Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330 täristää moottoritiellä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    E46 330 täristää moottoritiellä

    Hei,

    olisin kysynyt kollegan puolesta yhtä asiaa, kun hänellä ei ole tunnuksia palstalle. Kollegalla on samanlainen kaara kuin itsellänikin, mutta hieman tuoreempi. Elikkäs kyseessä on 2003 vuoden 330d, 135KW versio ja touring.

    Ongelmana on, että auto täristää aivan jumalattomasti yli 100km/h nopeudessa ja vain pahenee, jos vauhtia nostaa. Itsellä oli aikanaan samaa ongelmaa, mutta selvisin tästä jarrupalojen, jarrulevyjen sekä etutukivarren takapuslien vaihdolla.
    Samaa suosittelin kollegalleni ja eilen hän oli hakenut auton huollosta, jossa oli vaihdettu nämä ylläolevat kohdat. Ongelma ei poistunut mihinkään, levyt + palat olivat kyllä lopussa, mutta täristys on edelleen kova ellei jopa kovempi. Itsekin kokeilin autoa ja täristys on kyllä melkoinen ja se ei tosiaan ilmene kuin yli satasen vauhdissa.

    Osaisiko arvon raati auttaa, että mistä kannattaisi kollegan lähteä ongelmaa etsimään? Itse en kyllä osannut auttaa enempää.

    Kiitos vastauksista!
  • make_wt
    BTCF Member
    • Oct 2006
    • 1314
    • Yka

    #2
    No onko tarkistettu vanteiden suoruus/painotus, pyöränlaakeri, levynkiinnitys ym. tulee ainaki näin aluksi mieleen:think
    E61 530d M-Sport LCI

    HJ61

    ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

    Comment

    • Hydetys
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 111
      • Lohja

      #3
      Kardaanin kumilimppu, kannatinlaakeri ja cv-nivel tarkistukseen ?



      EDIT: Searchillä löytyy aika paljon juttua e46:n tärinöistä, tutinoista ja vapinoista.
      Last edited by Hydetys; 17-03-2009, 12:33.
      330xd -01

      Comment

      • teamwerner
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 175
        • Tampere/Kangasala

        #4
        Kiitos nopeista vastauksista ja teen juuri kollegalle listaa mitä olisi hyvä tarkastaa. Luulisi huollossa jätkien osaavat katsoa mistä asia johtuu, eikä tarvitsisi aivan kaikkea vaihtaa ja kokeilla, vai mitä?

        Saako Hydetykseltä kysyä asian vierestä?
        Itse olen vaihtamassa alkukesästä autoa tuollaiseen 330xd malliin, vuosimallia 2004. Oletko ollut tyytyväinen ja onko vinkkejä, mitä kannattaisi tsekata autoa ostaessa? Onko jotain tiettyä osia mitä olisi hyvä tarkistaa, kun käytetty on käytetty.

        Kiitos vastaukista

        Comment

        • Hydetys
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 111
          • Lohja

          #5
          Originally posted by teamwerner View Post
          Saako Hydetykseltä kysyä asian vierestä?
          Itse olen vaihtamassa alkukesästä autoa tuollaiseen 330xd malliin, vuosimallia 2004. Oletko ollut tyytyväinen ja onko vinkkejä, mitä kannattaisi tsekata autoa ostaessa? Onko jotain tiettyä osia mitä olisi hyvä tarkistaa, kun käytetty on käytetty.

          Kiitos vastaukista
          Autohan ei sinällänsä eroa ihmeemmin normaalista takavedosta.

          Orkkisvaraosissa on tietty aina pieni nelivetobonus, mut aikalailla samanhintasia ku normiosatkin.

          Oman auton viat on tähän mennessä olleet ihan samoja mitä takavedoissaki esiintyy,
          ja bemarillakin kehuivat tota nelivetoa toimivaksi ja kestäväksi vehkeeksi..

          Ostaessa kannattaa varmaan tarkastella (normijuttujen lisäksi) ne etuvetarit.. tästäkin löytyy materiaalia foorumilta =)
          330xd -01

          Comment

          • teamwerner
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 175
            • Tampere/Kangasala

            #6
            Laitetaan hieman tilannetietoa.

            Kollega oli käynyt tänään pajalle ja oli ilmennyt, että vasemman puoleinen etupään alatukivarsi on erittäin väljä, sekä aikansa elänyt. Selvää väljyyttä kuulemma.
            Voisiko tämä aiheuttaa sen tärinän, joka ilmenee +100km/h nopeuksissa?
            Itse en tullut tätä ajatelleeksi...

            Comment

            • teamwerner
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 175
              • Tampere/Kangasala

              #7
              Unohtui vielä kysyä, että vaihdetaanko nämä etutukivarret pareittain vai voiko vaihtaa vain toisen?

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #8
                Originally posted by teamwerner View Post
                Unohtui vielä kysyä, että vaihdetaanko nämä etutukivarret pareittain vai voiko vaihtaa vain toisen?

                Voi vaihtaa vain toisen, ja voi aiheuttaa tärinän
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • teamwerner
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 175
                  • Tampere/Kangasala

                  #9
                  Palaan taas asiaan tilannetiedolla.

                  Kollegan tapaus tuntuu jo käsittämättömältä.

                  Elikkäs vialliseksi todettu vasemman puoleinen etualatukivarsi vaihdettu ja tätä epäiltiin syyksi tärinään.

                  Ei mitään vaikutusta! Kävin itsekin ajamassa autolla ja täristää aivan samalla lailla.

                  Tuntuu jo epätodelliselta. Jos itse pitäisi veikata, niin alkaisin kallistua siihen kardaanin kumilimppuun.

                  Mitenkähän asian saisi selville ilman, että tarvitsisi taas kokeeksi vaihtaa jotain?

                  Comment

                  • Happosetä
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2004
                    • 171
                    • Järvenpää

                    #10
                    En tiedä auttaako asiaan, mutta oletteko katsonut onko vanteiden sisäpuoleiset pinnat puhtaat. mulla nimittäin täristi myös jumalattomasti yli 100 km/h vauhdissa ja syynä oli ns.kuivunut lika/ hiekka joka oli pinttynyt takavanteiden sisäpuolelle. Ne kun putsasin pois niin myös tärinät loppu.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Happosetä View Post
                      En tiedä auttaako asiaan, mutta oletteko katsonut onko vanteiden sisäpuoleiset pinnat puhtaat. mulla nimittäin täristi myös jumalattomasti yli 100 km/h vauhdissa ja syynä oli ns.kuivunut lika/ hiekka joka oli pinttynyt takavanteiden sisäpuolelle. Ne kun putsasin pois niin myös tärinät loppu.
                      Tämä tuli mieleen mullakin ekana. Ainakaan E39:ssä ei paljoa tartte olla vanteissa likaa niin menee aivan mahdottomaksi.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • henri
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 5752
                        • Kiuruvesi/Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tämä tuli mieleen mullakin ekana. Ainakaan E39:ssä ei paljoa tartte olla vanteissa likaa niin menee aivan mahdottomaksi.
                        Sama huomattu E46:ssaki
                        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                        Ex. E30 320i 2d GTS -88


                        E46 330Cd (projekti V.2)


                        ----------------------------

                        Comment

                        • teamwerner
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 175
                          • Tampere/Kangasala

                          #13
                          Kiitos taas vinkeistä.

                          Tänään olisi tarkoitus puhdistaa kyseisen auton vanteet sisäpuolelta oikein kunnolla, katsotaan sitten mihin johtaa?

                          Kollega rupesi tänään miettimään aurauskulmia, että voivatko ne olla pielessä? Tähän nimittäin liittyy mielenkiintoinen seikka, jonka itsekin huomasin viime ajokerralla. Jos autonrenkaat ovat täysin suorassa, niin jostain kumman syystä ratti on vinossa oikealle. Kiinnitimme tähän tänään huomiota ja näin tosiaan on, mutta näin ei ole kuulemma ollut kuin hyvin vähän aikaa. Mikähän tämän voisi aiheuttaa?
                          Itselläni ei ole mitään hajua tästä, sen vain tiedän että v-mäinen sillä on ajaa.

                          Kiitos taas vastauksista!

                          Comment

                          • stokenator
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 46
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by teamwerner View Post
                            Kiitos taas vinkeistä.

                            Tänään olisi tarkoitus puhdistaa kyseisen auton vanteet sisäpuolelta oikein kunnolla, katsotaan sitten mihin johtaa?

                            Kollega rupesi tänään miettimään aurauskulmia, että voivatko ne olla pielessä? Tähän nimittäin liittyy mielenkiintoinen seikka, jonka itsekin huomasin viime ajokerralla. Jos autonrenkaat ovat täysin suorassa, niin jostain kumman syystä ratti on vinossa oikealle. Kiinnitimme tähän tänään huomiota ja näin tosiaan on, mutta näin ei ole kuulemma ollut kuin hyvin vähän aikaa. Mikähän tämän voisi aiheuttaa?
                            Itselläni ei ole mitään hajua tästä, sen vain tiedän että v-mäinen sillä on ajaa.

                            Kiitos taas vastauksista!
                            Olisiko voinut kulmat muuttua kun on vaihdettu tukivarsi?
                            E46 320d -99

                            Comment

                            • teamwerner
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 175
                              • Tampere/Kangasala

                              #15
                              Niin tuli myös mieleen, että millainen vastuu on tukivarren vaihtajalla?
                              Voiko kulma muuttua vaihdon yhteydessä ja pitäisikö asentajan katsoa myös tämä kuntoon? Onko tässä voinut tapahtua jokin inhimillinen erehdys?
                              Tästähän täristys sinänsä ei johdu, mutta selittäisi ratin asennon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎