Minulla on TA tecknixin alusta omassa e46 330i touring talviautossa. Se on liian matala minun makuun ( asutaan skuugessa) vaikka onkin jo korkein mahdollinen säädöissä.
Jos joku haluaa vaihtaa sen orkis sport alustaan niin privailkaa.
E46 säädettävä alusta?
Collapse
X
-
Säädettävään alustaan iskarit?
Ostin pari kk sit e46, 328 touringin jossa säädettävä alusta. Mistä tietää mitkä iskarit käy alustaan? Etupäässä alkaa vasen puoli vuotaa. Muutenkin mielenkiitoisia virityksiä alustassa. Koiranluut oli katkastu ja hitsattu lyhyemmäksi. Otteessa on merkintä muutoskatsastuksesta muutama vuosi sitten, 3% muutos alustan osalta. Mitä lie tarkoittaa. Jostakin luin, että sininen tai punainen iskari. Mistä tietää kumpi? Alusta toimii hemmetin hyvin ja on todella matala. Oliko tarpeeksi monimutkaisesti selitetty tietämättömältä?
Leave a comment:
-
tynnyri vs. suora
no itellä vaan kokemusta ettei noi tynnyrit kestä yhtä hyvin kun suora.
sinne on kuitenkin ihan sama minkä laittaa.
tynnyrit tahtoo vaan katketa lopuksi.
Msportit taitaa olla 5-7kg väliltä luulisin.
Mamasan väitti ainakin ta technixien takajousia noin 7kg:ksi
Leave a comment:
-
Miksi muuten ottaisit suoran jousen? Vai kokemuksen mukaan?Originally posted by 330Driver View PostTuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin
Mietin jos tilaisi 140 mm 10 kg tynnyrimallin jousen ja ne säätöpalat.
Onko muuten hajuakaan mitä M-sport jousien jäykkyys on? 6-8 kg/mm? Toki nyt on niin vanhat jouset että varmasti on löysemmät.
Leave a comment:
-
Kiitos tästä!Originally posted by Kylli-Täti View PostItellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.
Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).
Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.
edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).
helpoin varmaan muutoskatsastaa ihan normi korkeuksilla ja leimalle nostaa aina korin ylös
Leave a comment:
-
Itellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.Originally posted by jvsvmvsv View PostMikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa
Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).
Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.
edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).Last edited by Kylli-Täti; 01-10-2016, 20:30.
Leave a comment:
-
Mikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa
Leave a comment:
-
.
Tuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin
Leave a comment:
-
Paljonko piti tiputtaa? Mulle riittää M-sportin madallus, kun on 19x10" ET35 265/30 kumilla. Tarttis olla ET isompi että mahtuis kunnolla, mutta sille nyt ei voi tällä hetkellä mitään.Originally posted by 330Driver View Postkaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!
Leave a comment:
-
Jouset
kaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!
Leave a comment:
-
Joskus kun kysyin, niin Mamasanilta vastattiin näin: "Yksi vaihtoehto on ostaa jouset ja säätöpalat jolloin korkeutta voi säätää. Tällaisen setin hinta on 150€". Eli eiköhän niillä säätöpalat sitten löydy.Originally posted by janne30 View PostTynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kpl
Tässä linkki eri vaihtoehtoihin.
160 mm jousta tynnyrin mallisena on kahdella eri ulkohalkaisijalla, 115 mm ulkohalkaisijalla 6, 7 tai 9 kg/mm ja 120 mm ulkohalkaisijalla 8 kg/mm.
Yks vaihtoehto olis tietenkin 150 mm ja 10 kg/mm.
Leave a comment:
-
Tynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kplOriginally posted by |makke View PostKumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.Last edited by janne30; 29-09-2016, 18:22.
Leave a comment:
-
Kumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.Originally posted by janne30 View PostMulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti
Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.
Leave a comment:
-
Mulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti
Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.
Leave a comment:
-
Mamasanilta vastattiin mailitse "BC Racingin vakiosetupissa jouset ovat 160mm pitkät ja 8kg/mm jäykät".Originally posted by janne30 View PostEn huomannu noin kantavilla jousilla iskarin jäykkyyssäädössä eroa, perä laski 0.5 - 1cm kun oli kontti täys ja takapenkki täys.
6/8kg tais olla normaalit jäykkyydet, mulla oli muistaakseni 10kg jouset edessä ja takana 12kg jos en väärin muista, olisko pituus ollu 140mm ja säätöpalikka melko loppuun asti rullattu.
Älä luovuta jousien metsästyksessä
160mm 10kg ei mee paljoa arvaus metsään, noilla tiedoilla mitä kirjotit. Lue e46 madallustopic läpi varuiksi.
Madaltaako saman pituinen samalla kilomäärällä oleva suora jousi saman verran kuin tynnyrin mallinen? Tai siis kumpi mun edes kannattaisi ostaa? Ja kun sulla ilmeisesti oli coil over, niin madaltuuko auto saman verran samalla jousella riippuen siitä onko se vakiojousen tilalla vai coil overissa?
Jos ostaisin vaikka tuon 160mm 10 kg suoran ja siihen ne säätöpalikat?
Siis sulla on normaalin takajousen tilalla eikä coil overissa? Ja ilmeisesti ne säätöpalikat? Paljonko niillä voi vaikuttaa korkeuteen?Originally posted by 330Driver View PostItsellä takana bc:n 18kg 120mm suorat jouset.
Auton saa just tarpeeks korkeaksi ja myös matalaksi.
Saahan se olla vaikka 6kg jos haluaa mutta kannattaa sitten säätää alusta niin ettei raavi kaareen!
Alkaa menemään jo hermot kun yrittää etsiä tietoa tälläisesta asiasta mistä ei ole oikeen kokemusta ja tietoa
Leave a comment:
Leave a comment: