Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jossa tlasin pyyhkimet jumii tai ei aina jää 0-asentoon(RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    E46 jossa tlasin pyyhkimet jumii tai ei aina jää 0-asentoon(RATKAISTU)

    Autossani siis on ilmennyt ongelma, lasinpyyhkimet eivät aina jää sinne alas 0-asentoon. Vaan ainakin apukuskin pyyhin näyttää pomppaavan pyyhkimisen yhteydessä alimmasta asennosta noin 5 cm ylöspäin. Joskus pyyhin jää ihan alas.
    Mistä siis kyse?

    Myös on käynyt niin, että pyyhkimet jää keskelle ruutua, eikä muu auta kuin sammuttaa auto ja käyttää virta-avain 0- asennossa. Sitten taas toimii pyyhkimet + pissapoika. Paikallinen merkin huoltoliike ei osannut kertoa mistä kyse. Poistettiin sadetunnistin kyllä käytöstä. Mutta edelleen on tuo ensiksi kertomani ongelma olemassa.
    Pyyhkimen rele on vaihdettu toistamiseen(myös auton edellinen omistaja oli vaihtanut)
    Merkkiliikkeen huoltopäällikkö epäili pyyhkimen moottorin olevan viallisen. Se maksais vajaat 300 euroa, joten en heti ollut suostuvainen vaihtoon kun ei täysin varmaa missä vika olisi.
    Last edited by expertti; 23-09-2010, 16:07. Reason: Ratkaistu
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by expertti View Post
    Autossani siis on ilmennyt ongelma, lasinpyyhkimet eivät aina jää sinne alas 0-asentoon. Vaan ainakin apukuskin pyyhin näyttää pomppaavan pyyhkimisen yhteydessä alimmasta asennosta noin 5 cm ylöspäin. Joskus pyyhin jää ihan alas.
    Mistä siis kyse?

    Myös on käynyt niin, että pyyhkimet jää keskelle ruutua, eikä muu auta kuin sammuttaa auto ja käyttää virta-avain 0- asennossa. Sitten taas toimii pyyhkimet + pissapoika. Paikallinen merkin huoltoliike ei osannut kertoa mistä kyse. Poistettiin sadetunnistin kyllä käytöstä. Mutta edelleen on tuo ensiksi kertomani ongelma olemassa.
    Pyyhkimen rele on vaihdettu toistamiseen(myös auton edellinen omistaja oli vaihtanut)
    Merkkiliikkeen huoltopäällikkö epäili pyyhkimen moottorin olevan viallisen. Se maksais vajaat 300 euroa, joten en heti ollut suostuvainen vaihtoon kun ei täysin varmaa missä vika olisi.
    Lisähavaintoja:
    Etulasin pyyhijässähän on asento(vipua käyttää alhaalla) että pyyhkimet pyyhkäisee kerran, eikö? MINULLA kuitenkin pyyhkäiseen jopa 10 kertaa, sitten pysähtyy. Ja voi onnella pysähtyä lähes lasin alareunaan(n 5 cm reunasta) tai sitten vaikka esim keskelle lasia.

    Onko pyyhkijän moottorissa erikseen älyä, ohjaako joku boxi vielä erikseen pyyhkijöitä? Mikä boxi? Mistä vikaa siis voisi alkaa rajaaamaan, pyyhkijän moottori vai mistä?! Vastauksista/kommenteista kiitellen.

    Vikakoodeja ei pääse myöskään lukemaan, koska testeri ei saa autosta mitään dataa irti. Yhteys kyllä itse järjestelmään on ok. Kuulema asentajan mukaan jokin auton useista eri ohjausboxeista on vika-tilassa jollakin tavoin ja estää tuon vikojen lukemisen. Kokeilimme jo ottaa hansikaslokeron alta löytyvän boksin irti, muttei sillä vaikutusta. Bokseja on kai ainakin 7 kpl, joten siihen olisi mennyt aikaa ja rahaa jos kaikki olisi erikseen käytetty irti ja kokeiltu vikalukua. Vielä kesällä luku onnistui(vaihdettiin automaattilaatikko) Samoiten katsastuksessa syksyllä.

    Olen tehnyt havaintoja että esim ilmastointi/lämmityslaite toimii omituisesti. Nyt esim kun auton käynnistää, on takalasin lämmitys kytkeytynyt. Aiemmin ei näin ole ollut. Autossani on webasto ja sen ohjaamana myös takalasin lämmitys kyllä kytkeytyy kun ajastin käynnistää webaston. Takalasi ei kuitenkaan sula jostain syystä...

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 866
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by expertti View Post
      Lisähavaintoja:
      Etulasin pyyhijässähän on asento(vipua käyttää alhaalla) että pyyhkimet pyyhkäisee kerran, eikö? MINULLA kuitenkin pyyhkäiseen jopa 10 kertaa, sitten pysähtyy. Ja voi onnella pysähtyä lähes lasin alareunaan(n 5 cm reunasta) tai sitten vaikka esim keskelle lasia.

      Onko pyyhkijän moottorissa erikseen älyä, ohjaako joku boxi vielä erikseen pyyhkijöitä? Mikä boxi? Mistä vikaa siis voisi alkaa rajaaamaan, pyyhkijän moottori vai mistä?! Vastauksista/kommenteista kiitellen.

      Vikakoodeja ei pääse myöskään lukemaan, koska testeri ei saa autosta mitään dataa irti. Yhteys kyllä itse järjestelmään on ok. Kuulema asentajan mukaan jokin auton useista eri ohjausboxeista on vika-tilassa jollakin tavoin ja estää tuon vikojen lukemisen. Kokeilimme jo ottaa hansikaslokeron alta löytyvän boksin irti, muttei sillä vaikutusta. Bokseja on kai ainakin 7 kpl, joten siihen olisi mennyt aikaa ja rahaa jos kaikki olisi erikseen käytetty irti ja kokeiltu vikalukua. Vielä kesällä luku onnistui(vaihdettiin automaattilaatikko) Samoiten katsastuksessa syksyllä.

      Olen tehnyt havaintoja että esim ilmastointi/lämmityslaite toimii omituisesti. Nyt esim kun auton käynnistää, on takalasin lämmitys kytkeytynyt. Aiemmin ei näin ole ollut. Autossani on webasto ja sen ohjaamana myös takalasin lämmitys kyllä kytkeytyy kun ajastin käynnistää webaston. Takalasi ei kuitenkaan sula jostain syystä...
      BMW:n omassa ohjelmassa(TIS) on tuosta minun pyyhinongelmasta kerrottu. Siellä korjauksena releenvaihto ja tai sadetunnistimen uudelleen ohjelmointi. Minulla sadetunnistin pitäisi olla ihan galvaanisesti irti(johdin ikkunan sadetunnistimeen otettu irti), eli tihkukytkin olisi nyt käytössä sadetunnistimen sijaan., silti ongelma ei ole poistunut lainkaan. Tai edes toimisi eri tavoin kun sadetunnistimen kanssa. Ja kun auton järjestelmää ei pääse lukemaan, ei myöskään tuon mahdollinen sadetunnistimen ohjelmointi onnistu.

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Nimenomaan e46:sen systeemistä mitään en tiedä, mutta:

        Vanhemmassa 3-sarjan autossa oli samoja oireita, pyyhkijän moottorin vaihto auttoi.

        Moottorissa on tunnistin tuolle 0-asennolle (Huom, siis ainakin vanhemmissa), ja jos moottori on kulahtanut, menee pyyhkijät yli tuosta 0:sta ja jatkavat pyyhkimistä loputtomiin tai pysähtyvät mihin sattuu...

        Vahva veikkaus on, että sadetunnistimella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Risto113 View Post
          Nimenomaan e46:sen systeemistä mitään en tiedä, mutta:

          Vanhemmassa 3-sarjan autossa oli samoja oireita, pyyhkijän moottorin vaihto auttoi.

          Moottorissa on tunnistin tuolle 0-asennolle (Huom, siis ainakin vanhemmissa), ja jos moottori on kulahtanut, menee pyyhkijät yli tuosta 0:sta ja jatkavat pyyhkimistä loputtomiin tai pysähtyvät mihin sattuu...

          Vahva veikkaus on, että sadetunnistimella ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.
          Samoilla "jäljillä" oli myös merkkihuollon päällikkö. Ei vain saanut asiaa niin vakuuttuneesti kerrottua että olisin heti lähtenyt investoimaan tuota 273 euroa, mitä moottori kustantaisi.

          Niin, sadetunnistin on tosiaan irti, oireet kuitenkin samat kuin sadetunnistin kytkettynä.

          Osaako joku kertoa mistä tuo pyyhkijän moottori löytyy autosta ja miten vaikea/helppo se olisi itse vaihtaa?

          ......ei kenelläkään sattuisi olemaan hyllyssä kyseistä, toimivaa moottoria?

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 866
            • Kainuu

            #6
            Originally posted by expertti View Post
            Autossani siis on ilmennyt ongelma, lasinpyyhkimet eivät aina jää sinne alas 0-asentoon. Vaan ainakin apukuskin pyyhin näyttää pomppaavan pyyhkimisen yhteydessä alimmasta asennosta noin 5 cm ylöspäin. Joskus pyyhin jää ihan alas.
            Mistä siis kyse?
            Pyyhkijän moottori vaihdettu, ongelma loistaa poissaolollaan.

            Comment

            • tmusta
              Newbiemmer
              • Feb 2010
              • 29
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by expertti View Post
              Pyyhkijän moottori vaihdettu, ongelma loistaa poissaolollaan.
              Mulla on sama ongelma E91:ssä (2006). Onkohan tuossakin mallissa 0-asennon tunnistin myös moottorissa vai ohjaako sitä jokin (halvempi) rele tms.?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎