Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 manuaali vaihdeongelma *VIKA KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eddiew
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 77
    • Lievestuore

    E46 manuaali vaihdeongelma *VIKA KORJATTU*

    Autona -99vm E46 320d manuaalilaatikolla, ajettu himpun alle 300tkm. Vikana sellainen, että auton seistyä esim. yön yli ei mikään vaihde meinaa mennä paikallaan ollessa päälle. 3 ja 4 vaihteen väliä kun "rumppaa" ja jomman kumman pykälän saa päälle, sen jälkeen toimii kaikki vaihteet. Lämpimänä ei ongelmia ollenkaan, vain kun auto seissyt pidempään.. Vika ilmestyy kun ilmat viilenee, kesällä ei takkuile. Ajon aikana ei ole mitään ongelmaa.

    Yritin söörtsillä ettiä vastaavia ongelmia, mut en oikein löytänyt selvää samanlaista ongelmaa ja vastausta. Kytkinakselin kuivaminen olis yks vaihtoehto varmaan, kytkimen loppua en ainakaan usko kun muuten laatikko pelaa kuin unelma, tietenkään ei se poissuljettu ole. Vaihteistoöljyt menossa kohta vaihtoon mootoriöljyjen yhteydessä, joten se vaihtoehto putoaa kohta pois laskuista.

    Ei viittis minnekkään hartikaiseen viedä arvailtavaks ja siihen että joku pikku vika tulee maksamaan yhden vaihdelaatikon hinnan kun sitä vikaa on viikko etsitty, nimim. kokemusta on. (pakosarjan tiivisteen vaihto 660€)

    Joten ratkaisut vastaavanlaiseen ongelmaan olis poikaa...
    Last edited by eddiew; 10-12-2008, 14:34. Reason: otsikon muutto
    BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II
  • eddiew
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 77
    • Lievestuore

    #2
    Lisäystä edelliseen. Tänään testailin paikallaan vaihteiden toimintaa lisää ja huomasin sellaisen että kun painaa hitaasti kytkimen pohjaan nii vaihteet menee helpommin päälle, nopeasti painaessa takkuilee.. Olisko mahdollista että pääsylinteri valskaa jotenkii, jos esim kytkinakseli hieman kuiva ja ahdistaa sekin ja sitten vielä se cdv omansa.. toi cdv kyllä lähtee vit...n kunhan pääsen seuraavan kerran montulle.. ja tästä syystä ei irroita nopeasti painaessa kunnolla. Nestevuotoja ei kuitenkaan ole, että onko jonkinlainen sisäinen vuotaminen siinä sylinterissä mahdollista?

    Viisaita ihmisiä tarvitaan, ei oo niin vahvasti kokemusta noista..
    BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

    Comment

    • gubbe89
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 315
      • Mouhijärvi

      #3
      Kyllä luulisi paikallaankin toimivan, vaikka cdv vittuilisi? Poishan se kannattaa ottaa, ei siitä mitään merkittävää hyötyä ole. Jos ei muuten niin pitämällä kytkintä hetken pohjassa tai rämppäämällä sitä.

      Laatikkoöljyjen vaihto voisi olla ajallaan, jos niitä ei ole koskaan vaihdettu noihin kilometreihin mennessä. Itse vaihtaisin laatikkoöljyt 40-60tkm välein riippuen käyttötavasta. Oletko tarkistanut vaihteensiirtäjien vivustot, jos ovat väljistyneet liikaa tai takkuavat muuten vaan huvin ja urheilun vuoksi? Lämpimänähän vaihde menee nätisti aina päälle kevyellä ja lyhyelläkin liikkeellä, kun taas kylmänä usein saa hyvilläkin öljyillä riuhtoa aika huolella. Myöskin tuo kytkinakselin takkuaminen tuntuisi ihan mahdolliselta, mutta luulisi senkin tuntuvan edes vähän kytkinpolkimessa.

      Ekana aloittaisin tosiaan ulkoisten siirtäjän vivustojen tutkimisella ja öljyjen vaihtamisella. Jos ongelma ei selviä niin sitä kytkinakselia ihmettelemään, vaihtamaan nesteet kytkimeen. Kävi myös mielessä, että jos kytkimessä on ilmaa ei se välttämättä irrota kunnolla ja toimii epämääräisesti. Juurikin tuo hitaan painamisen tuoma apu vaihtamiseen voisi kertoa, että nesteiden sekaan on lirvahtanut aimo annos ilmaa.

      Omassa E34:ssä on sellainen hauska suunnittelukohta, että kytkimen nesteputki tekee kaksi lähes neliön muotoista kierrosta koneen vieressä pystysuunnassa ennen saapumistaan työsylinterille. Sen ilmaaminen on aika mielenkiintoista, jos nesteet on valutettu ulos. Siinä on voinut jollain sattua moka, jos tuossa on samanlainen ja joskus nesteet pudotettu pois.
      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
      ex. E34 525 TDS Touring -93
      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
      ex. Yamaha YZF 1000R -02
      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
      ex. E34 535i -88
      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

      Comment

      • Pete83
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 120
        • Raahe

        #4
        Onko vika löytyny? Jotenkin tuntuu että itellä tekee samaa tai sitten se johtuu että laraa näitä juttuja täällä.
        Toyota Avensis (=huoleton)
        ex: E46 320D Touring

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1399
          • Kuopio

          #5
          Jospa kytkin ei irroita ihan kunnolla, eli boorituksella on paskaa..?
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • eddiew
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 77
            • Lievestuore

            #6
            Vika ei ole selvinnyt. Laatikon öljyt vaihdettu, ja ei vaikutusta. Kytkinpoljin tuntuu ihan normaalille, ei jäykkyyttä.. Pitäisikö sen kytkinakselin likaantumisen tai kuivamisen tuntua jäykkyytenä kytkinpolkimessa? Mahdollista tietty että kytkinnesteiden seassa putkissa ilmaa, miten sen pitäisi ilmetä polkimessa vai ilmeneekö mitenkään? Ja varmaan vaihdevivuston kunto ja väljyydet, mutta ihmetyttää että vika ilmaantuu kun ilmat kylmenee.

            Pitää jatkaa tutkimuksia ja ottaa lisää kokemuksia vastaan mahdollisista ratkaisuista.
            BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

            Comment

            • uti
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 195

              #7
              Ilmaa

              kytkimellä. Audissa on ihan samanlaista vammaa. Olen ilmannut takaperin sen työsylinterin ilmaruuvin kautta ja on auttanut. Jostain sitä van tuntuu menevän sinne kun joutuu kerran kuussa ilmaamaan. Työsylinterin vaihto ei auttanut. Kylmänä vaikkei irrottanut niin vähän ajettuna alkoi irrottamaan.Irrotuskohta nousee aina selvästi ylemmäs ilmauksen jälkeen. Audissa olen ilmannut sen etujarrun ilmaruuvista laittamalla letkun kytkimen työsylinterin ilmaruuviin. Niihin tulee samasta säiliöstä nesteet. Erittäin varovaista jalkaa vaativa toimenpide. BMW:n säiliöistä en muista kuinka ovat. Varsinkaan jarrupuolen ilmaruuvia ei kannata paljon avata, eikä konetta käynnissä. Jos letkun saa väliin jollain kiristimillä, niin helpottaa. Tahtoo irrota polkiessa. Onnistuu yksin näin tehden helpommin.

              Comment

              • eddiew
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 77
                • Lievestuore

                #8
                Kiitos vinkistä. Pitää kokeilla seuraavana kytkimen ilmausta ja toivoo et vika ois siinä. Ei ainakaan turhaa viiti alkaa laatikkoo irrottelemaan ja rasvailemaan sitä kytkinakselia jos vika ei siinä olekkaan.

                Näkyy tossakin olevan tollanen silmukka putkessa ja mahdollisesti sinne ilmaa joskus päässy tai jääny.. http://www.realoem.com/bmw/showparts...94&hg=21&fg=10
                Last edited by eddiew; 26-11-2008, 15:31. Reason: linkki
                BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

                Comment

                • Pete83
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 120
                  • Raahe

                  #9
                  Miten muuten onko tuommosessa e46 mallin 320D:ssä kytkin ja jarruneste erikseen? Omaan kulkineeseen viime kesänä tehty inspect 2:nen ja samalla vaihdettu jarrunesteet. Aloin miettimään että olisko tuossa päässy ilmaa järjestelmään.
                  Toyota Avensis (=huoleton)
                  ex: E46 320D Touring

                  Comment

                  • eddiew
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 77
                    • Lievestuore

                    #10
                    Jarru ja kytkinnesteet on samassa säiliössä. Itekkii huoltokirjaa selailin ja sama huolto tehty pari vuotta sitten ja jarru/kytkinnesteet vaihdettu siinä, mietin myös et jos on ilmaa päässy/jääny järjestelmään siinä yhteydessä. Reilun vuoden vasta ollu tuo auto nii ei vielä kärryillä kaikesta mitä sille tehty ym... Mut pikkuhiljaa selviää
                    BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

                    Comment

                    • Pete83
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 120
                      • Raahe

                      #11
                      Itellä ollu 2 viikkoa. Vituttaa vain jos pitää alkaa tuota laatikkoa käyttämään irti tuon takia. Samaan konkurssiin kyllä kannattaa siinä tapauksessa vaihdattaa koko kytkin. Tuo on siis periaatteessa mahdollista että jarrunesteiden vaihdossa olisi ilmaa päässy järjestelmään.
                      Last edited by Pete83; 26-11-2008, 20:46.
                      Toyota Avensis (=huoleton)
                      ex: E46 320D Touring

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #12
                        Mainittiin tuo silmukka kytkimen nesteputkessa. Se on todellinen riesa, jonne jää ilmaa tosi helposti.Liekö tuo silmukka on tuolla ihan mekaanisista syistä, kun kone liikkuu, niin tuo silmukka antaa putkelle enemmän varaa elää. Mutta eikös ainakin E46:ssa ole letkunpätkäkin välissä, jolloin tuolla silmukalla ei periaatteessa tee mitään. Omassa E34:ssä tuollainen myös on, eikä matkalla missään kohtaa ole edes letkua, joka kyllä selittää tuon silmukan olemassaolonkin. Kuitenkin, siihen jää todella helposti ilmaa, varsinkin, jos nesteet on tyhjennetty pois. Itse sen mokan menin tekemään ja ukko oli sitten aikansa kuluksi käynyt sitä imeskelemässä injektioruiskulla ja saanut isoimmat pois. Vieläkin siellä tuntuisi ilmaa olevan, kun ei aina irrota heti sekä kytkin ottaa todella alhaalta.

                        Todennäköisesti tuokin vika selkiää ilmaamalla. Samoilla lämpösillä tietysti se CDV:kin kannattaa nyppiä irti.
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Pete83
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 120
                          • Raahe

                          #13
                          Aloin miettimään vain että jos järjestelmässä on ilmaa niin vaikuttaisko se aina:think. Tarkoitan että Eddiew:lläki vika ilmeisesti vain kylmänä. Ja pienen ajon jälkeen "katoaa". Viisaammat tietää..
                          Toyota Avensis (=huoleton)
                          ex: E46 320D Touring

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Pete83 View Post
                            Aloin miettimään vain että jos järjestelmässä on ilmaa niin vaikuttaisko se aina:think. Tarkoitan että Eddiew:lläki vika ilmeisesti vain kylmänä. Ja pienen ajon jälkeen "katoaa". Viisaammat tietää..
                            Muistaakseni TIS:ssä on tähän vaihteiden takelteluun vianselvitysohje. Tähän hätään ei ole pääsyä ohjelmaan, mutta tarkistan asian kun olen kotona...
                            e61 535d

                            Comment

                            • uti
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 195

                              #15
                              Originally posted by Pete83 View Post
                              Aloin miettimään vain että jos järjestelmässä on ilmaa niin vaikuttaisko se aina:think. Tarkoitan että Eddiew:lläki vika ilmeisesti vain kylmänä. Ja pienen ajon jälkeen "katoaa". Viisaammat tietää..
                              Tätä minäkin Audissa ihmettelin. Ilmauksen jälkeen polkimen irrotuskohta nousi ylemmäs. Näillä taidoilla en ymmärrä miksi sen muuten nousisi. Voihan olla joku muukin syynä, mutta tällä on pärjätty. Siitä kun tuntee heti, että ennen ilmausta kytkin irrottaa kylmänä ihan pohjassa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎