Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastus hylätty: 320d E46 savutusarvo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkob
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 32

    Katsastus hylätty: 320d E46 savutusarvo

    Moro

    Nyt myrkyn lykkäsi. Ei mennyt 320d E46 vm 01 katsastuksesta läpi kun oli savutusarvo eli k-arvo 3,5. (raja 3,0) Varsin korkealla siis ilmeisesti.

    Mistäpä lähdetään etsimään vikaa? Vikakoodien luku olisi seuraava steppi ja se onkin työnalla (saa myös tarjota vikakoodien lukua Espoon alueella)

    Mielestäni puskee mustaa savua ei niinkään sinistä tai muutakaan väriä Vehkeessä on edellisen omistajan toimesta laitettu lastu tms vastaava, ainakin kuitti löytyi kansion välistä: "Upsolute päivitys" WD-Racingin toimesta. Tuon päivityksen jälkeen on kyllä katsastettu 1,33 k-arvolla vuonna 2006. Öjyä ei kuluta oikeastaan ollenkaan. Autolla ajettu 215 tkm ja vetää mielestäni ihan hyvin, tosin en ole verrannut samanlaiseen autoon.

    Onko arvon raadilla heittää hyviä ehdotuksia ongelmasta? Searchilla on etsitty jo ja luettu tuo edellinen 330D savutusthread.
    Last edited by mikkob; 11-06-2008, 15:51.
  • Sampza
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1398
    • Rovaniemi

    #2
    No mites toi ilmamassamittari? Jos siinä häikkää niin varmasti pukkaa putkesta tavaraa liiaksi.

    Itse käytin juuri oman 320d:n katsastuksessa ja 0,9 oli savuarvo.. Ei varmasti olisi mennyt läpi viallisella ilmamassalla, samana päivänä vaihdettiin toimiva tilalle kun piti katsastaakkin.

    onkos sulla koodinlukumahdollisuutta?

    oliko toi jo commonrail-koneella?
    Kulutus? Syökö liikaa?


    Modet varmaan siirtää tämänkin aiheen omalle osiolleen eli:





    Ja tohon johon Robi tuossa alla viittaa niin, vanhana kikkana voin kertoa että revitä linttaas oikeen kunnolla ennen katsastukseen menoa ,käytä huippukierroksia jne... "vähentää" savuarvoa kun autolle tökätään pilli putkeen inssin toimesta
    Last edited by Sampza; 11-06-2008, 16:00. Reason: aiheelle tarkoitettu linkki
    320d touring M-sport -09
    320d -02
    1250 Bandit S

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Olihan kone varmasti lämmin ja katalysaattori samoin..jos kylmällä katilla ja kylmällä koneella otettu päästöt niin poksuu helposti yli...lämpimällä koneella menee varmasti läpi.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • mikkob
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 32

        #4
        Originally posted by Sampza View Post
        No mites toi ilmamassamittari? Jos siinä häikkää niin varmasti pukkaa putkesta tavaraa liiaksi.

        Itse käytin juuri oman 320d:n katsastuksessa ja 0,9 oli savuarvo.. Ei varmasti olisi mennyt läpi viallisella ilmamassalla, samana päivänä vaihdettiin toimiva tilalle kun piti katsastaakkin.

        onkos sulla koodinlukumahdollisuutta?

        oliko toi jo commonrail-koneella?
        Kulutus? Syökö liikaa?


        Modet varmaan siirtää tämänkin aiheen omalle osiolleen eli:

        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=5513
        Commonrailista ei ole tietoa, joku voi varmaan varmentaa?

        Kulutus on kaupunkiajossa (jota enemmän) n. 7-7,5 litran paikkeilla.
        Äskettäin tehdyllä pidemmällä reissulla kulutus oli tietokoneen mukaan 5,7 litraa sadalla.

        Comment

        • mikkob
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 32

          #5
          Originally posted by Robi View Post
          Olihan kone varmasti lämmin ja katalysaattori samoin..jos kylmällä katilla ja kylmällä koneella otettu päästöt niin poksuu helposti yli...lämpimällä koneella menee varmasti läpi.
          Kone oli kyllä lämmin kun katsastusäijän kanssa yritettiin useampaankin kertaan saada arvoa laskemaan eli katsastusmies otti usempia varveja, ja aina oli vaan 3,5 luokkaa tuo k-arvo.

          Comment

          • KuuKi
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1055
            • Lahti

            #6
            Originally posted by mikkob View Post
            Mistäpä lähdetään etsimään vikaa? Vikakoodien luku olisi seuraava steppi ja se onkin työnalla (saa myös tarjota vikakoodien lukua Espoon alueella)
            Ehditkö huomenna tai perjantaina työaikana (8-16) käymään kaivokselassa, nii tsekataan vikakoodit.. ja voidaan kans päästölappu ottaa, jos ajat koneen lämpöseks..
            KuukiFix palvelee...
            sigpic
            NYT: A1 8X, T3, 190e
            EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316

            Comment

            • 10+
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2084
              • Nivala

              #7
              Cooleri vuotaa? Onko kulkupuoli ihan jees niinku ennekin?

              Originally posted by Robi View Post
              Olihan kone varmasti lämmin ja katalysaattori samoin..jos kylmällä katilla ja kylmällä koneella otettu päästöt niin poksuu helposti yli...lämpimällä koneella menee varmasti läpi.
              Nykydieseleitä ei tarvi paljo lämmitellä. Siis tyyliin painaa jotain motaria 3 silmässä. Kuhan kone on lämmin että uskaltaa huudattaa niin se kyllä pitää riittää. Jossain on vikaa varmasti jos savut on noinki isot
              E39 M5 -00

              Ex E60 530Da M-Sport -04
              Ex E39 M5 -00
              Ex E39 M5 -00 Individual
              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
              Ex E36 3.0 M3 -93
              Ex E36 2.5 Cabrio -94
              Ex E36 3.2 M3 -97
              Ex E36 2.5 Coupe -93

              Comment

              • mikkob
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 32

                #8
                Originally posted by KuuKi View Post
                Ehditkö huomenna tai perjantaina työaikana (8-16) käymään kaivokselassa, nii tsekataan vikakoodit.. ja voidaan kans päästölappu ottaa, jos ajat koneen lämpöseks..
                Onnistuu, laittelin privaviestiä

                Comment

                • arska84
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1355
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Onkos ilmansuodatin vaihdettu koska viimeksi? Minkäslaista ajoa autolle tulee eli saako kenkää? Itse kävin porukoitten diwsel passattia huudattamassa maantiellä ennen katsastusta 3 vaihteella 80-100km/h kiihdytyksiä ja päästöistä meni läpi arvo jotain 1,5..
                  BMW PREMIUM

                  BMW E46 318

                  Comment

                  • mikkob
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 32

                    #10
                    Originally posted by arska84 View Post
                    Onkos ilmansuodatin vaihdettu koska viimeksi? Minkäslaista ajoa autolle tulee eli saako kenkää? Itse kävin porukoitten diwsel passattia huudattamassa maantiellä ennen katsastusta 3 vaihteella 80-100km/h kiihdytyksiä ja päästöistä meni läpi arvo jotain 1,5..
                    Vaihdoin suotimen viikolla 22 eli hiljattain on vaihdettu. Enemmän kaupunkiajoa kuin maantietä, sanotaanko 70% kaupunkia ja 30% maantietä/motaria.

                    Comment

                    • mikkob
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 32

                      #11
                      Vikakoodeista sen verran, että löytyi vikakoodi EGR:stä, en muista tarkemmin (yritän varmistaa) sekä Ilmamäärämittarista. Syy ongelmiin noissa?

                      Ei tosin viitsisi lähteä vaihtamaan 350 euron ilmamäärämittaria turhan takia

                      Comment

                      • miccou
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 488
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by mikkob View Post
                        Vaihdoin suotimen viikolla 22 eli hiljattain on vaihdettu. Enemmän kaupunkiajoa kuin maantietä, sanotaanko 70% kaupunkia ja 30% maantietä/motaria.
                        No sit voi olla että on hieman "karstaa" putkessa. Minulle saksalainen BMW asentaja antoi ohjeen, kun käytin 320D:n aikoinaan Saksassa (asuin sillon maassa) huollossa, että kannattas ajaa pari kertaa kuussa lämä pohjassa motaria pitkin. Tämä siksi että savutuksesta pääsisi eroon ja pakoputkisto puhdistuisi. Oli sitten ihmeissään kun kerroin että ei oikein Suomessa onnistu moinen kun saa ajaa vaan max 120 Km/h

                        Mutta voihan se olla että tässä tapauksessa on vikaa muuallakin...
                        VW Passat 1.8t -04


                        X1 20Da X-Drive -13
                        E39 530Da Touring -01
                        E39 525iA Touring -01
                        E46 325iA Sedan -01
                        E46 320D Touring -00
                        Audi A3 1.9TDI -01
                        VW Multivan 2.5 TDI -05

                        Comment

                        • mikkob
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 32

                          #13
                          Originally posted by miccou View Post
                          No sit voi olla että on hieman "karstaa" putkessa. Minulle saksalainen BMW asentaja antoi ohjeen, kun käytin 320D:n aikoinaan Saksassa (asuin sillon maassa) huollossa, että kannattas ajaa pari kertaa kuussa lämä pohjassa motaria pitkin. Tämä siksi että savutuksesta pääsisi eroon ja pakoputkisto puhdistuisi. Oli sitten ihmeissään kun kerroin että ei oikein Suomessa onnistu moinen kun saa ajaa vaan max 120 Km/h

                          Mutta voihan se olla että tässä tapauksessa on vikaa muuallakin...
                          En usko että on enää karstaongelma. Kävin juuri Espoon Diesel-Laitteessa pakokaasutestissä uudelleen sen jälkeen kun olen kengittänyt huolella vehjettä eilen illalla ja tänään mm. moottoritiellä. Savutusarvo vaihteli välillä 2,8 - 3,2. Diesel huollon äijä oli sitä mieltä että ei johdu enää karstasta tuo.

                          Comment

                          • Sampza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2006
                            • 1398
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Originally posted by mikkob View Post
                            Vikakoodeista sen verran, että löytyi vikakoodi EGR:stä, en muista tarkemmin (yritän varmistaa) sekä Ilmamäärämittarista. Syy ongelmiin noissa?

                            Ei tosin viitsisi lähteä vaihtamaan 350 euron ilmamäärämittaria turhan takia

                            Varmaan on vika noissa.

                            EGR:n vikakoodi:think ,eli asia on minun mielestä niin että EGR-venttiili on juminut auki ja kierrättää pakokaasut takaisin imupuolelle myös täyskaasulla- Tästä johtuen savuarvot korkealla. Käsitykseni on että EGR-venttiilin kuuluu tyhjäkäynnillä ja osakaasua käyttäessä liikkua säännöllisin väliajoin kiinni ja auki mutta täyskaasulla sen kuuluu olla täysin kiinni.
                            EGR:n toimintaa voi helposti tarkastaa ihan silmämääräisestikkin katsomalla kun purkaa yhden tötterön pois EGR:ltä ja auto käyntiin. itse tehnyt operaation kerran..

                            IlmaMASSAmittarista nyt puhutaan vaikka ja mitä ristiriitaisuuksia. Jotku puhuu että johto irroitettuna moottorin ohjaus menee tehdaskartoille ja vain osateho on käytössä ja jotain sinneppäin..
                            Oma kantani on asiaan että jos mittari on viallinen tai johto irroitettuna ,on varmaan savutus taattua ja kulutus 1,5-2L/100km liian korkeaa, tämä siis vain omien tutkimusten tulosta..

                            Ja uus ilmamassa Boschilta maksaa ainakin tohon Commonrail koneeseen 200€ KL-varaosissa ,soitteleppas sinne ja kysy hintaa vielä



                            Joissain tapauksissa sit moottorin ohjaus täytyy päivittää osanumeron mukaiseksi, merkkiliikkeen hommia / Bosch centerin. ja se maksaa sit helposti paljon, listahintaa en tiedä ko. toimenpiteelle. 25min joutui auto olemaan testerissä kiinni kun se päivitti järjestelmää...

                            Jos hinta ei lähentele tuota 200€ mittarille ja päätät sen hankkia (suositeltavaa kuiten?) niin otappa yhteyttä privalla.


                            Edit: Niin ja siis olikos toi nyt Commonrailivekotin eli 110kw vai jakajapumpullinen 100kw?
                            Last edited by Sampza; 12-06-2008, 15:29. Reason: kumpikohan moottori?
                            320d touring M-sport -09
                            320d -02
                            1250 Bandit S

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Sampza View Post
                              IlmaMASSAmittarista nyt puhutaan vaikka ja mitä ristiriitaisuuksia. Jotku puhuu että johto irroitettuna moottorin ohjaus menee tehdaskartoille ja vain osateho on käytössä ja jotain sinneppäin..
                              Oma kantani on asiaan että jos mittari on viallinen tai johto irroitettuna ,on varmaan savutus taattua ja kulutus 1,5-2L/100km liian korkeaa, tämä siis vain omien tutkimusten tulosta..
                              Risiriidoista en tiedä, mutta oheisen voi jokainen kaivaa WDS:stä:

                              Fault code 26 "mass air flow sensor" is stored if the mass air flow sensor is defective and a substitute characteristic curve is used in the DDE control unit.
                              Consequence:
                              Exhaust gas recirculation is deactivated
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎