e46 koneen vaihto?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NuhapumppuNelikuuppa03
    Newbiemmer
    • Jun 2025
    • 1
    • Hämeenlinna

e46 koneen vaihto?

Moikka! Kyseessä on siis 2003 vuoden 316i pomminvarmalla n42b18 tekniikalla ja 5 lovisella manuaalilla.
    Auto ollut minulla reilu vuoden jonka aikana olen ehtinyt ajaa sillä n. 17tkm
    Heinäkuussa reilu kahden tuhannen kilometrin reissulta palatessa, vauhdin ollessa noin 90km/h (vakkari päällä kierrokset n. 2500) moottori alkoi pitämään hirveetä meteliä, ihan kuin joku hihna olisi vinkunut, tämän lisäksi kierrokset alkoivat heittelehtiä ja kiihdyttäminen muuttui miltei mahdottomaksi. Sain kuitenkin ihmeen kaupalla ajettua auton kotio ja kävin alkusyksyn aikana parilla koeajolla kunnes päätin pistää auton säilöön.
    Olen nauttinut kyseisellä autolla ajamisesta suuresti ja haluaisin jatkaa sen käyttöä.
    Ehdin ajaa autolla ongelmitta yli 15tkm vuoden aikana mutta tällä hetkellä se on käytännössä käyttökelvoton.
    Autolla on rullattu vasta 186tkm ja kori on loistavassa kunnossa, ei ole edes ruosteen alkua, myös sisusta on käytännössä moitteeton, kattoverhoilu ei repsota ja mikään penkki ei ole revennyt.
    Moottorin korjaaminen huolestuttaa, sillä huoltohistoriassa on havaittavissa vain yksinkertaisia, ennaltaehkäiseviä huoltoja. Tulpat ovat vaihdettu neljä kertaa, puolat kerran (2024). 2023 huollettu/vaihdettu nokan anturit, lambdat sekä vanos solenoidit.
    Jos alkuperäistä moottoria alkaisi kunnostaan, pitäisi kriittisimmän ongelman lisäksi selvittää miksi moottori käy rikkaalla sekä vaihtaa useita eri tiivisteitä, sillä auto tykkää merkkaa reviiriä hyvinkin säännöllisesti, (ammattilaisen toimesta on myös diagnosoitu vaihtokuntoiset venttiilivarren kumit).
    Täytyy myös ottaa huomioon, että jakoketju, laahtimet, kiristimet, stefat, vesipumppu, paisari, termostaatti ja moniurahihna ovat kaikki alkuperäisiä.
    Kysymys kuuluu lähinnä, kannattaako kohta 200tkm ajetusta koneesta korjauttaa yksittäisiä osia niiden oireillessa, vai panostaa kunnolla ja pistää koko kone kertalaakista kuntoon?
    Jos n42b18 moottori alkaa olemaan vaihtokunnossa, onko mahdollista vaihtaa suoraan n42b20 jotta auto olisi suorituskykyisempi tulevaisuudessa?
    Koska kyseessä on 316i niin moni varmaan käskee vain ajamaan auton paaliin, sillä tuolla mallilla ei tänä päivänä ole käytännössä mitään arvoa. Haluaisin kuitenkin pitää auton sillä se on kosmeettisesti poikkeuksellisen hyvässä kunnossa ikäänsä nähden. Koska kori on mainiossa kunnossa, auton myyminen konevikaisena olisi suuri taloudellinen tappio, joten jos peli on jo menetetty, niin kannattaisiko auto kunnostaa ennen sen myyntiä?
    Onko kenties mahdollista vaihtaa tilalle jokin kutoskone, esimerkiksi m54b22 tai m54b25? Entä m52bxx?
    Miten itse näen tämän tilanteen, niin minulla on kolme eri vaihtoehtoa auton suhteen:
    1. Myyn auton konevikaisena ja kärsin suuren taloudellisen tappion
    2. Kunnostan koneen ja myyn auton toimivana, joka ei myöskään ole taloudellisesti kovin järkevää.
    3. Vaihdan autoon jonkun tehokkaamman kutoskoneen ja jatkan auton omistamista käyttiksenä/harrasteautona

Koska olen sotkeutunut vanhoihin Baijerilaisiin, täytyy ymmärtää että mikään ei ole taloudellisesti järkevää. Olen kuitenkin onnekkaassa tilanteessa jossa autolle löytyy säilöntäpaikka ympäri vuoden ja pystyn elämään ilman omaa autoa.
    Mitä tekisitte?
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16655
    • Asikkala

Vaihtoehto 3 on mielestäni järjetöntä ja käsittääkseni hankala vaikka olisi tekijämies itse, elintenluovuttaja pitäisi olla vieressä (?) Rahallisesti vähemmän takkiin kuin 1 ja 2 (?)
    N4x on susi, ota takkiin ja luovu kopasta.

Comment

• lesentso
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2011
      • 268
      • Iisalmi

Jos itte pystyt korjaamaan ja laittamaan eikä rahasta ole kiinni, niin eikö tuo lie sama harrastella ja joko kunnostaa se paikallaan oleva kone tai hommata samanlainen vaihtokone.

Comment

• Wildchild
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2016
        • 276
        • Päijät-Häme

Kyllä tuota nyt kannattaisi tutkia vielä ennenkuin mitään isoja liikkeitä tekee auton suhteen. Siellä voi olla jotain pientäkin.

Itse päädyin vuonna 2019 sitten vaihtoehtoon kolme. Tosin se oli konetuhon jälkeen, öljyhäiriö ja nokka-akseli poikki. N42 tílalle tuli M54B22. Kokonaisukustannukset pyöri silloin muutoskatsastuksella noin 800€-900€ luokkassa plus tietty bensat, asennuskaljat ym pienet lisäkulut päälle. Löytyi kolariauto joka oli purettu osiksi, korissa jäljellä enää kone, vaihdelaatikko. Autolla ajettiin sen jälkeen ilman mitään moottorihuolia liki viisi vuotta. Sekin pääty ruosteen takia seuraavalle jolla oli intoa hitsata. Tienpäällä vieläkin ongelmitta.

Erot N42 moottorillisen ja M54B22 moottorillisen alustassa on jouset. Jarrut on täysin samat. B25+ menee sitten kaikki vaihtoon jarruista, lähtien.

Moottorin vaihto-operaatiossa ei mitään ihmeellistä. Kone sähköineen kiinni, sen koneen eculla. Liittimet napsahtaa suoraan korin sähköihiin kiinni. EWS ja lukot luovuttaja-autosta niin ei tarvitse koodailla yhtään mitään. Muita osia oli kardaani, pakoputki ja perä. Ilmastoinnin kompuralle pitää vetää herätepiuha hanskalokeron takaa. Tämä on ainoa lisäsähköjohto mitä pitää tehdä. N42 koneessa on kompura kuskin puolella kun M54 se on apukuskin puolella. Voi myös vetää alkuperäisen johdon poikki ja jatkaa kuskin puolelle mutta itse päätin vetää sen "oem" vetona mistä lähteekin.

Bemarilta ei mitään lappuja saa muutoskatsastukseen. Itse tein vain varaosavertailun osista, vertailun moottorista ja lappujen kanssa leimalle.

Teksissäsi ei ollut mainintaa autosta sen enempää. Onko Sedan, Farkku vai Coupe? Jos auto on ruosteeton facelift coupe, tolla korilla on pelkästään arvoa. Ei sitä halvalla kannata myydä. Osina saa paremman rahan kun kokonaisena.
        Jos se on halogeenilamppuinen karvalakki sedan, en ehkä tekisi sille mitään. On meinaan ollut v, 2004 malleissa halogeenilamppuja/umpioita.
        Bmw 525iA -02

Comment

• edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 337
          • Pirkkala

Jos kauheasti ei ole kokemusta, koneen vaihto voi olla omin päin aika tekemätön paikka. Tutkisin silti vielä lisää omatoimisesti. Youtube ja foorumeilta neuvoja. Jos päädyt nostaan koneen pukkiin niin avaa se ite. Jos päädyt tuomitteen koneen romuksi, ainaki oot oppinu jotain, ja autosta tulleen tappion voi laskee oppirahoiks.
          Olin tehny lähinnä jarruremppoja, kun E61:sen M57 halkas lohkonsa. Purin ja kasasin koneen ite youtuben ja foorumeiden ohjeilla. Toimii edelleen ongelmitta kohta 80tkm remontin jälkeen. Tsemppiä.
          e61 530xd LCI 3/2007

Comment

• ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 662
            • Espoon haja-asutus

Itse tutkisin ensin, että onko rajallisella työllä vanha kone saatavissa vielä ajokuntoon. Täyttä remonttia en lähtisi tekemään tuohon koneeseen, ellei sitten itse osaa ja pysty kaikkea tekemään - joka tapauksessa rahaa menee osiin ainakin. Ennemmin sitten hakisin elinluovuttajan ja laittaisin pienimmän(?) vaivan periaatteella M54B22:n, jos muuten on hyväkuntoinen auto. Sinänsä noin vanhassa (vanhempi kuin 2009) päästöjenkin kanssa on yksinkertaisempaa nykysäännöillä.

E

Comment

Working...
            X