Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d tyhjäkäynti huonontunut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    E46 330d tyhjäkäynti huonontunut

    Hei,

    sellaista vain kyselisin, että mikähän tekijä voisi aiheuttaa huonontuneen dieselin tyhjäkäynnin?

    Auto on juuri ollut huollossa, jossa on tehty perustoimenpiteet.

    Tilanne ei ole mitenkään erityisen huono, mutta olen huomannut että erityisesti tyhjäkäynnillä auto ei käy enää niin hienosti ja tasaisesti. Nyt siinä on havaittavissa pientä epätasaisuutta, sekä hiuksenhienoa tärinää.

    Hehkuistahan tämä ei kai voi johtua, jos oikein olen ymmärtänyt. Niiden vaikutus näkyy lähinnä vain käynnistyksessä, eikö vain?

    Mistä vikaa kannattaisi etsiä?
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    #2
    Onko kenelläkään heittää mitään ideoita?

    Comment

    • Jisv
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 461
      • Pori

      #3
      e46 non m-sport touring
      Dieselin kulutus

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Nykiikö ajossa (kun ajat esim. vakkari päällä) vai ainoastaan tyhjäkäynnillä? Jos ajossakin niin legendaarinen rail-paineanturin liitin kannattanee tarkastaa ennen muita toimenpiteitä...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • teamwerner
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 175
          • Tampere/Kangasala

          #5
          Ei kyllä nyi ajossa lainkaan ja muutenkaan ongelmia ei ilmene muuten lainkaan.

          Vain tyhjäkäynillä ilmenee tämä ongelma.

          Mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin tästä rail-paineanturin, että mistä löytyy? Tämä ilmeisesti on jonkinlainen ongelma näissä moottoreissa?
          Mikä sieltä yleensä menee ja vaihdetaanko koko homma kerralla, vai onko jotain pienempää komponenttia mitä sieltä voidaan vaihtaa jos on rikki tms?

          Comment

          • Blacksatin
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 954
            • Mäntsälä

            #6
            Omassakin 330d vm 02 on tyhjäkäynti mielestäni laskenut hieman, mutta mitään tärinää ei ole ollut havaittavissa. Tuon huonontuneen tyhjäkäynnin lisäksi auton kiihtyvyys täyskaasulla on huonontunut ja tuolloin auto alkaa hyytyy/tukehtuu. Jatkuvaa oireilua ei ole, joskus auto vetää aivan normaalisti ihan ylös asti....

            Voisikohan joku laittaa realomista kuvan kyseisestä anturista??

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              #7
              Anturi löytyy imusarjan alta tulipellin puoleisesta päästä, jakotukin päässä. 330d:ssä joutuu irrottelemaan sen raitisilmasuodattimen kotelon että pääsee käsiksi. Ahdasta on mutta onnistuu. Joskus pelkkä liittimen puhdistus riittää, mutta merkkihuollosta saa myös tarvikkeena koko pistokkeen jonka voi sitten tinailla kiinni. Kontakti huononee ilmeisesti värinän tms. takia ajan saatossa...

              Realoem.comista kun katsoo jakotukin kuvaa niin anturi on sen päässä...
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • uti
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 195

                #8
                Vettä tankissa?

                Tankkiin kertynyt vesi aiheuttaa varsinkin talviaikaan käyntihäiriöitä. Talvella ei kannata tankkia pitää varojen puutteessa tyhjänä, koska varsinkin lämpimässä tallissa autoa pidettäessä, kertyy pohjalle vettä. Joiltakin huoltoasemilta saattaa saada myös vettä tankatessa. Diesel jäänestoa tankkiin saattaa auttaa. Itse olen aikoinaan saanut kaksi kertaa tankatessa vettä, jolloin oli talvella seuraus totaalinen pysähdys. Nämä tapahtui VAG-kulkimella, jossa oli vedeneroitin linjassa ja oli helppo tarkistaa tilanne. Lämpöiseen vähäksi aikaa ja vedet pois. Näissä ei kai sellaisia ylellisyyksiä ole, mutta olisi erittäin hyvä lisä.

                Comment

                • Blacksatin
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 954
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Täytyy ekana kokeilla tuo anturi ja sitten tuo tankki juttu ja jos ei auto niin sitten pistokkeeseen...

                  Onko se anturi tuossa kuvassa numero 13??:

                  Last edited by Blacksatin; 30-03-2009, 12:13.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    teamwerner: Käy luetuttamassa suuttimien korjausarvot (Smooth running control).

                    Originally posted by Blacksatin View Post
                    Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Täytyy ekana kokeilla tuo anturi ja sitten tuo tankki juttu ja jos ei auto niin sitten pistokkeeseen...

                    Onko se anturi tuossa kuvassa numero 13??:

                    http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=11&fg=40
                    Mainitsemasi osa on ahtopaineanturi imusarjan päässä. Siellä hieman syvemmällä on jakotukin paineanturi (Nr 8). Uudemmissa M57N koneissa rakenne ja osien sijainti on sitten erilainen. KLIK
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • teamwerner
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 175
                      • Tampere/Kangasala

                      #11
                      Tuo oli mielenkiintoinen kommentti liittyen tuohon "vettä tankissa" ilmiöön. Olen monesti miettinyt, että pitääkö tuollaista diesel jäänestoa käyttää. Tuntuu jakavan mielipiteitä, toisten mielestä on hyvä varokeino ja toisten mielestä ei pidä käyttää nykydiisseleissä.
                      Kuinkahan asia mahtaa olla?

                      Ja jos kuvitellaan, että tankkiin on päässyt vettä niin auttaako tuo jäänesto vai pitääkö vesi vain yksinkertaisesti poistaa?

                      Clavurion:
                      Kiitos vinkistä. Pitänee käydä koodit luetuttamassa. Mihin tähtäät tuolla suuttimien korjausarvoilla eli veikkaat sieltä löytyvän jotain selitystä tyhjäkäyntiin tms?

                      Kukas näitä Pirkanmaalla(Tre) tekee? Merkkiliikkeet tietysti, mutta muita?

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by teamwerner View Post
                        Clavurion:
                        Kiitos vinkistä. Pitänee käydä koodit luetuttamassa. Mihin tähtäät tuolla suuttimien korjausarvoilla eli veikkaat sieltä löytyvän jotain selitystä tyhjäkäyntiin tms?
                        Epätasainen suihkutus aiheuttaa tärinää. Multa katkesi suuttimien johtosarjasta nelossuuttimen johto ja kone heijasi hullun tavalla. Pienet erot suuttimissa voivat aiheuttaa vapinaa ja tärinää.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by teamwerner View Post
                          Kiitos vinkistä. Pitänee käydä koodit luetuttamassa. Mihin tähtäät tuolla suuttimien korjausarvoilla eli veikkaat sieltä löytyvän jotain selitystä tyhjäkäyntiin tms?

                          Kukas näitä Pirkanmaalla(Tre) tekee? Merkkiliikkeet tietysti, mutta muita?
                          Tyhjäkäynnin epätasaisuus on usein viallisen suuttimen aiheuttama oire. Suuttimien ruiskutusmääriä säädetään pienen toleranssin puitteissa, jotta jokaisen sylinterin työtahti olisi yhtä voimakas (mitataan kampiakselin asentotunnistimella sylinterikohtainen RPM). Jos korjausarvo on yli +4, suutin vaihtokunnossa (korjaustoleranssi ei enää riitä). Jos arvo(t) käy reippaasti pielessä saattaa jäädä myös selvä vikakoodi "Smooth running control".
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • teamwerner
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 175
                            • Tampere/Kangasala

                            #14
                            Kysytään vielä perään lyhyesti, että jos vikakoodeista käy selvillä että esim jokin suutin vuotaa tms niin mitä edessä?

                            - Säätöä?
                            - Suuttimen vaihto? (se kuuluisa 350e hintainen + työt)

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3310
                              • Kajjjaani

                              #15
                              Originally posted by teamwerner View Post
                              - Suuttimen vaihto? (se kuuluisa 350e hintainen + työt)

                              Tämähän se on edessä. :think
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎