Originally posted by K2Ri
View Post
Heh, terveiset vaan täältä Saksasta.
Tässä hieman vinkkejä täkäläiseen auton ostoon:
1. Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa auton TÜV-lappu (katsastuslappu) ja katsoa mitkä lukemat viimeisimmällä leimalla on ollut; ei olisi ensimmäinen kerta kun huono kusetusyritys narahtaa jo tässä vaiheessa.
(Huom. Viimeisin katsastuslappu pitää olla aina auton mukana Saksassa) Hyvän varmuuden kilsoista tietenkin saa, jos auton mukana tulee sen historian kaikki TÜV-laput.
2. Sitten kannattaa laskea, että kun Saksassa uutta autoa ei tarvitse katsastaa ensimmäisen 3 vuoden aikana, ja sen jälkeen katsastukset menevät 2 vuoden välein. Auton voi kuitenkin katsastaa "milloin tahansa" ja tällöin tuo 2v on taas aikaa seuraavaan leimaan.
Eli auton myyntiä on saattanut edeltää seuraavaa: mittaristo viety ruuvattavaksi -> auto katsastukseen "välivuotena" -> uusi katsastuslappu uusilla pienemmillä kilsoilla, vanha lappu roskikseen -> auto myyntiin.
3. Jos ostat auton autoliikkeestä/jobbarilta, niin kysy lista auton edellisistä ostajista ja soita heille. Kysy kilometrit, historia, kolarit jne. Ei olisi myöskään ensimmäinen kerta kun autoliike on vaihtanut huoltokirjat ja ruuvannut mittaria jne.
4. Voit myös viedä auton TÜV -asemalla ja he tekevät testin (about 70eur maksaa) autolle, missä tsekataan yleiskunto, maalipinnan paksuudet jne. Saat siis luotettavan ja puolueettoman tiedon auton kunnosta ja siitä miten todennäköisesti kilsat pitävät paikkaansa.
5. Ota huomioon että yleensä isommat ja kalliimmat ns. "edustusautot" ovat todennäköisemmin olleet käytössä businessmiehillä/kaupparatsuilla, joten niillä on todennäköisesti taivallettu baanalla eniten. Jos autosta löytyy puhelinpaketteja/handsfree -laitteita, niin niitä on tuskin otettu varustelistalle jos auton tarkoitus on toimia pelkkänä kauppakassina kerran viikossa paikallisen Lidlin ja kodin välillä.
6. Jos autojobbari on turkkilainen - tsekkaa auto "kahteen kertaan".
Onnea auton ostoon!
Ja kannattaa muistaa, että kaikista täkäläisistä autoista minimissään puolissa on mittaria ruuvattu, eli vaikkei kilsat pitäisikään paikkaansa - et ole ainut, ensimmäinen, etkä viimeinen kuka mittariruuvatun auton on ostanut. Hyvä yleiskunto onkin siis varmasti tärkein kriteeri autoa valitessa!

1. Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa auton TÜV-lappu (katsastuslappu) ja katsoa mitkä lukemat viimeisimmällä leimalla on ollut; ei olisi ensimmäinen kerta kun huono kusetusyritys narahtaa jo tässä vaiheessa.
(Huom. Viimeisin katsastuslappu pitää olla aina auton mukana Saksassa) Hyvän varmuuden kilsoista tietenkin saa, jos auton mukana tulee sen historian kaikki TÜV-laput.
2. Sitten kannattaa laskea, että kun Saksassa uutta autoa ei tarvitse katsastaa ensimmäisen 3 vuoden aikana, ja sen jälkeen katsastukset menevät 2 vuoden välein. Auton voi kuitenkin katsastaa "milloin tahansa" ja tällöin tuo 2v on taas aikaa seuraavaan leimaan.
Eli auton myyntiä on saattanut edeltää seuraavaa: mittaristo viety ruuvattavaksi -> auto katsastukseen "välivuotena" -> uusi katsastuslappu uusilla pienemmillä kilsoilla, vanha lappu roskikseen -> auto myyntiin.
3. Jos ostat auton autoliikkeestä/jobbarilta, niin kysy lista auton edellisistä ostajista ja soita heille. Kysy kilometrit, historia, kolarit jne. Ei olisi myöskään ensimmäinen kerta kun autoliike on vaihtanut huoltokirjat ja ruuvannut mittaria jne.
4. Voit myös viedä auton TÜV -asemalla ja he tekevät testin (about 70eur maksaa) autolle, missä tsekataan yleiskunto, maalipinnan paksuudet jne. Saat siis luotettavan ja puolueettoman tiedon auton kunnosta ja siitä miten todennäköisesti kilsat pitävät paikkaansa.
5. Ota huomioon että yleensä isommat ja kalliimmat ns. "edustusautot" ovat todennäköisemmin olleet käytössä businessmiehillä/kaupparatsuilla, joten niillä on todennäköisesti taivallettu baanalla eniten. Jos autosta löytyy puhelinpaketteja/handsfree -laitteita, niin niitä on tuskin otettu varustelistalle jos auton tarkoitus on toimia pelkkänä kauppakassina kerran viikossa paikallisen Lidlin ja kodin välillä.
6. Jos autojobbari on turkkilainen - tsekkaa auto "kahteen kertaan".
Onnea auton ostoon!
Ja kannattaa muistaa, että kaikista täkäläisistä autoista minimissään puolissa on mittaria ruuvattu, eli vaikkei kilsat pitäisikään paikkaansa - et ole ainut, ensimmäinen, etkä viimeinen kuka mittariruuvatun auton on ostanut. Hyvä yleiskunto onkin siis varmasti tärkein kriteeri autoa valitessa!
Comment