Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330xd -01 täristää vedätettäessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hydetys
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 111
    • Lohja

    e46 330xd -01 täristää vedätettäessä.

    Searchit on katsottu, mut suoraa apua ei niistä löytynyt.

    Ongelmana kiihdytettäessä kamala (lue. KAMALA) täristys.

    Kytkin vaihdettu ~10 000km sitten.

    Rättinivel tarkastettu = kuin uusi (ilmeisesti vaihdettu)

    Perän ?pitkittäistukien? puslat tarkastettu, ja kaverin mielestä vaikuttivat vähän loppuun kuluneilta.

    Huomattu myös että tärinään vaikuttaa suuresti se että istuuko takapenkillä matkustajia.

    Painoa takana = tärisee perkeleesti enemmän, yksin ajaessa = tärinä efekti vähenee ~60%

    2-vaihteella hissukseen madellen tuntuu kuin kardaani vispaisi, sellasta hidasta veivausta..

    Kiitokset etukäteen !
    Last edited by Hydetys; 23-03-2009, 08:37.
    330xd -01
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9135
    • Oulu

    #2
    Manuaalissa myös kaksoismassa-vauhtipyörä voi aiheuttaa melkoista tärinää. Painon vaikutus taka-akselilla kuitenkin veisi sinne suuntaan. Esim. kardaanin ja perän välinen vakionopeusnivel (CV-nivel) voisi tämän aiheuttaa. Auto nosturille ja "testiajoa", vispaako kardaani.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Hydetys
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 111
      • Lohja

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Manuaalissa myös kaksoismassa-vauhtipyörä voi aiheuttaa melkoista tärinää. Painon vaikutus taka-akselilla kuitenkin veisi sinne suuntaan. Esim. kardaanin ja perän välinen vakionopeusnivel (CV-nivel) voisi tämän aiheuttaa. Auto nosturille ja "testiajoa", vispaako kardaani.
      Unohtu kertoa että tohon mateluvauhdissa ilmeentyvään vispaukseen ei vaikuta lastin paino..

      Onko noi perän puslat kovinki herkkiä hajoamaan ? Ja millanen homma ton CV-nivelen vaihto on, ja jos tota nyt rupee purkamaan, ni mitä kaikkee sieltä kannattaa tarkistaa/vaihtaa.

      Ei vaan montaa kertaa jaksais alkaa purkaa, ku kattelin viimeks nosturilla et sielt pohjasta saa purkaa lavallisen tavaraa et saa kardaanin näkyviin :P
      330xd -01

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17503
        • Turku

        #4
        Kardaanin vetonivel mennyt?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Hydetys
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 111
          • Lohja

          #5
          En löytänyt realoem:n kuvista tota CV-niveltä, osaako joku kertoa mikä sen osan numero on ?

          btw. Manuaaliaskilla on auto.


          EDIT: Soitto bemarille paljasti että kyseisessä autossa ei tollasta cv-niveltä edes ole... Mikäs v***u nyt avuks..

          Sanoivat myös että voi olla se ristinivel syypää, mut ylläty yllätys sellasta ei varaosana saa, vaan ostettava koko kardaani..

          Nyt ei perse kestä kyl mitään reilu 700e paukkua... apuja CV-nivel ei näköjään kuulu nelivetoon...
          Last edited by Hydetys; 18-02-2009, 10:28.
          330xd -01

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Originally posted by Hydetys View Post
            Sanoivat myös että voi olla se ristinivel syypää, mut ylläty yllätys sellasta ei varaosana saa, vaan ostettava koko kardaani..
            Ennen kuin ostat koko kardaanin, niin kannattaa tarkistaa se ristinivelen koko, niitä saa kyllä irto-osina. Jos sen vaan pystyy vaihtamaan ja koko löytyy, niin tulee varmasti halvemmaksi kuin koko kardaani.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9135
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Hydetys View Post
              En löytänyt realoem:n kuvista tota CV-niveltä, osaako joku kertoa mikä sen osan numero on ?

              EDIT: Soitto bemarille paljasti että kyseisessä autossa ei tollasta cv-niveltä edes ole... Mikäs v***u nyt avuks..

              Sanoivat myös että voi olla se ristinivel syypää, mut ylläty yllätys sellasta ei varaosana saa, vaan ostettava koko kardaani.
              Eipäs näköjään nelikossa olekaan CV-niveltä vaan perinteinen ristikko. KLIK
              My bad, kun en hoksannut, että tuo olisi erilainen nelivedossa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Hydetys
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 111
                • Lohja

                #8
                Tänään uusi huomio: Riittää että joku normaalipainoinen istuu hantin penkillä, ni alkaa jo täristämään iha sairaasti. Heti ku jättää kaverin pois ja lähtee yksin ajamaan ni tärinä katoaa melkeen kokonaan... katoin jo www.painonvartijat.fi mut ei löytyny diagnoosia.

                Onko rikkoutuneen kannatinlaakerin oireet vastaavat, vai täristääkö sillon ihan KOKOajan ?
                330xd -01

                Comment

                • Hydetys
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 111
                  • Lohja

                  #9
                  Nostetaanpa tätä näkyviin parin uuden kysymyksen kera:

                  1. Voiskos toi täristäminen johtua vauhtipyörästä ?

                  2. Onko mitään kikkaa testata/todeta vauhtipyörän kunto irrottamatta laatikkoa ?

                  kardaanista tutkittu kannatinlaakeri,rätti ja ristikko..
                  330xd -01

                  Comment

                  • Hydetys
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 111
                    • Lohja

                    #10
                    Noniin..jatketaanpa

                    Viikonloppuna vaihdettu Vauhtipyörä ja kytkin. Vanhassa vp:ssä aika paljon välystä uuteen verrattuna.

                    Täristys ? Vieläkin tallella... tsekattu moottorin kumit, vetarit, kardaanin nivelet ja limput...

                    Mitähän sitä tarkistelis seuraavaksi ?

                    Alkaa paukut loppumaan...:/

                    EDIT: Tarkennetaan vielä että kun täristää niin vaihdekeppiä myöten tärisee.
                    Last edited by Hydetys; 23-03-2009, 10:02.
                    330xd -01

                    Comment

                    • Bouma
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 3108
                      • Tampere

                      #11
                      Kardaanin tukilaakeri? Kardaanin ristikkonivel ja tasapainoitus?
                      MB CLS-12 350CGI AMG

                      MYSTINEN.FI

                      Comment

                      • Hydetys
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 111
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by Bouma View Post
                        Kardaanin tukilaakeri? Kardaanin ristikkonivel ja tasapainoitus?
                        tukilaakeri OK

                        ristikko OK
                        tasapainotus...no jaa..luulis et jos olis tasapainotuksessa jotain, ni täristäis kokoajan vedosta riippumatta..

                        seuraavaks tietty vois tarkistella noi perämöllikän puslat..
                        330xd -01

                        Comment

                        • Jani A
                          Newbiemmer
                          • Oct 2009
                          • 1
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by Hydetys View Post

                          seuraavaks tietty vois tarkistella noi perämöllikän puslat..
                          Mites tää tarina päättyi, löytyikö syy tärinään? Mulla on 330xi -04, jossa on saman suuntaisia oireita. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

                          Mulla tärinä alkaa esiintymään vasta hetken ajon jälkeen kun "paikat on saatu lämpöisiksi". Tuntuu selvästi vedätettäessä, mutta jonkun verran myös moottorilla jarrutettaessa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎