Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hehkujen mittaus E46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    #31
    Originally posted by Clavurion View Post
    Sulakkeella F2 tässä tapauksessa tarkoitetaan E-boxista löytyvää sulaketta viiden sulakkeen paketissa. KLIK

    Tuon sulakkeen kautta tulee syöttö myös erinäisille antureille ja solenoideille. Eli viallisen sulakkeen tapauksessa sieltä löytyisi runsaasti muitakin vikakoodeja. Yleisin syy tuon sulakkeen palamiseen on huohottimen lämmitin, joka on mennyt oikosulkuun tai sen johdotuksen eriste on nirhautunut ja pääsee maadoittumaan lohkon kylkeen.

    Mitään erillistä relettä ei ole, suora syöttö ohjainyksikölle.

    Paitsi että en kyllä E46:ta löydä tuota sulaketta siltikään :think Koko autossa ei ole tuolla matkustajan puolella edes boksia. Ainoastaan kuskin puolelta löytyy tuo boksi.

    No, seuraava sotasuunnitelma on ottaa imusarja pöydälle ja poistaa läpät koneesta, joten hehkuihin on pääsy. Viitsisikö joku vielä vääntää rautalangasta, että miten tuota ohjausboksin toimintaa / hehkuja pitäisi mitata?

    Meneekö se jotenkin näin:

    Jos hehkut voi mitata paikallaan lohkossa, niin vastusta pitäisi olla ~0,5-2,0 Ohm? Vai pitääkö hehkut käyttää irti, että voi mitata?

    Minkälaista jännitettä tuolta hehkulle tulevasta johdosta pitäisi tulla, jos boksi + ohjaus toimii oikein? 5-8V ? Vai riittääkö tässä ns. jatkuvuusmittaus +navan ja hehkun piuhan välillä?
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      #32
      Originally posted by Ironic32 View Post
      Paitsi että en kyllä E46:ta löydä tuota sulaketta siltikään :think Koko autossa ei ole tuolla matkustajan puolella edes boksia. Ainoastaan kuskin puolelta löytyy tuo boksi.

      No, seuraava sotasuunnitelma on ottaa imusarja pöydälle ja poistaa läpät koneesta, joten hehkuihin on pääsy. Viitsisikö joku vielä vääntää rautalangasta, että miten tuota ohjausboksin toimintaa / hehkuja pitäisi mitata?

      Meneekö se jotenkin näin:

      Jos hehkut voi mitata paikallaan lohkossa, niin vastusta pitäisi olla ~0,5-2,0 Ohm? Vai pitääkö hehkut käyttää irti, että voi mitata?

      Minkälaista jännitettä tuolta hehkulle tulevasta johdosta pitäisi tulla, jos boksi + ohjaus toimii oikein? 5-8V ? Vai riittääkö tässä ns. jatkuvuusmittaus +navan ja hehkun piuhan välillä?
      Joo tuossa sulake jutussa on joku härö WDS:ssä joka ohjasi sulaketauluun F2 klikkaamalla ja kaikki muut paikat WDS:ssä ohjaa tuohon Clavurionin mainitsemaan E-boxiin.

      Hehkujen mittaus onnistuu paikoillaan esim. sieltä OHJAINBOXIN päästä (kansan kielellä hehkurele) mittaat maita vasten ohmiarvon joka on mainitsemaasi luokkaa 0,5 - 2 ohmia

      Hehkureleen kunnon voi ARVIOIDA diodi mittauksella + päävirtakaapelin liitintä vasten napaisuutta vaihtaen.

      Johdot hehkun ja OHJAINBOXIn väliltä kannatta myös mitata jatkuvuuden varmistamiseksi.
      (imusarja irti)
      samalla voit tehdä tuon DIODI puolella mittauksen + päävirtakaapelia vasten niin tulee sekä jatkuvuus että OHJAINBOXI testattua kerralla
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        #33
        Originally posted by e46touring View Post
        Joo tuossa sulake jutussa on joku härö WDS:ssä joka ohjasi sulaketauluun F2 klikkaamalla ja kaikki muut paikat WDS:ssä ohjaa tuohon Clavurionin mainitsemaan E-boxiin.

        Hehkujen mittaus onnistuu paikoillaan esim. sieltä OHJAINBOXIN päästä (kansan kielellä hehkurele) mittaat maita vasten ohmiarvon joka on mainitsemaasi luokkaa 0,5 - 2 ohmia

        Hehkureleen kunnon voi ARVIOIDA diodi mittauksella + päävirtakaapelin liitintä vasten napaisuutta vaihtaen.

        Johdot hehkun ja OHJAINBOXIn väliltä kannatta myös mitata jatkuvuuden varmistamiseksi.
        (imusarja irti)
        samalla voit tehdä tuon DIODI puolella mittauksen + päävirtakaapelia vasten niin tulee sekä jatkuvuus että OHJAINBOXI testattua kerralla
        No niin, imusarja pöydällä ja mittauksia tehty. Mitattii jokainen hehku (kaikki kannessa kiinni) siten, että hehkun päästä toinen mittarin nasta ja toinen siitä ns. hylsyosasta kiinni. Mittarin mukaan kaikki hehkut rikki. Onko tämä nyt oikea tapa mitata? Kokeiltiin myös hehkun päästä ja maata vasten, ei mitään edelleenkään.

        Sitten kokeiltiin liitin ohjausboksista irti ja jatkuvuusmittarin mukaan jokaisesta johdosta kulkee virta liittimeen. Mitattiin vastusta vielä liittimen nastasta (johto hehkussa paikallaan) ja toinen maita vasten. Ei edelleenkään näytä mitään.

        Jos vastusta mittaa hehkun päästä molemmilla nastoilla, niin näyttää 0,2Ohm.

        Katsottiin konehuoneen e-boksista tuo F2 sulake (20A) ja ehjä on. Myös ohjausboksin pyöreän liittimen ja startin välillä kulkee virta.

        Onko nyt siis kaikki hehkut rikki vai ollaanko mitattu väärin?
        Attached Files
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #34
          Originally posted by Ironic32 View Post
          No niin, imusarja pöydällä ja mittauksia tehty. Mitattii jokainen hehku (kaikki kannessa kiinni) siten, että hehkun päästä toinen mittarin nasta ja toinen siitä ns. hylsyosasta kiinni. Mittarin mukaan kaikki hehkut rikki. Onko tämä nyt oikea tapa mitata? Kokeiltiin myös hehkun päästä ja maata vasten, ei mitään edelleenkään.

          Sitten kokeiltiin liitin ohjausboksista irti ja jatkuvuusmittarin mukaan jokaisesta johdosta kulkee virta liittimeen. Mitattiin vastusta vielä liittimen nastasta (johto hehkussa paikallaan) ja toinen maita vasten. Ei edelleenkään näytä mitään.

          Jos vastusta mittaa hehkun päästä molemmilla nastoilla, niin näyttää 0,2Ohm.

          Katsottiin konehuoneen e-boksista tuo F2 sulake (20A) ja ehjä on. Myös ohjausboksin pyöreän liittimen ja startin välillä kulkee virta.

          Onko nyt siis kaikki hehkut rikki vai ollaanko mitattu väärin?
          OIKEIN tuo mittaus on mennyt ELI HEHKUT ovat RIKKI!!
          Hanki ehjät BERU GE 102 hehkut ja toista mittaus. PITÄÄ tulla luokkaa 0,5-2 ohmia mittarista riippuen.
          ts. teidän mittarissa näyttäisi sisäinen resistanssi mittajohdot mukaan lukien olevan 0,2Ohm.

          testaa vielä se OHJAINBOXin kunto yleismittarin diodi testauksella.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            #35
            Originally posted by e46touring View Post
            OIKEIN tuo mittaus on mennyt ELI HEHKUT ovat RIKKI!!
            Hanki ehjät BERU GE 102 hehkut ja toista mittaus. PITÄÄ tulla luokkaa 0,5-2 ohmia mittarista riippuen.
            ts. teidän mittarissa näyttäisi sisäinen resistanssi mittajohdot mukaan lukien olevan 0,2Ohm.

            testaa vielä se OHJAINBOXin kunto yleismittarin diodi testauksella.
            Kiitos! Voisitko vielä tuota diodi-mittausta vääntää rautalangasta, kun tässä yritetään vielä itse opetella, eli minkälaisia lukemia tuosta diodimittauksesta pitäisi saada? Toisinpäin mitattuna pienempi luku ja toisinpäin taas suurempi, mutta minkälaisia arvoja?

            Pitänee käydä huomenna hakemassa uudet hehkut, mutta voiko nuo hehkut mennä rikki viallisen boksin takia? Boksi on nimittäin uusittu ja johdot tuntuisivat olevan kunnossa. Samoin sulakkeet. Olisiko vielä joku paikka syytä tarkistaa, ettei uudetkin hehkut mene saman tien rikki?
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • Ironic32
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 148
              • Finland

              #36
              Nyt alkaa näyttämään jo aika selvältä, että hehkut rikki. Mitattiin hehkulle tulevaa jännitettä, kun autoon lyö virrat päälle. Ensin nousee 12V ja siitä laskee 8V -> 6V ja pysyy tuossa n. 6V useamman sekunnin, kunnes laskee. Eli ohjausboksilta tulee jännitettä, kuten pitääkin.

              Sellainen kysymys kuitenkin, että näyttää tuleva jatkuva 1,2 - 1,4V vaikkei ole virrat päälläkään. Onko tämä normaalia / ok? Vai voisiko tämä jatkuva virta rikkoa hehkut?

              Tuota jatkuvaa jännitettä tulee siis, kun avaimet virtalukossa 0-asennossa ja kuskin ovi auki. Ei odoteltu ns. sleepmodea.
              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
              -------------------------------------
              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #37
                Originally posted by Ironic32 View Post
                Kiitos! Voisitko vielä tuota diodi-mittausta vääntää rautalangasta, kun tässä yritetään vielä itse opetella, eli minkälaisia lukemia tuosta diodimittauksesta pitäisi saada? Toisinpäin mitattuna pienempi luku ja toisinpäin taas suurempi, mutta minkälaisia arvoja?

                Pitänee käydä huomenna hakemassa uudet hehkut, mutta voiko nuo hehkut mennä rikki viallisen boksin takia? Boksi on nimittäin uusittu ja johdot tuntuisivat olevan kunnossa. Samoin sulakkeet. Olisiko vielä joku paikka syytä tarkistaa, ettei uudetkin hehkut mene saman tien rikki?
                Diodi testauksessa tulee MITTARISTA riipuen johtimet yhdessä arvoksi esim. 0,05mV
                ja tässä OHJAINBOXia mitatessa ovat luokkaa 0,5V ja napaisuutta vaihtaen 2,5V.
                nämä kynnysjännitteet riippuu mitattavasta kohteesta (diodi, transistori, FET, IGBT jne. jne.) sekä mittarista.

                JOS nuo mitatut arvot ovat hehkunjohtimen ja päävirta + kaapelin välissä tuota luokkaa n.0,5V ja napaisuutta vaihtaen n.2,5v niin eikun uudet hehkut paikoilleen ja testaamaan.

                Vialliset hehkut VOI rikkoa OHJAINBOXIn ja myöskin toisinpäin eli viallinen boxi tuhoaa uudet hehkut.

                Olitko mitannut hehkuilta +12V jännitteen ?? Kuinka kauan tuo +12V ehtii olla päällä ?
                Rikkonaisilla hehkuilla tuo lepojännite voi olla tuota luokkaa. Nämä GE 102 hehkut ovat suunniteltu ns. 5V hehkuiksi eli jännite n. luokkaa 6-7V hehkutuksessa.
                Tuo matala lepojännite(n.1V) taitaa tulla siitä valvonta piiristä joka tarkkailee hehkujen kuntoa.
                ja sillä EI ole varsinaisesti HEHKUTUKSEN käytettävän TEHOn kanssa mitään tekemistä.
                ts. EI riko hehkuja
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #38
                  Kyllä toimivan hehkuboksin kuuluu toimia juuri noin että herättää hehkut hetkellisellä 12v piikillä ja sitten laskee sinne 6v paikkeille, ja tässä on suuri ero käytettäessä tarvikehehkuja sillä kaikki ei kestä kuin sen yhden virtapiikin ja ne on rikki sen jälkeen joten harkitkaa tarkkaan mitä hehkuja sinne vaihdatte.

                  Hintaero ei olisi tuntunut missään jos joudutte vaihtamaan ne kuitenkin alkuperäsiin ekan hehkutuksen jälkeen.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • Ironic32
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 148
                    • Finland

                    #39
                    Kiitoksia kaikille avusta!

                    Kyllä sieltä nousi neljä rikkinäistä Berun tulppaa ulos. Vastuslukemat näytti ääretöntä. Tarvikeliikkeestä nyt ei tietenkään löytynyt kuin Boschin tulppia, mutta pakko sinne jotain oli laittaa. Marmorin poikiakaan kun ei kiinnosta lauantaina töitä tehdä. Eihän tuo nyt aivan älytön savotta ole, josko nuo pitää vielä uusia.

                    Boschin kynttilät näytti kaikki saman 0,6 Ohm.

                    Ja juuri noin se ohjausboksi antoi jännitettä, eli aluksi sen ~12V, josta sekunnin päästä laski sinne 6V tasolle, jossa se sitten pysyi useamman sekunnin, kunnes laski 2-3V.

                    Nyt ei enää antanut vikakoodeja hehkuilta, mutta selvinnee oikeasti kun saadaan auto taas jäädytettyä pihalla.
                    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                    -------------------------------------
                    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #40
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Oletko mitannut suuttimien paluuvuodot?
                      Ei olla mitattu. Suuttimet on vaihdettu käytettyihin, kun edelliset aiemmin tuossa run-away touhussa sulateltiin

                      Jos joku tai jotkut suuttimet vuotaa, niin eikös tuon pitäisi näkyä ongelmina myös lämpimänä käynnistettäessä tai myös ajon aikana? Nimittäin ainoa ongelma oli tuo kylmänä käynnistäminen.

                      Toivotaan nyt, että noiden Boschien kans ois edes vähän tuuria, ettei tarvisi heti jumpata uusiksi.

                      Eikös tuo Beru GE 102 ole se sama kampe, mitä myös marmorilta saa, eli OEM-kamaa?
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by Ironic32 View Post
                        Eikös tuo Beru GE 102 ole se sama kampe, mitä myös marmorilta saa, eli OEM-kamaa?
                        Nimenomaan.

                        Comment

                        • fex
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 49
                          • Kajaani

                          #42
                          M57 moottori.

                          Mikä menee vikaan kun kaikki hehkut näyttää yli 6k ohmia? :think

                          Laitetaas nyt sen verran edittiä, että jos tämä tarkoittaa kaikkien hehkujen olevan rikki niin ok. Mutta että mittaustulos kaikille tasan kuvan antamat lukemat? Voikohan kaikki hehkuista olla muka rikki kun auto käynnistyi kuitenkin viime talvena -30C kelillä rynkyttäen.

                          Vikakoodia antaa 13573 glow device
                          glow system - glow plug or glow plug relay

                          Last edited by fex; 11-06-2014, 23:12.

                          Comment

                          • aksu_j
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 196

                            #43
                            Täällä samassa moottorissa samat oireet, vikakoodi sama ja vastus joka hehkulla suoraan siitä liittimen päältä mitattuna n. 1.6k ohm.

                            Kaikki hehkut vissiin rikki?

                            Näin lämpöisellä kelillä ei vissiin ole tarkoituskaan hehkuttaa vielä, valo palaa ehkä sekunnin ja lähtee kyllä hyvin käyntiin, ainakin viime talvena lähti vielä hyvin käyntiin.




                            Originally posted by fex View Post
                            M57 moottori.

                            Mikä menee vikaan kun kaikki hehkut näyttää yli 6k ohmia? :think

                            Laitetaas nyt sen verran edittiä, että jos tämä tarkoittaa kaikkien hehkujen olevan rikki niin ok. Mutta että mittaustulos kaikille tasan kuvan antamat lukemat? Voikohan kaikki hehkuista olla muka rikki kun auto käynnistyi kuitenkin viime talvena -30C kelillä rynkyttäen.

                            Vikakoodia antaa 13573 glow device
                            glow system - glow plug or glow plug relay

                            Comment

                            • aksu_j
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 196

                              #44
                              Korjaan vähän omaa tyhmyyttäni, mittaus tietenkin pistokkeesta irrallaan.
                              Yhdessä hehkussa pari kiloohmia ja lopuissa ääretön eli kaikki paskana, okei

                              Mitenkäs tuo hehkujen rele, ei vissiin anna omaa vikakoodia?
                              Saako tuon kunnon jotenkin todettua?

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by aksu_j View Post
                                Korjaan vähän omaa tyhmyyttäni, mittaus tietenkin pistokkeesta irrallaan.
                                Yhdessä hehkussa pari kiloohmia ja lopuissa ääretön eli kaikki paskana, okei

                                Mitenkäs tuo hehkujen rele, ei vissiin anna omaa vikakoodia?
                                Saako tuon kunnon jotenkin todettua?
                                DDE4:ssa vain yksi yhteinen vikakoodi koko hehkujärjestelmälle. Näissä vanhemmissa todella harvoin vikaa hehkujen releessä.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎