Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320d starttimoottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalkkuna
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 864
    • vaajakoski

    e46 320d starttimoottorin vaihto

    Eli pitäs vaihtaa uusi startti. Kysymys kuuluu että pitääkö koneesta purkaa jotain edestä pois mikä tarvitsisi esim. uusia tiivisteitä yms. Kerran katselin sillä silmällä starttia kun auto oli nosturilla että siinä olisi joku öljynjäähdytin yms. edessä. Ei vaan muista tarkkaan kun siitä on jo aikaa. Söörtsillä ei löytynyt tai sit en vaan osaa. Ai niin auto on -00 ja automaatti.
    VW sharan 1,8T
    e30 318i 4d -89 projekti
    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti
  • kalkkuna
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 864
    • vaajakoski

    #2
    Jeps! Eli starttimoottori vaihdettu. Ei tarvi purkaa mitään erikoista pois edestä. Moottorin alusmuovi ja se kolmiotuki irti. Vasemmalta pieni muovilirpake pois. Johdot irti startista 1kpl 13mm mutteri,1kpl 10mm mutteri,1kpl 8mm mutteri. Startin pultit (2 kpl) kannatta löysätä semmosella torx kantaan tarkoitetulla lenkkiavaimella (e12 koko) sitten vaan suora 10mm räikkälenkki millä pyörittelee pultit pois. Startti pois autosta ja päinvastaisessa järjestyksessä uusi kiinni.Yläpultti on hieman ahtaassa paikassa mutta kun keksin nuo työkalut niin homma kävi kuin tanssi.
    EDIT
    Akun kenkä irti ensimmäisenä!!!
    VW sharan 1,8T
    e30 318i 4d -89 projekti
    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

    Comment

    • sreivone
      Newbiemmer
      • Jan 2012
      • 5
      • Turku

      #3
      Originally posted by kalkkuna View Post
      Jeps! Eli starttimoottori vaihdettu. Ei tarvi purkaa mitään erikoista pois edestä. Moottorin alusmuovi ja se kolmiotuki irti. Vasemmalta pieni muovilirpake pois. Johdot irti startista 1kpl 13mm mutteri,1kpl 10mm mutteri,1kpl 8mm mutteri. Startin pultit (2 kpl) kannatta löysätä semmosella torx kantaan tarkoitetulla lenkkiavaimella (e12 koko) sitten vaan suora 10mm räikkälenkki millä pyörittelee pultit pois. Startti pois autosta ja päinvastaisessa järjestyksessä uusi kiinni.Yläpultti on hieman ahtaassa paikassa mutta kun keksin nuo työkalut niin homma kävi kuin tanssi.
      EDIT
      Akun kenkä irti ensimmäisenä!!!
      Palaan tähän vielä, kun tilanne on nyt akuutti. Mitä tarkoitetaan tuolla kolmiotuella? Onkohan commonrail M47n:ssä startin vaihto samanlainen operaatio kuitenkaan, sillä ei siinä ole ko. tukea ja alakautta tarkasteltuna vaihtohomma näyttää kyllä sadismilta?

      Onko joku vaihtanut startin commonrail-versioon 110kw?

      Minusta alakautta ottaminen näyttää, ei haastavalta, vaan mahdottomalta.
      Tuntuu siltä, että imusarja irroittamalla homma voisi onnistua kuitenkin helpommin yläkautta?
      _______________________________
      e46 320td compact -02 M47n 110kw

      Comment

      • sreivone
        Newbiemmer
        • Jan 2012
        • 5
        • Turku

        #4
        Originally posted by sreivone View Post
        Palaan tähän vielä, kun tilanne on nyt akuutti. Mitä tarkoitetaan tuolla kolmiotuella? Onkohan commonrail M47n:ssä startin vaihto samanlainen operaatio kuitenkaan, sillä ei siinä ole ko. tukea ja alakautta tarkasteltuna vaihtohomma näyttää kyllä sadismilta?

        Onko joku vaihtanut startin commonrail-versioon 110kw?

        Minusta alakautta ottaminen näyttää, ei haastavalta, vaan mahdottomalta.
        Tuntuu siltä, että imusarja irroittamalla homma voisi onnistua kuitenkin helpommin yläkautta?
        Nonniin, startti vaihdettu. Alakautta ilman monttua tai nosturia aika haastavan näköinen homma, joten vaihdoin yläkautta: sisäilmakotelot koneen takaa pois, samoin imusarja ja silloin homma oli melkein inhimillistä. Kannattaa myös se iskaritolpan vieressä oleva pystysuojapaneeli iroittaa jolloin saa vesiletkut ja sähköjohdot taiteltua sivuun. Auton alle ei tarvitse mennä ollenkaan, eikä pohjapaneeleita irroitella jos onnistuu olemaan pudottamatta työkaluja ja muttereita!
        _______________________________
        e46 320td compact -02 M47n 110kw

        Comment

        • mikeboo
          Bimmer Rookie
          • Apr 2009
          • 63
          • Tuusula

          #5
          Tuli eilen itse tehtyä ko operaatio. N. 2h meni kun alakautta vaihtoi. Suurin ongelma oli se ylempi kiinnityspultti, mutta kun keksi jipon sen avaamiseen (3 lyhyttä jatkoa, 1 pitkä ja 2 niveltä) niin sehän aukesi näppärästi. Jos nyt joutuisi tekemään uudestaan, niin uskoisin että n. 1h selviäisi.

          Comment

          • Blur
            Newbiemmer
            • Oct 2015
            • 10
            • Espoo

            #6
            Tulipahan tuo ittekkin irroitettua.

            Ylempi pultti oli vittumainen, onneksi oli joskus jo startti vaihdettu.
            10mm nivelellinen räikkälenkki, helvetisti kirosanoja ja könyämistä alapuolella, niin kyllä se sieltä lähti.
            Kolmiotuki edestä pois niin mahtui tekemään. Harvinaisen vittumainen startti saatavuudeltaan, ei löydy motonetistä, seisokoot viikon kunnes Saksasta tulee uusi.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎