Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Airbag merkkivalo ja pakoputki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gabriel-Johannes
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 17
    • Vaasa

    E46 Airbag merkkivalo ja pakoputki

    320d -02. Aibagin merkkivalo palaa ja vikakoodinlukija osoittaa viaksi apukuskin penkin sisällä olevan tunnistimen. Eli sen, joka tunnistaa istuuko penkillä joku vai ei. Onko kokemusta vastaavasta? Penkki pitää kai repiä auki ja tunnistin vaihtaa? Kun penkin alla olevia mötiköitä (2 kpl) ja liittimiä vähän aikaa rassaa, merkkivalo sammuu, mutta se syttyy uudelleen, kun joku istuu penkille. Em. käyttäytyminen nähdäkseni vahvistaa vikakoodin. Huoltamolla eivät vielä lähteneet korjaamaan vikaa, mutta väittivät sen olevan aika yleinen. Onko joku onnistunut korjaaman tuollaisen vian itse?

    Toinen probleema liittyy pakoputkeen. Katalysaattorin ja varsinaisen putken välissä on joku mötikkä, jonka sisällä on kai jousi. En näe tälle mötikälle järjellistä tarvetta, mutta kai sen on tarkoitus vaimentaa pakoputken värähtelyä? Nyt on niin, että tämän mötikän sisältä kuuluu hermoja raastava kilinä ja pärinä tyhjäkäynnillä. Siellä se jousi kai ääntelee tai joku muu on löystynyt, joka tapauksessa jotain on mötikän sisältä hajonnut. Mahtaakohan kellään olla tästä kokemusta? Voiko mötikän ostaa erikseen ja vaihtaa vai pitääkö koko pakoputki uusia tuon takia. Korjaamolla tietenkin sanoivat näin. Jos osaa ei voi vaihtaa, ainoa järkevä ratkaisu lienee leikata koko mötikkä irti ja hitsata putki sitten takaisin kiinni.
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8091
    • Willähde

    #2
    Airbag-kysymykseen:

    Eikös näissä kaikissa vessoissa ole sama periaate? Eli KLIK tuosta kuvia ja toista "kotimaista" eli lontoota.

    Tunnistinmaton vaihto ja etenkin post #22
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • erese
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 478
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Gabriel-Johannes View Post

      Toinen probleema liittyy pakoputkeen. Katalysaattorin ja varsinaisen putken välissä on joku mötikkä, jonka sisällä on kai jousi. En näe tälle mötikälle järjellistä tarvetta, mutta kai sen on tarkoitus vaimentaa pakoputken värähtelyä? Nyt on niin, että tämän mötikän sisältä kuuluu hermoja raastava kilinä ja pärinä tyhjäkäynnillä. Siellä se jousi kai ääntelee tai joku muu on löystynyt, joka tapauksessa jotain on mötikän sisältä hajonnut. Mahtaakohan kellään olla tästä kokemusta? Voiko mötikän ostaa erikseen ja vaihtaa vai pitääkö koko pakoputki uusia tuon takia. Korjaamolla tietenkin sanoivat näin. Jos osaa ei voi vaihtaa, ainoa järkevä ratkaisu lienee leikata koko mötikkä irti ja hitsata putki sitten takaisin kiinni.
      Kyseessä on varmaan etummaisen katalysaattorin jälkeen oleva haitari. Kyseinen haitari vaimentaa tosiaan värähtelyjä ja menee ajan kanssa "poikki". Koko pakoputkea ei ole pakko vaihtaa vaan vanha haitari ensin pois ja uusi tarvikehaitari tilalle. Jo loppuu kilinät... haulla löytyy lisää....http://www.btcf.fi/forum/showthread....hlight=Haitari
      F40 -20
      F20 -13
      E46 320D Touring -01
      E36 "nokivasara" Touring -99

      Comment

      • Extra
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 272
        • Kurjuuden alkulähde

        #4
        Voi toki ostaa uuden etuputken, hinta oli 650€.

        Comment

        • erese
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 478
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Extra View Post
          Voi toki ostaa uuden etuputken, hinta oli 650€.
          Juu tietysti voi tehdä nuinkin, hintahan on vaan vaivaiset 650 €
          F40 -20
          F20 -13
          E46 320D Touring -01
          E36 "nokivasara" Touring -99

          Comment

          • tabasco
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 851
            • fin

            #6
            Originally posted by Gabriel-Johannes View Post
            320d -02. Aibagin merkkivalo palaa ja vikakoodinlukija osoittaa viaksi apukuskin penkin sisällä olevan tunnistimen. Eli sen, joka tunnistaa istuuko penkillä joku vai ei. Onko kokemusta vastaavasta? Penkki pitää kai repiä auki ja tunnistin vaihtaa? Kun penkin alla olevia mötiköitä (2 kpl) ja liittimiä vähän aikaa rassaa, merkkivalo sammuu, mutta se syttyy uudelleen, kun joku istuu penkille. Em. käyttäytyminen nähdäkseni vahvistaa vikakoodin. Huoltamolla eivät vielä lähteneet korjaamaan vikaa, mutta väittivät sen olevan aika yleinen. Onko joku onnistunut korjaaman tuollaisen vian itse?
            Tunnistemattohan sieltä on mennyt, kuten meni viime talvena minultakin (näitä sattuu kuulemma etenkin sport-penkeissä). Tunnistinmatto on ohut muovinen lärpäke, jonka varaosahinta marmoritiskillä on 100e luokkaa. Itse vaihdatin maton Laakkosella, vajaa tunnin homma muistaakseni oli (tosin tekisi sen nopeamminkin etenkin jos tietää mitä tekee...)

            Luepas tämä, kirjoittelin hieman ohjeistusta hommaan (löytyy postauksesta #47) :

            Last edited by tabasco; 16-12-2008, 02:32.

            Comment

            • Gabriel-Johannes
              Newbiemmer
              • Sep 2008
              • 17
              • Vaasa

              #7
              Kiitos neuvoista.

              Varasin ajan pakoputkikorjaamolle ja äijä sanoi, että todella vaikea vaihtaa tuo haitari. Että saattaa joku tunti vierähtää ja kustannusarvio on huima.

              Myös tuosta airbagin tunnistematon vaihdosta olen kysynyt autosähkökorjaamolta, ja senkin vaihtamiseen menee kuulemma useita tunteja. Yritetäänkö tässä nyt hyväuskoiselta kiskoa rahaa...?

              Comment

              • olli90~
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 123
                • Kuopio

                #8
                itse vaihoin omaan vm:98 sedaniin (normipenkit) tuon kyseisen tunnistin maton... pari tuntia siinä meni, aika kauvvan meni siihen kun tutkaili penkkiä miten se rupeaa purkautumaan... rautalankoja menee vähä ristiin rastiin liikkeessä sanovat että niillä menee vajaa tunti siihen, joka on kyllä ihan järkevä aika kun tietää miten se puretaan... itsekkin varmaan sen tuntiin vaihtasin jos uudestaan särkyy...

                niin ja se pitää käytäää liikkeessä että saa nollattua sen tietokoneen, kun se on turvallisuuten liittyvä osa , ainakin näin liikkeessä sanottiin... mut kyllähän siinä jonku satasen säästää kun ite vaihtaa... vaikka parikymppiä menee siihen nollaukseen...

                Comment

                • NorthIce
                  Newbiemmer
                  • Mar 2008
                  • 21
                  • Oulu

                  #9
                  voiko tuota airbagin tunnistinta mitenkään ohittaa? saako sinne jonkun vastuksen väliin niin että järjestelmä tuntisi että siinä istuisi kokoajan joku? ettei tarvis alkaa vaihtaan... itellä 320d-00 ja sama vika.

                  Comment

                  • Matula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1706

                    #10
                    Originally posted by NorthIce View Post
                    voiko tuota airbagin tunnistinta mitenkään ohittaa? saako sinne jonkun vastuksen väliin niin että järjestelmä tuntisi että siinä istuisi kokoajan joku? ettei tarvis alkaa vaihtaan... itellä 320d-00 ja sama vika.
                    Saa mutta siitä ei saa täällä puhua, täälä saa keskustella vain ylinopeutta ajamisesta, pahoinpitelyistä mutta ei tästä.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by Gabriel-Johannes View Post
                      Kiitos neuvoista.

                      Varasin ajan pakoputkikorjaamolle ja äijä sanoi, että todella vaikea vaihtaa tuo haitari. Että saattaa joku tunti vierähtää ja kustannusarvio on huima.

                      Myös tuosta airbagin tunnistematon vaihdosta olen kysynyt autosähkökorjaamolta, ja senkin vaihtamiseen menee kuulemma useita tunteja. Yritetäänkö tässä nyt hyväuskoiselta kiskoa rahaa...?
                      Yhden haitarin vaihdossa meni meikäläisellä pari tuntia, tosin kyseessä oli semmoinen tarvikemalli jota piti muokata ja sovitella.
                      Tunnistematon vaihto voi ottaa aikaa verhoilun purkamisen vuoksi? ei kaiketi kohtuuttomasti.
                      -edit haitarin vaihdon kohde oli e39, ei 46...-
                      Last edited by WSE1; 08-01-2009, 21:26.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎