Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 steptronic toimintähäiriö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janitor
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 51
    • Helsinki

    E46 steptronic toimintähäiriö??

    Onko kellään muu kohdannut vastaavaa vikaa?
    Itsellä E46 vm2002 330 bensa steptronicilla ja nyt kesän jälkeen käynnistäessä vaihdelaatikko käynnistyy vikatilassa. Koelautaan tulee virheilmoitusmerkki ja käytössä on vain eteenpäin 3. ja 4. vaihde. Kesällä ongelmaa ei ollut ja se on tullut ilmojen kylmentyessä. Ohjekirjakin vain neuvoo sammuttamaan auton ja käynnistämään muutaman sekunnin päästä uudestaan.
    Mitä kylmenpää on sitä kauemmin kestää häiriön poistuminen, mutta se aina lähtee pois pienen ajomatkan jälkeen ja auton uudelleen käynnistyksen jälkeen. Sen jälkeen kaikki toimii taas normaalisti. Pääkaupunkiseudun merkkikorjaamotkaan ei ainakaan heti olleet kauhean innostuneita lähteä korjaamaan. Tuntihinnalla tietysti tutkimaan tai sitten saman tien vaihtaisivat koko laatikon uuteen.
    Last edited by Janitor; 16-01-2010, 17:46.
    VW Jetta D Mk I
    VW CC
    Ford Anglia '64


    ex: E90 318iA '09
    ex: E38 735iA '97
    ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
    ex: E34 520i '88
    ex: VW Golf Mk II
    ex: VW Scirocco Mk III
    ex: Wintermode - Audi 80
    ex: A3 1.8T '00
    ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
    ja jotain muita...
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Onko öljyjä vaihdettu lähiaikoina ja jos on, mitkä/missä?

    Comment

    • Janitor
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 51
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Onko öljyjä vaihdettu lähiaikoina ja jos on, mitkä/missä?
      Ostin auton heinäkuussa ja myyjä sanoi vaihtaneensa öljyt hieman ennen sitä. Autolla on kuitenkin ajettu vasta 73tkm. Mitä öljyä siellä pitäisi olla ja missä vaihdettu en tiedä. Laatikon öljyt menee nyt kuitenkin vaihtolistalle ensimmäisten toimenpiteiden joukossa tämän ongelman takia.
      VW Jetta D Mk I
      VW CC
      Ford Anglia '64


      ex: E90 318iA '09
      ex: E38 735iA '97
      ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
      ex: E34 520i '88
      ex: VW Golf Mk II
      ex: VW Scirocco Mk III
      ex: Wintermode - Audi 80
      ex: A3 1.8T '00
      ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
      ja jotain muita...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Janitor View Post
        Ostin auton heinäkuussa ja myyjä sanoi vaihtaneensa öljyt hieman ennen sitä. Autolla on kuitenkin ajettu vasta 73tkm. Mitä öljyä siellä pitäisi olla ja missä vaihdettu en tiedä. Laatikon öljyt menee nyt kuitenkin vaihtolistalle ensimmäisten toimenpiteiden joukossa tämän ongelman takia.
        Vaihdetun öljyn laatu/luokitus on nyt kyllä tosiaan kysymysmerkki, joten pikemmiten vaihtoon.

        Comment

        • Janitor
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 51
          • Helsinki

          #5
          Voiko tähän ongelmaan vaikuttaa mahdollisesti nykyiset laatikkoöljyt. Yhdesta korjaamosta kaveri sanoi että autossa voi olla eri viskositeetin öljyt kuin euroopaan tehdyissä. Auto kun on tehty Saksassa mutta amerikan markkinoille jossa se oli ensimmäiset 3 vuotta (Texasissa) ennen kuin se tuotiin Suomeen.

          Voiko öljy olla niin paljon paksumpaa kylmemmällä ilmalla että laatikko menee vikatilaan. Lämmetessään ja sen jälkeen uudelleen käynnistäessä vika poistuu. Auto on nyt lähdössä joka tapauksessa ainakin laatikkoöljyn vaihtoon, mahdollisesti Powermaticille. Hieman tiedustellessa lisää vian perään lähialueiden korjaamoilta joiden olen kuullut korjailevan automaatteja tai bemareita on tullut vain kommentteija että kukaan ei ole koskaan kuulluut vastaavasta ongelmasta ja että tuo auto tänne niin aletaan tutkimaan. Kiva olla taas ennakkotapaus
          VW Jetta D Mk I
          VW CC
          Ford Anglia '64


          ex: E90 318iA '09
          ex: E38 735iA '97
          ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
          ex: E34 520i '88
          ex: VW Golf Mk II
          ex: VW Scirocco Mk III
          ex: Wintermode - Audi 80
          ex: A3 1.8T '00
          ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
          ja jotain muita...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Vikakoodit? Vaihteistoöljyn määrän oikeaoppinen tarkistus kannattaa myös tehdä ennen uutta vaihtoa. Samat öljyt siellä laatikossa on ollut markkina-alueesta riippumatta. Mitä lie entinen omistaja sitten laittanut sisään?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #7
              Luultavasti liian vähän öljyä askissa, älä aja enää ennen kuin saat varmuuden!

              Öljy laajenee lämmetessään => ei riitä kylmänä(vikatilaan) => lämpöisenä öljyä on juuri riittävästi ja aski toimii.

              Comment

              • Janitor
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 51
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Vikakoodit? Vaihteistoöljyn määrän oikeaoppinen tarkistus kannattaa myös tehdä ennen uutta vaihtoa. Samat öljyt siellä laatikossa on ollut markkina-alueesta riippumatta. Mitä lie entinen omistaja sitten laittanut sisään?
                Loppusyksyn katsastuksessa tuli koodi P0 971 (Pressure Control Solenoid "C" Control Circuit High) ja käydessäni Powermaticilla hieman tiedustelemassa oli koodina P0 778 (Pressure Control Solenoid "B" Electrical)

                Molemmat näyttävät olevan askin paineantureiden koodeja eli olisiko siis juuri öljyä liian vähän ja sen takia vikatila tulee aina kylmänä.
                VW Jetta D Mk I
                VW CC
                Ford Anglia '64


                ex: E90 318iA '09
                ex: E38 735iA '97
                ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
                ex: E34 520i '88
                ex: VW Golf Mk II
                ex: VW Scirocco Mk III
                ex: Wintermode - Audi 80
                ex: A3 1.8T '00
                ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
                ja jotain muita...

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Originally posted by Janitor View Post
                  Loppusyksyn katsastuksessa tuli koodi P0 971 (Pressure Control Solenoid "C" Control Circuit High) ja käydessäni Powermaticilla hieman tiedustelemassa oli koodina P0 778 (Pressure Control Solenoid "B" Electrical)

                  Molemmat näyttävät olevan askin paineantureiden koodeja eli olisiko siis juuri öljyä liian vähän ja sen takia vikatila tulee aina kylmänä.
                  ei selviä arvailemalla, mutta kuten sanottu, tod.näk. näin on.

                  Vie se nyt heti jonnekin pajalle missä se osataan oikeaoppisesti tarkistaa/täyttää, esim. tuo powermatic.

                  Vähillä öljyillä ajaminen ei ole ollenkaan terveellistä sille askille, mitenkään muuten sitä ei oikeastaan edes saa rikki.

                  edit: Eikö ne tarkastaneet öljymäärää powermaticilla kun käytit tutkimuksessa siellä??

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Risto113 View Post
                    Vähillä öljyillä ajaminen ei ole ollenkaan terveellistä sille askille, mitenkään muuten sitä ei oikeastaan edes saa rikki.
                    Kyllä täälläkin foorumilla on aika lista erilaisia vikoja jotka ei välttämättä johdu mitenkään öljyn määrästä. Eräällä laatikkokorjaamolla sanoi tästä "surullisen kuuluisasta" 530d laatikosta, että siinä on ollut kaikkia mahdollisia vikoja.

                    -momentinmuuntimen lukko lopussa, pilaa laatikon
                    -venttiilikoneisto, luistattaa ja rikkoo
                    -tehon / väännön lisäys moottoriin (no, itse aiheutettu vika)

                    Korjaus: Alkuperäisessä viestissä olikin kyse bensamoottorisen laatikosta, nämä viat dieselmoottorisesta
                    Last edited by Esal; 29-01-2010, 08:28.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      Originally posted by Esal View Post
                      Kyllä täälläkin foorumilla on aika lista erilaisia vikoja jotka ei välttämättä johdu mitenkään öljyn määrästä. Eräällä laatikkokorjaamolla sanoi tästä "surullisen kuuluisasta" 530d laatikosta, että siinä on ollut kaikkia mahdollisia vikoja.
                      Tämä on annettujen tietojen mukaan bensakoneella...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Esal View Post
                        Kyllä täälläkin foorumilla on aika lista erilaisia vikoja jotka ei välttämättä johdu mitenkään öljyn määrästä. Eräällä laatikkokorjaamolla sanoi tästä "surullisen kuuluisasta" 530d laatikosta, että siinä on ollut kaikkia mahdollisia vikoja.

                        -momentinmuuntimen lukko lopussa, pilaa laatikon
                        -venttiilikoneisto, luistattaa ja rikkoo
                        -tehon / väännön lisäys moottoriin (no, itse aiheutettu vika)
                        Eipä nyt sekoiteta näitä e39 GM:n 530d Diesel-laatikoita, ZF:n valmistamiin bensakoneiden laatikoihin jotka ovat oikeasti ikiliikkujia ilman tyrittyjä öljynvaihtoja.
                        Eli näitä tässä listattuja ongelmia EI OLE bensakoneisten ZF:n valmistamissa laatikoissa käytännössä lainkaan joten unohdetaan nyt ne tässä yhteydessä.
                        Eli tämä ongelma on ns.ennen kuulumaton, joten itse vaihtaisin ne öljyt sinne uudelleen ja varmasti oikeisiin...reilusti huuhtelemalla.

                        Comment

                        • Janitor
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 51
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Risto113 View Post
                          ei selviä arvailemalla, mutta kuten sanottu, tod.näk. näin on.

                          Vie se nyt heti jonnekin pajalle missä se osataan oikeaoppisesti tarkistaa/täyttää, esim. tuo powermatic.

                          Vähillä öljyillä ajaminen ei ole ollenkaan terveellistä sille askille, mitenkään muuten sitä ei oikeastaan edes saa rikki.

                          edit: Eikö ne tarkastaneet öljymäärää powermaticilla kun käytit tutkimuksessa siellä??

                          Ei selviä ei mutta toi öljymäärän tarkastus ja sen vaihto on heti alkuun helpoin tehdä.

                          Ne otti Powermaticilla silloin vain vikakoodit ja lupasivat selvittää asiaa kun kävin siellä. Auto ei käynyt edes sisällä hallissa sillä kertaa. Ja nyt olenkin nauttinut VR:n luotettavista lähijunista jonkun aikaa
                          Tosin silloin sen jälkeen he sanoi että voisivat vaihtaa laatikossa sisällä olevan johtosarjan samalla kun epäilivät sähkövikaa.
                          VW Jetta D Mk I
                          VW CC
                          Ford Anglia '64


                          ex: E90 318iA '09
                          ex: E38 735iA '97
                          ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
                          ex: E34 520i '88
                          ex: VW Golf Mk II
                          ex: VW Scirocco Mk III
                          ex: Wintermode - Audi 80
                          ex: A3 1.8T '00
                          ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
                          ja jotain muita...

                          Comment

                          • Janitor
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 51
                            • Helsinki

                            #14
                            Nyt on laatikon öljyt vaihdettu suodattimineen. Ennen sitä kyllä korjaaja totesi että vanhaa öljyä oli ihan oikea määrä ja öljytkin ihan suht kelvolliset. Samalla kun laatikko oli auki niin sinne vaihdettiin öljyssä kelluva johtosarja sekä myös yksi soledoini.

                            No lämpimästä hallista kun lähdin ajamaan kohti kotia kaikki toimi mutta yön jälkeen pakkasesta startatessa tilanne oli täysin sama kuin ennen tuota huoltoa. Mikään ei siis ole muuttunut.
                            Tosin nyt kuulemma Powermaticin mielestä voi olla varma että laatikko itsessään on täysin kunnossa ja vika täytyy olla jossain muualla esim. johdoissa, liittimissä tai ehkä ECU-boksissa.

                            Nyt on hyvät neuvot tarpeen jos jollain sellaisia olisi!
                            VW Jetta D Mk I
                            VW CC
                            Ford Anglia '64


                            ex: E90 318iA '09
                            ex: E38 735iA '97
                            ex: E46 330CiA Cab '02 "The Ultimate Driving Machine"
                            ex: E34 520i '88
                            ex: VW Golf Mk II
                            ex: VW Scirocco Mk III
                            ex: Wintermode - Audi 80
                            ex: A3 1.8T '00
                            ex Työkulkineet: Passat -20, Skodillak -17
                            ja jotain muita...

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6325
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Antaako laatikko mitään vikakoodia ?
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎