e46 jarruletkujen vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    e46 jarruletkujen vaihto?

    Eli auto hylättiin katsastuksessa, koska molemmilla puolilla edessä oli jarruletkujen pinta vaurioitunut. Nyt pitäisi siis saada vaihdettua nuo letkut. Onko tuo millanen homma tehdä itse, vai vienkö suosiolla jonnekin korjaamolle? Auto on 328i -98.
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #2
    Olenko Suomen ainoa, jolta e46 on hylätty jarruletkujen takia?
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2194
      • kaustinen

      #3
      Helppo tehdä ite jos edes jonkinmoista asennus kokemusta ja perustyökalut löytyy. Jarrut täytyy toki ilmata vaihdon jälkeen eli jarrunestettä kantsii varata.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • kole
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 505
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Fabsu View Post
        Olenko Suomen ainoa, jolta e46 on hylätty jarruletkujen takia?
        Et, sama tuomio tuli eilen. Pitänee käydä letku ja vaihtaa...

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 780

          #5
          Kannattaa ostaa semmoinen ilmaus letku jonka toisessa päässä on korkki joka käy jarrunestesäiliön korkin tilalle ja toinen renkaan venttiiliin. Irto renkaaseen vajaa bar painetta. Tällä ilmaus on helppo homma ja onnistuu yksin. Letku maksaa noin 30e.

          Comment

          • 535SD
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1068
            • Lahti

            #6
            Mulla kans pomppas kerran e46 etujarruletkujen takia. tarkemmin tutkiskeltua siinä letkun pinnassa oli vain likaa ja se halkeili kun letkua taivutti itsekki luulin tosissaan että ne on lopussa. ei muuta kun letkujen puhdistus ja leimasta läpi.
            Olleita ja menneitä
            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by Kouris View Post
              Kannattaa ostaa semmoinen ilmaus letku jonka toisessa päässä on korkki joka käy jarrunestesäiliön korkin tilalle ja toinen renkaan venttiiliin. Irto renkaaseen vajaa bar painetta. Tällä ilmaus on helppo homma ja onnistuu yksin. Letku maksaa noin 30e.
              Jos tuommoinen on noinkin kallis niin kyllä ehdottomasti kannattaa investoida 14 € lisää niin saa alipaine ilmauslaitteen, edellyttäen tietysti että kompressori on käytettävissä...

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 780

                #8
                Originally posted by WSE1 View Post
                Jos tuommoinen on noinkin kallis niin kyllä ehdottomasti kannattaa investoida 14 € lisää niin saa alipaine ilmauslaitteen, edellyttäen tietysti että kompressori on käytettävissä...
                http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1000
                mite tuo vehje pelaa?

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Kouris View Post
                  mite tuo vehje pelaa?
                  On siinä ohjeetkin mukana. Kuitenkin, laite kytketään kompressoriin, olikohan 4-5barin syöttöpaineeseen, lukitaan kahva pohjaan, kiinnitetään letku ilmausruuviin (koko järjestelmää ilmatessa muista ilmausjärjestys) ja avataan ruuvia jolloin nestettä / ilmaa alkaa alipaineen vaikutuksesta virrata laitteen säiliöön, muista täyttää jarrunestesäiliötä välillä. Nopea ja kätevä mm. nesteen vaihtoihin. Ilmauksessa kuplien loppumisen näkee läpinäkyvästä letkusta pitämällä sitä pystyasennossa, harjoittelu tekee tässäkin mestarin. Ilman tulon loppuessa /tai kun vanha neste on poistunut ja uutta alkaa tulla (senkin näkee letkusta, nesteen väristä), ilmausruuvi kiinni ja seuraavaan pyörään...

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Jos tuommoinen on noinkin kallis niin kyllä ehdottomasti kannattaa investoida 14 € lisää niin saa alipaine ilmauslaitteen, edellyttäen tietysti että kompressori on käytettävissä...
                    http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1000
                    On oikeasti todella päteve vehje, varsinkin sellainen malli, jossa on mukana painovoima syötteinen lisä säiliö, voi sitekeitä ilma kuplia tovin koittaa irrotella ilman pelkoa säiliön tyhjentymisestä.
                    Olli.

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      (koko järjestelmää ilmatessa muista ilmausjärjestys)
                      Mitäs tämä käytännössä tarkoittaa?
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        Joka automallille on omanlaisensa ilmausjärjestys riippuen jarrujärjestelmän rakenteesta (käytännössä siitä miten piirit on jaettu ja putkisto vedetty). Muussa järjestyksessä kokonaan tyhjentyneen tms. järjestelmän ilmaaminen ei tuota toivottua lopputulosta järkevällä aikataululla. Kannattaa tarkistaa korjauskäsikirjasta mistä pyörästä homma aloitetaan ja mihin lopetetaan. Jos ilmauksen tarve on vain yhden pyörän osalla (letkun tms vaihto) niin ei niitä muita sitten tarvitse ilmata. Myös nesteiden vaihto ilmattomaankin järjestelmään on viisasta suorittaa ilmausjärjestyksen mukaan (pienin hävikki).

                        Alipaine ilmauslaitteella voi joskus tulla ongelmia jos satulan mäntien tiivisteet ovat semmoista tyyppiä että päästävät ilmaa sisään, tällöin ei kuplat lopu koskaan alipaine systeemillä... Siinä tapauksessa on korkin kautta painetta pukkaava parempi. Apumies ei välttämättä ole hyvä koska polkee pedaalia niin syvälle missä mäntä vanhassa syöpyneessä pääsylinterissä ei mahdollisesti ikinä ole käynyt -> pääsylinterin tiivisteet voivat mennä rikki. Toki oikeaoppinen tapa olisi ensin hoonata tai uusia semmoisessa kunnossa oleva pääsylinteri...
                        Last edited by WSE1; 23-06-2008, 14:44.

                        Comment

                        Working...
                        X