Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d riittääkö Optima 55Ah akku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veltsu_
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 9
    • Helsinki

    E46 320d riittääkö Optima 55Ah akku?

    Asennutin 320d bemariin (vm.2002, E46) eberin ja nyt on hieman ongelmia akun kanssa. Pitkällä lämmitysajalla akku tuppaa tyhjenemään. Nykyinen akku on bemarin originaali akku ja sen iästä ei ole tietoa, luultavasti aika vanha ja alkaa olla aika lopussa, joten akun vaihto on väistämättä edessä.

    Nyt ajattelin hommata tilalle Optiman akun, jotta akku ehtisi paremmin latautua lyhyilläkin ajomatkoilla pakkaskelillä eberiä käytettäessä. Mittailin vähän minkä kokoinen akku sopii nykyisen akun tilalle. 55 Ah:n Yellew Top S 4,2 menis sisään heittämällä mutta suuremman 75 Ah:n Yellow Top S 5,5 akun ahtaminen nykyiselle paikalle ei oliskaan ihan niin yksinkertainen juttu huomattavasti suuremman korkeuden kanssa. Nykyisen akun korkeus on napoinenn 190 mm ja suurempi Optima on 238 mm.

    Onko kellään kokemusta riittääkö tuo 55 Ah:n akku vai pitääkö yrittää jotenkin sovittaa tuo isompi akku nykyisen tilalle? Käytössä on siis eberin lisälämmitin. Muutenkin kokemuksi Optimoista kaivataan. Niistä kun löytyy foorumeilta sekä hyvää että huonoa kerrottavaa, pääosin kuitenkin hyvää.
  • Jacques
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 573
    • pk

    #2
    Ehdottomasti vähintään alkuperäistä vastaava akku kapasiteetiltaan. Onhan noita merkkejä muitakin??
    Itse ostaisin kapasiteetiltaan niin ison kuin vain saa fyysisesti mahtumaan. Dieselin pyörittäminen vaatii akulta aikasta paljon, ja jos kovalla pakkasella on akkua kuormitettu eberin toimintaan - mehut voivat nopeasti loppua.


    Edit: http://www.akkupojat.fi/index.php/si...nkiloeautoakut - löytyy hyvin akkuja listattuna.
    Ainakin Vartan akut ovat matalia..
    Last edited by Jacques; 10-01-2010, 20:42.
    G30 540i
    F32 435d

    Comment

    • Jukka_
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 156
      • finland Keski-suomi

      #3
      Ehdottomasti eberin kanssa iso akku niin riittää virta.
      Tämän levyinen akku menee vakiopaikalle.
      pituus 353mm korkeus 190mm leveys 175mm

      Just ite kävin ostamassa uuden Vartan akun 100Ah / 830A. tommosilla mitoilla meni paikalle.

      Last edited by Jukka_; 10-01-2010, 22:29.
      Bmw X5 3.0DA 2005

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        kyllä optima pyörittää isoakin dieseliä... Ja tosiaan ottaa huomattavasti isompia latausvirtoja vastaan, mitä ihan tavallinen lyijyakku. Ei muuta kun ostat vaan kokeeksi.

        Osaisikohan kukaan sanoa kuinka paljon nopeammin optiman luvataan ottavan virtaa mitä tavallinen akku?
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #5
          ..........................
          Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:24.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • Henkka90
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 450
            • Tornio

            #6
            joo, kyllä optimalle tulee täältäkin ääni. kestää syväpurkua, joka on pätevä ominaisuus varsinki kun on eberikin.
            e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Originally posted by Jacques View Post
              Itse ostaisin kapasiteetiltaan niin ison kuin vain saa fyysisesti mahtumaan.
              Tämä on monasti se pahin mahdollinen virhe. Huomasithan maininnan pätkäajosta?


              Originally posted by veltsu_ View Post
              Asennutin 320d bemariin (vm.2002, E46) eberin ja nyt on hieman ongelmia akun kanssa. Pitkällä lämmitysajalla akku tuppaa tyhjenemään.
              Kauanko pidät sitä päällä? Pitkä lämmitysaika eberillä tyhjentää akun, oli se akku sitten mikä hyvänsä. Mihin tarvitset pitkää lämmitysaikaa? Uutuudenviehätyksestä sitä lämppäriä tulee toki tohotettua, mutta starttiakulla lämmittäessä sitä vaan ei kannata käyttää määräänsä pidempään. Tai jos eberi vaatii pitkän lämmitysajan, niin sitten siinä lämppärissä ja/tai kytkennässä on jotain vikaa.

              Annoit ymmärtää, että luvassa on toisinaan myös pätkäajoa. Tämän on talvella pitkien lämmitysaikojen kanssa kestämätön yhtälö, mikä ei tule toimimaan ilman välilatauksia millään akulla. Jos joku väittää muuta, niin luultavasti kyseessä on akkumyyjä ja tuote parhaimmilla katteilla.


              Originally posted by veltsu_ View Post
              Onko kellään kokemusta riittääkö tuo 55 Ah:n akku vai pitääkö yrittää jotenkin sovittaa tuo isompi akku nykyisen tilalle? Muutenkin kokemuksi Optimoista kaivataan.
              Jos säilytät autoasi ulkona (aina kylmässä), ajat pätkäajoa, virrankulutus on autossasi suuri eikä lämmitysajoista tingitä, niin 55 Ah keltaista ei uskalla täysin varauksetta suositella, vaikka hyvä akku onkin. Tämä varaus tulee siitä, että tuo ottaa vähän nihkeästi virtaa vastaan kylmänä. Tähän käyttöön osta mielummin sellainen akku, minkä raaskii rikkoa.

              Toki kokeileminen kannattaa aina. Optimassa on se hyvä puoli, että toisin kuin bulkkiaukuilla, vähän käytetyllä Optimalla on myös jälleenmyyntiarvoa.

              Älä kuitenkaan ensimmäisenä yritä sulloa sinne nimellisvaraukseltaan "niin isoa kuin mahdollista". Näiden kanssa tahtoo käydä niin, että akku ei ole ikinä täydessä latingissa, jolloin se ei kestä yhtä talvea enempää. Sen sijaan jos ajetaan säännöllisesti pitkää matkaa ja/tai ladataan akkua ajojen välissä, niin isompikin akku voi tulla kyseeseen.

              TUOSSA kuuden vuoden takainen akkutesti, joka kertoo keltaisesta olennaisen. Täällä on kaksi keltaista starttiakkuna, toistaiseksi on pärjätty, vaikka molemmat ovat nimelliskapasiteetiltaan pienemmät mitä valmistaja suosittelee.

              Jos kuitenkin välttämättä haluaa yhdistää käynnistyvän auton ja pitkät lämmitysajat, niin eberille oma akku ja erotus latauspiiristä, ei se sen monimutkaisempaa ole. Toteutuksessa vaan on oma vaivansa.

              Originally posted by Henkka90
              joo, kyllä optimalle tulee täältäkin ääni. kestää syväpurkua, joka on pätevä ominaisuus varsinki kun on eberikin.
              Joo. Kestää syklistä käyttöä, mutta ei siedä seisottaa tyhjänä. Pittee aina ladata purkamisen jälkeen.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • veltsu_
                Newbiemmer
                • Jan 2010
                • 9
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Erich View Post
                Kauanko pidät sitä päällä? Pitkä lämmitysaika eberillä tyhjentää akun, oli se akku sitten mikä hyvänsä. Mihin tarvitset pitkää lämmitysaikaa? Uutuudenviehätyksestä sitä lämppäriä tulee toki tohotettua, mutta starttiakulla lämmittäessä sitä vaan ei kannata käyttää määräänsä pidempään. Tai jos eberi vaatii pitkän lämmitysajan, niin sitten siinä lämppärissä ja/tai kytkennässä on jotain vikaa.
                Akku on tyhjän oloinen jos lämmitysaika on yli 30 minuuttia. Sen verran lämmitän että auto ehtii sisältäkin hieman lämmetä ja sulattaa ikkunoita.

                Ajattelin kuitenkin hommata tuon Optiman sijaan Vartan AGM tekniikalla valmistetun Ultra Dynamic akun. Tuosta kun olen lueskellut pelkästään hyvää kaikilta foorumeilta.

                Täytyy myöntää että ei ole ihan helpoimmasta päästä valita minkä akun valitsee. Mitä enemmän lukee eri foorumeita ja kyselee alan liikkeistä, sitä enemmän kuulee eriäviä mielipiteitä. Soittelin tänään kolmeen akkuliikkeeseen kysyäkseni tuosta Vartan AGM akusta. Ensimmäisessä sitä suositeltiin ehdottomasti jos on lisälämmitin käytössä, koska se ottaa enemmän virtaa vastaan tavalliseen happoakkuun verrattuna. Seuraavassa liikkeessä sanottiin ihan päinvastaista. Heidän mukaan sen latautumiskyky on selkeästi tavallista akkua huonompi! Kolmannessa sanottiin että kannattava ostos jos laturin jännite on yli 14,1 V. Tänään sitten mittailin jännitteitä akun navoista, josta sain noin 14,5 V. Joten enköhän sitten päädy tuohon Vartan Ultra Dynamiciin. Kellään kokemuksia siitä?

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  #9
                  Eiköhän se Valtran UD ole ihan pätevä hankinta. Aina voi hifistellä mutta tuolla varmasti pärjää.

                  Originally posted by Erich
                  Tämä on monasti se pahin mahdollinen virhe. Huomasithan maininnan pätkäajosta?
                  Niin suuren kapasiteetin akku on varmasti pahasta jos ajetaan pelkästään pätkäajoa. Jos kuitenkin silloin tällöin ajetaan pidempi lenkki, ehtii suurempikin latautua - ja kapasiteettia riittää taas. Kyseessä on kuitenkin diesel-auto, joten oletin että jonkin verran pidempääkin ajoa tehdään toisinaan?
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • Pex
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 353
                    • Kuusamo

                    #10
                    samaa mietitään täälläkin, 55 vai 75 Ah optima. E46 320D vm. 2004, Webastolla.

                    Mitenkäs se on näissä tämän ikäisissä e46:issa, pitääkö akunvaihto koodata?

                    Ja onko tietoa mistäs noita Optimoita saa halvimmalla?
                    Nykyään mennään Volkkarilla

                    Ex. E61 520dA 2006

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Ei tarvitse koodata. Webastolla suosittelisin mahdollisimman suurikapasiteettista akkua.

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Exide Premium 100Ah. Eiköhän semmonenki sinne sunki auton takaloossiin mahdu
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • TimAntt1
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 119
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by huppu View Post
                          Exide Premium 100Ah. Eiköhän semmonenki sinne sunki auton takaloossiin mahdu
                          Heips en viitsi avata uutta postausta

                          Mitäs mieltä porukka on 3.0d+webasto kannattaako kumpi optimakeltainen 55/75? Webaa tulee käytettyä aamuisin ~20min ja ajan työmatkaajoa 25min. Nykyinen Exide Premium 100ah alkaa olöa ehtoon puolella (2vuotta vanha) muutaman kerran vuodessa tulee akkua ladattuakin
                          E87 130i M-Sport


                          EX : E39 530d 242/548

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎