Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitinongelma E46 320d -04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheKnight
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 538
    • Tuusula

    Letkulämmitinongelma E46 320d -04

    Kävin motonetistä eilen ostamassa letkulämmittimen ja siellä väitettiin ettei m47:lle ole omaa letkulämmitintä niin ne anto mulle sieltä ducatoon tulevan lämppärin. Tarkastin sitten sopivuustaulukosta että eikö tuolle letkulämmitintä, mutta olihan sille sit omansa ja ihan erilainenhan se sitten on. Tällänen siis lämmittimen pitäs olla: http://www.calix.se/consumer/img/artiklar/1818000.gif ja tälläsen minä sain sieltä: http://www.calix.se/consumer/img/artiklar/1798200.gif Sitten kuvaa realoemista: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AP71&mospid=47665&btnr=11_3325& hg=11&fg=35

    Eli se lämmitin sopii putkeen nro. 3 mutta calixin sivujen mukaan tuohon autoon tarkoitettu lämmitin tulee öljynlauhduttimen ja vesipumpun letkun väliin. Enkä uskalla sitä tuohon putkeen nro. 3 asentaa kun ei ole varmuutta toimivuudesta. Ettei sekota lämpötila-anturia ja sen myötä ei sitten auto käynnisty. Osaako joku auttaa? Searchia kokeilin mutta ei sillä oikein tähän ongelmaa apua ollut.
    Last edited by TheKnight; 21-02-2010, 17:26. Reason: Jotain kummallisuuksia keskeltä tekstiä :D
    Timo Puustinen, Tuusula, Finland
    -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
    -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

    Oma Connection
    Kaide Motorsport
  • Mikozu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 256
    • Tampere

    #2
    Lämmitin elementti asennetaan putkeen nro 9, ja tuolta real oem:stä katottuna tuonne putken alaosaan, alempaan 90 asteen mutkaan.
    Asennukseen pitää purkaa moottorin suojamuovit, raitisilmasuodattimen kotelot, ecu:n yms sähköbokseja ja moottoria erottava muovilevy. Sen jälkeen tila riittää juuri katkaisemaan letkun ja laittamaan sen siihen väliin.
    Tesla Model 3 Performance -21
    MB Sprinter -23

    Comment

    • TheKnight
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 538
      • Tuusula

      #3
      Joo. No siihen tuo ei kyllä käy. Eli palautushommiksi meni. Onneksi en ehtiny tehdä vielä mitään sillä lämmittimellä.
      Timo Puustinen, Tuusula, Finland
      -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
      -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

      Oma Connection
      Kaide Motorsport

      Comment

      • lastuki
        Newbiemmer
        • Jul 2004
        • 16
        • Tampere

        #4
        Originally posted by TheKnight View Post

        Eli se lämmitin sopii putkeen nro. 3 mutta calixin sivujen mukaan tuohon autoon tarkoitettu lämmitin tulee öljynlauhduttimen ja vesipumpun letkun väliin. Enkä uskalla sitä tuohon putkeen nro. 3 asentaa kun ei ole varmuutta toimivuudesta. Ettei sekota lämpötila-anturia ja sen myötä ei sitten auto käynnisty. Osaako joku auttaa? Searchia kokeilin mutta ei sillä oikein tähän ongelmaa apua ollut.
        Tarvitset lisäksi Calixin asennus sarjan M33. Siinä tulee mukana muutama letku sekä letkujatkot jolloin ei tarvitse sahailla letkuja poikki, eikä purkaa mitään sähköboxeja yms. ja myös lämmitin saadaan tarpeeksi alas. Alakautta onnistuu, mutta ahdasta on. Muista varoa, ettei lämmitin jää hiertämään rattiakselia.

        Linkissä Calixin sopivuus taulukko, mistä selviää myös asennussarjan tarve:

        Asennussarjan hinta on melko suolanen, verrattuna sisältöön, jos jaksaa etsiä sopivat letkut ja klemmari + jatkot, niin säätää melko paljon

        Muutaman kuukauden kokemuksella voin kertoa, että hyvin toimii.
        e46 320d touring -02

        Comment

        • TheKnight
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 538
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by lastuki View Post
          Tarvitset lisäksi Calixin asennus sarjan M33. Siinä tulee mukana muutama letku sekä letkujatkot jolloin ei tarvitse sahailla letkuja poikki, eikä purkaa mitään sähköboxeja yms. ja myös lämmitin saadaan tarpeeksi alas. Alakautta onnistuu, mutta ahdasta on. Muista varoa, ettei lämmitin jää hiertämään rattiakselia.

          Linkissä Calixin sopivuus taulukko, mistä selviää myös asennussarjan tarve:

          Asennussarjan hinta on melko suolanen, verrattuna sisältöön, jos jaksaa etsiä sopivat letkut ja klemmari + jatkot, niin säätää melko paljon

          Muutaman kuukauden kokemuksella voin kertoa, että hyvin toimii.
          No ei hyvä perse kun menee vaikeeksi. Ei nuo tuolla motonetissä taas tainneet tietää mitään tai ei katsonu koneelta mitä oikeesti tarviin. Sain 1,5m johtosarjan ja vääränlaisen lämmittimen. Tosta asennussarjasta ei sitten mainittu mitään. Ääh, kertaakaan en ole sieltä saanu muuta kun sutta ja taas menin kokeilemaan. ...tu.
          Timo Puustinen, Tuusula, Finland
          -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
          -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

          Oma Connection
          Kaide Motorsport

          Comment

          • Mikozu
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 256
            • Tampere

            #6
            Originally posted by TheKnight View Post
            No ei hyvä perse kun menee vaikeeksi. Ei nuo tuolla motonetissä taas tainneet tietää mitään tai ei katsonu koneelta mitä oikeesti tarviin. Sain 1,5m johtosarjan ja vääränlaisen lämmittimen. Tosta asennussarjasta ei sitten mainittu mitään. Ääh, kertaakaan en ole sieltä saanu muuta kun sutta ja taas menin kokeilemaan. ...tu.
            Lämmitin elementin vahdat oikeanlaiseksi, jos tuolla asennussarjalla vielä on hintaa niin en itse ainakaan näe syytä maksaa turhasta. Otat paikan hollille, puukolla vedät sen 90 asteen mutkan pois letkusta ja elementin mukana tulevilla kahdella lemmarilla laitat elementin siihen väliin kiinni.

            edit. niin ja kun laitat sen siihen mutkaan niin elementti tulee alas, lämmittää tasaisesti letkut ja lähtee käyntiin kovallakin pakkasella hienosti. Eikä mitään bokseja tarvitse irrotella yläkauttakaan asennettaessa, jos haluaa tehdä työtilaa niin se muovinen väliseinämä pois mikä erottaa ecut konehuoneesta, mutta pienikätinen asentaa se välimuovikin paikoillaan elementin.
            Last edited by Mikozu; 21-02-2010, 21:46.
            Tesla Model 3 Performance -21
            MB Sprinter -23

            Comment

            • TheKnight
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 538
              • Tuusula

              #7
              Auttaako asiaa jos ajaa auton nosturille ja pohjamuovin ottaa veks. Sieltä kautta sompailee sen paikalleen. Oletan että en tarvitse omalla työpaikalla nosturipaikasta maksaa niin sinne on helppo päästä.
              Timo Puustinen, Tuusula, Finland
              -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
              -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

              Oma Connection
              Kaide Motorsport

              Comment

              • Mikozu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 256
                • Tampere

                #8
                Originally posted by TheKnight View Post
                Auttaako asiaa jos ajaa auton nosturille ja pohjamuovin ottaa veks. Sieltä kautta sompailee sen paikalleen. Oletan että en tarvitse omalla työpaikalla nosturipaikasta maksaa niin sinne on helppo päästä.
                Alakauttakin ahdasta on ja pitä kurotella syvälle. Parempi työasento kun pääsee ylhäältä alaspäin työskentelemään ja muovit purkaa ja kasaa 15 minuuttiin siitä tieltä
                Tesla Model 3 Performance -21
                MB Sprinter -23

                Comment

                • TheKnight
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 538
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Mikozu View Post
                  Alakauttakin ahdasta on ja pitä kurotella syvälle. Parempi työasento kun pääsee ylhäältä alaspäin työskentelemään ja muovit purkaa ja kasaa 15 minuuttiin siitä tieltä
                  Ookkei. Dänks for the info. Siitä oli apua niin että eiköhän tuonne joku tohotin saada konetta sotkemaan. Eli kiitosta vaan
                  Timo Puustinen, Tuusula, Finland
                  -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
                  -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

                  Oma Connection
                  Kaide Motorsport

                  Comment

                  • lastuki
                    Newbiemmer
                    • Jul 2004
                    • 16
                    • Tampere

                    #10
                    Jos letkun vain poikkaset ja asennat ilman asennussarjaa, niin varmasti yläkautta on helpompi, mutta jos laitat asennussarjan kanssa, niin varmaankin on helpompi tehdä alakautta. Itse laitoin alakautta, vaikka olikin ahdasta.

                    Itse suosittelen kuitenkin asennussarjan asentamista, niinkuin valmistaja ohjeistaa.
                    e46 320d touring -02

                    Comment

                    • Mikozu
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 256
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by lastuki View Post
                      Itse suosittelen kuitenkin asennussarjan asentamista, niinkuin valmistaja ohjeistaa.
                      Mielenkiinnosta, onko missään kuvaa minkä näköisiä putkia tuossa sarjassa tulee mukana ja miten elementin paikka muuttuu vrt ilman asennussarjaa?
                      Tesla Model 3 Performance -21
                      MB Sprinter -23

                      Comment

                      • TheKnight
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 538
                        • Tuusula

                        #12
                        Minuakin se kiinnostaisi että miten se sitten eroaa. Sain tänään jopa oikein lämmittimen mutta asennussarjaa en ottanu kun oletan etten sitä välttämättä tarvitse. Piti huomenna se töiden jälkeen asentaa mutta taitaa vielä siirtyä
                        Timo Puustinen, Tuusula, Finland
                        -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
                        -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

                        Oma Connection
                        Kaide Motorsport

                        Comment

                        • rioj
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 47
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Moro.

                          Tuosta ohjeesta näkee Defan vastaavan asennussarjan.


                          Tuollaisen ja Defan vastuksen asensin omaan 320d:en alakautta ja melko ahdasta oli.

                          -Riku

                          Comment

                          • Mikozu
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 256
                            • Tampere

                            #14
                            Kiitoksia, tuo selvensi asiaa ja meni suunnilleen kuten arvelinkin.

                            Kai tuo sitten on parempi noin kun valmistaja suunnitellut sen asennettavaksi, mutta edelleenkin en näe tarpeelliseksi maksaa tuosta setistä(paljon?) ja hankaloittaa asennusta kun tuon asennussarjan kanssa menee elementti jo niin alas että asennus täytyy hoitaa alakautta. Voisin väittää että asennus helpompi yläkautta ilman asennussarjaa, säästää rahaa ja toimii todella hyvin ilman tuotakin, letkut lämpenee tasaisesti yms.
                            Tesla Model 3 Performance -21
                            MB Sprinter -23

                            Comment

                            • Epäuskollinen autoilija
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 365
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Mikozu View Post
                              Kiitoksia, tuo selvensi asiaa ja meni suunnilleen kuten arvelinkin.

                              Kai tuo sitten on parempi noin kun valmistaja suunnitellut sen asennettavaksi, mutta edelleenkin en näe tarpeelliseksi maksaa tuosta setistä(paljon?) ja hankaloittaa asennusta kun tuon asennussarjan kanssa menee elementti jo niin alas että asennus täytyy hoitaa alakautta. Voisin väittää että asennus helpompi yläkautta ilman asennussarjaa, säästää rahaa ja toimii todella hyvin ilman tuotakin, letkut lämpenee tasaisesti yms.
                              Itsekkin tuossa asentelin omaan 320d bemuun tuollaisen letkulämppärin. Asennussarja tais kustantaa motonetissa jonku 42e ja siihen ei kuulunu muuta, ku nuo 2 kulmaletkua ja 2 klemmaria. Jonkinmoinen pieni kiinnitysrauta tais myös löytyä siitä. Noistakin kahdesta letkusta toinen oli liian ahdas öljynlauhduttimen päähän, joten joutui tekemään oikeanlaisen letkun itse. En käsitä, että mistä ihmeestä tuossa oikein maksetaan. Jos nyt olisin tekemässä asennusta uudelleen, niin jättäisin tuon ostsamatta.
                              Last edited by Epäuskollinen autoilija; 24-02-2010, 10:14.
                              Maserati 4200 Coupe GT
                              Ford focus 1.6i
                              ex:
                              BMW 320d E90 -05
                              Porsche boxster 986 2.5 -98
                              VW Golf 1.6 -90
                              BMW 850i -91
                              Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                              BMW 316i E36 -91
                              Nissan Sunny 1.3 -87
                              Ford Scorpio 2.0i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎