memebuy23buy

E46 Kilometrien tarkistus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilofasu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 127

    E46 Kilometrien tarkistus?

    Tuleva uusi Bemaristi ilmoittautuu. Ensi viikolla lähden saksasta hakemaan E46:sta. Muistelisin, että vanhemmissa bemareissa oli jotain toimenpiteitä, miten pystyi tsekkaamaan, että onko matkamittaria peukaloitu. Onko tuossa E46:ssa?
    Kalusto:
    e39 530dA -02 M-Sport
    e46 320ciA -00
    Yamaha FZS1000 Fazer -03
    Opel Ascona B 2.0S -80
    Tunturi Automat

    "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

    Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
    Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Vanhemmissa bemareissa (esim E36) EI ole keinoa tarkistaa kilometrilukeman paikkansapitävyys.

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #3
      Originally posted by kilofasu View Post
      Tuleva uusi Bemaristi ilmoittautuu. Ensi viikolla lähden saksasta hakemaan E46:sta. Muistelisin, että vanhemmissa bemareissa oli jotain toimenpiteitä, miten pystyi tsekkaamaan, että onko matkamittaria peukaloitu. Onko tuossa E46:ssa?
      Originally posted by superb View Post
      Vanhemmissa bemareissa (esim E36) EI ole keinoa tarkistaa kilometrilukeman paikkansapitävyys.
      Eikä ole vedenpitävää keinoa missään muussakaan mallissa mutta huoltokirjan ja dokumenttien tarkistus auton muun kunnon tarkistuksen ohella kertoo lukeman paikkaansa pitävyyden. Mikäli autoa on huoltokirjan mukaan huollettu merkkiliikkeessä, on myös liikkeen tiedostoissa merkinnät huolloista.

      Comment

      • kilofasu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 127

        #4
        Kuulin tämmöisestä keinosta, että painetaan trippimittarin nappi pohjaan ja laitetaan virta päälle. Trippiin alkaa tulemaan jotain lukemia ja jokin lukemista pitäisi olla valmistenumero. Mikäli valmistenumeroa ei tule, niin mittaria on käpälöity tms. Ei ehkä 100% keino, mutta herättää epäilyksiä. Toimii ainakin anopin 93-mallisessa 518:ssa Voisiko joku kokeilla, mitä tapahtuu E46:ssa?
        Kalusto:
        e39 530dA -02 M-Sport
        e46 320ciA -00
        Yamaha FZS1000 Fazer -03
        Opel Ascona B 2.0S -80
        Tunturi Automat

        "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

        Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
        Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

        Comment

        • Nisti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 705
          • På Gränsen

          #5
          e46 varmaan löytyy myös manipulointipiste mittaristosta? Vaikka harvoin taitaa sekään auttaa kun aletaan hiukan syvemmältä kopeloimaan uutta lukemaa mittariin
          "MURPHY'S LAW"
          "Whatever can go wrong will go wrong,
          and at the worst possible time,
          in the worst possible way"

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8004
            • Vantaa

            #6
            Moneen kertaan tälläkin foorumilla todettu, että 100% oikeaa kilometritietoa EI saa irti mistään. Kuten jo joku sanoi, niin jos merkkihuollettu niin huolloista kyllä kilometrimäärät saa.
            Kaiketi E46 tallentaa kilometritiedon mittaristoon+valojen ohjausboksiin+avaimeen. Nuo pitäisi pystyä ihan carsoftilla tarkistamaan. Mutta sekään ei taas takaa yhtään mitään, syystä tai toisesta kai noitakin on vaihdettu.

            Originally posted by Nisti View Post
            e46 varmaan löytyy myös manipulointipiste mittaristosta? Vaikka harvoin taitaa sekään auttaa kun aletaan hiukan syvemmältä kopeloimaan uutta lukemaa mittariin
            Eikös tälle "pisteellekin" jo ihan oikea selitys täältä jokuaika sitten tullut?
            Muistaakseni vastaus oli selkeästi niin, että jos piste palaa niin se ei kyllä tarkoita että lukemaa olisi ruuvattu.
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Nisti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 705
              • På Gränsen

              #7
              Originally posted by mailman View Post
              Eikös tälle "pisteellekin" jo ihan oikea selitys täältä jokuaika sitten tullut?
              Muistaakseni vastaus oli selkeästi niin, että jos piste palaa niin se ei kyllä tarkoita että lukemaa olisi ruuvattu.
              Ahaa, tuota en tiennytkään.. joka päivä jotain uutta
              "MURPHY'S LAW"
              "Whatever can go wrong will go wrong,
              and at the worst possible time,
              in the worst possible way"

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by mailman View Post
                Moneen kertaan tälläkin foorumilla todettu, että 100% oikeaa kilometritietoa EI saa irti mistään. Kuten jo joku sanoi, niin jos merkkihuollettu niin huolloista kyllä kilometrimäärät saa.
                Kaiketi E46 tallentaa kilometritiedon mittaristoon+valojen ohjausboksiin+avaimeen. Nuo pitäisi pystyä ihan carsoftilla tarkistamaan. Mutta sekään ei taas takaa yhtään mitään, syystä tai toisesta kai noitakin on vaihdettu.
                Ja edelleen kaikkiin bokseihin pystyy muuttamaan kilsat, niin luotettavin tapa todeta kilomertit on katsoa se auton yleiskunto.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • kilofasu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 127

                  #9
                  Onko kukaan kokeillut, mitä em. toimenpide tekee e46:ssa? Ehkä se ei sulje pois kaikkia kilometrien rukkaajia, mutta ehkäpä osan?
                  Kalusto:
                  e39 530dA -02 M-Sport
                  e46 320ciA -00
                  Yamaha FZS1000 Fazer -03
                  Opel Ascona B 2.0S -80
                  Tunturi Automat

                  "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                  Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                  Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by kilofasu View Post
                    Onko kukaan kokeillut, mitä em. toimenpide tekee e46:ssa? Ehkä se ei sulje pois kaikkia kilometrien rukkaajia, mutta ehkäpä osan?
                    Kilsojen muutto noihin on niin yksinkertainen toimenpide että ei jätä mitään jälkiä mihinkään..oikealla ohjelmalla menee minuutti siihen kun kilsat on muutettu..väärällä ohjelmalla joutuu ajamaankin vähän..mutta mittariston piilotestillä sitä ei saa selville..sen ehkä saa jos mittaristo on vaihdettu mutta sehän ei tarkoita sitä että kilsoihin olisi kajottu. Eli edelleen se aukoton (todistettavasti) huoltohistoria ja auton yleiskunto on ne mitä pitää katsoa.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • kilofasu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 127

                      #11
                      [quote=Robi;1270081]sen ehkä saa jos mittaristo on vaihdettu

                      Harvemmin kai noihin tarvii mittaristoja vaihtaa? Eli rivien välistä... Eli jotain tapahtuu, kun painaa trippiä jai vääntää avaimesta näissä uudemmissakin. Tottakai tutkin auton kuntoa muutenkin, myös auton papereita. Yksi lisätsekkaus on kai tuokin em. toimenpide on.
                      Kalusto:
                      e39 530dA -02 M-Sport
                      e46 320ciA -00
                      Yamaha FZS1000 Fazer -03
                      Opel Ascona B 2.0S -80
                      Tunturi Automat

                      "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                      Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                      Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        #12
                        [quote=kilofasu;1270086]
                        Originally posted by Robi View Post
                        sen ehkä saa jos mittaristo on vaihdettu

                        Harvemmin kai noihin tarvii mittaristoja vaihtaa? Eli rivien välistä... Eli jotain tapahtuu, kun painaa trippiä jai vääntää avaimesta näissä uudemmissakin. Tottakai tutkin auton kuntoa muutenkin, myös auton papereita. Yksi lisätsekkaus on kai tuokin em. toimenpide on.
                        no eipä sitä mittaria tarvi "kilometrien ruuvauksessa" vaihtaa... jos mittari on vaihdettu, on se vaihdettu 95% varmuudella sen takia, että on mennyt rikki. turha sillä on alkaa päätänsä vaivaamaan, että voi voi onkohan tämä nyt tuo "5%" huijauksen uhri, jos on mittari vaihdettu

                        edit: asiasta tietämätöntä myyjäähän sillä voi tosin huijata ja katsoa reaktioita, jos on jotain epäilystä ruuvauksesta... vaikka se myyjä olis jossain ruuvauttanut kilometrin, niin ei se välttämättä tiedä, ettei sitä voi jostain mittariston piilovalikoista nähdä
                        Last edited by bemu2000; 25-06-2008, 01:34.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Caikkone
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 95
                          • Tornio

                          #13
                          [QUOTE=kilofasu;1270086]
                          Originally posted by Robi View Post
                          sen ehkä saa jos mittaristo on vaihdettu

                          Harvemmin kai noihin tarvii mittaristoja vaihtaa? Eli rivien välistä... Eli jotain tapahtuu, kun painaa trippiä jai vääntää avaimesta näissä uudemmissakin. Tottakai tutkin auton kuntoa muutenkin, myös auton papereita. Yksi lisätsekkaus on kai tuokin em. toimenpide on.
                          Tästä linkistä näkee mitä sieltä mittariston valikoista löytyy.



                          ex. e36 325iA Coupe -94

                          Nyt.
                          e46 330i Sedan -02
                          e70 X5 xDRIVE 35d -10

                          Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
                          CAN-AM DS250 -06

                          Comment

                          • K2Ri
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1829
                            • London, UK & Germany

                            #14
                            Heh, terveiset vaan täältä Saksasta. Tässä hieman vinkkejä täkäläiseen auton ostoon:

                            1. Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa auton TÜV-lappu (katsastuslappu) ja katsoa mitkä lukemat viimeisimmällä leimalla on ollut; ei olisi ensimmäinen kerta kun huono kusetusyritys narahtaa jo tässä vaiheessa.
                            (Huom. Viimeisin katsastuslappu pitää olla aina auton mukana Saksassa) Hyvän varmuuden kilsoista tietenkin saa, jos auton mukana tulee sen historian kaikki TÜV-laput.

                            2. Sitten kannattaa laskea, että kun Saksassa uutta autoa ei tarvitse katsastaa ensimmäisen 3 vuoden aikana, ja sen jälkeen katsastukset menevät 2 vuoden välein. Auton voi kuitenkin katsastaa "milloin tahansa" ja tällöin tuo 2v on taas aikaa seuraavaan leimaan.
                            Eli auton myyntiä on saattanut edeltää seuraavaa: mittaristo viety ruuvattavaksi -> auto katsastukseen "välivuotena" -> uusi katsastuslappu uusilla pienemmillä kilsoilla, vanha lappu roskikseen -> auto myyntiin.

                            3. Jos ostat auton autoliikkeestä/jobbarilta, niin kysy lista auton edellisistä ostajista ja soita heille. Kysy kilometrit, historia, kolarit jne. Ei olisi myöskään ensimmäinen kerta kun autoliike on vaihtanut huoltokirjat ja ruuvannut mittaria jne.

                            4. Voit myös viedä auton TÜV -asemalla ja he tekevät testin (about 70eur maksaa) autolle, missä tsekataan yleiskunto, maalipinnan paksuudet jne. Saat siis luotettavan ja puolueettoman tiedon auton kunnosta ja siitä miten todennäköisesti kilsat pitävät paikkaansa.

                            5. Ota huomioon että yleensä isommat ja kalliimmat ns. "edustusautot" ovat todennäköisemmin olleet käytössä businessmiehillä/kaupparatsuilla, joten niillä on todennäköisesti taivallettu baanalla eniten. Jos autosta löytyy puhelinpaketteja/handsfree -laitteita, niin niitä on tuskin otettu varustelistalle jos auton tarkoitus on toimia pelkkänä kauppakassina kerran viikossa paikallisen Lidlin ja kodin välillä.

                            6. Jos autojobbari on turkkilainen - tsekkaa auto "kahteen kertaan".

                            Onnea auton ostoon!
                            Ja kannattaa muistaa, että kaikista täkäläisistä autoista minimissään puolissa on mittaria ruuvattu, eli vaikkei kilsat pitäisikään paikkaansa - et ole ainut, ensimmäinen, etkä viimeinen kuka mittariruuvatun auton on ostanut. Hyvä yleiskunto onkin siis varmasti tärkein kriteeri autoa valitessa!
                            sigpic
                            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                            Comment

                            • Robi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 7606
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by K2Ri View Post
                              Heh, terveiset vaan täältä Saksasta. Tässä hieman vinkkejä täkäläiseen auton ostoon:

                              1. Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa auton TÜV-lappu (katsastuslappu) ja katsoa mitkä lukemat viimeisimmällä leimalla on ollut; ei olisi ensimmäinen kerta kun huono kusetusyritys narahtaa jo tässä vaiheessa.
                              (Huom. Viimeisin katsastuslappu pitää olla aina auton mukana Saksassa) Hyvän varmuuden kilsoista tietenkin saa, jos auton mukana tulee sen historian kaikki TÜV-laput.

                              2. Sitten kannattaa laskea, että kun Saksassa uutta autoa ei tarvitse katsastaa ensimmäisen 3 vuoden aikana, ja sen jälkeen katsastukset menevät 2 vuoden välein. Auton voi kuitenkin katsastaa "milloin tahansa" ja tällöin tuo 2v on taas aikaa seuraavaan leimaan.
                              Eli auton myyntiä on saattanut edeltää seuraavaa: mittaristo viety ruuvattavaksi -> auto katsastukseen "välivuotena" -> uusi katsastuslappu uusilla pienemmillä kilsoilla, vanha lappu roskikseen -> auto myyntiin.

                              3. Jos ostat auton autoliikkeestä/jobbarilta, niin kysy lista auton edellisistä ostajista ja soita heille. Kysy kilometrit, historia, kolarit jne. Ei olisi myöskään ensimmäinen kerta kun autoliike on vaihtanut huoltokirjat ja ruuvannut mittaria jne.

                              4. Voit myös viedä auton TÜV -asemalla ja he tekevät testin (about 70eur maksaa) autolle, missä tsekataan yleiskunto, maalipinnan paksuudet jne. Saat siis luotettavan ja puolueettoman tiedon auton kunnosta ja siitä miten todennäköisesti kilsat pitävät paikkaansa.

                              5. Ota huomioon että yleensä isommat ja kalliimmat ns. "edustusautot" ovat todennäköisemmin olleet käytössä businessmiehillä/kaupparatsuilla, joten niillä on todennäköisesti taivallettu baanalla eniten. Jos autosta löytyy puhelinpaketteja/handsfree -laitteita, niin niitä on tuskin otettu varustelistalle jos auton tarkoitus on toimia pelkkänä kauppakassina kerran viikossa paikallisen Lidlin ja kodin välillä.

                              6. Jos autojobbari on turkkilainen - tsekkaa auto "kahteen kertaan".

                              Onnea auton ostoon!
                              Ja kannattaa muistaa, että kaikista täkäläisistä autoista minimissään puolissa on mittaria ruuvattu, eli vaikkei kilsat pitäisikään paikkaansa - et ole ainut, ensimmäinen, etkä viimeinen kuka mittariruuvatun auton on ostanut. Hyvä yleiskunto onkin siis varmasti tärkein kriteeri autoa valitessa!
                              Täyttä asiaa..ja toi viimeinen lause kiteyttää koko homman.
                              Jos noilla ohjeilla/tiedoilla onnistuu ostamaan pommin niin silloin voi syyttää vaan itseään.
                              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                              Tiedustelut priva tai 0452210069

                              Current
                              E61 530d
                              E39 530d
                              E39 520iA
                              E46 330xd
                              E28 528i

                              Comment

                              Working...
                              X