Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d jarrupoljin rutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • imi
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 9
    • Kerava, Finland

    E46 330d jarrupoljin rutisee

    330d vm. 5/00. ABS ja ASC valot paloivat. Vikamuistista luettu että etuvasen abs anturi viallinen. Vaihdoin uuden anturin (ostin Hessumobiilista, mutta valmistajaa en tiedä). Nyt valot sammuivat ja toimii ASC ja ABS normaaleilla ajonopeuksilla oikein, mutta kun jarruttaa niin nopeuden laskiessa alle 20 km/h jarrupoljin rutisee siihen saakka että pysähtyy. Poljin rutisee vaikka löysää poljinta. Jos lähtee liikkeelle uudestaan ja ei nosta nopeutta yli em. nopeuden, jarruttaessa ei rutise. Mutta heti kun käyttää nopeuden yli tuon rajan, rutina alkaa jarrutuksessa 20 km/h kohdalla ja loppuu kun auto pysähtyy. Tämä kaikki tapahtuu vaikka on sula ja kuiva asfaltti.

    Onko kellään tietoa voiko tuo tarvikeanturi antaa jollain tavalla erilaista signaalia, mikä selittäisi tuon rutinan? Lukeeko abs boksi joka pyörältä nopeuttakin vai pelkästään tietoa että pyöriikö pyörä vai ei? Ilmeisesti tuo n. 20 km/h on raja, mitä korkeammissa nopeuksissa abs vasta aktivoituu.
  • erese
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 478
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by imi View Post
    330d vm. 5/00. ABS ja ASC valot paloivat. Vikamuistista luettu että etuvasen abs anturi viallinen. Vaihdoin uuden anturin (ostin Hessumobiilista, mutta valmistajaa en tiedä). Nyt valot sammuivat ja toimii ASC ja ABS normaaleilla ajonopeuksilla oikein, mutta kun jarruttaa niin nopeuden laskiessa alle 20 km/h jarrupoljin rutisee siihen saakka että pysähtyy. Poljin rutisee vaikka löysää poljinta. Jos lähtee liikkeelle uudestaan ja ei nosta nopeutta yli em. nopeuden, jarruttaessa ei rutise. Mutta heti kun käyttää nopeuden yli tuon rajan, rutina alkaa jarrutuksessa 20 km/h kohdalla ja loppuu kun auto pysähtyy. Tämä kaikki tapahtuu vaikka on sula ja kuiva asfaltti.
    Saitko vanhan anturin irti ilman kepulikonsteja vai jouduitko poraamaan sen pois? Ja jos porasit sen pois niin ethän vaan porannut liian syvälle? Jos kävi huono mäihä niin joudut vaihtamaan koko pyörän laakerin...
    Last edited by erese; 09-03-2009, 03:34.
    F40 -20
    F20 -13
    E46 320D Touring -01
    E36 "nokivasara" Touring -99

    Comment

    • imi
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 9
      • Kerava, Finland

      #3
      Originally posted by erese View Post
      Saitko vanhan anturin irti ilman kepulikonsteja vai jouduitko poraamaan sen pois? Ja jos porasit sen pois niin ethän vaan porannut liian syvälle? Jos kävi huono mäihä niin joudut vaihtamaan koko pyörän laakerin...
      Jouduin irrottamaan entisen lievää väkivaltaa ja meisseliä apuna käyttäen, mutta hammaskehälle ei silmämääräisesti katsottuna tullut mitään vaurioita.

      Epäilen itse että tuo tarvikeanturi ei anna oikeanlaista signaalia. Aiemmin kun kaikki toimi oikein, tämä rutina tuli aina juuri ennen kuin valot syttyivät palamaan. Sitten kun valot paloivat, rutina poistui.

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        #4
        Rutiseeko yhtä soittoa vai pyörän pyörimisen mukaan pätkittäin?

        Mikäli pätkittäin, kehä rikki.

        Comment

        • imi
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 9
          • Kerava, Finland

          #5
          Yhtä soittoa mutta rutinan taajuus on suhteessa renkaan pyörintänopeuteen. 20 vauhdissa ääni on lähinnä surinaa ja lähellä nollaa yksittäiset potkut tuntee jo jalkaan.

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Kehä vaihtoon. Kaverilla oli erittäin pieni jälki kehässä, aiheutti moiset oireet. Näkyy hyvin esim INPAn livedatalla, pyörintänopeuden palkki heittelee.

            Comment

            • imi
              Newbiemmer
              • Nov 2007
              • 9
              • Kerava, Finland

              #7
              Toimiko hänellä normaalisti ajettaessa norminopeuksilla? Eikö kehävian pitäisi vaikuttaa kaikilla nopeuksilla?

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #8
                ABS valo syttyi kovemmassa nopeudessa, rutina alkoi hitaammassa. Mut tosiaan jos saat testeriin, näkee tuon live-datalla.

                Comment

                • imi
                  Newbiemmer
                  • Nov 2007
                  • 9
                  • Kerava, Finland

                  #9
                  Täytyy käyttää testissä. Autosalvan kaveri sanoi että kehä on aika pehmyttä magneettia, johon ei tosiaan kestä tulla juuri mitään jälkeä. On saattanut tulla, koska pyörittelin anturia sitä irroittaessani. Kai ne pystyvät lukemaan tuon signaalin jollain testiajolla, millä voi varmistaa kehän rikkoutuneen.

                  Comment

                  • imi
                    Newbiemmer
                    • Nov 2007
                    • 9
                    • Kerava, Finland

                    #10
                    Kehä vaihdettu, ongelma ei poistunut. Sama rutina jatkuu. Seuraavaksi kai sit pyöräkohtaisen signaalin mittaukset oskilloskoopilla.

                    Hiipii mieleen ajatus että tuo tarvikeanturi kuitenkin antaa vääränlaista signaalia. Anturissa on tullut kuulemma muutos 9/2000 ja en tiedä on ko. anturi nyt oikea vai väärä. En kyllä tiedä sitäkään, että mikä muutos on ja onko sillä toimintaan mitään merkitystä.

                    Kukahan tekisi pk-seudulla tuota livedata-mittausta? Laakkosella ja Autosalvassa monen viikon jonot.

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #11
                      Liveä vaan lukemaan niin sillä saa varmuuden myös siihen että tuleeko se edes samasta anturista mitä epäilet.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • imi
                        Newbiemmer
                        • Nov 2007
                        • 9
                        • Kerava, Finland

                        #12
                        Vika löytyi. PEX- merkkinen anturi, jonka vaihdoin, antoi väärää signaalia. Muut pyörät antoi 20km/h ja tämä PEX 7km/h. Kehän siis vaihdoin turhaan. Ostin Motonetistä anturin, sillä toimii kaikki oikein.

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by imi View Post
                          Vika löytyi. PEX- merkkinen anturi, jonka vaihdoin, antoi väärää signaalia. Muut pyörät antoi 20km/h ja tämä PEX 7km/h. Kehän siis vaihdoin turhaan. Ostin Motonetistä anturin, sillä toimii kaikki oikein.
                          Mistäs olet löytänyt tuollaisen valmiiksi rikkinäisen anturin?
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • imi
                            Newbiemmer
                            • Nov 2007
                            • 9
                            • Kerava, Finland

                            #14
                            Hessumobiili Helsinki. Tämän PEXin kanssa on joillain autosähkökorjaamoilla ollut useastikin yhteensopivuusongelmia BMW:n kanssa. Anturi on halpis-versio, hinta 45 e.

                            Comment

                            • Janski7
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 134
                              • Lahti

                              #15
                              Aika varmasti johtuu siitä anturista, tod.näköisesti helsingin laakerin maahantuoma.. se anturi ei välttämättä ole huonolaatuinen/sökö vaan väärä siihen autoon (luettelovirhe) kävi meinaan ihan sama juttu töissä samanlaiseen autoon. Örumilta sitten otettiin kalliimpi anturi niin rupes pelittää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎