Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330da kumma käynnistymisongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kawa_m3
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 143
    • Porvoo / Helsinki

    e46 330da kumma käynnistymisongelma.

    Mun -00 330 dat ei enää tykkää käynnistyä lämpimänä.
    Starttaa kyllä ja lupaakin mutta ei käynnisty. (satunnaisesti)

    Vian tullessa päälle, viileellä ilmalla 20 min odottelu jeesas, viime viikolla 50 min ei riittänyt jolloin jouduin jatkamaan matkaa muilla kyydein. Hain auton parin tunnin päästä jolloin kaikki OK.
    Toisinaan auto käynnistyy lämpimänäkin varsin normaalisti.

    Vikakoodeja ei löydy, paitsi viimeksi toisella testerillä löyty kampuranasennontunnistin joten se vaihdettiin.
    Ei jeesannu, auto jätti starttaamatta 3 km korjaamolta. Korjaaja tuli paikalle ja koitti erinäisiä liittimiä jne, en oikein tiedä mitä, täytyy varmistaa. Vein eilen Sunnuntaina auton pajan pihalle odottelemaan, iltasella joku sähköspecialisti kattoo sitä ja huomenna tiedän lisää.

    Tähänastinen korjaaja tuntuu tietävän asiansa ja epäilee jotain piuhaa joka lämpolaajetessaan menettää kontaktin... auts. Sen tekis tietty mieli vaihtaa kaikki piuhat.
    Osaatteko sanoa mitä tarkistaa ennen kuin moiseen puuhaan ryhtyy?!? Auto pitäis saada luotettavaksi pikaisesti.
    Jännittää että koska odottelukaan ei jeesaa että härveli starttaa.

    Voiko pumput unohtaa kun voimaa ei puutu vaikka miten ajelee eikä oireile muutenkaan käynnistyttyään?
    Virtojen päälle laiton jälkeen siirtopumppu hurisee sen minuutin verran.

    PS: kerran kävi niin että parkkipaikalta joku ystävällinen halusi kokeilla käynnistystä, polki startatessaan kaasua ja auto käynnistyi?!? Diesel?!?! Luulen hänen luullen sen olevan bensa.... mut tossa yks kerta viilenemistä ootellessani kokeilin kerran myös kaasulla niin auto käynnistyi (ei tosin ekalla). Sattumaako?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9129
    • Oulu

    #2
    Minä lähtisin liikkeelle luotettavalla softalla tehdystä vikakoodiluvusta. Yleiset ongelmat lämpimänä käynnistymättömyyteen nokka- (kampi-) akselin asentotunnistin tai vuotava suutin.

    Asentotunnistimen kanssa antaa yleensä vikakoodin RPM-monitoring, josta ei voi suoraan sanoa, onko kyseessä nokkien vai kammen tunnistin. Nokkien tunnistin kuitenkin selvästi yleisempi. Dieselissä nokkatunnistinta tarvitaan vain käynnistyksessä, joten viallinen anturi ei aiheuta muuta vikaa/oiretta.

    Mikäli suutin vuotaa, rail-paine ei nouse käynnistyksen yhteydessä riittäväksi. Saattaa antaa suoraan vikakoodin PA-paineista ja rail-paine voidaan lukea live-datalla käynnistyksen yhteydessä. Ohivuodon voi testata mekaanisesti suuttimien paluulinjoilta. Suuttimien korjausarvoista voi saada myös osviittaa viallisesta suuttimesta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Kawa_m3
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 143
      • Porvoo / Helsinki

      #3
      Hei,

      Ja kiitos kovasti replystäsi! tuo suutinjuttu toi mieleen että autosta (ajettu 170 tkm) "meni" pari suutinta jotka vaihdettiin kunnes vikakoodi tuli suuttimesta joka juuri oli vaihdettu ja sitten hiffasin täältä vinkin koittaa suuttimien piuhat.

      Silloisella pajalla ei ollut varastossa koko suuttimien kaapelisatsia mut yksittäisiä liittimiä kyllä joten homma hoidettiin sellaisella ja osittaisella kaapelin vaihdolla. virhe? mitähän se koko nippu mahtoikaan maksaa? luulis et jotenkin häirä signaali vois aiheuttaa suuttimien tippumista vai? jos, niin voiko tähän vaikuttaa esmes siten että ei pidä virtoja päällä juuri lainkaan ennen käynnistystä? ennen kuin homman saa hoidettua kunnolla.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9129
        • Oulu

        #4
        Jos suutin antaa suoraan vikakoodin, vika on sen sähköisessä ohjauksessa (voi toki olla itse suutinkin). Usein tähän on tosiaan syynä kontaktihäiriö suuttimen liittimessä tai murtunut johto. Tässä tapauksessa sen pitäisi jälleen antaa vikakoodi, jos syy käynnistymättömyyteen olisi siinä. Yksittäisen suuttimen putoaminen pois pelistä ei vielä sammuta moottoria. Näin käy, jos kaksi suutinta tai useampi on pois pelistä. Uskoisin tämän koskevan myös käynnistystilannetta. Virtojen pitäminen päällä ennen käynnistystä ei vaikuta mitenkään asiaan.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • janne320d
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 1342
          • jns

          #5
          itsellä sama 320d:n kanssa,kylmällä lähti hienosti käyntiin mutta lämpimänä ei ja auto toimi muuten täysin normaalisti.
          vikakoodi herjasi jakoputken painetta.
          merkkihuollossa korjaus jossa vaihtoivat 1 vuotavan suuttimen,nyt auto toiminut 2 viikkoa täysin normaalisti.
          ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

          Comment

          • rp
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 246

            #6
            Samat oireet oli ja suuttimenvaihto auttoi.

            Comment

            • Kawa_m3
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 143
              • Porvoo / Helsinki

              #7
              Kiitos kaikille replyistä!

              Kummallista kun ei tu niitä vikakoodeja, softan pitäisi olla luotettava, ekankin pajan uuden Snap On:in softa analysoi nätisti hehkut ja ne suuttimet jne mut vaihdoin pajaa kun meiltä loppu neuvot. Tämä on nyt pikkupaja jonka korjaaja on ennen ite ollu paikallisen bemuverstaan huoltopäällikkö, ajavat kisaa tollasella e46 330d:llä jne. Noh täytyy varmaan kuitenkin kävästä merkkiliikkeessäkin.
              Oon saksassa mut muuttamassa Suomeen parin viikon päästä, tärkeintä olis ettei auto ainakaan ennen Suomeen pääsyä se ei jättäisi pulaan ja siellä voisi sitten katella rauhassa.

              Toi rail paine on varmaan seuraava joka pitää testata vaikka ei häiriökoodeja antaisikaan.

              Mitäs luulette, mikä on todennäköisyys että härveli jättää kokonaan käynnistymättä?

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17500
                • Turku

                #8
                Ainakin luulisi, että siellä Saksassa löytyy 10x enemmän ammattitaitoa ja tietämystä hoitaa se auto kuntoon :think. Itse hoidattaisin siellä asian siellä, enkä toisi Suomeen autoa sitä ennen...
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Lallevihtinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 690
                  • Tampere

                  #9
                  Asentotunnistimet, siirtopumppu, vuotava suutin/linjasto ja rail paine anturin liitin tulis mieleen noilla oireilla..:think Mut noihan on kaikki tainnu jo tullakin tässä esille.

                  Paine ongelmathan pitäis pystyä testerillä testaan, missä paineet liikkuu kun auto käynnistyy ja tapahtuuko jossain notkahdus lämpimänä kun auto ei enää lähde käyntiin. Entäpä jos nokan asentotunnistinta jäähdyttäisi esim. kylmäsprayllä kun auto on lämmin..?
                  sigpic
                  BMW E93 335i & BMW M550Dx
                  EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                  XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                  Comment

                  • hh..rom
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 101

                    #10
                    Samat ongelmat aikanaan



                    Tuolta löytyy omalta kohdalta sama ongelma ja nokka-akselin ja suuttimen vaihto autto.

                    Suuttimen huono toiminta aiheutti itellä ainakin ylimäärästä tärinää kylmänä,mut tais se nokka-akseli kuitenkin olla se mikä ton käynnistymisen esti.

                    Sama käynnistys ongelma ilmeni just ku piti saada auto ruotsin laivaan ajettuu. Meinas jo alkaa naurattaa et tälläsen helmen sitä löysi saksasta ku se pitää työntää laivaan . No lähti se lopulta käyntiin ja sai ihan ajaa sen botskiin...

                    Comment

                    • bmwee
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 188
                      • 70820 Kuopio

                      #11
                      Serkullani on 525d vm.2004 ja oli saman kuuloinen ongelma, joka muistaakseni korjaantui nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla. Varmistan vielä asian tänään.
                      Ahdin määrää tahdin ja Minä suunnan!

                      Ajossa:
                      GT 335i xDrive M-Sport -14
                      Z3 2,8i Coupe -99
                      318i Cabriolet -91
                      325itic taxi -89

                      Comment

                      • Kawa_m3
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 143
                        • Porvoo / Helsinki

                        #12
                        Kiitos replyistä.

                        hh..rom:in kokema ongelma kuulosti tismalleen samalta kuin omanikin.

                        Hain auton tänään pajalta. Eivät olleet saaneet vikaa "päälle" eivätkä lyötäneet kärrystä mitään muutakaan epänormaalia. Ei vikailmoja, jne, olivat varmuuden vuoksi mitanneet ihan manuaalisestikin suuttimien takaisin kierron ja kaikki varsin OK.
                        Jos mä ymmärrän oikein niin ei se rail painehommelikaan sitten enään periaatteessa voi olla?

                        Tosin jos mä ymmärrän oikein niin ei se periaatteessa voi olla nokan tunnistinkaan kun kerran hörähtää, eikä suuttimien piuhat kun ei tu koodeja. ...kele.
                        Tilasin ny uuden johtosarjan, vaihdetaan se ny ensteks. Jos ja kun ei auta niin seuraavaksi lienee vuorossa nokka-akselin tunnistin.

                        Voiski oikeastaan soittaa sinne puljuun huomenna ja kysyä sen nokananturin hinta, se ei lienee kallis? Toisaalta... jos vaihdetaankin sittenkin yksitellen niin saadaan tulevaisuuden varalle enemmän dataa.

                        Vai onko parempia ideoita? ...jotenkin musta kun jotenkin tuntuu että mun tsägällä tämä rupeaa toivomaan huilia juuri ennen laivaan menoa..

                        Ilmoittelen miten homma edistyy.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9129
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Kawa_m3 View Post
                          hh..rom:in kokema ongelma kuulosti tismalleen samalta kuin omanikin.
                          hh..rom:in tapauksessa tosiaan herjasi juurikin RPM-monitoring ja ilmeisesti siis korjaantui nokka-anturin vaihdolla. Tyhjäkäynti täristi ja yhden suuttimen korjausarvo oli reippaasti plussalla, joten se vaihdettiin. PA-paineista ei muistaakseni ollut herjoja. Suuttimien paluuvuotoakin koitettiin kurkata, mutta samanlaista tihkumista se oli kaikilla suuttimilla. Niinpä käynnistymättömyyden aiheutti todennäköisimmin tuo nokka-anturi.

                          Nokka-anturi ei ole mahdottoman hintainen ja on helppo koneen päältä vaihtaa, joten ei liene suuri synti sitä uusia joka tapauksessa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Kawa_m3
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 143
                            • Porvoo / Helsinki

                            #14
                            Ohops, aivan! oireet olivat samat mutta hän tosiaan "onnekseen" sai noita vikakoodeja.

                            Mun kärry on ny ruvennu kiukuttelemaan enemmän. On ny toistaseks aina startannu lämpimänä, ja sit kun lämmöt on sinisillä mutta sillä välillä on ongelmat lisääntyneet. Ihme homma.

                            Taidan vaihtaa samantien sen nokka-anturinkin jotta saisin ton nopeemmin kuntoon kun on tässä nyt muutakin hässää.

                            Kiitos vielä kaikille kommentoineille. Ilmoittelen miten homma edistyy.

                            Comment

                            • samppa...
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2008
                              • 117
                              • .

                              #15
                              No onko keissi edistynyt mihinkään suuntaan.Itellä oli omassa kiesissä(330d) just samaa vikaa, muutaman kerran lämpimänä starttautti n.15 sekuntia,mutta lähti tulille kuitenkin.seuraavana päivänä vielä teki pari kertaa saman tempun ja sitten jätti lähtemättä käyntiin enää ollenkaan.--->hinaus wetterille ja vikakoodien lukuun.Ja 4 & 5 pyttyjen suuttimissa reilusti ohivuotoa.Molemmat vaihdettu ja nyt tuntuu taas pelittävän normaalisti....ja ei maksanut kuin 1100e yht.halpaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎