Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d vm.2000, kosteusongelma ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Teemu_Brutal Money Waster
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 12
    • Pöytyä

    E46 320d vm.2000, kosteusongelma ajossa

    Terve!

    Auto on E46 320d vm.2000 ja vaivana kosteusongelma.

    Matot ja maton alustat kuivat, ilma kiertää normaalisti.
    Kosteutta kertyy kylmemmillä ilmoilla auton laseihin, vaikkakin pidemmän ajon aikana. Mikäli ilmastointi ei ole päällä, kosteutta enemmän.

    Viime viikolta. Ajelin Salosta Pöytyälle, moottorin lämpötila normaali, pakkasta about -10 astetta, yhtäkkiä sisäilma muuttui kosteaksi ja ikkunat menivät huuruun varsin tehokkaasti.

    Osaatteko vinkata, että onko joku perusvika, joka voisi tämän aiheuttaa?
    Kun tuo muutos oli todella suuri, ilman kosteuden oikein aisti. Sama koskee tilannetta, jos ilmastoinnin ottaa pois päältä, tällöin ikkunat huurtuvat, mutta ei tuollaista "saunan henkäystä" tapahdu.
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2846
    • South Carelia

    #2
    Originally posted by Teemu_Brutal Money Waster View Post
    Terve!

    Auto on E46 320d vm.2000 ja vaivana kosteusongelma.

    Matot ja maton alustat kuivat, ilma kiertää normaalisti.
    Kosteutta kertyy kylmemmillä ilmoilla auton laseihin, vaikkakin pidemmän ajon aikana. Mikäli ilmastointi ei ole päällä, kosteutta enemmän.

    Viime viikolta. Ajelin Salosta Pöytyälle, moottorin lämpötila normaali, pakkasta about -10 astetta, yhtäkkiä sisäilma muuttui kosteaksi ja ikkunat menivät huuruun varsin tehokkaasti.

    Osaatteko vinkata, että onko joku perusvika, joka voisi tämän aiheuttaa?
    Kun tuo muutos oli todella suuri, ilman kosteuden oikein aisti. Sama koskee tilannetta, jos ilmastoinnin ottaa pois päältä, tällöin ikkunat huurtuvat, mutta ei tuollaista "saunan henkäystä" tapahdu.
    Lämppärin kenno vuotaa???
    Pyyhkäise huurua sormenpäällä ja maista... jos maistuu makealta niin kenno vuotaa...
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92

    Comment

    • Teemu_Brutal Money Waster
      Newbiemmer
      • Sep 2009
      • 12
      • Pöytyä

      #3
      Originally posted by nappe74 View Post
      Lämppärin kenno vuotaa???
      Pyyhkäise huurua sormenpäällä ja maista... jos maistuu makealta niin kenno vuotaa...
      Ok, tätä olen vähän itsekin ajatellut, mutta en ole tuo ymmärtänyt testata...
      Mutta aamulla testaan, kun toimistolle lähden. Kiitti käytännön vinkistä

      Comment

      • _Hämis_
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2009
        • 238
        • Raahe

        #4
        Ja onko raitisilmasuodatin tarkistettu?
        320d -02
        Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
        Astra 1.6 -00

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by _Hämis_ View Post
          Ja onko raitisilmasuodatin tarkistettu?
          Ja ilmastoinnin suodattimet? Eikös tässäkin ne ole? :think
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Onko alusta/kotelosuojattu?

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by _Hämis_ View Post
              Ja onko raitisilmasuodatin tarkistettu?
              Ei raittaria tarkastaa kannata vaan vaihtaa , ja poistaa samalla sen raittarin kaukalon vedenpoistoaukoista syksyn lehdet , neulaset , pikkulinnut ym mitä siellä nyt yleensä on .
              Aktiivihiiliraittari ei tarvikkeena kovin kallis ole , ihan turha kopistella ja puhaltaa.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Teemu_Brutal Money Waster
                Newbiemmer
                • Sep 2009
                • 12
                • Pöytyä

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Onko alusta/kotelosuojattu?
                Alustasuojaus on kyllä tehty. Luuletko, että kosteutta olisi kertynyt autoon? Se ei varmaankaan noin yllättävän nopeasti tiivistyisi varmankaan eikä lähtisi ilmankiertoon?

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Teemu_Brutal Money Waster View Post
                  Alustasuojaus on kyllä tehty. Luuletko, että kosteutta olisi kertynyt autoon? Se ei varmaankaan noin yllättävän nopeasti tiivistyisi varmankaan eikä lähtisi ilmankiertoon?
                  Olisko Hemi meinannut että kotelosuoja on voinut tukkia jonkun ilmanvaihtoreitin.. :think
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Teemu_Brutal Money Waster
                    Newbiemmer
                    • Sep 2009
                    • 12
                    • Pöytyä

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Olisko Hemi meinannut että kotelosuoja on voinut tukkia jonkun ilmanvaihtoreitin.. :think
                    Niin, suojaus on tehty jo parisen vuotta sitten ja ongelmaa ei ole aiemmin ilmennyt. Raitisilmasuodatin menee nyt vaihtoon ja katson, että kuinka paljon sinne on kamaa kertynyt...sitten on taas yksi kohta käyty läpi....

                    Lämppärinkenno on yksi vaihtoehto....mutta kun tuo kosteus vaan tulee niin nopeasti...ensin kuivaa ja sitten alkaa tulemaan kosteaa ilmaa???

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Originally posted by Teemu_Brutal Money Waster View Post
                      Niin, suojaus on tehty jo parisen vuotta sitten ja ongelmaa ei ole aiemmin ilmennyt. Raitisilmasuodatin menee nyt vaihtoon ja katson, että kuinka paljon sinne on kamaa kertynyt...sitten on taas yksi kohta käyty läpi....

                      Lämppärinkenno on yksi vaihtoehto....mutta kun tuo kosteus vaan tulee niin nopeasti...ensin kuivaa ja sitten alkaa tulemaan kosteaa ilmaa???
                      Raitisilmasuodatin märkä (jäässä), sulaa hetken ajettuasi jonka jälkeen kosteutta sisään?

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Teemu_Brutal Money Waster View Post
                        Alustasuojaus on kyllä tehty. Luuletko, että kosteutta olisi kertynyt autoon? Se ei varmaankaan noin yllättävän nopeasti tiivistyisi varmankaan eikä lähtisi ilmankiertoon?
                        Arvaappa olinko melkein varma että ko.autoon on tehty alusta/kotelo"suojaus" muutama vuosi sitten?
                        No, tuon kosteusongelman kanssa on nyt sitten vain tultava toimeen, mutta se kyllä vähän helpottaa kun käyt läpi kaikki ovien+luukkujen vedoenpoistoreijät läpi ja puhdstat ne.
                        Nyt siellä voi jo lillua senttitolkulla vettä ovissa, joten ainakin näiden kosteusvaikutus saadaan poistettua.
                        Ongelma on nyt korin alapuolisten korirakenteiden tuuletus, joka nyt tapahtuu auton sisälle, eikä ulkoilmaan niin kuin tehdas on suunnitellut tehdessään ko.rakenteisiin tuuletusjärjestelmän.
                        Eli nyt kun kotelot on menty "suojaamaan" tahmealla siirappimaisella maaoljypohjaisella tervalla, on kotelorakenteiden sisäpuolinen tuuletuskanavisto tukkeutunut sen läpi virtaavasta ilman sisältävästä pölystä.
                        Orggispinnoitehan näissä sisäraketeissa on tiivistävä vaha johon pöly ei tartu.
                        No, nyt koteloihin tiivistyvä kondenssivesi ei enään pääse tuulettumaan ulkoilmaan vaan nimenomaan auton sisätiloihin, lähinnä raskaaseen paksuun lattiamatoon pitäen sen "nihkeänä" koko talven.
                        e46:ssa mm.helmakoteloissa on törmäyksessä korkeasti rasitetuilla alueilla uretaanitäytteet, jotka nekin imevät itseensä kosteutta mikäli kotelojen tuuletus on häiriintynyt/estynyt.
                        Toki myös muut auton kaikki kuituiset sisärakenteet imevät itseensä korkean kosteusprosentin ilmaa itseensä, jolloin lasit ovat aina enemmän tai vähemmän huurussa.
                        Hetkellisen helpotuksen saat kun varaat muutaman päivän kuivausaikaa lämpimästä hyvin tuuletetusta tallista ja nyppäät oviaukkojen kynnyslistat irti ja nostat matot jalkatiloista ylös.
                        Sijoita parin kilovatin puhallin tuolille oviaukon ulkopuolelle niin että ilmavirta osuu nostetun maton ja lattian väliin, sekä näin myös helmakotelon sisäpuoliseen osaan.
                        6-8tuntia per jalkatila ja kuukauden/kaksi tilanne helpottaa mikäli ovissa/luukuissa ei siis ole "lilluvaa" vettä, vaan niiden tuuletus/vedenpoistoreijät on auki.
                        Näin mikäli helmakoteloissa ei jo nyt lillu litratolkulla vettä, mutta e46:n ollessa kyseessä näin tapahtuu harvoin aivan kotelon takaosaa lukuunottamatta.
                        Tulevaisuuden potentiaalisin ongelma tästä kuitenkin syntyy sitten kun ko.autoon ilmaantuu homeongelma, jos sitä ei vielä ole.
                        Eli että pitkät ajomatkat eivät vielä syö miestä, silmät eivät punoita, eikä lapsilla ala ilmaantumaan klassisia homeallergiaoireita.
                        Eli tuo homeongelma on autossa tasan yhtä vaarallinen/haitallinen kuin asutuissakin tiloissa vaikka niistä ei vielä missään puhuta.

                        Comment

                        • Sakemanneri
                          Newbiemmer
                          • Feb 2007
                          • 19

                          #13
                          samaa vikaa

                          Mulla kans -99 320d auto. ilm. e46 sedanissa huurtuu lasit herkästi, mitä kylmempi sen herkemmin.

                          Samaa ongelmaa myös muina vuodenaikoina ja ilmastoinnin kanssa. Puhallin pyörii hulluna mutta ilmaa ei tule mistään (lähinnä kesäajan ongelma) eikä kesällä oikein kylmääkään .

                          Siili vaihdettu, pari lämpöanturia ostettu muttei vielä vaihdettu (paikat hakusessa eikä asennuskelitkään ole vielä houkutelleet). Kokeilin myös ilman raitisilmansuodatinta, ei vaikutusta. Vikakoodeissa tais olla vaan temperature control wheel, right (ja sama ilmoitus tuli myös e39 530d:ssä, jossa myös ilmastoinnin lämpötila-asetukset muuttuvat itsekseen.

                          Liekö välillä sisäkierto päällä vaikkei autom. tai manuaalista sisäkiertoa ole valittu?


                          Talviset huurtumisongelmat poistuivat kun esilämmityksen ja ajon aikana pidin ikkunoita raollaan aina kun mahdollista (ja matot kuivina tietty) noin kuukauden ajan. Auto seissyt aiemmin taivasalla puoli vuotta jonka jälkeen remontissa peruslämmöttömässä tallissa pari viikkoa. Ilmeisesti sen verran kosteutta sisustassa, ettei ihan heti poistunut...
                          Last edited by Sakemanneri; 24-03-2010, 12:00. Reason: Päivitystä

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎