e46 330d vm 2000 KAKSOISMASSA-VAUHTIPYÖRÄN VAIHTO

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • huppu
    replied
    Mulla meni kytkin juuri pitkällä Etelä-Suomen reissulla v. 2010. Hyvin meni etelään asti, mutta sitten yhtäkkiä huomas paikallaan olessa kytkintä nostaessa, ettei auto lähde liikkeelle vaan alkaa kauhea jyrinä ja tärinä. Ei ollut varmaan mukavaa kuultavaa parkkihallin muille asiakkaille Päästiin kuitenkin takaisin kotiin ja seuraavalla viikolla tuomio oli, että sekä kytkinasetelma että vauhtipyörä sökönä. n. 1100 eur meni osiin, mitkä tuli KL-Varaosien kautta. Sen jälkeen toiminut hyvin!

    Leave a comment:


  • estervainaa
    replied
    Itsellä 2v sitten tuli luistoa 4-6 vaihteilla kun lähti kiihdyttämään täyskaasulla jsotain 2000 kierroksella ja sitten noin 2500 kohdalla kun vääntöä tulee enempi peliin niin kierrokset nousi ja ei vauhti samalla tavalla. Ei oikeastaan täristänyt tai muutakaan. Lisäksi ehkä pientä pehmeyttä tuntui paikaltaankin kiihdyttäessä tuossa vääntöpiikin kohdalla, eli ei nykäissyt samalla tavalla 2500 rpm kohdalla kuin normaalisti. Tosiaan tuolloin kytkin meni vaihtoo, vauhtipyörässä ei havaittu vikaa.

    Avaamalla selviää mikä sinulla vikana. Itse tilasin tuon paineasetelma us-partsilta noin 400e, kytkinlevy noin saman verran samasta paikasta kun vajaa 2v sitten hankin. Itsellä siis se orgaaninen levy, ei sintteri. Luvattu väännön kesto muistaakseni 560nm, sintterillähän tuohon saisi sen n 100nm enemmän. Kannattaa painelaakeri vaihtaa n80e marmorilla, lisäksi ne vauhtipyörän pultit vaihtaa kanssa uusiin, ne maksaa 20-30e yhteensä.

    Leave a comment:


  • TJJ!
    replied
    Sopivaan aikaa nostettu tämä topic! Eli täys kiihdytyksessä kytkin luistaa 2000rpm jälkeen yhtäkkiä. Normaalissa ajossa jos pinta kaasulla ajelee ja kiihyttelee niin ei mitään luistoa ilmene. Luisto alkaa aina yllättäen, eikä sillai että alusta asti ois kytkin pohjassa. Taitaa olla vp entine? Kyseessä on e46 vm2001 330d. Mistä ootte tilaillut kytkinpaketteja ja pyöriä? Paljon uudessa vauhtipyörässä on välystä? Eli vauhtipyörän välykset saa testattua irrottamalla se ja kokeilee pyörittää siitä kohdasta mihin levyt osuu. Tuohon tyyliin --> http://www.youtube.com/watch?v=n6kqy-hxZzc

    Edittiä vielä että ei oo tullut mitään epämääräisiä tärinöitä. Ehkä pari viikkoa joku outo ulina kuulunu?? sitäkään ei kuulu aina
    Last edited by TJJ!; 18-04-2012, 22:51.

    Leave a comment:


  • estervainaa
    replied
    Vanhaa topicia lainatakseni. Itsellä manuaali m57n karalan ohjelmalla, mittarissa nyt 314tkm. Vajaa 2v ja 80tkm sitten vaihdettiin luistavan vakiokytkimen tilalle sacs kytkin ja jämäkämpi asetelma. Ei ole luistanut sen jälkeen, ei juuri jurissutkaan. Pari kk sitten ilmaantui kuului yhtäkkiä kytkintä painaessa napsahdus ja kytkinpolkimeen jäi 5-10cm väljää alkuun. Tämä alun 10cm matka siis aivan lepsu. Sen jälkeen kytkin toimii normaalin tuntuisesti, mitä nyt vähän "kurisee" painaessa ja saa kyllä painaa melkein lattiasta läpi että menee kylmänä pykälät silmään, etenkin pakki ja 1. Lisäksi tuntuu, että saa tosissaan painaa tuota kytkintä pohjaan, muuten aivan kuin alkaisi kytkin ottamaan kiinni? Muuten ei siis vaikuta ajossa, ei jurise tms. Auto ollut itsellä kohta 3v ja 135tkm, ostosta lähtien korahtanut sammuttaessa. Tosiaan isommin ei ole jurissut kiihdytellessäkään.

    Vein auton pajalle siitä syystä, että toimimattomien peruutusvalojen ja parkkitutkan syyksi paikallisesta merkkiliikkeestä ilmoitettiin aikaisemmin kytkimen vaihdon yhteydessä jääneen em toimintoihin vaikuttavat johdot moottorin ja vaihdelaatikon väliin joten ne piti saada pois ja peruutusvalot toimimaan että saa leimattua. Keskustelin tuosta kytkimen "löysästä" ja hankin painelaakerin ja uuden asetelman kun oireet kuulemma viittasivat siihen. Kuitenkin viaksi paljastui palasina oleva kaksoismassavauhtipyörä.

    Onko muilla ollut vastaavaa oireilua tuon vauhtipyörän hajotessa? Mitä nyt täältä btcf:lta selasin, niin enempi tärinää/jurinaa ja ääntelyä ollut? Ei tuollaista yksittäistä napsahdusta ja sitten väljyyttä? Paikalliselta diileriltä kaksoismassa 1080€, tosin siitä saisi alennusta, mutta korjaamon kautta hinta kuulemma jää max 650€ tuon vauhtipyörän osalta.

    Leave a comment:


  • juhop
    replied
    Tuo "kolaus" taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin mikään vika. Vauhtipyörään tai kytkimeen tuskin liittyy kun mulla kuuluu kans kolaus sammuttaessa. Kytkimen ja vauhtipyörän vaihtelin tuossa vähän aikaa sitten.

    Oireina oli liikkeellelähdössä ja aina kytkintä luistattaessa jumalaton tärinä..

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by teamwerner View Post
    Hei,

    kuinka ilmenee jos vauhtipyörä on tullut tiensä päähän. Oma auto jyristää/ täristää kiihdytettäessä, kunnes täristää hellittää kierrosten noustua yli 3000. Kovinta 2000- 3000 akselilla. Sekä esim jos vakkarilla lähtee kiihdyttämään 6- vaihteella vauhdin ollessa alhainen, niin täristää kovastikin. Lisäksi kytkimen toiminta on alkanut oireilemaan, pitää selvää korahdusta/ jyrinää. Auton ollessa vapaalla jos laitan kytkimen pohjaan ja nostan, niin tuntuu lopussa pieni täristys?
    Kiitos!
    Aika selvät oireethan siinä on, onko se lastutettu? Edellisessä Pösössä josta meni kaksoismassavauhtipyörä kolahti myös pakilta painaessa kytkintä.

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Auto pitää myös sammuttettaessa ikään kuin kolahduksen, voiko tällä olla yhteyttä vauhtipyörä asiaan?

    Leave a comment:


  • teamwerner
    replied
    Hei,

    kuinka ilmenee jos vauhtipyörä on tullut tiensä päähän. Oma auto jyristää/ täristää kiihdytettäessä, kunnes täristää hellittää kierrosten noustua yli 3000. Kovinta 2000- 3000 akselilla. Sekä esim jos vakkarilla lähtee kiihdyttämään 6- vaihteella vauhdin ollessa alhainen, niin täristää kovastikin. Lisäksi kytkimen toiminta on alkanut oireilemaan, pitää selvää korahdusta/ jyrinää. Auton ollessa vapaalla jos laitan kytkimen pohjaan ja nostan, niin tuntuu lopussa pieni täristys?
    Kun tulee vedettyä kuormaa, niin tämä ongelma on kiusallinen. Ongelman aiheuttaja on tarkoitus vaihtaa, kunhan se selviää?
    Mistäs porukka on tilaillut vauhtipyörät, ja pitääkö kytkinasetelma vaihtaa aina samalla?

    Kiitos!

    Leave a comment:


  • wmb330d
    replied
    Originally posted by juhop View Post
    Mä irrotin just vauhtipyörän ja kytkimen ja nyt pitäs saada tietää onko vp rikki.

    Onko ehjässä vauhtipyörässä yhtään käsin liikuteltavaa "klappia"?

    kun sitä sormilla kääntää on n. 1cm klappia, sitten vähän jotain joustoa ja stop.
    Mulla ainakin oli uudessa 1cm välys, vanhassakaan ei paljon enempi mutta uuden laitoin

    Leave a comment:


  • juhop
    replied
    Mä irrotin just vauhtipyörän ja kytkimen ja nyt pitäs saada tietää onko vp rikki.

    Onko ehjässä vauhtipyörässä yhtään käsin liikuteltavaa "klappia"?

    kun sitä sormilla kääntää on n. 1cm klappia, sitten vähän jotain joustoa ja stop.

    Leave a comment:


  • PAAAAAA
    replied
    Originally posted by Armas P View Post
    Mulla oli sama juttu. Eli jos nätisti, pikkuhiljaa kiihdytti -> ei luistamista. Mutta jos koitti kiihdyttää, niin luisti. Ensin vaihdoin kytkinpaketin, eikä vika poistunut. Vasta kun vaihdoin vauhtipyöränkin, niin alkoi toimimaan. Vauhtipyörä oli ulkoisesti OK. Näin siis itselläni.
    oukei. millainen se rikkinäinen vp oli? pyöri ympyrää?

    Leave a comment:


  • Silli
    replied
    Köh aika surkeasti suunniteltu limppu että meno loppuu pahimmassa tapauksessa kokonaan.

    Leave a comment:


  • Armas P
    replied
    Mulla oli sama juttu. Eli jos nätisti, pikkuhiljaa kiihdytti -> ei luistamista. Mutta jos koitti kiihdyttää, niin luisti. Ensin vaihdoin kytkinpaketin, eikä vika poistunut. Vasta kun vaihdoin vauhtipyöränkin, niin alkoi toimimaan. Vauhtipyörä oli ulkoisesti OK. Näin siis itselläni.

    Leave a comment:


  • PAAAAAA
    replied
    Originally posted by Armas P View Post
    Itsellä oli sama operaatio, kaksoismassa antautui. Oireili kuin kytkin, eli alkoi luistamaan n.2200 rpm jälkeen (kierrokset nousi, muttei tapahdu mitn), kun tulee enemmän vääntöä. Kättä taskuun vaan, osa maksaa noin 600€. Merteil, tai Ebay.

    Muistaakseni vauhtipyörän rakenne on samankaltainen, kuin kytkinlevyllä. Siksi pääsee luistamaan täysin, tuon aikaisemman linkin animaation vauhtipyörä kun on loppu, alkaa ehtoopuolella täristämään, mutta 330d:n vauhtipyörä "sutii" vaan tyhjää ollessaan loppu. Niintainäin, oma korjaantui vasta vauhtipyörän vaihdolla.
    jep.. mutta ku mulla pystyy ajamaan aivan normaalisti jos ajaa nätisti! rajumpi kiihdytys nin luistaa 4000rpm jälkeen . jos normaalisti ajaa niin ei luista!

    Leave a comment:


  • Armas P
    replied
    Originally posted by PAAAAAA View Post
    tuli tossa mieleen että voisiko vika olla työsylinterissä? eli jos jäisi vähän kantamaan ja aiheuttaisi luisktamista kovilla väännöillä? kun auto ei millään tavalla tärise, eikä kytkin luista "normi" ajossa!? luulisi että jos vp rikki niin autolla ei kyllä paljoa ajettais!:think
    Itsellä oli sama operaatio, kaksoismassa antautui. Oireili kuin kytkin, eli alkoi luistamaan n.2200 rpm jälkeen (kierrokset nousi, muttei tapahdu mitn), kun tulee enemmän vääntöä. Kättä taskuun vaan, osa maksaa noin 600€. Merteil, tai Ebay.

    Muistaakseni vauhtipyörän rakenne on samankaltainen, kuin kytkinlevyllä. Siksi pääsee luistamaan täysin, tuon aikaisemman linkin animaation vauhtipyörä kun on loppu, alkaa ehtoopuolella täristämään, mutta 330d:n vauhtipyörä "sutii" vaan tyhjää ollessaan loppu. Niintainäin, oma korjaantui vasta vauhtipyörän vaihdolla.

    Leave a comment:

Working...
X