Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 korin korroosiovauriot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    e46 korin korroosiovauriot

    Minulla on e46:n korissa pari pientä sisäsyntyistä vauriota. Aiempien aiheesta kirjoitettujen thredien perusteella olettaisin, että nämä ovat nimenomaan valmistusvaiheessa syntyneitä sinkityksen tai huuhtelujen laatuongelmia.

    Vauriot sijaitsevat kummankin takaoven kynnyslistan alla. Liitteenä muutama kuva ko. kohdista. Muilta osin kori on virheetön.

    Kaipailisin teiltä ajatuksia siitä, voiko ja kannattaako näitä lähteä korjaamaan millään lailla. Mikäli nämä eivät tästä laajene, en näe tarvetta korjata. Toisaalta jos "ruoste" lähtee laajenemaan, on sen leviäminen varmasti syytä pysäyttää. Arvostaisin erityisesti Hemin kommentteja siitä, miltä nämä vauriot kuvien perusteella vaikuttavat.
    Attached Files
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #2
    No totta helvetissä noi pitää korjata. Tossa on sinkki irronnut pellistä ja ruostuminen on alkanut. Arvaa irtoaako sitä sinkkiä lisää sieltä jos tolle ei tehdä mitään?

    Comment

    • wta
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 641
      • ------

      #3
      Muistan lukeneeni, että noissa e46:ssa olisi tuota ruostevikaa ja että koritakuu korvaisi. Koitappas haulla josko löytyisi tästä jotain. Mutta kyllähän nuo leviämään lähtee jos niille ei mitään tehdä.

      Comment

      • Kim
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 151
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by wta View Post
        Muistan lukeneeni, että noissa e46:ssa olisi tuota ruostevikaa ja että koritakuu korvaisi. Koitappas haulla josko löytyisi tästä jotain. Mutta kyllähän nuo leviämään lähtee jos niille ei mitään tehdä.
        Koritakuu on 6v, joten se on jo ummessa. Näiden korjauksien suhteen kaipailisin ohjeita siitä, miten tällaisen sinkkikorin vauriot kannattaa korjata oikeaoppisesti. Mitä aiemmista ketjuista olen lukenut, perinteiset korikorjauksen metodit eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset sinkityn korin kohdalla.
        E53 X5 3.0d Sport Individual '07

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Jos pohjat tehdään huolella se on ihan sama onko kori sinkitty vai ei. Varmaa on se että huonoin lopputulos tulee, jos ei korjata ollenkaan. Ton vois vaikka hivasta paljaaks, vetästä irtoruosteet pois ja sitten sutia vaikka annitrolia (fosvorihappo) päälle. Sen jälkeen loppukin ruoste lähtee takuulla pois ja annitrolista jää vielä suojaava kerroskin. Siihen sitten happari ja maali päälle. Se, että kori on sinkitty ei kyllä musta tarkoita sitä, ettei sitä voisi perinteisin keinoin korjata. Vahinko on jo tapahtunut ja ei se siitä huonommaksi mee jos sen korjaa. Tässäkin tapauksessa pelti on varmaan ihan hyvää toiselta puolelta. Kolarijutut on vähän eri asia, mutta sama homma niihinkin pätee. Uutta siitä ei enää tuu, mutta kyllä sen voi kuntoon laittaa.

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Juubi nimimerkillä kirjoittelevalta voi varmaan kysellä E46:n kori- ja ruostekorjauksista. Ainakin sivujen perusteella pätevä kaveri (kts e46:n kunnostusprojekti) -> http://juubi.hlan.net/index.php?page=car
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Tässä on varmaan käynyt niin että kynnyslistat ovat hiertäneet maalin puhki helmapellistä ja näin mätä päässyt alulleen. Kynnyslistan alle kun pääsee likaa/hiekkaa niin reuna hiertää helposti maalin puhki ja suola hoitaa loput.

              Tuohon omaan e46:een (tuo linkki antti79:n postauksessa) laitoin kynnyslistojen reunojen alle kiveniskuteippiä sen takia että ei tarvitse pelätä maalipinnan puhkeamista.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Kim View Post
                Minulla on e46:n korissa pari pientä sisäsyntyistä vauriota. Aiempien aiheesta kirjoitettujen thredien perusteella olettaisin, että nämä ovat nimenomaan valmistusvaiheessa syntyneitä sinkityksen tai huuhtelujen laatuongelmia.

                Vauriot sijaitsevat kummankin takaoven kynnyslistan alla. Liitteenä muutama kuva ko. kohdista. Muilta osin kori on virheetön.

                Kaipailisin teiltä ajatuksia siitä, voiko ja kannattaako näitä lähteä korjaamaan millään lailla. Mikäli nämä eivät tästä laajene, en näe tarvetta korjata. Toisaalta jos "ruoste" lähtee laajenemaan, on sen leviäminen varmasti syytä pysäyttää. Arvostaisin erityisesti Hemin kommentteja siitä, miltä nämä vauriot kuvien perusteella vaikuttavat.
                No, ensinnäkin se sinkki ei "irtoa" mistään, vaan on kyllä pellissä kiinni ihan atomitasolla. Toisekseen, sinkatussa rakenteessa vauriot juurikin eivät leviä mihinkään, vaan pysyvät vuosi/vuosikymmeniä hyvin paikallisina niin kauan kun epäjalompaa=luopuvaa sinkkiä lähelläkään vauriokohtaa on(vaurion takapuolella sitä on).
                Kyseinen vaurio syntyy e46:iin kahden vaikutusmekanismin kautta.
                Eli joko niin että tuon ovitiivisteen alle jää hiekkaa+pieniä kiviä jotka hiertää maalipinnan puhki ja ilman happi pääsee reagoimaan rikkoutuneen jajatkuvasti samalla kosteana pysyvän sinkatun teräspellin kanssa. Tässäkään ihan fysiikan lakien mukaan itse teräspelli EI VOI SYÖPYÄ niin kauan kun vaurioalueella tai edes sen lähiställä on epäjalompaa sinkkiä.
                Eli nyt nähdyt vauriot eivät hämmästyttävästä yhdennäköisyydestään huolimatta ole perinteistä teräksästä syövää korroosiota, vaan osa sinkin luopumisprosessia. Tämän erottaa siitä että ko."ruostekuplien" sisällä ei paksummissa sinkkirakenteissa olekkaan ruskeaa oksidoitunutta rautaa, eli ruostetta, vaan suurin osin valkoista sinkkijauhetta.
                No, e46 on vain ns.ohutsinkattu, jolloin kuplien alta toki löytyy ruskeahkoa sinkin/raudan oksidoitunutta ainesta, mutta itse teräsrakenteessa vauriot ovat ja tulevat olemaan suhteellisen pinnallisia. Eli pientä rokonarpea sieltä kuplien alta pellistä löytyy, mutta ei lähellekkään mitään puhkiruostumiseen viittaavaa. Ongelma on siis pääosin pelkästään esteettinen, mutta toki ikävä sellainen joka kyllä tietenkin kannattaa AMMATTITAIDOLLA hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
                Tarkoitan nyt ammattitaidolla sitä, ettei nyt tehtäisi sitä virhettä että hiotaan laajoilta alueilta suojaava=luopuva sinkkikerros pois samalla kun läpihengittävillä 1-komponettisilla sraytuotteilla peitetään huonosti huokosiin jäänyttä rauta/sinkkioksididia, jolloin ongelma palaa muutaman kevään jälkeen ja paljon pahempana. Vielä toinenkaan "korjauskierros" ei yleensä toki saa vaurioaluetta läpisyöpymään, mutta se kolmas "korjaus"kierros sitten jo ohutsinkatun rakenteen saa.
                Eli ko.vaurion korjauksessa EHDOTTOMAN tärkeää on poistaa kaikki sinkin+raudan kanssa reagoiva epäpuhtaus joka jäisi "muhimaan" sulkevan maalikerroksen alle sekä käyttää sellaisia tuotteita jolla nyt sinkittömäksi hiottu alue saadaan 100% varmuudella niin tiiviiksi että happi ei missään tapauksessa voi päästä vaikuttamaan ko.vaurioalueeseen missään vaiheessa.
                Ongelmalliseksi tämän tekee tässä tapauksessa tuo mekaaniselle kulutukselle altis kynnyskotelon/tiivisteen välinen alue jossa helposti kivet+hiekka hiertää lähes jatkuvasti kosteana pysyvää(hautovaa) aluetta.
                Eli tässä kohtaa ei nyt sitten pitkässä juoksussa tee mitään muuta kuin vahinkoa spray ja sutituotteilla.
                Niin....se toinen vaurion syntymekanismi on korin kokoonpanotehtaan hanskat unohtaneen siirtotyöläisen hikinen kämmenen syrjän tai peukalonjälki joka löytyy "paistuneena" pelliin kun alue hiotaan puhtaaksi kun hän on korjaillut+viimeistellyt korin sisäkehikon saumauksia. Läädullinen tekijä siis, johon sinkki sitten pikku hiljaa maalipinnan alla reagoi suojellessaan terästä syöpymiseltä.

                Comment

                • Kim
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 151
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  No, e46 on vain ns.ohutsinkattu, jolloin kuplien alta toki löytyy ruskeahkoa sinkin/raudan oksidoitunutta ainesta, mutta itse teräsrakenteessa vauriot ovat ja tulevat olemaan suhteellisen pinnallisia. Eli pientä rokonarpea sieltä kuplien alta pellistä löytyy, mutta ei lähellekkään mitään puhkiruostumiseen viittaavaa. Ongelma on siis pääosin pelkästään esteettinen, mutta toki ikävä sellainen joka kyllä tietenkin kannattaa AMMATTITAIDOLLA hoitaa pois päiväjärjestyksestä.
                  Tarkoitan nyt ammattitaidolla sitä, ettei nyt tehtäisi sitä virhettä että hiotaan laajoilta alueilta suojaava=luopuva sinkkikerros pois samalla kun läpihengittävillä 1-komponettisilla sraytuotteilla peitetään huonosti huokosiin jäänyttä rauta/sinkkioksididia, jolloin ongelma palaa muutaman kevään jälkeen ja paljon pahempana. Vielä toinenkaan "korjauskierros" ei yleensä toki saa vaurioaluetta läpisyöpymään, mutta se kolmas "korjaus"kierros sitten jo ohutsinkatun rakenteen saa.
                  Eli olet sitä mieltä, että tämä ei lähde tästä merkittävästi laajenemaan? Tällä hetkellähän vauriot jäävät suljetun oven taakse piiloon, joten auton ulkopuolella ei näy mitään. Siinä mielessä vaurioiden esteettinen puoli ei haittaa, ellei vaurioalue lähde merkittävästi laajenemaan.

                  Mikäli päätyisin kuitenkin korjauttamaan vauriot, onko sinulla suositella jotakin ammattitaitoista pajaa pk-seudulla tämän korjaamiseen? Toki jos vaurioalue ei laajene, niin tällaisenaan noita ei kyllä kovin herkästi edes huomaa, vaikka lähikuvissa näyttävätkin hieman ikäviltä. Todellisuudessa vaurioalueet ovat todella pienet. Olen lähinnä kiinnostunut siitä, lähteekö tilanne pahenemaan, mikäli en tee mitään.
                  E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎