Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d luotettavuus vm 2002-4?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maxeaxe
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 1

    320d luotettavuus vm 2002-4?

    uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
    Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
    Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ainoa varsinainen "murheenkryyni" on tuo -01 Italialaiseksi muuttunut Garretin turbo, mutta muuten menee kyllä. Eli ketjukoneesta on kyse ja muut mahdolliset ongelmat liittyy lähinnä anturipuolen pikku murheisiin.

    Comment

    • jardahl
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 176
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Ainoa varsinainen "murheenkryyni" on tuo -01 Italialaiseksi muuttunut Garretin turbo, mutta muuten menee kyllä. Eli ketjukoneesta on kyse ja muut mahdolliset ongelmat liittyy lähinnä anturipuolen pikku murheisiin.
      Tämä italialaisuus on mennyt täysin ohi... onko garretin omistus/tuotantopaikka muuttunut ja laatu huonontunut vai mikä tässä on?
      Kysyy tyhmä ja tietämätön ja sigun autolla ajava :think
      Model S

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Siis aika harva 2000-luvun Bemun osa valmistetaan Saksassa, vaan taitaa olla mm.Ranskalaisvalmisteista tavaraa enemmän puolet.
        320D:ssä v.98-01 turbo oli Ranskalaisvalmisteinen Garret, kun taas tuossa uudemmassa se on siis Italialasvalmisteinen Garret.

        Comment

        • SkyMan
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 518
          • Sirius

          #5
          Originally posted by maxeaxe View Post
          uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
          Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
          Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
          Omia kokemuksia ei vielä ihan hirveästi ole, mutta jotakin kumminkin. Autoni, 320d Touring ´03 6-vaiht. manuaaliaskilla, on kulkenut omistuksessani 90tkm lähtien ja nyt mittarissa on n. 143tkm. Tähän ajomäärään on mennyt reilut puolitoista vuotta.

          Isompia murheita ei ole kohdalleni osunut, vaan kaikki varaosat ja korjaukset on kuuluneet ns. normaalin kulumisen piirin. Jarrut on käyty kertaalleen läpi, sekä yksi tukivarsi on vaihdettu. Näiden lisäksi etuvilkkujen lasit on vaihdettu sekä takaovien kahvoja voideltu (kai käytön puutteesta olivat vähän kangistuneet)

          Muuten on käynyt kuin kello, (kop. kop.) ja vieläpä ilahduttavan pienellä. Yli kuuden litran mitattuja kulutuksia on tullut 3kpl. Kyllä, pidän kirjaa kaikista tankkauksista. Pari kertaa on mennyt alle viiden. Pääsääntöisesti ajan vakkari päällä ja n. 70/30 maantiepainotteisesti. Ajotietokone on optimistinen, karkeasti arvioituna n. 0.5 litran verran. Peräkärry perässä valehtelee enemmän; väittää, että kulutus ei muutu, mutta tosiasiassa pari desiä tulee helposti lisää.

          Kaikin puolin mukava peli, vähän pienihän tuo on sisätiloiltaan, mutta siltikin se tila, mitä on tarjolla, on mielestäni hyvää, käyttökelpoista tilaa. Esim. tätä nykyä myös lastenvaunut menevät renkaineen suht. kivutta takaluukkuun, vaikka se ei litrojen valossa maailman suurin olekaan. Korostan siis, että auto on sisätiloiltaan pienehkö, mutta silti ehkä liikaa siltä osin parjattu.

          Turbojen puhutaan paukkuneen juu, itse toivon parasta. Jälkikäyttelen autoani jokaisen vähänkin pidemmän (muutama kymmenen km) ajon jälkeen, vielä ainakin pelaa varsin mallikkaasti. Tiedä sitten onko siitä käyttämisestä mitään apua, kilahtaahan se, jos siellä jotakin tautia siihen suuntaan on.

          Ps. Autossani ei ole lastua, eli vakio 150hv/330nm mopedi.

          -Matti ÄL-
          Coffee isn´t my cup of tea

          Comment

          • Olsberg
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 349
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by maxeaxe View Post
            uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
            Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
            Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
            Itselläni tuo sigun auto ollut ajossa pari kuukautta ja kilometrejä on tullut nelisen tuhatta lisää. Nyt mittarissa on reilut 108tkm. Hyvin on pelittänyt tähän asti. Joku jarrulevy taitaa vaan olla kiero(ollut alusta asti), kun jarruttaessa tuntuu selvää epätasaisuutta jarrutusvoimassa. Rattia ei kuitenkaan täristä. Pitäisi laittaa kuntoon, kunhan jaksaa. Toinen alusta asti ollut vika on käsijarru, joka ei ota toiselta puolelta juuri ollenkaan. Vikana varmaan joko täysin rikki oleva kenkä, tai jotain vaijerihäikkää. Uudet kengät on kyllä jo ostettuna ja odottaa paikalleen laittamista.

            Nämä pikkuviat olivat siis tiedossa ostettaessa ja pienellä vaivalla nuo korjaantunee. Tuohon 20ke hintaluokkaan 320d on järkevin ratkaisu. Facelift-malli tottakai. Automaatti on ilmeisesti ihan luotettava tuon koneen kanssa. Vääntö noita kai rikkoo, jos on rikkoakseen. Melkein kannattaa käydä kokeilemassa molempien vaihteistojen kanssa, jos mahdollista.
            Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by Olsberg View Post
              Itselläni tuo sigun auto ollut ajossa pari kuukautta ja kilometrejä on tullut nelisen tuhatta lisää. Nyt mittarissa on reilut 108tkm. Hyvin on pelittänyt tähän asti. Joku jarrulevy taitaa vaan olla kiero(ollut alusta asti), kun jarruttaessa tuntuu selvää epätasaisuutta jarrutusvoimassa. Rattia ei kuitenkaan täristä. Pitäisi laittaa kuntoon, kunhan jaksaa. Toinen alusta asti ollut vika on käsijarru, joka ei ota toiselta puolelta juuri ollenkaan. Vikana varmaan joko täysin rikki oleva kenkä, tai jotain vaijerihäikkää. Uudet kengät on kyllä jo ostettuna ja odottaa paikalleen laittamista.

              Nämä pikkuviat olivat siis tiedossa ostettaessa ja pienellä vaivalla nuo korjaantunee. Tuohon 20ke hintaluokkaan 320d on järkevin ratkaisu. Facelift-malli tottakai. Automaatti on ilmeisesti ihan luotettava tuon koneen kanssa. Vääntö noita kai rikkoo, jos on rikkoakseen. Melkein kannattaa käydä kokeilemassa molempien vaihteistojen kanssa, jos mahdollista.
              Luulenpa että saat käsijarrun kuntoon kun sitä vaan säätää. Itsellä E46 oli samaa vikaa ja säädöllä korjaantui
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • Olsberg
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 349
                • Jyväskylä

                #8
                Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.
                Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                Comment

                • vaviah
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 632
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Olsberg View Post
                  Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.
                  Juu jotain merkillistä noissa on. Itsellä oli kanssa niin, että toinen puoli ei ottanut oikein ollenkaan kiinni. Säädin korjausmanuaalin mukaan kengät lähelle rumpua niin, että viidellä naksautuksella piti jonkun verran tasaisesti molemmin puolin ja seitsemällä piti kunnolla. Kahdeksaan naksaukseen asti sai vedettyä kun oikein riuhtoi. Nyt parin kuukauden päästä ottaa taas vain toinen kiinni ja kahva nousee 10 naksausta... Lisäksi ottaa välillä ensin kiinni, mutta sitten kahva paukahtaa ja nousee pari naksausta ylöspäin. Täytynee säätää uudestaan juuri ennen katsastusta. Nyt se pysyy kyllä toisella pyörällä mäessäkin hyvin. Sori - meni vähän OT.
                  X1 18d sDrive -18
                  320i GT xDrive -13
                  i3 BEV -13
                  X1 18dA xDrive -16
                  X5 3.0iA -00
                  320d Touring -00
                  528iA Touring -97
                  325 CiA -93
                  316i -94
                  316 -88

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by vaviah View Post
                    Juu jotain merkillistä noissa on. Itsellä oli kanssa niin, että toinen puoli ei ottanut oikein ollenkaan kiinni. Säädin korjausmanuaalin mukaan kengät lähelle rumpua niin, että viidellä naksautuksella piti jonkun verran tasaisesti molemmin puolin ja seitsemällä piti kunnolla. Kahdeksaan naksaukseen asti sai vedettyä kun oikein riuhtoi. Nyt parin kuukauden päästä ottaa taas vain toinen kiinni ja kahva nousee 10 naksausta... Lisäksi ottaa välillä ensin kiinni, mutta sitten kahva paukahtaa ja nousee pari naksausta ylöspäin. Täytynee säätää uudestaan juuri ennen katsastusta. Nyt se pysyy kyllä toisella pyörällä mäessäkin hyvin. Sori - meni vähän OT.
                    Säädetään niin, että ensin käsijarru vapaaksi, ja sitten varmistetaan että kahvan juuresta vaijerit löysällä (etteivät ole kireällä jo lepoasennossa siis).
                    Sitten kehitään kengät lähes rumpuun kiinni.
                    Lopuksi kahvasta pari naksua, ja vaijereista löysät pois.

                    Jos kehiminen on tehty, mutta esim. toisessa vaijerissa edes vähänkin enemmän löysää kuin toisessa, ottaa tosi epätasasesti se kässäri.

                    Eikös noissa vaijereissa se lukitus ole kahdella mutterilla? Jospa ne mutterit on löysällä, ja lukitus antaa periks pikkuhiljaa sieltä vaijerin päästä...
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Säädetään niin, että ensin käsijarru vapaaksi, ja sitten varmistetaan että kahvan juuresta vaijerit löysällä (etteivät ole kireällä jo lepoasennossa siis).
                      Sitten kehitään kengät lähes rumpuun kiinni.
                      Lopuksi kahvasta pari naksua, ja vaijereista löysät pois.

                      Jos kehiminen on tehty, mutta esim. toisessa vaijerissa edes vähänkin enemmän löysää kuin toisessa, ottaa tosi epätasasesti se kässäri.

                      Eikös noissa vaijereissa se lukitus ole kahdella mutterilla? Jospa ne mutterit on löysällä, ja lukitus antaa periks pikkuhiljaa sieltä vaijerin päästä...
                      Ok. Korjausoppaassa oli hiukan eri tavalla, mutta tuo kuulostaa järkevältä. Oikeaoppinen kireys on käsittääkseni 7 naksua, vähintään viisi eikä enempää kuin 10. Täytyypä katsoa uudestaan. Minulla ei ollut kuin yksi mutteri noissa vaijereissa ja ne pyörii ihan löysällä ala-asennossa. Varmastikin siis löystyvät ajan myötä lisää. E39:ssä oli vielä kaksi mutteria/puoli. Tein itse niin, että löysytin vaijerit, kiristin kengät niin, että pitävät mollemin puolin tasaisesti 7 naksulla ja lopuksi otin löysät vaijereista pois.
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by vaviah View Post
                        Ok. Korjausoppaassa oli hiukan eri tavalla, mutta tuo kuulostaa järkevältä. Oikeaoppinen kireys on käsittääkseni 7 naksua, vähintään viisi eikä enempää kuin 10. Täytyypä katsoa uudestaan. Minulla ei ollut kuin yksi mutteri noissa vaijereissa ja ne pyörii ihan löysällä ala-asennossa. Varmastikin siis löystyvät ajan myötä lisää. E39:ssä oli vielä kaksi mutteria/puoli. Tein itse niin, että löysytin vaijerit, kiristin kengät niin, että pitävät mollemin puolin tasaisesti 7 naksulla ja lopuksi otin löysät vaijereista pois.
                        Juu, tosiaan noissa E39:ssä ainakin -96 on käytetty kahta mutteria.
                        Onko tuossa yks mutteri systeemissä se mutteri nylock tms. itselukittuva? Jospa sitä on veivattu niin paljon, ettei lukitus enää pure. Tiedä häntä...
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          #13
                          Ei ne mutterit ainakaan yhtään pidä joten epäilen että ei ole lukkomallia. Täytyy laittaa toiset mutterit perään kun tuon säätää kesänakkien vaihdon yhteydessä uudelleen.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • jasse
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 473
                            • Salo , Finland

                            #14
                            Originally posted by maxeaxe View Post
                            uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
                            Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
                            Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
                            Mulla oli ennen - 03 e46 320dA, autoa ostaessa mittarissa oli jotain 80th ja nyt kun se meni vaihtoon niin mittarissa oli 233th.
                            Osat mitkä siihen vaihdoin oli lähinnä normaalistikin kuluvia osia kuten,
                            Iskarit, jouset eteen, alatukivarret, jarrulevyt ja palat.
                            Powerpoxikin oli jonku aikaa kiinni.
                            Mulle jäi aika positiivinen kuva ko. autosta.

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Olsberg View Post
                              Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.
                              En vaan jaksa uskoa että vähän yli 100tkm ajetussa on käsijarrukengät kuluneet. Oliskohan sun säädöissä mennyt joku pieleen? Meidän porukoitten nissanissa on orkkis kengät takana ja ajettu 345tkm
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎