E46 säädettävä alusta?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EPDM
    replied
    Minulla on TA tecknixin alusta omassa e46 330i touring talviautossa. Se on liian matala minun makuun ( asutaan skuugessa) vaikka onkin jo korkein mahdollinen säädöissä.

    Jos joku haluaa vaihtaa sen orkis sport alustaan niin privailkaa.

    Leave a comment:


  • Kettma
    replied
    Säädettävään alustaan iskarit?

    Ostin pari kk sit e46, 328 touringin jossa säädettävä alusta. Mistä tietää mitkä iskarit käy alustaan? Etupäässä alkaa vasen puoli vuotaa. Muutenkin mielenkiitoisia virityksiä alustassa. Koiranluut oli katkastu ja hitsattu lyhyemmäksi. Otteessa on merkintä muutoskatsastuksesta muutama vuosi sitten, 3% muutos alustan osalta. Mitä lie tarkoittaa. Jostakin luin, että sininen tai punainen iskari. Mistä tietää kumpi? Alusta toimii hemmetin hyvin ja on todella matala. Oliko tarpeeksi monimutkaisesti selitetty tietämättömältä?

    Leave a comment:


  • 330Driver
    replied
    tynnyri vs. suora

    no itellä vaan kokemusta ettei noi tynnyrit kestä yhtä hyvin kun suora.
    sinne on kuitenkin ihan sama minkä laittaa.
    tynnyrit tahtoo vaan katketa lopuksi.
    Msportit taitaa olla 5-7kg väliltä luulisin.
    Mamasan väitti ainakin ta technixien takajousia noin 7kg:ksi
    Last edited by 330Driver; 08-10-2016, 13:35. Reason: lisäys

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by 330Driver View Post
    Tuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
    Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
    Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
    Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin
    Miksi muuten ottaisit suoran jousen? Vai kokemuksen mukaan?
    Mietin jos tilaisi 140 mm 10 kg tynnyrimallin jousen ja ne säätöpalat.

    Onko muuten hajuakaan mitä M-sport jousien jäykkyys on? 6-8 kg/mm? Toki nyt on niin vanhat jouset että varmasti on löysemmät.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Originally posted by Kylli-Täti View Post
    Itellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.

    Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).

    Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.

    edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).
    Kiitos tästä! helpoin varmaan muutoskatsastaa ihan normi korkeuksilla ja leimalle nostaa aina korin ylös

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Originally posted by jvsvmvsv View Post
    Mikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa
    Itellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.

    Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).

    Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.

    edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).
    Last edited by Kylli-Täti; 01-10-2016, 20:30.

    Leave a comment:


  • Vicious_e36
    replied
    Mikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa

    Leave a comment:


  • 330Driver
    replied
    .

    Tuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
    Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
    Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
    Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin


    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by 330Driver View Post
    kaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!
    Paljonko piti tiputtaa? Mulle riittää M-sportin madallus, kun on 19x10" ET35 265/30 kumilla. Tarttis olla ET isompi että mahtuis kunnolla, mutta sille nyt ei voi tällä hetkellä mitään.

    Leave a comment:


  • 330Driver
    replied
    Jouset

    kaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Tynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kpl
    Joskus kun kysyin, niin Mamasanilta vastattiin näin: "Yksi vaihtoehto on ostaa jouset ja säätöpalat jolloin korkeutta voi säätää. Tällaisen setin hinta on 150€". Eli eiköhän niillä säätöpalat sitten löydy.
    Tässä linkki eri vaihtoehtoihin.
    160 mm jousta tynnyrin mallisena on kahdella eri ulkohalkaisijalla, 115 mm ulkohalkaisijalla 6, 7 tai 9 kg/mm ja 120 mm ulkohalkaisijalla 8 kg/mm.

    Yks vaihtoehto olis tietenkin 150 mm ja 10 kg/mm.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by |makke View Post
    Kumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.
    Tynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kpl
    Last edited by janne30; 29-09-2016, 18:22.

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Mulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti

    Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.
    Kumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Mulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti

    Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    En huomannu noin kantavilla jousilla iskarin jäykkyyssäädössä eroa, perä laski 0.5 - 1cm kun oli kontti täys ja takapenkki täys.

    6/8kg tais olla normaalit jäykkyydet, mulla oli muistaakseni 10kg jouset edessä ja takana 12kg jos en väärin muista, olisko pituus ollu 140mm ja säätöpalikka melko loppuun asti rullattu.

    Älä luovuta jousien metsästyksessä

    160mm 10kg ei mee paljoa arvaus metsään, noilla tiedoilla mitä kirjotit. Lue e46 madallustopic läpi varuiksi.
    Mamasanilta vastattiin mailitse "BC Racingin vakiosetupissa jouset ovat 160mm pitkät ja 8kg/mm jäykät".
    Madaltaako saman pituinen samalla kilomäärällä oleva suora jousi saman verran kuin tynnyrin mallinen? Tai siis kumpi mun edes kannattaisi ostaa? Ja kun sulla ilmeisesti oli coil over, niin madaltuuko auto saman verran samalla jousella riippuen siitä onko se vakiojousen tilalla vai coil overissa?
    Jos ostaisin vaikka tuon 160mm 10 kg suoran ja siihen ne säätöpalikat?

    Originally posted by 330Driver View Post
    Itsellä takana bc:n 18kg 120mm suorat jouset.
    Auton saa just tarpeeks korkeaksi ja myös matalaksi.
    Saahan se olla vaikka 6kg jos haluaa mutta kannattaa sitten säätää alusta niin ettei raavi kaareen!
    Siis sulla on normaalin takajousen tilalla eikä coil overissa? Ja ilmeisesti ne säätöpalikat? Paljonko niillä voi vaikuttaa korkeuteen?

    Alkaa menemään jo hermot kun yrittää etsiä tietoa tälläisesta asiasta mistä ei ole oikeen kokemusta ja tietoa

    Leave a comment:

Working...
X