320d luotettavuus vm 2002-4?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kukkoshka
    replied
    Itsellä vm. -02, 110 kw, 190 tkm. Minulla ollut 70 tkm. Suurimmat ongelmat olleet turbon hajoaminen (veto hävisi alakierroksilta) ja käsijarrua saa säädellä n. vuoden välein.

    Ja sitten jos/kun turbo laukeaa (itsellä n. 185 tkm kohdalla), niin esim. tuolta saa "hiukan" Suomi-hintoja edullisemmin: http://en.turbolader.net/

    Sähköpostilla kysyin tarjouksen ja sen jälkeen sain laskun pdf-muodossa sähköpostiin. Maksun jälkeen paketti tuli viidessä päivässä.

    Ja hintaa oli kaikkineen 824,67 euroa.
    - Turbo, 750431-5012S...........644,00 €
    - Tiivistesarja 7001-0027..........11,00 €
    - UPS -postikulut.....................38,00 €
    - 19 % MwSt (varmaan alv?)....131,67 €

    Leave a comment:


  • wexfly
    replied
    Originally posted by Olsberg View Post
    Rankkaa offtopicia tulee, mutta otinpa tuossa äsken levyt irti ja ei siellä kulumaa ollut nimeksikään. Ruostetta kyllä sitäkin enemmän. Levytkin piti vetää hermeettisen ulosvetäjän ja kumivasaran avulla pois. Levyt menee vaihtoon joka tapauksessa, joten sen puoleen ei haitannut ronskit otteet. Eli käsijarrun säädöt oli pielessä ja varmaan ruoste oli jumittanut osia, sillä se säätörulla ei oikein pyörinyt kunnolla mihinkään suuntaan. Pitää jatkaa huomenna projektia.
    Moi. Varsinainen syy käsijarrujen toimintaan on käyttö. Bimmereissä (E46) käsijarru on ns. Erillinen rumpu kuten volvossa ja mersussa, jne.. käytännössä (yleensä) automaattivaihteisen ja manuaalin kuljettajat eivät käytä edes seisontajarrua, joka altistaa ne juuri liikkumattomana ruosteelle ja suola-pöly pinttymälle. Mutta toinen seikka on japanilaisautot joissa on pää käyttöjarru takana.(Yleisesti rumpujarrut) toimivat moitteetta. Etuvetomalleissa käytetään heikkotehoisia jarrutustehoja taka-akselilla, joten kestävyys on tosiaan suuri. Tämän tapaista tekniikkaa taas ei voida käyttää bimmer autoissa koska autot vetää taka-akselilta, joten tässä vuosien oma kokemus näistä. Mielestäni bmw on hyvin laadukas auto. E46 on pieni sisätiloiltaan, ja toinen miinus tulee takapään melusta. Muuta kritikkiä en löydä. Ps. ei kokemusta diesel mallista.

    Leave a comment:


  • Olsberg
    replied
    Originally posted by arska84 View Post
    En vaan jaksa uskoa että vähän yli 100tkm ajetussa on käsijarrukengät kuluneet. Oliskohan sun säädöissä mennyt joku pieleen? Meidän porukoitten nissanissa on orkkis kengät takana ja ajettu 345tkm
    Rankkaa offtopicia tulee, mutta otinpa tuossa äsken levyt irti ja ei siellä kulumaa ollut nimeksikään. Ruostetta kyllä sitäkin enemmän. Levytkin piti vetää hermeettisen ulosvetäjän ja kumivasaran avulla pois. Levyt menee vaihtoon joka tapauksessa, joten sen puoleen ei haitannut ronskit otteet. Eli käsijarrun säädöt oli pielessä ja varmaan ruoste oli jumittanut osia, sillä se säätörulla ei oikein pyörinyt kunnolla mihinkään suuntaan. Pitää jatkaa huomenna projektia.

    Leave a comment:


  • arska84
    replied
    Originally posted by Olsberg View Post
    Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.
    En vaan jaksa uskoa että vähän yli 100tkm ajetussa on käsijarrukengät kuluneet. Oliskohan sun säädöissä mennyt joku pieleen? Meidän porukoitten nissanissa on orkkis kengät takana ja ajettu 345tkm

    Leave a comment:


  • jasse
    replied
    Originally posted by maxeaxe View Post
    uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
    Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
    Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
    Mulla oli ennen - 03 e46 320dA, autoa ostaessa mittarissa oli jotain 80th ja nyt kun se meni vaihtoon niin mittarissa oli 233th.
    Osat mitkä siihen vaihdoin oli lähinnä normaalistikin kuluvia osia kuten,
    Iskarit, jouset eteen, alatukivarret, jarrulevyt ja palat.
    Powerpoxikin oli jonku aikaa kiinni.
    Mulle jäi aika positiivinen kuva ko. autosta.

    Leave a comment:


  • vaviah
    replied
    Ei ne mutterit ainakaan yhtään pidä joten epäilen että ei ole lukkomallia. Täytyy laittaa toiset mutterit perään kun tuon säätää kesänakkien vaihdon yhteydessä uudelleen.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by vaviah View Post
    Ok. Korjausoppaassa oli hiukan eri tavalla, mutta tuo kuulostaa järkevältä. Oikeaoppinen kireys on käsittääkseni 7 naksua, vähintään viisi eikä enempää kuin 10. Täytyypä katsoa uudestaan. Minulla ei ollut kuin yksi mutteri noissa vaijereissa ja ne pyörii ihan löysällä ala-asennossa. Varmastikin siis löystyvät ajan myötä lisää. E39:ssä oli vielä kaksi mutteria/puoli. Tein itse niin, että löysytin vaijerit, kiristin kengät niin, että pitävät mollemin puolin tasaisesti 7 naksulla ja lopuksi otin löysät vaijereista pois.
    Juu, tosiaan noissa E39:ssä ainakin -96 on käytetty kahta mutteria.
    Onko tuossa yks mutteri systeemissä se mutteri nylock tms. itselukittuva? Jospa sitä on veivattu niin paljon, ettei lukitus enää pure. Tiedä häntä...

    Leave a comment:


  • vaviah
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Säädetään niin, että ensin käsijarru vapaaksi, ja sitten varmistetaan että kahvan juuresta vaijerit löysällä (etteivät ole kireällä jo lepoasennossa siis).
    Sitten kehitään kengät lähes rumpuun kiinni.
    Lopuksi kahvasta pari naksua, ja vaijereista löysät pois.

    Jos kehiminen on tehty, mutta esim. toisessa vaijerissa edes vähänkin enemmän löysää kuin toisessa, ottaa tosi epätasasesti se kässäri.

    Eikös noissa vaijereissa se lukitus ole kahdella mutterilla? Jospa ne mutterit on löysällä, ja lukitus antaa periks pikkuhiljaa sieltä vaijerin päästä...
    Ok. Korjausoppaassa oli hiukan eri tavalla, mutta tuo kuulostaa järkevältä. Oikeaoppinen kireys on käsittääkseni 7 naksua, vähintään viisi eikä enempää kuin 10. Täytyypä katsoa uudestaan. Minulla ei ollut kuin yksi mutteri noissa vaijereissa ja ne pyörii ihan löysällä ala-asennossa. Varmastikin siis löystyvät ajan myötä lisää. E39:ssä oli vielä kaksi mutteria/puoli. Tein itse niin, että löysytin vaijerit, kiristin kengät niin, että pitävät mollemin puolin tasaisesti 7 naksulla ja lopuksi otin löysät vaijereista pois.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by vaviah View Post
    Juu jotain merkillistä noissa on. Itsellä oli kanssa niin, että toinen puoli ei ottanut oikein ollenkaan kiinni. Säädin korjausmanuaalin mukaan kengät lähelle rumpua niin, että viidellä naksautuksella piti jonkun verran tasaisesti molemmin puolin ja seitsemällä piti kunnolla. Kahdeksaan naksaukseen asti sai vedettyä kun oikein riuhtoi. Nyt parin kuukauden päästä ottaa taas vain toinen kiinni ja kahva nousee 10 naksausta... Lisäksi ottaa välillä ensin kiinni, mutta sitten kahva paukahtaa ja nousee pari naksausta ylöspäin. Täytynee säätää uudestaan juuri ennen katsastusta. Nyt se pysyy kyllä toisella pyörällä mäessäkin hyvin. Sori - meni vähän OT.
    Säädetään niin, että ensin käsijarru vapaaksi, ja sitten varmistetaan että kahvan juuresta vaijerit löysällä (etteivät ole kireällä jo lepoasennossa siis).
    Sitten kehitään kengät lähes rumpuun kiinni.
    Lopuksi kahvasta pari naksua, ja vaijereista löysät pois.

    Jos kehiminen on tehty, mutta esim. toisessa vaijerissa edes vähänkin enemmän löysää kuin toisessa, ottaa tosi epätasasesti se kässäri.

    Eikös noissa vaijereissa se lukitus ole kahdella mutterilla? Jospa ne mutterit on löysällä, ja lukitus antaa periks pikkuhiljaa sieltä vaijerin päästä...

    Leave a comment:


  • vaviah
    replied
    Originally posted by Olsberg View Post
    Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.
    Juu jotain merkillistä noissa on. Itsellä oli kanssa niin, että toinen puoli ei ottanut oikein ollenkaan kiinni. Säädin korjausmanuaalin mukaan kengät lähelle rumpua niin, että viidellä naksautuksella piti jonkun verran tasaisesti molemmin puolin ja seitsemällä piti kunnolla. Kahdeksaan naksaukseen asti sai vedettyä kun oikein riuhtoi. Nyt parin kuukauden päästä ottaa taas vain toinen kiinni ja kahva nousee 10 naksausta... Lisäksi ottaa välillä ensin kiinni, mutta sitten kahva paukahtaa ja nousee pari naksausta ylöspäin. Täytynee säätää uudestaan juuri ennen katsastusta. Nyt se pysyy kyllä toisella pyörällä mäessäkin hyvin. Sori - meni vähän OT.

    Leave a comment:


  • Olsberg
    replied
    Kokeilin kyllä säätää ensin. Katsastusmies lupasi pullakahvit, jos saan säätämällä kuntoon. Päästi kuitenkin säälistä läpi. Oli aika tulkinnanvaraista, oliko jarruvoiman ero 70:30, vai enemmän.

    Leave a comment:


  • arska84
    replied
    Originally posted by Olsberg View Post
    Itselläni tuo sigun auto ollut ajossa pari kuukautta ja kilometrejä on tullut nelisen tuhatta lisää. Nyt mittarissa on reilut 108tkm. Hyvin on pelittänyt tähän asti. Joku jarrulevy taitaa vaan olla kiero(ollut alusta asti), kun jarruttaessa tuntuu selvää epätasaisuutta jarrutusvoimassa. Rattia ei kuitenkaan täristä. Pitäisi laittaa kuntoon, kunhan jaksaa. Toinen alusta asti ollut vika on käsijarru, joka ei ota toiselta puolelta juuri ollenkaan. Vikana varmaan joko täysin rikki oleva kenkä, tai jotain vaijerihäikkää. Uudet kengät on kyllä jo ostettuna ja odottaa paikalleen laittamista.

    Nämä pikkuviat olivat siis tiedossa ostettaessa ja pienellä vaivalla nuo korjaantunee. Tuohon 20ke hintaluokkaan 320d on järkevin ratkaisu. Facelift-malli tottakai. Automaatti on ilmeisesti ihan luotettava tuon koneen kanssa. Vääntö noita kai rikkoo, jos on rikkoakseen. Melkein kannattaa käydä kokeilemassa molempien vaihteistojen kanssa, jos mahdollista.
    Luulenpa että saat käsijarrun kuntoon kun sitä vaan säätää. Itsellä E46 oli samaa vikaa ja säädöllä korjaantui

    Leave a comment:


  • Olsberg
    replied
    Originally posted by maxeaxe View Post
    uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
    Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
    Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
    Itselläni tuo sigun auto ollut ajossa pari kuukautta ja kilometrejä on tullut nelisen tuhatta lisää. Nyt mittarissa on reilut 108tkm. Hyvin on pelittänyt tähän asti. Joku jarrulevy taitaa vaan olla kiero(ollut alusta asti), kun jarruttaessa tuntuu selvää epätasaisuutta jarrutusvoimassa. Rattia ei kuitenkaan täristä. Pitäisi laittaa kuntoon, kunhan jaksaa. Toinen alusta asti ollut vika on käsijarru, joka ei ota toiselta puolelta juuri ollenkaan. Vikana varmaan joko täysin rikki oleva kenkä, tai jotain vaijerihäikkää. Uudet kengät on kyllä jo ostettuna ja odottaa paikalleen laittamista.

    Nämä pikkuviat olivat siis tiedossa ostettaessa ja pienellä vaivalla nuo korjaantunee. Tuohon 20ke hintaluokkaan 320d on järkevin ratkaisu. Facelift-malli tottakai. Automaatti on ilmeisesti ihan luotettava tuon koneen kanssa. Vääntö noita kai rikkoo, jos on rikkoakseen. Melkein kannattaa käydä kokeilemassa molempien vaihteistojen kanssa, jos mahdollista.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by maxeaxe View Post
    uusi täällä joten kysymyksiä tietäjille: Kuinka luotettava otsikon malli on vm 2002-4 olis kiinnostavia ja kiikarissa tuollainen n.150tkm ajettuna,mahdollisia tyyppivikoja?.Turbon luotettavuus?
    Onko kyseessä ketjukone vai pyöriikö hihnalla? Entäpä automaattivaihteisto samaan laitteeseen, kuinka luotettava on?
    Mitä muuta 3xx diesel mallia suosittelisit jos budjetti olis about n.20keur? Vastaava määrä siis ajettuna..Kiittää etukäteen.
    Omia kokemuksia ei vielä ihan hirveästi ole, mutta jotakin kumminkin. Autoni, 320d Touring ´03 6-vaiht. manuaaliaskilla, on kulkenut omistuksessani 90tkm lähtien ja nyt mittarissa on n. 143tkm. Tähän ajomäärään on mennyt reilut puolitoista vuotta.

    Isompia murheita ei ole kohdalleni osunut, vaan kaikki varaosat ja korjaukset on kuuluneet ns. normaalin kulumisen piirin. Jarrut on käyty kertaalleen läpi, sekä yksi tukivarsi on vaihdettu. Näiden lisäksi etuvilkkujen lasit on vaihdettu sekä takaovien kahvoja voideltu (kai käytön puutteesta olivat vähän kangistuneet)

    Muuten on käynyt kuin kello, (kop. kop.) ja vieläpä ilahduttavan pienellä. Yli kuuden litran mitattuja kulutuksia on tullut 3kpl. Kyllä, pidän kirjaa kaikista tankkauksista. Pari kertaa on mennyt alle viiden. Pääsääntöisesti ajan vakkari päällä ja n. 70/30 maantiepainotteisesti. Ajotietokone on optimistinen, karkeasti arvioituna n. 0.5 litran verran. Peräkärry perässä valehtelee enemmän; väittää, että kulutus ei muutu, mutta tosiasiassa pari desiä tulee helposti lisää.

    Kaikin puolin mukava peli, vähän pienihän tuo on sisätiloiltaan, mutta siltikin se tila, mitä on tarjolla, on mielestäni hyvää, käyttökelpoista tilaa. Esim. tätä nykyä myös lastenvaunut menevät renkaineen suht. kivutta takaluukkuun, vaikka se ei litrojen valossa maailman suurin olekaan. Korostan siis, että auto on sisätiloiltaan pienehkö, mutta silti ehkä liikaa siltä osin parjattu.

    Turbojen puhutaan paukkuneen juu, itse toivon parasta. Jälkikäyttelen autoani jokaisen vähänkin pidemmän (muutama kymmenen km) ajon jälkeen, vielä ainakin pelaa varsin mallikkaasti. Tiedä sitten onko siitä käyttämisestä mitään apua, kilahtaahan se, jos siellä jotakin tautia siihen suuntaan on.

    Ps. Autossani ei ole lastua, eli vakio 150hv/330nm mopedi.

    -Matti ÄL-

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Siis aika harva 2000-luvun Bemun osa valmistetaan Saksassa, vaan taitaa olla mm.Ranskalaisvalmisteista tavaraa enemmän puolet.
    320D:ssä v.98-01 turbo oli Ranskalaisvalmisteinen Garret, kun taas tuossa uudemmassa se on siis Italialasvalmisteinen Garret.

    Leave a comment:

Working...
X