Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alatukivarsi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #16
    Originally posted by racing02 View Post
    Älä nyt viitti kun nimenomaan M-sport alustalla on eri tukivarsi kuin vakiolla niinkuin noissa linkeissäkin kerrotaan.

    Auton alkuperäiset varusteet saanee selville BMW-diileriltä runkonumeron perusteella.
    Ja vielä kun kerrot mitä eroa M-sport varressa on tavalliseen nähden?

    Mulla on autossa ollut molempia ja ihan samalla tavalla alle menee molemmat. Huhun mukaan M-sport varsi olisi hieman lyhyempi, jolloin alustan camber-kulma menee pystympään kuin tavallisella, mutta itse en mitalla eroa saanut Motonetin tavallisen ja Lemförderin M-sport varren välille.

    Sitä paitsi, vanhemmissa malleissa (kuten omassanikin) ei ole kuin yksi varaosanumero alatukivarrelle, oli autossa kumpi alusta tahansa. Tämä on tullut vasta uudempiin malleihin, olisiko ollut vuodesta -03 eteenpäin.

    Eli kysyjälle, voit ostaa kummat tukivarret vain, mutta osta pareittain. Ihan siitäkin syystä, että jos toinen tukivarsi alkaa olla loppu, niin ei mene kauaa kun loppuu toinenkin.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • 535SD
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1068
      • Lahti

      #17
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Ja vielä kun kerrot mitä eroa M-sport varressa on tavalliseen nähden?

      Mulla on autossa ollut molempia ja ihan samalla tavalla alle menee molemmat. Huhun mukaan M-sport varsi olisi hieman lyhyempi, jolloin alustan camber-kulma menee pystympään kuin tavallisella, mutta itse en mitalla eroa saanut Motonetin tavallisen ja Lemförderin M-sport varren välille.

      Sitä paitsi, vanhemmissa malleissa (kuten omassanikin) ei ole kuin yksi varaosanumero alatukivarrelle, oli autossa kumpi alusta tahansa. Tämä on tullut vasta uudempiin malleihin, olisiko ollut vuodesta -03 eteenpäin.

      Eli kysyjälle, voit ostaa kummat tukivarret vain, mutta osta pareittain. Ihan siitäkin syystä, että jos toinen tukivarsi alkaa olla loppu, niin ei mene kauaa kun loppuu toinenkin.
      On siinä ainakin se ///M logo ja jotain eroa oli alustankulmien säätöalueessa.
      Olleita ja menneitä
      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17837
        • PKS

        #18
        Originally posted by Pekka84 View Post
        On siinä ainakin se ///M logo ja jotain eroa oli alustankulmien säätöalueessa.
        Siinä on päällä tarra jossa kerrotaan asia. Eroa on materiaalissa ja kulmissa (camberissa). Sitä en tiedä onko kaikissa, mutta ainakin 330i kohdalla pätee.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #19
          Mulle antaa myös sigun 330i vm '02:lle kaksi varaosanumeroa:

          Ei M-Sport:
          31 12 6 777 851
          - 2.773kg
          31 12 6 777 852 - 2.773kg

          M-Sport:
          31 12 2 282 121 - 2.630kg
          31 12 2 282 122 - 2.630kg
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #20
            Oma on valmistettu 9/00 ja löytyy ainoastaan yksi osanumero, joka on siis Danin jo postaama ei M-sport. Autossa kuitenkin on M-sport alusta ollut tehtaalta, joten vanhemmissa ei ole kuin yhdellä numerolla.

            Mitä tulee Camber-kulmiin, niin mitään eroa en saanut aikaan Lemförderin valmistamilla M-sportin varsilla verrattuna Motonetin tavallisiin. Tavoitteena oli saada kulmat pystympään, mutta ei muuttanut asiaa parempaan suuntaan.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #21
              Originally posted by NokiLeka View Post
              Ja vielä kun kerrot mitä eroa M-sport varressa on tavalliseen nähden?
              Mä olen itseasiassa tehnyt jo vähän sen eteen. Nimittäin mittailin M-sport tukivartta kun joku niitä mittoja kyseli. Tosin en ole saanut postattua tuloksia vielä mutta ehkä ne vielä löytyy tallilta. Eroa pitäisi olla ainakin siinä missä kulmassa alapallo on varteen nähden.

              Mutta ei siitä kai tarvitse kinata että eroa kuitenkin on kun kerran Febikin tekee ja myy kahta erilaista osaa?? Tai niin no jos vanhemmissa sitten ei olisi...
              Last edited by racing02; 30-12-2009, 09:29.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #22
                Originally posted by racing02 View Post
                Mutta ei siitä kai tarvitse kinata että eroa kuitenkin on kun kerran Febikin tekee ja myy kahta erilaista osaa?? Tai niin no jos vanhemmissa sitten ei olisi...
                Ei tarvitsekaan, koska kahta vartta markkinoilla on. Jotain muutosta toiseen on tehty ja nähtävästi se muutos on mainitsemasi kulmamuutos pallonivelessä.

                Mutta kovin radikaalia eroa varsilla ei ole ja tosiaan vanhemmissa malleissa on tasan yhtä alatukivartta tarjolla, oli kyse kummasta alustasta tahansa. Itsellä on tällä hetkellä alla Lemförderin valmistamat M-sport varret ja kun niitä vaihdoin Motonetin paskojen tilalle, niin mittailin eroja pallonivelestä toiseen sekä pallonivelestä varren päähän enkä mittaeroja saanut aikaan. Eikä muutosta camber-kulmiinkaan saatu aikaan näillä varsilla.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • kama00
                  Newbiemmer
                  • Nov 2009
                  • 1
                  • Suomi

                  #23
                  Originally posted by Fabsu View Post
                  Sama juttu itellä. Viime kesällä vaihdoin noi puslat molemmille puolille, oikealle puolelle vaihdoin ainoastaan alatukivarren. Nyt siis vasemmalla puolella alapallossa väljää. Samalla vaivalla ois vaihtanu kuskin puolelle myös viime kesänä, mutta piti taas nuukailla

                  Itse kävin tänään tilaamassa alatukivarret ja puslat. Kannattaako vaihdon jälkeen käydä tarkistuttamassa pyörien suuntaukset?

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #24
                    Ei pelkästään tarkistuttamassa vaan ihan fyysisesti ruuvaamaan pyöränkulmat kohilleen.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • Vihti

                      #25
                      Olis sellanen muistikuva noista tukivarsien eroista että M-versiossa ei ole kumivulkanointia ulomman pallon ja tukivarren välissä. Tarkempi ajettavuus - enemmän melua ja täryä.
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        #26
                        Alatukivarsien vaihdosta?

                        Eli saattaa olle edessa alatukivarsien vaihto-operaatio ja katselinkin ohjeet TIS:stä ja foorumilta. Homman pitäisi olla toteutettavissa mutta muutamia kysymyksiä on herännyt.

                        1. Foorumilla joku puhui jostain nivelien "herkistelystä" ennen asennusta. Mitäs tämä "herkistely" on?

                        2. TIS:ssä asennuksen jälkeen ohjeistetaan jollain sähköhomelilla tarkastamaan jotain kun vääntelee tukivarsia. Tämä oli TIS:ssä nimellä "Measuring play of wheel control joints". Tekeekö jengi näin or what?

                        3. Foorumilla on ohjeistettu kiristämään mutterit vasta kun auto on pyörillään, eli auton paino päällä. TIS:ssä ei taas tällaista neuvota, what?

                        4. Onko nuo meylen tukivarret hyviä vaiko huonoja? Netistä löytyy jos minkälaista tarinaa. Pitäisikö laittaa suosiola Lemförderit?

                        Autona on Z4 jossa on sama etuakselisto kuin E46:ssa.

                        Edit: Voi kuitenkin olla, että selviän pelkkien powerflexsien vaihdolla taaimmaisiin "pusliin" mutta kyselenpä nyt kuitenkin varmuuden vuoksi, onpahan tiedot valmiina jos joutuu alkaa hommiin.

                        Comment

                        • Bouma
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 3108
                          • Tampere

                          #27
                          Ristiriitaisa keskustelua tuntuu olevan noiden etu alatukivarsien osalta. Eli omassa autossa tehtaalta lähtiessä Sport suspension setting eli sisältääkö tuo nyt sitten myös //M tukivarret? Mitään merkintää ei näkynyt ainakaan alapuolella. Eli voiko tuohon nyt laittaa sitten esim Meylen HD tukivarret hyvillä mielin? Ainakaan KL-Varaosat ja BMWFans ei löytänyt erikseen ///M tukivarsia. Ja autona E46 328i -98.
                          MB CLS-12 350CGI AMG

                          MYSTINEN.FI

                          Comment

                          • Bouma
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 3108
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Bouma View Post
                            Ristiriitaisa keskustelua tuntuu olevan noiden etu alatukivarsien osalta. Eli omassa autossa tehtaalta lähtiessä Sport suspension setting eli sisältääkö tuo nyt sitten myös //M tukivarret? Mitään merkintää ei näkynyt ainakaan alapuolella. Eli voiko tuohon nyt laittaa sitten esim Meylen HD tukivarret hyvillä mielin? Ainakaan KL-Varaosat ja BMWFans ei löytänyt erikseen ///M tukivarsia. Ja autona E46 328i -98.
                            Edittiä sen verran eli pitääkö paikkansa että vain M-Sport 2 alustassa olisi tukivarret erilaiset? Eli esim minun tapauksessa olisi ihan normi tukivarret?:think
                            MB CLS-12 350CGI AMG

                            MYSTINEN.FI

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #29
                              uudet M-sport varret tulivat vasta faceliftin myötä, tai siinä paikkeilla. Eli sitä vanhempiin ei noita M-sport varsia ole ollut tarjolla ollenkaan. Autosi on -98 joten ei ole ollut saatavilla, siksi realoem tai bmwfans ei löydä niille varaosanumeroa autoosi.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16421
                                • Asikkala

                                #30
                                Originally posted by NokiLeka View Post
                                uudet M-sport varret tulivat vasta faceliftin myötä, tai siinä paikkeilla. Eli sitä vanhempiin ei noita M-sport varsia ole ollut tarjolla ollenkaan. Autosi on -98 joten ei ole ollut saatavilla, siksi realoem tai bmwfans ei löydä niille varaosanumeroa autoosi.
                                Tuon mukaan alkaen maaliskuu -01: http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...rt_wishbone-2/ Hinnassa voi olla pieni virhe...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎