Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d -99 hyytyi kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stokenator
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 46
    • Porvoo

    e46 320d -99 hyytyi kesken ajon

    Moro!

    Eli otsikon mukainen pirssi sammui kesken ajon, mitään etukäteen varoittamatta. Tämän jälkeen auto ei ole käynnistynyt kertaakaan. Starttia pyörittää kyllä normaalisti muttei yritäkään käynnistyä. Auto hinattu merkkikorjaamoon vikakoodien lukuun ja korjattavaksi.

    Vikakoodeissa löytyi ainoastaan 4 sylinterin suuttimen vikakoodi. Kysymys kuuluukin voiko kyseinen vikakoodi estää auton käynnistymisen? Ilmeisesti kyseessä jollain anturilla varustettu suutin.

    Noh, annoin luvan kyseisen suuttimen vaihtoon, mutta yllätysyllätys huolto ei saakaan suutinta irti kannesta. 600 euron hinta-arvio pompsahti nelinkertaiseksi, kun kuulemma ainoa keino suuttimen irrottamiseen on venttiilikopan hajottaminen ja kannen irrottaminen? Kuulostaa kyllä perin hämärältä, yritetäänkö tässä nyt apinaa koijjata :think

    Tähän en suostunut, mutta tarkoitus olisi lähteä selvittelemään asiaa. Ois kiva kuulla porukan mielipiteitä hieman etukäteen, mitä kannattais tehdä. Sen ainakin tiedän etten maksa suuttimen vaihdosta reilua kahta tonnia

    -Tommi-
    E46 320d -99
  • Janssoni
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 371
    • Helsinki

    #2
    Oudolta kuulostaisi että suutin olisi tosissaan totaalisesti hajonnut? Eikös näissäkin vehkeissä oo ollu noissa suutinten johtosarjoissa jotain feelua, joskus muistan täältä lukeneeni sellasta. Joku viisaampi voisi sitten valaista että lähteekö auto käyntiin jos yksi suutin on heikolla hapella.. Toisaalta kammen asentoanturikaan ei aina anna vikakoodia vaikka olisikin hajalla (omia kokemuksia)
    .



    sigpic

    Comment

    • Särki
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 143
      • Veroparatiisi

      #3
      Luultavasti vika piilee surullisen kuuluisassa vp44 jakajapumpussa ja toisekseen venttiilikoppaa ei tarvitse hajoittaa suuttimen irroitukseen.. siihen on olemassa erikoistyökalu millä lähtee hajoittamattakin. Vaikka suutinanturi on rikki, auto lähtee käyntiin :think
      edit: tuo vikakoodikin taisi tulla pumpun hajottua ja muita koodeja ei tullut
      F20 116i
      EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

      Comment

      • gubbe89
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 315
        • Mouhijärvi

        #4
        Asiaa isäukon kanssa tutkittiin, että varsinainen vian aiheuttaja ei ole itse syöttöpumppu, vaan siirtompumppu, joka kuluessaan laskee painetta. VP44:ssä voitelu tapahtuu ainakin joiltakin osin polttoaineella itsellään, ja kun pumpun paine laskee, ei paluukierto ole niin tehokas eikä polttoaine voitele enää niin tehokkaasti ja pumppu lähtee kulumaan nopeammin. Siirtopaine kannattaa tosiaankin tarkastaa. Onhan sekin tietysti mahdollista, että pumppu hajoaa, mutta jenkkitutkimus todistaa asian hieman toisin. Voin yrittää muistaa linkkiäkin heittää, jos sen löydän jostakin. Samaa pumppua käytetään todella monessa autossa, enkä ole kuullut, että niissä olisi niinkään ollut vikaa. Ooppeleissa kylläkin, mutta todennäköisesti siinäkin on sama siirtompumppu, joka tämän ongelman epäsuorasti aiheuttaa. Ja ooppelihan ei tunnetusti mene rikki ikinä, jos ja kun joku ei toimi se on ominaisuus.
        Last edited by gubbe89; 12-11-2008, 18:39.
        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
        ex. E34 525 TDS Touring -93
        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
        ex. Yamaha YZF 1000R -02
        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
        ex. E34 535i -88
        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Originally posted by gubbe89 View Post
          Asiaa isäukon kanssa tutkittiin, että varsinainen vian aiheuttaja ei ole itse syöttöpumppu, vaan siirtompumppu, joka kuluessaan laskee painetta. VP44:ssä voitelu tapahtuu ainakin joiltakin osin polttoaineella itsellään, ja kun pumpun paine laskee, ei paluukierto ole niin tehokas eikä polttoaine voitele enää niin tehokkaasti ja pumppu lähtee kulumaan nopeammin. Siirtopaine kannattaa tosiaankin tarkastaa. Onhan sekin tietysti mahdollista, että pumppu hajoaa, mutta jenkkitutkimus todistaa asian hieman toisin. Voin yrittää muistaa linkkiäkin heittää, jos sen löydän jostakin. Samaa pumppua käytetään todella monessa autossa, enkä ole kuullut, että niissä olisi niinkään ollut vikaa. Ooppeleissa kylläkin, mutta todennäköisesti siinäkin on sama siirtompumppu, joka tämän ongelman epäsuorasti aiheuttaa. Ja ooppelihan ei tunnetusti mene rikki ikinä, jos ja kun joku ei toimi se on ominaisuus.
          Siis näitä VP44 nimenomaan hajoaa 136hp 320d:ssä paljon, searchilla täältäkin löytyy. Pumpun kunnostaminen maksaa noin 1500e, omani laitoin ASD Häkkisellä Turussa.

          VP44 Pumppu jäähdyttää itseään dieselillä, ja vanhemmassa järjestelmässä on sen verran vuotoa, että tähän jäähdytyspiiriin pääsee ilmaa, ts. pumpun elektroniikka kärvähtää. Pumpun mäntä kunnostetaan, ja ohjainpiiri vaihdetaan.

          Oireet on kyllä ihan kuin VP44 ois rikki, tuosta vikakoodista en valitettavasti osaa sanoa.

          Suutinvioista täällä on kirjoiteltu lähinnä s.e. tyhjäkäynti ravistaa jne.

          Hyvä lähtökohta voisi olla koittaa saada auto diesel-pajalle, jos ne paremmin osaisivat diagnosoida tuota. Normiruuvarit nyt on vaihtamassa koko moottorin ihan sama mikä vika.

          T AV
          Last edited by asvirkku; 12-11-2008, 19:05.
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • soldia
            Banned
            • Feb 2006
            • 725
            • Planet X

            #6
            Eikös noi suuttimet ja hehkut saa parhaiten irti kun ajaa koneen kuumaksi ja sitten irroitus. Kylmänä jos jumittunutta yrittää niin voi hyvinkin olla vaikeaa.

            Jos se nyt käyntiin lähtee... Mutta lämmittää voi muutenkin.

            Comment

            • stokenator
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 46
              • Porvoo

              #7
              Nojoo, nyt on taas piiiiitkän odottelun jälkeen auto ajossa. Vika tosiaan oli suuttimessa/suuttimissa niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. Mutta nyt on kaikki suuttimet vaihdettu ja "vähän" muitakin osia johtuen tiukasti kiinni juuttuneesta suuttimesta.

              Nyt vaan kovaa ajoa ja jakajapumpun porsimisen odottelua
              E46 320d -99

              Comment

              • SuperCaller-80
                Newbiemmer
                • Dec 2009
                • 2
                • Hämeenlinna

                #8
                Hei Stokenator!

                Mulle kävi sama homma 320d -98 E46:n kanssa, kyykähti motarille Hyvinkään eteläpuolelle.

                Mitä sulle tuli maksaan koko suutinremppa??

                Mulla kävi ikävämmin: Autokeskus Hämeenlinna hajotti 4. pytyn suuttimen itse kyhäämällään voimakalulla (luistivasara). --> sama kävi 1. ja 2. pytyn suuttimille. --> kansi poraukseen Hämeen Dieseliin (hinta töille n. 700e) --> nyt menossa kansi kiinni ja pitäis muutaman päivän sisään olla valmis.

                Sitten saan tietää kokonaishinnan, ja sen, josko vika edes oli suuttimissa, koska itsekin epäilin lukemani perusteella tuota VP44:sta.

                Joka tapauksessa, olen ilmoittanut etten purematta niele laskua, koska itse hajottivat suuttimet eivätkä kertoneet, että homma voi vituralleen mennessään tulla TODELLA kalliiksi. Ja sit jos syypää oikeasti onkin VP44, niin sitten viimeistään mennään kuluttaja-asiamiehen pakeille!

                Eli miten sulla kävi kustannusten kanssa?????


                - Janne -

                Comment

                • SuperCaller-80
                  Newbiemmer
                  • Dec 2009
                  • 2
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  No niin...

                  Nyt on omakin 320d vihdoin taas ajossa. Ja aivan SAATANAN kauanhan se kesti! 9.11.2009 jätti tielle ja 1.2.2010 on ajokunnossa.

                  Eli homma meni: Autokeskuksessa lyötiin Joulukuun -09 alussa paketti kasaan, mutta päätettiin olla taas ilmoittamatta mulle etenemisestä yhtään mitään. No, useiden soittopyyntöjen jälkeen muhun otettiin yhteyttä 7.1.2010!! Silloin sanottiin, että NYT sieltä sitten löytyykin vika jakajapumpulta. Jota ei jostain syystä marraskuussa vielä havaittu. Ja toi NYT, oli sittenkin 7.12.2009. Eli jostain mahtavasta syystä panttasivat tietoa kuukauden päivät vaikka olin yhteydenottopyyntöjä jättänyt oikein kirjallisesti.

                  No, tässä vaiheessa laskua oli AK:een yli 2600e, eikä auto vieläkään toiminyt. PERKELE. AK:lta tarjous pumpun uusimiseeen 2300e, jonka hylkäsin kun kuulin Häkkisen Turussa tekevän sen n. 1500e:oon.

                  Joten: Auto lavetilla Turkuun ke 27.1.2010, missä todettiin heti torstaina, että jakajapumppu viallinen (ja samalla sovittiin että laittavat autoon myös sieltä puuttuvat apulaitehihnat 2 kpl, jotka heitettiin pyynnöstäni Hämeenlinnassa roskiin paskan kuntonsa takia). No, minä maanantai-aamuna 1.2. soittelemaan Häkkiselle mikä on homman nimi. Auto oli korjattu ja odottaa noutoa! Siis LOISTAVAA! 2 päivää työn alla, pumppu korjattu ja hihnat uusittu. Hain auton heti maanantaina takaisin Hämeenlinnaan... Jäähdytysnesteet olivat hieman vähissä (piti lisätä) ja pohjan suojamuovi oli unohtunut Hml:n AK:een, mistä se piti käydä eilen hakemassa (ja laittaa itse kiinni), mutta muuten auto on kunnossa.

                  Häkkisen lasku ronski 1420e sisältäen hihnat.

                  No, AK:n kanssa päästiin kuin ihmeen kaupalla myös sopuun hinnasta mitä minä itse maksan. Eli ei tarvinnut lähteä riitalautakuntaan asti riitelemään. Jotain positiivista sentään.

                  Kaikkineen koko paska tuli maksamaan mulle 2kk ja 3 viikkoa menetettyä vakuutus- ja dieselveromaksua (karkea arvio 300e) + kyyti Turkuun + korjaukset kahdessa puljussa yhteensä n. 2500e.

                  Eli ihanan kallista kun tehdään suutin- ja pumppuremonttia. Ja ihanan kauan kestää, kun viedään auto paikkaan, missä toimintatavat ovat luokkaa Albania. Yhtä kaikki, propsit haluan antaa Turkuun ASD Häkkiselle! Siellä homma hoidettiin Todella tehokkaasti!

                  Comment

                  • mipe75
                    Newbiemmer
                    • Feb 2010
                    • 3
                    • jkl

                    #10
                    no joo,320d 2003,voiku huonompaa tuuria olla,eli 2kpl suutinta oli paskana,koko kärki hävinny,,auto ei oireillut mitenkään paitsi viimeisen päivän ennen louhahdusta,öljyä meni 2000km/5l,se oli mikä sai ajamaan pajalle,käynti normaali jne,pieni lämmittely ajo ja poks... 2 mäntää sulanu jne.. koneen porautus,koneistus,hirveeti osia ja turbo 7700 eepiä.. ei jumalauta,näin toimii bmw....

                    Comment

                    • Epäuskollinen autoilija
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 365
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by mipe75 View Post
                      no joo,320d 2003,voiku huonompaa tuuria olla,eli 2kpl suutinta oli paskana,koko kärki hävinny,,auto ei oireillut mitenkään paitsi viimeisen päivän ennen louhahdusta,öljyä meni 2000km/5l,se oli mikä sai ajamaan pajalle,käynti normaali jne,pieni lämmittely ajo ja poks... 2 mäntää sulanu jne.. koneen porautus,koneistus,hirveeti osia ja turbo 7700 eepiä.. ei jumalauta,näin toimii bmw....
                      No eikös tuossa vaiheessa kannattas jo miettiä koko moottorin vaihtamista? :think Itte en välttämättä alkas noin kalliilla korjaamaan. www.varaosahaku.fi sivustolta löytyy noita 2 litran diesel koneita jo 2000-3000e:n hintaan.
                      Last edited by Epäuskollinen autoilija; 26-02-2010, 18:54.
                      Maserati 4200 Coupe GT
                      Ford focus 1.6i
                      ex:
                      BMW 320d E90 -05
                      Porsche boxster 986 2.5 -98
                      VW Golf 1.6 -90
                      BMW 850i -91
                      Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                      BMW 316i E36 -91
                      Nissan Sunny 1.3 -87
                      Ford Scorpio 2.0i

                      Comment

                      • mipe75
                        Newbiemmer
                        • Feb 2010
                        • 3
                        • jkl

                        #12
                        no sitä mietittiin,mut nekin on taas sit vanhoja koneita mistä ei tod tiedä muuta ku että toimii,mutta ei sitä kuinka kauan,,nyt on ainakin hyvä kone jne..

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎