Terve! Tuttavan autossa (n42b18) oli ongelmaa, kun leimalla oli vikakoodi muistissa, mutta mitään merkkivaloja ei näkynyt taulussa. Vikakoodit olivat 2781 ja 2731, eli imupuolen VANOS ja nokka-akselin asentoanturi. Tuttava oli ostanut uuden nokka-akselin asentoanturin, ja minä sen vaihtelin, mutta siitä ei ollut apua, sillä samat koodit olivat edelleen taulussa. Huomasin samalla, kun irrotin anturin, että se oli hyvin valkoisessa öljyssä, vaikka öljyt oli vaihdettu noin 3000 km sitten. Tuttava ajaa päivittäin noin 9 km matkaa, nopeudella +80 km/h.
Vaihdoin sitten öljyt motor flushin kanssa, ajatellen, että siellä voisi olla vain likaa jossain välissä, ja samalla puhdistin VANOS-solenoidit. Lopputulos oli, että auto käynnistyy, kierrokset nousevat 2000 rpm:ään, minkä jälkeen ne laskevat 1200 rpm:ään, mutta samalla alkoi kuulua hyvin ikävä ääni, aivan kuin jokin hakkaisi jotain vasten. En oikein osaa kuvailla ääntä tarkemmin. Luin vikakoodit uudestaan, ja nyt siellä oli vikakoodi molemmista VANOS-järjestelmistä sekä asentoanturista.
Kierroksilla noin 3000-5500 rpm auto kuulostaa täysin normaalilta, mutta heti, kun kierrokset lähestyvät 2000 rpm, moottori kuulostaa siltä, ettei se "tykkää elämästään". Olisiko sinulla veikkauksia, mikä voisi olla mennyt rikki?
Vaihdoin sitten öljyt motor flushin kanssa, ajatellen, että siellä voisi olla vain likaa jossain välissä, ja samalla puhdistin VANOS-solenoidit. Lopputulos oli, että auto käynnistyy, kierrokset nousevat 2000 rpm:ään, minkä jälkeen ne laskevat 1200 rpm:ään, mutta samalla alkoi kuulua hyvin ikävä ääni, aivan kuin jokin hakkaisi jotain vasten. En oikein osaa kuvailla ääntä tarkemmin. Luin vikakoodit uudestaan, ja nyt siellä oli vikakoodi molemmista VANOS-järjestelmistä sekä asentoanturista.
Kierroksilla noin 3000-5500 rpm auto kuulostaa täysin normaalilta, mutta heti, kun kierrokset lähestyvät 2000 rpm, moottori kuulostaa siltä, ettei se "tykkää elämästään". Olisiko sinulla veikkauksia, mikä voisi olla mennyt rikki?
Comment