Pikaista apua kaipaisin, tarvisin ohjeet suuttimen vaihtoon, 3 suutin pitäs vaihtaa mitä puretaan edestä pois ja silleen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
suuttimen vaihto 330d
Collapse
X
-
Originally posted by wmb330d View PostPikaista apua kaipaisin, tarvisin ohjeet suuttimen vaihtoon, 3 suutin pitäs vaihtaa mitä puretaan edestä pois ja silleen?
-no ainakin pitää ottaa moottorin päältä suojamuovit pois, suuttimelle menevä sähköjohdin irti, ruiskutusputki pois irroitettavalta suuttimelta, suuttimen pidike irti ja sitten vaan kampeamaan jollain sopivalla vääntöraudalla "varovaisuutta" ja järkeä käyttäen. Mikäli suutin on vuotanut polttoainetta tiivisteen juuresta niin saattaa olla erittäin kovassa?
-parhaiten lähtee varmaan tarkoitukseen tehdyllä vetovasaralla?
-viisaammat kertokoon loput....Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3
e39 -530d touring 11/1999
ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979
Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto
-
-
En nyt kuitenkaan lähtisi harjoitusprojektina suuttimen irrotukseen. Muut kuin 1-pytyn suutin vaatii imusarjan irrotuksen. Kone ennen operaatiota kuumaksi, pikaista toimintaa oheistoimenpiteissä ja sormet ristiin, mikäli käytettävissä ei ole irrotukseen tarkoitettua liukuvasaraa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View Postsormet ristiin, mikäli käytettävissä ei ole irrotukseen tarkoitettua liukuvasaraa.
Eli tosiaan suurin ongelma on saada vanha suutin irti, tahtovat jämähtää pirun kovaan kiinni, ellei ole tarpeeks tuoreita suuttimia/autoa joissa on o-rengas estämässä paskan pääsyn suuttimen juuren. O-rengas suuttimet lähtee irti ilman erikoisia työkaluja.sigpic
BMW E93 335i & BMW M550Dx
EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
Comment
-
-
Originally posted by Lallevihtinen View PostToivottavasti et tarkota bmw:n alkuperästä liukuvasaraa... Se on aivan naurettava tähän hommaan, nimimerkillä semmosen rikkonut.
Eli tosiaan suurin ongelma on saada vanha suutin irti, tahtovat jämähtää pirun kovaan kiinni, ellei ole tarpeeks tuoreita suuttimia/autoa joissa on o-rengas estämässä paskan pääsyn suuttimen juuren. O-rengas suuttimet lähtee irti ilman erikoisia työkaluja.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
tällänen on tullut kopsittua joskus täältä foorumin syövereistä..toivottavasti auttaa
Originally posted by joku täältä foorumilta :)Tiukkaa sen olla pitää, mutta rajansa kaikella! Nyt neljänä viikonloppuna 530d (vm. 2000 / 320tkm) suuttimia irroitellessani tuli kokeiltua yksi jos toinenkin konsti. Tulipa samalla opittua myös mitä ei kannata tehdä, joten samalla tulee selostettua myös muutama varoittava esimerkki.
Vaikka mikään yksittäinen toimenpide ei ole erityisen vaativa, niin en suosittele operaatiota varauksetta perus tee-se-itse-miehille; enkä myöskään sellaisille kenellä ei ole hyviä yhteyksiä sorvareihin tai käytössään metallityöstökoneita tai edes hitsauskonetta. Murphyn lain mukaan niitä tullaan kuitenkin tarvitsemaan. Kannattaa myös varautua siihen että auto voi seistä korjaamotilassa hieman pidempään kuin alun perin oli suunniteltu.
1. HELPPO VAIHTOEHTO
Pyydä suuttimien irroituksesta/vaihdosta joltakin korjaamolta kiinteähintainen urakka, ja niele se mukisematta. Siinä vaiheessa kun auto seisoo viikkotolkulla niin 300 euron korjaamolasku tuntuu yllättävän houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tosin huonolla korjaamolla auto seisoo aivan yhtä kauan, sillä erotuksella että siitä pitää vielä maksaakin.
Itse tehdessä kannattaa varautua käyttämään rahaa ulosvetimeen ja sen osiin, jolloin kustannussäästö (ja remontin houkuttelevuus) korjaamolla teettämiseen nähden pienenee.
2. ITSE TEKEMÄLLÄ SAA IHAN HYVÄN
Kuten Kummelissakin, niin artisti maksaa ja hommissa on aina omavastuu!
Ensiksi tulee autosta irroittaa imusarja. Vinkkejä löytyy haun kanssa, ainakin imusarjan läppien poistosta on hyvät ohjeet foorumilla. Lisäksi tulee irroittaa suuttimista niiden päällä oleva dieselin paluulinja sekä painepuolen putket, ja nostaa myös suuttimien johtosarja sivuun pois tieltä.
Jos suuttimet eivät oletettavasti ole tiukassa, niin kannattaa yrittää käyttää BMW-insinöörin tapaa irroittaa suuttimet:
- avaa suuttimien kiinnitysmutterit (M6)
- nosta suuttimet ylös pinnapulttien avulla (TORX-kanta).
Ongelmana on vain että pinnapultit voivat olla niin tiukassa, että niiden kanta murtuu ennemmin kuin pultti lähtee auki. Seuraava akilleen kantapää on kierteet, alumiinikannen kierteet eivät ole kestävimmästä päästä. Kolmas harvinaisempi vaihtoehto on se, että alumiininen kiinnike halkeaa, varsinkin jos pinnapulttien avaaminen tapahtuu epäsymmetrisesti. Mutta näin suuttimien siis pitäisi lähteä auki.
Suuttimia voi myös yrittää kammeta irti paineyhteen (=polttoaineputken liitos) alapuolelta rengasraudalla. Venttiilikopan imusarjan puoleisten pultinkantojen päälle voi laittaa tueksi noin D=15mm ja ~30cm pitkän rautaputken, jota vasten sietää kammeta hieman suuremmalla voimalla. Huom. venttiilikoppa on muovia, ja sen varaosahinta on 350 euron luokkaa.
3. TIUKAT SUUTTIMET
Jos pinnapultit eivät lähde auki tai jos niiden voima ei tunnu riittävän, niin siinä tapauksessa pitää ottaa käyttöön järeämmät aseet. Muutaman kilon massaulosvedin (liukuvasara) ja juuri kyseistä suutinta varten tehdyt ulosvetimen leuat antavat useimmiten riittävän iskun jotta suuttimet lähtevät liikkeelle. Leukojen kiinnitys ulosvetimeen kannattaa tehdä tukevaksi, jotta impulssi ei vaimene itse ulosvetimen runkoon.
Itse sorvautin D=31mm sisähalkaisijaltaan olevan holkin, jossa oli toisessa päässä sisäpuolella D=27mm supistus. Sen jälkeen halkaisin holkin kahtia, ja kavensin alapäästään noin 90 asteen sektoreiksi jotta saisi pujotettua paikalleen. Pinnapulttien kohdalle hitsasin U-profiilista jäykisteet, joiden päältä leuat myös puristettiin tiukasti toisiaan vasten. Oman kokemuksen mukaan tällaisella työkalulla saa kohdistettua noin 10kN voiman suuttimeen, ja suuttimen päällä oleva korkki sen myös kestää. Holkki asennetaan korkin reunan alle.
Korkki oli ainakin 047-loppuisissa suuttimissa 29mm kuusiokannalla, jonka kulmat olivat pyöristetty siten että suurin ulkohalkaisija on D=31mm.
4. SUUTTIMET OVAT KUIN TÄIT TERVASSA
(Tässä vaiheessa ollaan usein myös niin turhautuneita, ettei halua tehdä/teettää moneen kertaan paskoja työkaluja, joten laatuun kannattaa panostaa!)
Seuraava vaihtoehto on hankkia tai rakennuttaa >10kg massaulosvedin. Omassa versiossa on luokkaa D=120mm x 150mm rautapuntti, jonka keskelle on porattu reikä 16mm sileää akselia varten. Akselin päähän on sorvattu lenssi, ja se on kiinnitetty akseliin hitsaamalla - kannattaa kiinnittää huomiota että massan ja vastakappaleen pinnat olisivat sileät ja samansuuntaiset, jotta isku olisi mahdollisimman terävä.
Ulosvetimen riittävän tukeva kiinnitys suuttimen runkoon tapahtuu 27x1.0mm sisäkierteellä olevalla holkilla. Materiaaliksi mieluusti perus-rautaa kovempi aines, omassa kappaleessa käytettiin 35mm akselitankoa. 35mm on myös likimain maksimi ulkohalkaisija jonka sopii asentamaan paikalleen. Koneistajaa kannattaa pyytää jättämään holkin kierteestä mieluummin muutaman sadasosan liian tiukka, jotta kierre pitäisi mahdollisimman hyvin.
Suuttimen irroitus tapahtuu likimain seuraavasti:
- irroita konepellin kaasujouset ja tue konepelti niin pystyyn kuin sen saa
- avaa suuttimen päällä olevat "korkit" (ohennetulla 29mm kiintoavaimella)
- huom. huohottimen kotelon irroitus voi antaa kriittisen lisätilan kiintoavaimelle
- irroita suuttimien korkit varovasti, sisältä löytyy irto-osina pieni prikka ja jousi
- ruuvaa holkki suuttimen päälle pohjaan asti
- asenna ulosvedin holkkiin
- nauti voiman tunteesta ja nyi suuttimet irti!
Järeälläkin massaulosvetimelläkin suuttimet voivat olla todella tiukassa. Ensimmäiset nykäisyt tuntuivat siltä kuin olisi vetänyt liikkeelle tavarajunaa, mutta tiukimmillaankin suuttimet lähtivät liikkeelle 5-6 tiukan nykäisyn jälkeen, ja kokonaan irti jo noin 10. nykäisyllä.
Muutamia huomioita:
Omassa ajoneuvossa kävin läpi kaikki em. vaihtoehdot, lisättynä sillä että ennen likuvasaroita yritin vetää suuttimia irti noin 10kN (1000kg) voimalla. Tämä oli toteutettu siten, että imusarjan tilalle (alumiinikanteen) oli pultattu 8x60mm lattarauta, johon oli hitsattu noin 250mm korkeat raudat, joiden päällä oli vaakatasossa 1½" musta (rauta) putki. Putkea vasten kammettiin 2.5m pitkällä vipuvarrella ulosvedintä ylöspäin, mekanismi oli sellainen että veto tapahtui kohtisuoraan ylöspäin suuttimeen nähden, ettei muodostuisi sivusuuntaista (kitkaa lisäävää) voimaa. Lisänä oli vielä jatkuvan vedon kanssa samanaikainen 2kg liukuvasaralla hempominen, mutta tuloksetta. Menetelmä ei ollut itselleni riittävän tehokas, ja lisäksi sen toteuttaminen vei kuitenkin aikaa ja vaivaa "tulokseen" nähden. Jossakin toisessa autossa voi toimia, mutta en suosittele. Niin ja tuolla 10kN voimalla todennäköisesti pettää jo apukuskin puoleinen moottorin kannatinkumi...
Kiinnikkeen (leuat/holkki) ja ulosvetimen välillä kannattaa olla pienen suuntavirheen salliva mekanismi, ja ne on hyvä myös olla irroitettavissa toisistaan holkin asentamisen helpottamiseksi. Tärkeää on ulosvetimen tiukka kiinnitys suuttimeen.
Jos on kokeiltu jo kevyempää massaulosvedintä tuloksetta, niin kannattaa suosiolla teettää holkki sisäkierteellä. Suuttimen korkin alakulma kestää kyllä 10kN voiman jatkuvaa vetoa, muttei 10kg massaulosvedintä! Korkki halkeaa ja kierre pettää.
Irroitusöljyt yms. kannattaa unohtaa, koska ne eivät kuitenkaan pääse oikeaan väliin (O-renkaan ja alapään tiivisteprikan väliin). Lisäksi ne sottaavat ja valuvat kuitenkin palotilaan kun suutin lähtee irti.
Moottorin kuumentaminen esim. webastolla voi hieman auttaa, sillä alumiiininen kansi laajenee suutinta enemmin. Pitäisi auttaa ainakin teoriassa, mutta käytännössä laajenemien erotus taitaa olla niin pieni ettei sillä ole merkitystä.
Jos joskus tulisi eteen vastaava toimenpide, niin kevyen rengasrauta-irroittelun jälkeen ottaisin heti käyttöön sisäkierre-holkin ja 2...3kg liukuvasaran. Uskoisin että suurin osa liikenteessä olevista tapauksista lähtee tällä yhdistelmällä, ja hyvänä puolena on se että suutin saadaan irti todennäköisesti ehjänä - ja ainahan voi kasvattaa ulosvetimen liikkuvaa massaa jos homma vastustaa... Uskaltaisin melkein luvata että >10kg liukuvasaralla ja sisäkierreholkilla suuttimet saa irti koneesta noin 2h aikana, sisältäen imusarjan irroituksen yms. toimenpiteet. Samaan hengenvetoon pitää kuitenkin todeta etten kuitenkaan ottaisi irroitustehtävää vastaan urakkapalkalla...
Jos tulee tarvetta niin voin toimittaa lisämateriaalia työkaluista tai muusta remonttiin liittyvästä aiheesta, kuten mittoja ja/tai kuvia. Omat työkalutkin joutavat lainaan jos tuntuu sille ettei jaksa alkaa teettämään niitä hommaa varten.
Hakusanat:
530d M57D30 suutin suuttimen irroitusohjesigpic
Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89
Comment
-
-
Originally posted by wmb330d View PostJoo kitosss ohjeista, suutin irtosi ihan mukisematta
Comment
-
-
Originally posted by wmb330d View PostMitä eroa on 530d 2354093 ja 7785984 suuttimilla? Passaako noita sekottaa keskenään?
Tuota 2354093 ei taas löydy myytävänä ebaysta kuin käytettynä jos sitäkään, kun taas 7785984 löytyy uutena monia kappaleita.
Löytyykö täältä tietäjiä?G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Originally posted by Jacques View PostKyselisin samaa. Itselläni kyseessä e39 530d 4/99 valmistettu rakkine johon Laakkonen antaa varaosanumeroksi 13537785473. Laakkosen varaosanumerolla ei vain löydy mitään netistä.
Tuota 2354093 ei taas löydy myytävänä ebaysta kuin käytettynä jos sitäkään, kun taas 7785984 löytyy uutena monia kappaleita.
Löytyykö täältä tietäjiä?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostSuuttimen osanumero pitäisi varmaankin olla 13537785437. Tällä numerolla suutin 184 hv versiossa ja tuo 7785984 on uudempi 193 hv versiosta. Erot noiden suuttimen välillä ovat varmasti marginaalisia, mutta en silti lähtisi niitä sekoittamaan keskenään. Eri asia jos kaikki suuttimet uusii kerralla.
Tosin onko niistäkään mitään hyötyä muuten teknisesti vakiossa lotjakkeessa.
Onko tietoa mitä Inpan +/- arvot käytännössä tarkoittavat? Vuotaa/tukossa?G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Ite tilasin suuttimet tuolta:
In need of commercial vehicle or diesel car repairs? Here at United Performance, we provide specialist service towards diesel injector testing and more. Contact 01939291155 to find out more.
En nyt muista mitä jäi hinnaksi, oisko pari sataa kappale. Core maksun hyvittivät nopeasti kun lähetin vanhat suuttimet nille takaisin.
Suosittelen.Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...
Nyt:
-E61 530dA M-sport 2006
-Mustang fastback 1965
Ex.
-e39 530dA M-sport 2002
-e91 320dA M-sport 2008
Comment
-
Comment