Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d öljynsuodattimen kotelo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 71
    • Keski-Suomi

    e46 320d öljynsuodattimen kotelo

    Onko kukaan irrottanut kyseistä kompleksia?

    Helpottas, jos joku osais sanoa, mitä pitää ottaa varmasti edestä pois (suojamuoveja ei tarvi mainita). Imusarja? Laturi?

    Paikka on tiedossa ja ylempi pulttikin vähän näkyy, mutta ahasta on.
  • Pasa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 71
    • Keski-Suomi

    #2
    Jos sattusi olemaan jollekkin apuja, niin itse itselleni vastaten;

    Syy tähän pikku puuhasteluun oli muuten öljyvuoto, jonka paikallistin tähän tiivisteeseen. Näytti kyllä erehdyttävästi öljypohjan tiivisteen vuodolta, mutta nyt ainakin parkkipaikan merkkailu loppui. Suosittelen siis tarkastamaan myös tämän paikan.

    - varaa ainakin 8h (+ölppää ja tupakkia)
    - auto montulle tai pukille
    - moottorin suojamuovit irti (alta ja päältä)
    - jäähdytysnesteet ulos
    - öljyt ulos
    - flekti ja ohjainmuovi irti
    - imusarja irti (8x10mm pultti, 6x11mm mutteri, öljytikku 10mm ruuvi, 2xsähköliitin ja alipaineletkut sekä egr-venttiiliin tulevat klemmarit)
    - imuputki pois edestä
    - löysää laturin kahta 16 mm pulttia ja siirrä laturia alas, että suodatinkotelon alle/sivuun tulee pikkusen enemmän tilaa
    - avaa kahden vesiletkun liitokset suodatinkotelon ympäriltä ja siirrä letkut syrjään
    - suodatinkotelon kolme 13mm pulttia auki (ylin ylhäältä päin ja kaksi alinta laturin ja ohjaustehostimen alta/välistä/vierestä pitkän jatkon kanssa)
    - tarkista vielä, että avasit suodatinkotelon pultit, etkä moottorin jalan pulttia
    - nyt pitäs rueta suodatin kotelon liikkumaan sen verran, että saat vanhan tiivisteen pois, joka vuosi öljyä
    - putsaa liitoskohta mahd. huolellisesti (hankalaa jos ei ota koko koteloa irti)
    - laita uusi tiiviste tilalle
    - kasaa päin vastaisessa järjestyksessä

    Jos koko kotelon haluaa pois konetilasta, niin öljynlauhdutin täytyy irrottaa tai ainakin siihen tulevat letkut. Me emme sitä tehneet, koska tiivisteen sai paikalleen muutenkin ja voimatkin alko ehtymään.

    Aikas hankala projekti ja tuli kyllä mietittyä, että voisiko jonkun työvaiheen jättää välistä, mutta jos joku on nyt tehnyt helpommin, niin haluaisin kyllä kuulla kokemuksia. Tietysti jos imusarjan sijasta irrottaa koko laturin ja pelkän egr-venttiilin, niin voisi EHKÄ onnistua.

    Bensavehkeissä (e46) näyttäs olevan aika yleinen vuotopaikka ja hommakin kyllä paljon helpompi. Tuossa yksi "tee se keskenäs" -ohje:



    Iso käsi |jaakolle| jelpistä!

    Comment

    • |jaakko|
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 1542
      • Keski-Suomi

      #3
      Originally posted by Pasa View Post
      - tarkista vielä, että avasit suodatinkotelon pultit, etkä moottorin jalan pulttia
      äkkinäinen olis luovuttanu

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎