Announcement

Collapse
No announcement yet.

328 E46 -tietoutta kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimborg
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 26

    328 E46 -tietoutta kaivataan

    Tervehdys!

    Olen vakavasti harkitsemassa ko. automallin ostoa - vuosimalli sattuu todennäköisesti aikalailla tarkkaan vuoteen 1998. Auto olisi ensimmäinen BMW:ni (aiemmat olleet kaikki japanilaisia). Kysyisinkin tässä Teiltä viisaammilta vähän tietoa autosta:

    - E46 -sedankorin ensimmäinen valmistusvuosi
    - yleinen luotettavuus/toimivuus (moottori - mukaanlukien vesipumppu :wink:, vaihteisto, sähköt ja sähkövarusteet yms. yms.)
    - käyttökokemukset
    - arvon säilyminen
    - huolto-/varaosahinnat (verrattuna esim. japanilaisiin + verrattuna muihin 3-sarjalaisiin), huoltoväli ilmeisesti 20 tkm
    - tulppien/hihnojen (vai onko ketjut) vaihtoväli
    - "arat kohdat"/tyyppiviat
    - kuinka paljon maksaisi ko. mallin lastuttaminen --> vaikutus tehoon/vääntöön/kulutukseen
    - mistä vuosimallista lähtien CD-soitin vakiona (tuntuu ainakin -98 -malleissa olevan integroitu kasettisoitin --> vaihtaminen CD-soittimeen ilmeisesti aika tuskaista)

    Muuta kummempaa ei nyt tässä juuri tule mieleen...

    -KAIKISTA tiedoista/kokemuksista ERITTÄIN KIITOLLINEN :palvo:-
  • z3
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 273
    • Tre

    #2
    Ihan vaan tuosta kasettisoittimesta...

    Siis eikös siinä ole tyhjä DIN -paikka keskikonsolissa, johon voi laittaa minkä tahansa soittimen. Vanhaa ei siis tarvitse irroittaa - mitä nyt johdot vaihtaa uuteen.
    - Parin Bemarin kokemuksella -

    Comment

    • Susi
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 473
      • Kuopio, Suomi

      #3
      E46 sedanin valmistus alkoi vuonna 1998

      Vikoja mitä olen tuttujeni alkupään E46:ssa (ei tosin yhtään 328i:a ole ystäväpiirissäni) kuullut olevan:
      - takakontin kannessa ruostetta
      - paisuntasäiliö tms hajosi
      - etutukivarret vaihtoon
      - ilmamassamittari vaihdettu
      - airbagin merkkivalo palaa lähes jatkuvasti, eikä syytä löydy vaikka merkkiliikkeessä on useaan otteeseen käytetty

      Moottorin jakopää on ketjulla.

      Comment

      • kimborg
        Newbiemmer
        • Sep 2004
        • 26

        #4
        Originally posted by z3
        Ihan vaan tuosta kasettisoittimesta...

        Siis eikös siinä ole tyhjä DIN -paikka keskikonsolissa, johon voi laittaa minkä tahansa soittimen. Vanhaa ei siis tarvitse irroittaa - mitä nyt johdot vaihtaa uuteen.

        Joo, olen vasta yhtä autoa päässy testaamaan ja siinä oli tosiaan yksi tyhjä (kannellinen) lokero, johon ehkä stereot sitten pystyisi asentamaan. Vaikutti jotenkin malliltaan vaan hivenen "epästandardilta"...

        Comment

        • Northstar
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 745
          • Järvenpää

          #5
          -Siihen menee vakio CD-soitin mutta sen viereen tarvitsee semmoisen palasen. Se kolo on siis leveämpi siinä kuin vakio DIN-soitin. Semmoisen palasen saanee hyvinvarustetusta stereoasenatmosta taikka Bemarihuollosta.
          -En tiedä varmuudella noista vanhemmista mutta ainakin omassa E46Ci:ssä huoltoväli vaihtelee, riippuu ajotavasta. Ajotietokone laskee sen mutta 30tkm ei ole mahdottomuus.
          -Lastutus -> aika turhaa. Ennemmin imusarja toisenlaiseksi ja samalla ehkäpä lastutus. Jos tehoa haluaa Bemarissa niin ostaa sitten Motorsportin.
          -Arvon säilyminen verrattuna japskiin... No tiputtaahan se enempi arvoansa kun eihän se japski voi tiputtaa sitä hintaansa kuin hintansa verran ja jos se jo on alhainen niin siinähän sitten se. Kannattaa verrata jos vertailemaan aletaan samanhintaista japskia samanhintaiseen Bemariin ja katsoa kumpi tiputtaa hintaansa. Thats the point. Jos taas halpuus on se tärkein kriteeri, niin Bemari ei ole se oikea valinta.
          -Kuluvat kohteet -> takarenkaat, menovesi.
          sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

          Comment

          • MikiS
            Newbiemmer
            • Jan 2004
            • 14

            #6
            Re: 328 E46 -tietoutta kaivataan

            Originally posted by kimborg
            Tervehdys!

            Olen vakavasti harkitsemassa ko. automallin ostoa - vuosimalli sattuu todennäköisesti aikalailla tarkkaan vuoteen 1998. Auto olisi ensimmäinen BMW:ni (aiemmat olleet kaikki japanilaisia). Kysyisinkin tässä Teiltä viisaammilta vähän tietoa autosta:

            - E46 -sedankorin ensimmäinen valmistusvuosi
            - yleinen luotettavuus/toimivuus (moottori - mukaanlukien vesipumppu :wink:, vaihteisto, sähköt ja sähkövarusteet yms. yms.)
            - käyttökokemukset
            - arvon säilyminen
            - huolto-/varaosahinnat (verrattuna esim. japanilaisiin + verrattuna muihin 3-sarjalaisiin), huoltoväli ilmeisesti 20 tkm
            - tulppien/hihnojen (vai onko ketjut) vaihtoväli
            - "arat kohdat"/tyyppiviat
            - kuinka paljon maksaisi ko. mallin lastuttaminen --> vaikutus tehoon/vääntöön/kulutukseen
            - mistä vuosimallista lähtien CD-soitin vakiona (tuntuu ainakin -98 -malleissa olevan integroitu kasettisoitin --> vaihtaminen CD-soittimeen ilmeisesti aika tuskaista)

            Muuta kummempaa ei nyt tässä juuri tule mieleen...

            -KAIKISTA tiedoista/kokemuksista ERITTÄIN KIITOLLINEN :palvo:-
            Olen nyt itse ajellut noin vuoden päivät E46 316:lla v. 2000. Ja tähän päivään asti en ole katunut. Paras auto jonka olen omistanut! Huolimatta näinkin pienestä koneesta, nautin suunnattomasti aina kun pääsen ratin taakse. Loistava ohjaus, alusta, ajomukavuus, vakaus, ym. ym. Henk. koht. E46 on kaunein olemassa oleva auto. (Ps. Ajattelin myös ehkä siirtyä seuraavaksi 328, saksasta tuotuna. Saa nähä. Jos ostat niin kerro kokemuksia!)

            - Mallit: http://www.bmwclub.fi/
            - Huoltoväli 25tkm. Huollon hinnat merkkiliikkeessä n. 150 euroa, ilman muita ongelmia.
            - Ketju löytyy
            - Ymmärtääkseni 328 ei omista turboa, joten lastutuksesta ei niinkää hyötyä (viisaat voivat korjata)
            - Jopa 316:sta vääntö alue on aika laaja. Näin jalka tuntumalla max. vääntö alkaa n. 2500 kohdalta ja jatkuu tuonne 4500. Tämä siis jo 316 koneella.
            - Tyyppivikoja voi hakea täältä sivustoilla. Löytyy aika kattava lista. Itsellä tulee mieleen juuri ilmamassamittari, etutukivarret ja nariseva kuskin ovi.
            - Itselläni ei ole vielä ollut muita ongelmia, kuin tuo nariseva ovi (korjataan, ohjeetkin löytyvät hakemalla foorumista).

            Comment

            • Apinamies
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 118

              #7
              Kuten mainittiin, takakontin kansi ruostuu herkästi kuten myös moottoripelti (katso sisäpuolelta etureunaat). Näitä voi vielä '98 malliin mahdollisesti saada ruostesuojatakuun piikkiin (6v) korjattua, eli osat vaihdetaan uusiin. Itse sain omaan autooni uuden moottoripellin tämän vuoden toukokuussa, auto on rekisteröity marraskuussa 1998.

              Jos auto on vuodelta 1998 niin löytyy tietenkin muitakin asioita kuin tyyppiviat joita pitäisi katsoa. Esim. iskarit ovat mahdollisesti vaihdon tarpeessa, kuten myös eri puslat ym.

              Muuten on kiva ja mukava auto. Ei erityisen karismaattinen mutta hyvin pätevä

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                #8
                Viiden ja puolen vuoden "yhteiselon" jälkeen vain positiivista sanomista (auto siis E46 328Ci). Ei vieläkään päivittyneen näköinen, kaasuun miellyttävästi vastaava moottori (huom M52B28 ollut tuotannossa hyvin pitkään, joten peruskonsepti varmasti kestävä paketti) eikä käyttökään vakuutuksia lukuunottamatta ole suhteettoman kallista. Ja ennenkaikkea luotettava auto (ml tällä hetkellä hieman alle 90tkm)!

                Ilmenneet viat:
                - laakerit meni takaa (tyyppivika ensimmäisillä malleilla)
                - kuskin oven palautinjousi kuoleutui
                - termostaatti hajosi (tosi hankala vaihtaa, joutui purkamaan suht paljon keulasta tavaraa ja ahdasta oli)
                - airbagin varoitusvalo syttyi (johtui kuskin penkin alla olevasta sensorista, resetoinnin jälkeen ei ole syttynyt uudestaan ja koko "korjaus"operaatio maksoi bmw-liikkeesä alle 30 euroa. sanoivat, että jos syttyy uudestaan, sensori vaihtoon).

                Ja vastoin yleistä uskomusta voin sanoa, että bensaa kuluu niukasti. Tavallinen 2-litrainen vie saman verran. Niin, ja ensimmäinen rengaskierros kesti lähes 60000km menemättä vielä sakko-aluelle, vaikka lakua jätettiin monesti..

                M52B28 viripotentiaali sinänsä on mielenkiintoinen juttu. Nimittäin dynokäyrien mukaan maksimiteho on lähes samalla tasolla 5500-6500rpm. Lastu+vapari+putki ainakin jenkkien mukaan nostaa rajoittimen 7000rpm tuntumaan ja tehopiikin +-10hv alueen 5500-7000 eli melko laajaksi. Eli taattua vetoa. Näin siis olen lukenut ja ihan loogiselta kuulostaa..
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎