Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 46 xenon ongelma......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Proppu
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 176
    • Järvenpää

    #16
    Originally posted by EPDM View Post
    Edelleen luulen että et saa tarpeeksi virtaa. Ei se relejohtosarja auta jos akussa ei riitä potkua, joten lataa akku kunolla vaikka yön yli ja kokeile uudestaan.
    Ok laitan vkl:na akun lataukseen niin saadaan se ainakin suljettua pois..
    e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

    Comment

    • Terou
      BTCF Member
      • May 2005
      • 791
      • Tampere

      #17
      Enpä nyt usko, että relesarjan kanssakaan virta ei riitä. Tai sitten ne xenonit vaatii hirveän virtamällin syttyäkseen. Minulta käy tässä viikoittain kypärävalojen rakentelijat hakemassa xenoneita ja niillä on käytössä muutaman amppeeritunnin akkuja. Kovimmilla hifistelijöillä on sellaisia hyvin pieniä (povitaskuun laitettavia) kuiva-akkuja ja hyvin vain xenonit syttyy ja pelaa.

      Eiköhän se ongelmien juuri ole se bemarin ajovalojärjestelmä. Kun xenoni vilkkuu, se on sen merkki että jännite on liian pieni. Bemarissa on halogeeneilla jännitteenalennussysteemi käytössä. En ole oskilloskoopilla katsonut, mutta oletettavasti PWM-modulaatiollahan tuo hoidetaan:

      Näitä samantyyppisiä jännitteenalennusvirityksiä on käytössä muissakin lähinnä eurooppalaisissa autoissa.

      Eli kanttiaaltoa syötetään halogeeneille. Nyt kun siihen lyödään xenoni tilalle, niin eipä se välttämättä siinä suostu pelaamaan. Xenonia on tarkoitettu käytettäväksi tasavirralla, eikä todellakaan kanttiaallolla. Tuolla kanttiaallolla ei xenonin kanssa edes saada mitään hyötyä, vaikka se siinä sattuisi palamaankin. Xenonin vilkkuminen alkaa kun kanttiaallon keskiarvo painuu liian alas, eli siis jännite menee liian matalaksi.

      Relesarjan kanssa jännite pitäisi periaatteessa olla melkein sama kuin akulla oleva jännite. Mutta jos ohjaus releelle otetaan sieltä auton piuhasta, jossa on käytössä tuo kanttiaalto, niin jonkinlaisella todennäköisyydellä käy niin että se rele lähtee pärisemään mukaan siihen kanttiaaltoon (ei välttämättä samalla taajuudella) ja sitten xenonit vilkkuu edelleen releen "pärinän" mukana.
      Auton johtoon pitää saada tarpeeksi kuormaa, että rele pysyy päällä.

      Bemarissa tietenkin vikavalo syttyy, jos asennetaan relesarja, koska auton johdoissa ei ole silloin mitään kuormaa. Järjestelmä siis luulee että halogeenipolttimot on palaneet. Auton johtoihin täytyy laittaa keinokuormaa/tehovastukset.

      Ja tuo mittareiden ja kellojen nollautuminen ja auton sammuminen, niin siinä selkeästi xenonit tekevät auton johtoihin sellaisen virtanotkahduksen että se resetoi eri järjestelmiä autosta. Xenoneissa on eroja tuossa syttymisen vaatimassa virtamäärässä. Näyttää ainakin foorumilta luettuna erityisesti diesel-bemarin ja erään nimeltä mainitsemattoman xenonmerkin kanssa olevan ongelmaa tuossa kohtaa.

      Konkkajohto auttaa hyvin usein kun xenonit on asennettu suoraan auton johtoihin. Se tasoittaa jännitteen heilumista, mutta se ei pelkästään riittäisi jos keskiarvo menisi joka tapauksessa liian alas. Oletettavasti se onnistuu myös bemarin järjestelmää jotenkin hämäämään, että järjestelmä pidentää kanttiaallon ylhäälläoloaikaa.

      Toivottavasti selvensi, viisaammat korjailkoon.
      Last edited by Terou; 12-12-2008, 11:06.
      E46 M3 perän lukkoyksikkö
      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4624
        • Lahti.

        #18
        Originally posted by Terou View Post
        Enpä nyt usko, että relesarjan kanssakaan virta ei riitä. Tai sitten ne xenonit vaatii hirveän virtamällin syttyäkseen. Minulta käy tässä viikoittain kypärävalojen rakentelijat hakemassa xenoneita ja niillä on käytössä muutaman amppeeritunnin akkuja. Kovimmilla hifistelijöillä on sellaisia hyvin pieniä (povitaskuun laitettavia) kuiva-akkuja ja hyvin vain xenonit syttyy ja pelaa.

        Eiköhän se ongelmien juuri ole se bemarin ajovalojärjestelmä. Kun xenoni vilkkuu, se on sen merkki että jännite on liian pieni. Bemarissa on halogeeneilla jännitteenalennussysteemi käytössä. En ole oskilloskoopilla katsonut, mutta oletettavasti PWM-modulaatiollahan tuo hoidetaan:

        Näitä samantyyppisiä jännitteenalennusvirityksiä on käytössä muissakin lähinnä eurooppalaisissa autoissa.

        Eli kanttiaaltoa syötetään halogeeneille. Nyt kun siihen lyödään xenoni tilalle, niin eipä se välttämättä siinä suostu pelaamaan. Xenonia on tarkoitettu käytettäväksi tasavirralla, eikä todellakaan kanttiaallolla. Tuolla kanttiaallolla ei xenonin kanssa edes saada mitään hyötyä, vaikka se siinä sattuisi palamaankin. Xenonin vilkkuminen alkaa kun kanttiaallon keskiarvo painuu liian alas, eli siis jännite menee liian matalaksi.

        Relesarjan kanssa jännite pitäisi periaatteessa olla melkein sama kuin akulla oleva jännite. Mutta jos ohjaus releelle otetaan sieltä auton piuhasta, jossa on käytössä tuo kanttiaalto, niin jonkinlaisella todennäköisyydellä käy niin että se rele lähtee pärisemään mukaan siihen kanttiaaltoon (ei välttämättä samalla taajuudella) ja sitten xenonit vilkkuu edelleen releen "pärinän" mukana.
        Auton johtoon pitää saada tarpeeksi kuormaa, että rele pysyy päällä.

        Bemarissa tietenkin vikavalo syttyy, jos asennetaan relesarja, koska auton johdoissa ei ole silloin mitään kuormaa. Järjestelmä siis luulee että halogeenipolttimot on palaneet. Auton johtoihin täytyy laittaa keinokuormaa/tehovastukset.

        Ja tuo mittareiden ja kellojen nollautuminen ja auton sammuminen, niin siinä selkeästi xenonit tekevät auton johtoihin sellaisen virtanotkahduksen että se resetoi eri järjestelmiä autosta. Xenoneissa on eroja tuossa syttymisen vaatimassa virtamäärässä. Näyttää ainakin foorumilta luettuna erityisesti diesel-bemarin ja erään nimeltä mainitsemattoman xenonmerkin kanssa olevan ongelmaa tuossa kohtaa.

        Konkkajohto auttaa hyvin usein kun xenonit on asennettu suoraan auton johtoihin. Se tasoittaa jännitteen heilumista, mutta se ei pelkästään riittäisi jos keskiarvo menisi joka tapauksessa liian alas. Oletettavasti se onnistuu myös bemarin järjestelmää jotenkin hämäämään, että järjestelmä pidentää kanttiaallon ylhäälläoloaikaa.

        Toivottavasti selvensi, viisaammat korjailkoon.
        Sinullahan on DI joten voisitko kertoa miten jos autossa on ainoastaan laturissa vaihtovirta ( oletan että sitä tarkoitit "kanttiaalon" kanssa) ja loput akussa kiini oleva virta on siis tasavirtainen...niin miten se "halogeeni jännitteenalennussysteemi " (mikä ns. säästää tai pidentää halogeeni polttimoin ikä) tekee siitä taas vaihtovirta..?
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Terou
          BTCF Member
          • May 2005
          • 791
          • Tampere

          #19
          Ei siitä tarvitse tehdä varsinaisesti vaihtovirtaa, vaan kanttiaalto on 0V ja +12V välillä. Eli virtaa vain käytännössä katkotaan.
          E46 M3 perän lukkoyksikkö
          Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

          www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

          Comment

          • EPDM
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2005
            • 4624
            • Lahti.

            #20
            Mun tietääkseni "halogeeni jännitteenalennussysteemissä" lasketaan jännitte noin 10-11v väliin ( jos tippuu sen alle niin valoteho kärsii liian paljon) ...eli ei vaan mene jakeluun miten tämä "kanttiaalto" siihen vaikuttaa.....
            Viviendo en Lahiti
            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
            Vw Corrado vr6

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2000
              • Tampere/kainuu

              #21
              Originally posted by EPDM View Post
              Mun tietääkseni "halogeeni jännitteenalennussysteemissä" lasketaan jännitte noin 10-11v väliin ( jos tippuu sen alle niin valoteho kärsii liian paljon) ...eli ei vaan mene jakeluun miten tämä "kanttiaalto" siihen vaikuttaa.....

              Kun 12V jännitettä katkotaan tietyllä pulssisuhteella on sillä tietty "nimellisteho" tai oikeastaan keskiarvojännite. Helppo todeta esimerkiksi jos jollain systeemillä tekee 50% 12V PWM signaalia ja mittaa sitä yleismittarilla niin yleismittari näyttää 6V

              Ja toki kanttiaallon taajuudella on myös tekemistä asian kanssa, ettei tule on/off sähköä
              Last edited by zakspeed; 12-12-2008, 21:34.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Terou
                BTCF Member
                • May 2005
                • 791
                • Tampere

                #22
                Tuossa on aika hyvä kuva tuosta periaatteesta:


                Ylimmässä kuvassa jännitteen keskiarvoksi tulee n. 2,4V, keskimmäisessä 6V, alimmassa 9,6V.
                E46 M3 perän lukkoyksikkö
                Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                Comment

                • Anss1
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 50
                  • Tampere

                  #23
                  elikkä itellä on ny samoja ongelmia.. valot välähtävät silloin kun kierrokset laskevat.. joskus toinen sammuu mutta käynnistyy kun käyttää parkeilla ja takaisin.. uudet polttimot on. auto e46 328.

                  voisko se vaan olla että jännite laskee sen verran että välähtää? ei oikein uutta akkuakaan turhaan viitsisi ostaa..
                  F31 320Xda m-sport -13

                  ex E71 x6 40d -12

                  ex E60 530da M-sport -05

                  ex E46 328ci -00

                  Comment

                  • bmw330ci
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 231
                    • Etelä-Suomi

                    #24
                    Täällä kanssa on kanssa ongelmaa Cobran setillä pitkissä valoissa. Eli kun käännät valot päälle ,että puolikkaat palaa (alkuperäiset d2s) ja pitkätkin palaa ihan normaalisti mutta sitten kun sammutat pitkät pois niin puolikkaat valot vilkkuu niin maan v*tusti.
                    Mulla on toi xenonkaupan vikailmoitusjärjestelmän ohitus tsydeemi.
                    Onko hyviä ideoita millä saisin pelittään noi normaalisti?

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #25
                      Mulla on yksi vitun hyvä idea miten saatte toimimaan ne kunnolla, LAITTAAKAA AUTOIHINNE ALKUPERÄISET XENONIT niin ei tarvitse ihmetellä tällaisia typeriä vikoja kun korjauksetkin näihin on vaan väliaikaisia koska seuraava vika kuitenkin odottaa jo ovella..

                      Jättäkää ne kaikenmaailman kiinaksenonit pokemon autoihin ja ostakaa laatuautoihin laatukamaa, eli sitä mitä sinne kuuluukin!

                      Oikeesti vaikka orkkikset maksaakin vähän enemmän(ei välttämättä käytettynä)niin säästätte usein sen summan mielenterveydessänne myöhemmin, jos sen arvoa nyt voi edes rahassa mitata..
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4624
                        • Lahti.

                        #26
                        Rahu...minä voisin myydä e46/e90/e60 sarjoihin aivan alkuperäisia Hellan xenon, bixenon, kaarivaloja whatever noin 1500-1800€. Se sisältää uudet valokatkaisimet, modullit ja tutun kautta ohjelmointia...arvaa montako olen myynnyt.....0, nada, niks, naught.

                        ja arvaa mistä se johtuu....juuri sitä mitä sinulla on keskimäärin enemmän..rahasta.
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • bmw330ci
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 231
                          • Etelä-Suomi

                          #27
                          Olisko EPDM:llä tietoo että auttaisiko tuo sun myymä relejohto tuohon mun aiemmin postaamaan ongelmaan?

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #28
                            Tähän sopii hyvin tämä

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #29
                              Originally posted by EPDM View Post
                              Rahu...minä voisin myydä e46/e90/e60 sarjoihin aivan alkuperäisia Hellan xenon, bixenon, kaarivaloja whatever noin 1500-1800€. Se sisältää uudet valokatkaisimet, modullit ja tutun kautta ohjelmointia...arvaa montako olen myynnyt.....0, nada, niks, naught.

                              ja arvaa mistä se johtuu....juuri sitä mitä sinulla on keskimäärin enemmän..rahasta.
                              Näinhän se on, olet oikeassa.

                              Omalta osaltani voisin todeta tähän että mulla taas ei ole köyhänä varaa ostaa halpaa.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              • jaakoppi123
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2007
                                • 45
                                • vaasa/espoo

                                #30
                                ei se alkuperäinen oo sen kummenpaa LAATUA.. ostin e46:seen faceliftiin alkuperäiset uudet bixenon-umpiot keulalle ja välkkyy ihan sikana kun laittaa valot päälle. n.10s ennenkuin syttyy.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎