Announcement

Collapse
No announcement yet.

330i Help!! Outo episodi, moottorivalo jäi palamaan?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    330i Help!! Outo episodi, moottorivalo jäi palamaan?!

    Noniin, ongelmaa pukkasi tänä sateisena lomapäivänä.

    Kävin tossa kaupoilla jne. ja takasin tullessa kävin katsomassa ilmanpaineet. Sammutin auton siihen normaalisti ja kävin kaikki renkaat läpi. Yllätys oli melkoinen, kun starttasin taas auton. Mittaristoon sytty joukko varoitusvaloja ja tyhjäkäynti oli about 1200 rpm lievästi aaltoillen. Taulussa paloivat (jos muistan kaikki) keltaisina EML, luistonnesto ja jarrut.

    Sammutin auton ja odottelin hetken. Uudelleen käynnistys ja samat soihdut päällä. Päätin koittaa silti jatkaa matkaa, mutta liikkeelle lähdettäessä syttyi myös moottorivalo! Ei kun takasin ja tutkimaan käyttöohjekirjaa, josta toki löytyy selitykset kaikille valoille, eipä juuri muuta.

    Olin jo soittamassa hinuria, mutta empä malttanut olla koittamatta vielä kerran käynnistää autoa. Ja kas, muut valot sammuivat vain moottorivalo jäi palamaan. Myös tyhjäkäynti palautui säädyllisiin lukemiin.

    Ei kun matkaan, kun kauppatavarat oli vielä kylmiä ja kotiin. Vetoja puuttui selvästi, on todennäköisesti ns. vikatilassa, mutta muuten toimii normaalisti. Ja päälle jäi edellelleen tuo keltainen moottorivalo ei muuta.

    Kysymys kuuluu, että mistä moinen? Onko kellään ajatuksia? Jos tämä oli joku hetkellinen oikku, onko mahdollista buutata tota moottorivaloa ja vikatilaa kotikonstein, vai mennäänkö suoraan huomenna (jos pääsee) piuhan päähän?

    edit: kyseessä siis 330 -02 bensa.

    Kiitos etukäteen helpeistä!
    Last edited by fastandfurious; 20-07-2009, 23:58. Reason: lisätty malli
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98
  • fastandfurious
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1731
    • Tampesteri

    #2
    Anyone?
    ---------------------------------------------------
    E91 325d M-Sport
    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      piuhanpäähän vaan heti.. on turha arvuutella mitään..
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • ansba
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 32
        • Järvenpää

        #4
        Luulisin et kaasuläppä.. mulla just samat oireet ja vikavalot ja kävin piuhalla lukemassa. Ei tehty viel mitää mut jos viel kerran tekee ni suosiolla vaihtoon.
        Last edited by ansba; 21-07-2009, 18:41.
        Bmw!

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          No niin! Seuraavana aamuna, moottori valo sammui ja auto on toiminut siitä lähtien moitteetta! Toivotaan, että oli hetkellinen kiukuttelu kyseessä?!

          Kävin kuitenkin vikakoodit carsoft:lla lukemassa mielenkiinnosta ja 3 koodia kyseinen episodi oli antanut. Näihin toivoisin selvennystä, että missäpäin häiriö oli?

          135 Thorttle valve position start test re-adaption required

          215 O2 sensor activety check or ASC/MSR/EML: interface not plausible

          115 Reference tension 1 Pedal value sensor / Throttle valve sensor 1


          Viittaisko nämä juurikin tuohon kaasuläppään/ siellä ilmenneeseen ongelmaan? :think
          Last edited by fastandfurious; 23-07-2009, 13:18.
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            viittaa just siihen, omassa antoi kanssa koodin ja valo paloi, kaasuläppä oli vaan tosi paskainen ja jumitti sen takia.

            (Tosin jos ei ole huohotinjärjestelmä temppuillut, ei siellä öljypaskaa pitäisi olla... Kannattaa silti katsoa ennen kun ostat uuden.)

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              #7
              Imuvuoto yksi vaihtoehto

              -Katso läpi imukurkut, voivat olla haljenneet jostain. Voi antaa kyseisiä varoitusvaloja, jos imuvuoto kyseessä, samoin tyhjäkäynti voi tällöin heitellä rajusti. Halkeamiskohta on yleensä siinä, mistä lähtee putki imukurkusta jarrutehostajalle.
              Last edited by Driver22; 23-07-2009, 14:10.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #8
                Originally posted by Risto113 View Post
                viittaa just siihen, omassa antoi kanssa koodin ja valo paloi, kaasuläppä oli vaan tosi paskainen ja jumitti sen takia.

                (Tosin jos ei ole huohotinjärjestelmä temppuillut, ei siellä öljypaskaa pitäisi olla... Kannattaa silti katsoa ennen kun ostat uuden.)
                Onko kaasuläppä paha irrottaa ja tsekata / puhdistaa? Voishan sen katsoa, mitä on syönyt...
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • fastandfurious
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1731
                  • Tampesteri

                  #9
                  Originally posted by Driver22 View Post
                  -Katso läpi imukurkut, voivat olla haljenneet jostain. Voi antaa kyseisiä varoitusvaloja, jos imuvuoto kyseessä, samoin tyhjäkäynti voi heitellä rajusti.

                  Kiitos vinkistä, koitetaan etsiä myös sitä puolta.
                  Last edited by fastandfurious; 23-07-2009, 16:45.
                  ---------------------------------------------------
                  E91 325d M-Sport
                  ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                  E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #10
                    Originally posted by Driver22 View Post
                    -Katso läpi imukurkut, voivat olla haljenneet jostain. Voi antaa kyseisiä varoitusvaloja, jos imuvuoto kyseessä, samoin tyhjäkäynti voi tällöin heitellä rajusti. Halkeamiskohta on yleensä siinä, mistä lähtee putki imukurkusta jarrutehostajalle.

                    Mistäs tuon todennäköisen kohdan tarkallaan näkee? Sorry, oon vähän käsi mutta tuo termi imukurkku on pikkusen vieras?

                    Kävin etsimässä starttipilotilla imuvuotoa. Ei mistään ruiskuttelusta ainakaan tullut esiin. MUTTA: Kiinnitin huomiota kohtuu kovaan vihellykseen imusarjan takaosassa tyhjäkäynnillä?? Kuuluuko sieltä kuulua paineilmamainen vihellys, vai onko tämä merkki imuvuodosta? Kun kaasua painaa, vihellys häviää.
                    Last edited by fastandfurious; 23-07-2009, 16:57.
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2093
                      • *

                      #11
                      Imukurkun repeäminen

                      Joo eli imukurkuilla tarkoitan niitä kahta peräkkäistä kumiputkea, jota pitkin kone saa ilmaa. Eli lähdet siitä ilmanputsarikotelolta menemään moottorille päin ja tunnustelet käsin kumiputket läpi. Pitäisi kyllä löytyä sormin painelemalla ja ota jotain lamppua mukaan niin näkee paremmin. Kurkun todennäköisin halkeamiskohta on siis siitä kurkusta haarautuvan pienen putken juuresta, koska siihen kohtaan kohdistuu jännitys kokoajan, ja siitä se repeää. Ja voi siitä kohdasta lähteä ääntä, jos sopivasti vetää ilmaa reijästä. Ehkä sitten kaasua painamalla moottorin imuvoima vetää reijän umpeen ja ääni häviää, mutta tutkimalla saat nuo selville.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • WnBasisti
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 69
                        • Nastola

                        #12
                        Tässä hyvät ohjeet joilla pääset kaasuläpälle asti vaikka itse läpässä tuskin mitään vikaa onkaan:



                        Käy hakemassa se alempi imuputki jo valmiiksi koska se kannattaa vaihtaa jos sen pois sieltä ottaa. Ja sitten tosiaan puhdista tyhjäkäyntiventtiili ja jos tarpeen niin tiivistä tuo resonanssiventtiili jollain kuumankestosilikoonilla.

                        Nuo kun teet niin voit olla melko varma ettei ainakaan ole imuvuoto jota itsekkin tässä tapauksessa veikkaisin.
                        E91 318i Touring -All show&no go-
                        Corvette C5 -Got Vortech?-

                        Comment

                        • fastandfurious
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1731
                          • Tampesteri

                          #13
                          Jeps, laitetaas tähän, mitä lopulta löytyi. Kaasuläppä oli sökönä. Mutta sattuuhan sitä.

                          P.S Kiitos kaikille avuista!
                          Last edited by fastandfurious; 05-08-2009, 09:26.
                          ---------------------------------------------------
                          E91 325d M-Sport
                          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2026
                            • Riihimäki

                            #14
                            Eli siis kaasuläpän asentotunnistin? Vai oliko itse kaasuläpässä/rungossa jotain vikaa?

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #15
                              Originally posted by racing02 View Post
                              Eli siis kaasuläpän asentotunnistin? Vai oliko itse kaasuläpässä/rungossa jotain vikaa?

                              Koko kaasuläppäkotelo piti vaihtaa.
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎