systeemi voi olla erilainen..
                BMW F20 120xDa 2016 140kW

                Comment

                • miccou
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 488
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by minurmi View Post
                  Itse itselleni vastaten:

                  Kyl se tuli taas todistettua että bemarin originellisulat on parhaat ja edulliset! Ei paljon klapsuttele ja liukuu tasaisesti lasin pintaa. Ja hintaa huimat 28 euroo (marmoritiskiltä) kun boschin sulat taitaa olla päälle 30 euroa. Ovat muuten orggissulat boschin logolla varustetut, tosin hieman erilaiset kuin boschin omat.
                  Minusta bemarin tehdasasennussulat ovat ainakin aikaisemmin olleet SWF:t. Ostin muutaman kerran SWF:n sulkia Saksasta ja on todellakin parhaat sulat. Muutama kuukausi sitten menin ostamaan boschin sulkia liikkeestä, mutta myyjä haukkui boschin sulat aivan pystyyn. Boschin sulkien materiaali on kuulemma huonontunut todella paljon, minkä voi lukea myös tästä ketjusta. Otin sitten kokeiluun sellaiset litteänmalliset sulat (en muista merkkiä) mutta ne rupesi vinkumaan ja hyppimään jo parin viikon käytön jälkeen...
                  VW Passat 1.8t -04


                  X1 20Da X-Drive -13
                  E39 530Da Touring -01
                  E39 525iA Touring -01
                  E46 325iA Sedan -01
                  E46 320D Touring -00
                  Audi A3 1.9TDI -01
                  VW Multivan 2.5 TDI -05

                  Comment

                  • minurmi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 222
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by zaci View Post
                    Ootteko kokeillu liikauttaa sitä herkkyyssäädintä asennosta 1->2->1 jos tuntuu liian herkältä?

                    Jos viiksen jättää tihku-asentoon ja auton sammuttaa, niin seuraavalla käynnistyksellähän tihku ei ole toiminnassa, vaan se pitää ikään kuin "resetoida" liikuttamalla viiksi ala-asentoon ja sitten taas takaisin tihkulle. Voisiko tuossa herkkyysrullassa olla myös jokin käynnistyksen jälkeinen vakioasetus, joka muuttuu vasta kun asennon muuttaa rullasta? Näin toimimalla ainakin oma sadetutka toimii hyvin, lukuunottamatta tuota jatkuvaa "resetointia" käynnistysten jälkeen.

                    Itsellä siis E39 mutta oletettavasti systeemit aika samanlaisia.

                    Edit: topicin aloittajalla olikin jälkipään E46, joten systeemi voi olla erilainen..
                    Joo toikin on tullut koitettua kun oikein liipparit vauhkoontuu pyyhimään. Joskus rauhoittuvat hetkeksi kääntämällä herkkyysrullaa edestakaisin. "Sopivalla" sateella toimii kyl kun unelma mut sit kun ihan pientä tihkua tulee niin turhan usein vaan pyyhii.

                    Nyt ei enää kyl paljon haittaa kun ei liipparit pidä ylimääräisiä ääniä
                    ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                    ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                    ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                    ex. E36 316i -92

                    Comment

                    • Murska
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2004
                      • 382
                      • Savo

                      #11
                      Edelliseen 330:een tilasin varaosaliikkeestä SWF:n sulat kun ei hyllytavarana löytynyt. Sulat olivat kyllä hyvät ja äänettömät...Mutta meinasi paskahalvaus iskeä kun myyjä löi hinnan kassakoneeseen, 85€/pari, pienen kyynelehtimisen jälkeen hinta oli 55€, silti tajuttoman kalliit...
                      e61 530i touring M-sport LCI -08
                      Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                      Ex:e46 330i -01 Sedan
                      Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #12
                        BMW orkkis sulkaparit 32€ autokeskuksessa
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • Sickness
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 1923
                          • Helsinki

                          #13
                          Täällä E39:n sadetunnistin aiheuttaa harmaita hiuksia koska ei mieletäni pyyhi tarpeeksi usein. Kytkin on herkimmällä asetuksella, mutta silti tekee mieli välillä puuttua toimintaan. Tosin sulatkin on paskat, mutta siihen saadaan korjaus ensi viikolla.
                          E39 520iA -02

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #14
                            Ainakin E60;ssä sadetunnistimen voi kalibroida uudelleen esim. tuulilasin kuluneisuuden johdosta. Kuluneisuus aiheuttaa juuri sekoilua pyyhkimistiheydessä.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17528
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Vastaavaa kokemusta itsellänikin on Boschin sulista. Hyppii ja tekee raitaa heti uudesta pitäen. Ikinä en enää Boscheja osta. Nyt on Bemun orkkissulat ollu jo hetken käytössä ja ai ai ku pyyhkii hienosti ja pehmeästi.

                              Aiemmin omassa e39:ssä sadetunnistin toimi myös miten sattuu, alkoi esim. pyyhkimään yhtäjaksoisesti, vaikkei satanut... Tuulilasin vaihdon jälkeen tuntuu pelittävän kuin unelma. Eli lasin naarmuisuudellakin on vaikutusta tuon toimintaan.
                              Saman olen todennut.E39 sadetunnistin ei ihan täysin toiminut, vika ei tosin noin suuri ollut. Ostin Boschit E46:een ja alusta saakka on raitoja jättänyt. Vuoden käytön jälkeen vaihtokunnossa .

                              Originally posted by minurmi View Post
                              Itse itselleni vastaten:

                              Kyl se tuli taas todistettua että bemarin originellisulat on parhaat ja edulliset! Ei paljon klapsuttele ja liukuu tasaisesti lasin pintaa. Ja hintaa huimat 28 euroo (marmoritiskiltä) kun boschin sulat taitaa olla päälle 30 euroa. Ovat muuten orggissulat boschin logolla varustetut, tosin hieman erilaiset kuin boschin omat.
                              Niin, kukas ne alkuperäiset sitten tekee? Muistaakseni joskus oli ranskalainen valmistaja, joka E39:iin teki alkup.sulat...? Boschia en olisi kyllä veikannut, SWF:ää olisin ehdottanut myöskin:

                              Originally posted by Murska View Post
                              Edelliseen 330:een tilasin varaosaliikkeestä SWF:n sulat kun ei hyllytavarana löytynyt. Sulat olivat kyllä hyvät ja äänettömät...Mutta meinasi paskahalvaus iskeä kun myyjä löi hinnan kassakoneeseen, 85€/pari, pienen kyynelehtimisen jälkeen hinta oli 55€, silti tajuttoman kalliit...
                              Kylläpä hinta "yllättäen" laski...
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎