Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    e46 330d huolto

    Mitkä oleellista ja mille kilometreille. Kyseessä 184hp m57 ja manuaali.


    Moottoriöljyn tilavuus ja luokitus.
    -20000km Mobil ESP 5W-30 (longlife) ja Newlife 0W-40 tilavuus 6,75

    Laatikonöljyn tilavuus ja luokitus.
    -40000km/2v 1,7L ja BMW liikkeestä ,luokituksen näkee vaihdelaatikosta.

    Peränöljyn tilavuus ja luokitus:
    -40000km/2v 1,3L ja BMW liikkeestä.

    Ohjaustehostimenöljyn luokitus.
    ATF-S / ATF-X
    -40000km/2v

    Jäähdys nesteen määrä:
    -40000km/2v 10,2L vihreää.

    Jarru/kytkinnesteen luokitus:
    -80000km/2v DOT 4


    Polttoaineen,ilman suodattimet kerran vuoteen? Mites huohottimen suodatin?

    Huolto km laskurin nollaus.


    Egr:n puhdistus (vai ohjelmallisesti ottaa pois käytöstä) , läppien poisto(ei ilmeisesti tässä m57 manuaali), lämmitettävä huohotin/ riittääkö säännöllinen puhdistus? Oma mielipide että säännöllinen puhdistus riittää.


    Sulakkeet ja niiden numerointi.


    Hehkujen testaus.


    Hehkujen vaihto.


    Jos tulee muutakin mieleen niin vikkejä tänne kiitos.
    Last edited by Jamppa1983; 02-11-2009, 22:17.
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #2
    Nesteille suosituksia ja täyttömääriä: Castrol.com

    huolto nollaus läppärillä esim. jonkun luona joka kykenee lukemaan vikakooditkin

    huohotin suositeltava talvella..

    egr:n itse olen poistattanut ohjelmallisesti..
    Last edited by Exami; 06-08-2009, 08:32.
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      -Lämmitettävä huohotin helppo tehdä itse ostamalla pelkkä vastus ja pari piuhanpätkää, tai sitten alkuperäinen johtosarja. Ohjeet löytyy searchillä kuvien kera

      -Huoltolaskurin saa E46:ssa itse nollattua mittariston napeista, ohjeet löydät searchillä

      -EGR:n saat helpoiten pois toiminnasta tulppaamalla alipaineletkun, tuossa vuosimallissa operaatiosta ei syty moottoorin vikavalo. Vikamuistiin tulee herja mutta se ei haittaa mitään ajossa eikä konttorilla. Eli turha maksaa ohjelmallisesta poistosta vielä tuossa vuosimallissa, vasta M57N-koneissa (204hv) joutuu poiston tekemään ohjelmallisesti.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Jame71
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 24
        • Kouvola

        #4
        Egr

        vasta M57N-koneissa (204hv) joutuu poiston tekemään ohjelmallisesti.[/quote]

        Miksi sitten minun autoon (e39 530d 11/03) jäi moottorin vikavalo palamaan kun tulppasin alipaineletkun?? Poistin tulppauksen ja muutaman startin jälkeen sammui...

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by Jame71 View Post
          Miksi sitten minun autoon (e39 530d 11/03) jäi moottorin vikavalo palamaan kun tulppasin alipaineletkun?? Poistin tulppauksen ja muutaman startin jälkeen sammui...
          Näin siis E46:ssa, ei E39:ssä. E46-koriin kun tuo M57N-kone tulee jo 2003 ja näin on nykyisessä autossani että vikavalo syttyy.
          Ex. 330dA 2002 Touringista (viimeisiä nelikutosia jotka tehty vielä vanhemmalla mosalla) tulppasin EGR:n laittamalla peltilätkän ja sitten vielä tulppasin letkunkin, eikä vikavalo syttynyt.

          En tiedä varmaksi sanoa E39:stä, mutta olisiko niin että siinäkin alkaa vikavalo syttymään tuossa 2003 ylöspäin...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • MakeH
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1170
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Jame71 View Post
            Miksi sitten minun autoon (e39 530d 11/03) jäi moottorin vikavalo palamaan kun tulppasin alipaineletkun?? Poistin tulppauksen ja muutaman startin jälkeen sammui...
            Tuossa läppäthreadissa oli samasta aiheesta juttua. Aivan viimeisissä E39:ssä moottorinohjaus sytyttää vikavalon. Vanhemmissakin toki tulee vikakoodi, mutta se ei sytytä valoa.

            Comment

            • Härski69
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 41

              #7
              Ystävä tekemässä todennäköisesti kaupat 2002 vuoden 330da. mittarissa 250tkm, tuonti ja minkäänlaista huoltokirjaa ei löydy. Ajatteli aloittaa jonkinlaisella huollolla ja kyseli että mitä kaikkii kannattais laittaa? mitään vikaa autosta ei ole löytynyt. mielessä olisi mottoriöljyt+suodatin. ilmansuodatin. naftasuodatin. jotain muuta??

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Jarrunesteet uusiksi, samoin ehkä jäähdytysnesteet.

                Tarkkailkoon salavalikon kautta moottorin lämpenemisnopeutta, pitäisi nousta yli 85 asteeseen kovillakin pakkasilla vartissa. Jollei, termostaatit vaihtoon.

                Hehkut ja hehkunohjain tutkittava, vikakoodit lukuun.

                Kiertovesipumppu, moniurahihnat ja kiristimet mahdollisesti.

                Sähköflektistä on ollut aktio.

                Huohottimen suodatin syytä vaihtaa vortex-tyyppiseen, jos on huoparullaversio. Sen jälkeen ei tarvitse koskea.

                Takakontin johtosarja syytä vilkaista ettei ole johtimia poikki.

                Takavalojen liitäntään syytä tehdä maakarvan ohitus ettei liitin sula kun maajohdin on liian ohutta tavaraa.

                Varsipeilin avulla tutkailemaan pakosarjaa josko on jo halki.

                Moottorin tukikumit tarkistettava, taskulampun avulla kyllä näkee jos jompi kumpi on antautunut, ovat alipaineohjattuja.

                Vikakoodit tietty lukuun ettei tule ylläreitä. Olisi hyvä jos mittariston tamper dot ei pala.

                Comment

                • Härski69
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 41

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post
                  Jarrunesteet uusiksi, samoin ehkä jäähdytysnesteet.

                  Tarkkailkoon salavalikon kautta moottorin lämpenemisnopeutta, pitäisi nousta yli 85 asteeseen kovillakin pakkasilla vartissa. Jollei, termostaatit vaihtoon.

                  Hehkut ja hehkunohjain tutkittava, vikakoodit lukuun.

                  Kiertovesipumppu, moniurahihnat ja kiristimet mahdollisesti.

                  Sähköflektistä on ollut aktio.

                  Huohottimen suodatin syytä vaihtaa vortex-tyyppiseen, jos on huoparullaversio. Sen jälkeen ei tarvitse koskea.

                  Takakontin johtosarja syytä vilkaista ettei ole johtimia poikki.

                  Takavalojen liitäntään syytä tehdä maakarvan ohitus ettei liitin sula kun maajohdin on liian ohutta tavaraa.

                  Varsipeilin avulla tutkailemaan pakosarjaa josko on jo halki.

                  Moottorin tukikumit tarkistettava, taskulampun avulla kyllä näkee jos jompi kumpi on antautunut, ovat alipaineohjattuja.

                  Vikakoodit tietty lukuun ettei tule ylläreitä. Olisi hyvä jos mittariston tamper dot ei pala.
                  Noniin eiköhän näillä eväillä pääse jo alkuun. Tilaako porukka varaosat jostain ulkomailta halvemmalla vai lieneekö paras marssia vaan motonetin varaosatiskille?:think

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Katso ensin ohjehinta Schmiedmannin sivuilta - nimenomaan alkuperäisosalle. Tästä saa ylärajan mitä osa maksaa.

                    Tiettyjä osia, esim. ABS-anturi tai termostaatti, on syytä hankkia nimenomaan alkuperäisinä koska tarvikkeissa on niin paljon sutta. Jotkut voi ostaa nimekkäänä tarvikeosana, esim. hehkut vain Beru, MAF-anturi Bosch jne. Alustan osa lähinnä Lemförder eli ZF:n tuote.

                    Motonetistä saa esim. ATE:n jarruosia, jotka ovat suositeltavia, mutta muuten en valitsisi Motonettiä. Ebay.de:stä löytyy yleensä kelvollisia vaihtoehtoja. Alkuperäosat jos tarvitsee nopeasti niin marmorilta, muutoin Pielemeierilta.

                    Comment

                    • pouri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 370
                      • 06 area

                      #11
                      Originally posted by MNi View Post
                      Jarrunesteet uusiksi, samoin ehkä jäähdytysnesteet.

                      Tarkkailkoon salavalikon kautta moottorin lämpenemisnopeutta, pitäisi nousta yli 85 asteeseen kovillakin pakkasilla vartissa. Jollei, termostaatit vaihtoon.

                      Hehkut ja hehkunohjain tutkittava, vikakoodit lukuun.

                      Kiertovesipumppu, moniurahihnat ja kiristimet mahdollisesti.

                      Sähköflektistä on ollut aktio.

                      Huohottimen suodatin syytä vaihtaa vortex-tyyppiseen, jos on huoparullaversio. Sen jälkeen ei tarvitse koskea.

                      Takakontin johtosarja syytä vilkaista ettei ole johtimia poikki.

                      Takavalojen liitäntään syytä tehdä maakarvan ohitus ettei liitin sula kun maajohdin on liian ohutta tavaraa.

                      Varsipeilin avulla tutkailemaan pakosarjaa josko on jo halki.

                      Moottorin tukikumit tarkistettava, taskulampun avulla kyllä näkee jos jompi kumpi on antautunut, ovat alipaineohjattuja.

                      Vikakoodit tietty lukuun ettei tule ylläreitä. Olisi hyvä jos mittariston tamper dot ei pala.
                      Lisäisin vielä pari kohtaa, eli imusarjan läppien tarkistuksen ja mahdollisen poiston, jos löytyy tästä autosta ja alipaineletkujen tarkistus. Alipaineletkut vaikka vaihtaa varmuudeksi jos imusarja muutenkin irti.
                      Diesel, fuel of satin man

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎