Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian jäykkä Sachs kytkin E46 330D:ssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M490
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 25
    • K-S

    Liian jäykkä Sachs kytkin E46 330D:ssä

    Moi!
    Laitatin juuri 2004 E46 330D:hen uuden OEM vauhtipyörän. Samalla oli vaihdettava kytkin joten laitoin Sachs racingin orgaanisen levyn ja jäykemmän asetelman, jolle lupaavat 570 Nm väännön keston...

    Kytkin on ensituntumalta ihan HELEVET1N jäykkä! Saa painaa ihan todella tosissaan. Liike on lyhyt mutta jäykkyys on jostain ihan toiselta planeetalta.

    Setuppi on siis:
    - vakio 2-massa vauhtipyörä
    - Sachs racing orgaaninen levy
    - Sachs racing asetelma
    - uusi vakio painelaakeri

    Kysynkin nyt:
    - onko teillä kokemusta vastaavasta, että menee Sachsilla tod. jäykäksi?
    - Keveneekö kytkin yhtään käytössä?
    - Olisiko Sachsin painelaakeri ollut eri mitoilla, jolloin olisi ollut kevyempi (väittivät myyjäliikkeessä että vakio passaa)

    Onko kukaan asentanut jämäkämpää sylinteriä kytkimelle, että kevenisi?

    Kiitos jo etukäteen!
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Jäykempi asetelma tietenkin tekee poljin tuntumasta jäykemmän, tuskin painelaakerilla on mitään tekemistä.

    Tuota polkimen tuntumaa tuskin muuten voi muuttaa kun työ ja pääsylinterin männän halkaisijaa muttamalla, siinä sitä tekemistä onkin.

    Minkä kokoinen lie halkaisijalta bemarin levy, äkkiseltään tuollainen 570Nm vaatii jo puristamista pintoja vasten että ei ihan lepsu asetelma hoida hommaa.

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #3
      Racing osa yllätti autoilijan?

      Se vaan on ikävä fakta että toi paineasetelma on helvetin jämäkkä, eipä tuohon oikein muuta ratkaisua oo ku ruveta patentoimaan isompaa työsylkkää.


      Rubu, taitaa olla 240mm

      Comment

      • M490
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 25
        • K-S

        #4
        Originally posted by Hammu View Post
        Racing osa yllätti autoilijan?

        Se vaan on ikävä fakta että toi paineasetelma on helvetin jämäkkä, eipä tuohon oikein muuta ratkaisua oo ku ruveta patentoimaan isompaa työsylkkää.


        Rubu, taitaa olla 240mm
        Hehee!! Jep, kytkimen jäykkyys yllätti kyllä! En ole ennen moiseen törmännyt.
        Juu, 240mm on tuo halkaisija.

        Onko kellään kokemuksia työsylinterin vaihdosta?

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #5
          Melkein veikkaan että kannattaa jumpata sitä vasenta jalkaa kun ruveta sitä sylinteriä patentoimaan...

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6


            Siitä mallia kytkimen keventämiseen.

            Comment

            • Pekuz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 687
              • Pirkanmaa

              #7




              Mahtaiskohan poistaa ongelman..
              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #8
                Onko tuo nyt sitten joku yber-piukanpaikan painaja vai tavallinen tarvike?

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Racing osa yllätti autoilijan?
                  Ei sen aina välttämättä tarvitse olla niin. Ex 200SX nissaniin laitoin RPS:n kytkimen, jonka pitäisi kestää vääntöä 600nm nurkille asi. Poljin ei muuttunut yhtään jäykemmäksi mutta liikeradasta tuli kyllä erilainen. Kaverin audissa taas Sachs race kytkin oli kyllä kohtuullisen jäykkä, muttei mikään mahdoton.

                  Comment

                  • takatuuppari
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 202
                    • Helsinki

                    #10
                    Aivan sama setti on mulla E46 M3:ssa. Kytkin on todella jäykkä verrattuna vakioon
                    mut siihen tottui nopeasti.
                    Last edited by takatuuppari; 27-02-2010, 09:29.
                    Heute: 2020 330e 2003 Z4
                    EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
                    2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
                    2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
                    2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i

                    Comment

                    • M490
                      Newbiemmer
                      • Aug 2009
                      • 25
                      • K-S

                      #11
                      Originally posted by takatuuppari View Post
                      Aivan sama setti on mulla E46 M3:ssa. Kytkin on todella jäykkä verrattuna vakioon
                      mut siihen tottui nopeasti.
                      Juu näin varmaan on. Täytyy jonkin aikaa totutella ja katsoa sitten.

                      Edelleen kiinnostaa kuulla, kuinka muilla on jäykän kytkimen ongelmat ratkaistu. Eli onko vaan lähdettävä salille treenaamaan oikaa jalkaa, vasen kun saa jo treenin ajaessa vai onko muita ratkaisuja?

                      Kiitos jo tähän mennessä kaikille asiallisista kommenteista!

                      Sami

                      Ps. on aika jäpäkkä tuo alustakin nyt




                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Kannattaa myös lainata vieraita jalkoja painamaan sitä kytkintä ja arvioimaan että onko se kohtuuttoman jäykkä. Kokoamisessahan on saattanut käydä joku kämmi jonka takia se poljin on niin jäykkä.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Daa Daa
                          BTCF Member
                          • Aug 2004
                          • 910
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Jos sen polkimen jaksaa painaa pohjaan niin eihän se sillon oo liian jäykkä..? Asennus virhettä tuskin löytyy tästä setistä, jos kytkin kerran muuten toimii normaalisti? (tunnen asentajan)
                          Tuo sassin setin jäykkyys johtuu osaltaan siitä että levynä on käyttö mukavuudeltaan parempi massalevy, jota pystyy luistattamaan normaalisti eikä sintteri kuten esim. tuossa edellä mainitussa nissanin kytkimessä. Asetelman on oltava massalevyllä jäykempi jotta saavutetaan sama väännön kesto. Eli ainoa vaihtoehto on salille mars!
                          Last edited by Daa Daa; 27-02-2010, 21:18.

                          Comment

                          • M490
                            Newbiemmer
                            • Aug 2009
                            • 25
                            • K-S

                            #14
                            Originally posted by Daa Daa View Post
                            Jos sen polkimen jaksaa painaa pohjaan niin eihän se sillon oo liian jäykkä..? Asennus virhettä tuskin löytyy tästä setistä, jos kytkin kerran muuten toimii normaalisti? (tunnen asentajan)
                            Tuo sassin setin jäykkyys johtuu osaltaan siitä että levynä on käyttö mukavuudeltaan parempi massalevy, jota pystyy luistattamaan normaalisti eikä sintteri kuten esim. tuossa edellä mainitussa nissanin kytkimessä. Asetelman on oltava massalevyllä jäykempi jotta saavutetaan sama väännön kesto. Eli ainoa vaihtoehto on salille mars!
                            Joo ei varmasti ole asennusvirhe, sen verran tunnollinen oli asentaja. Kytkimeen alkaa jo pikku hiljaa tottua, mutta on se vaan vieläkin poskettoman jäykkä!
                            Sachsilla antaa muuten saman asetelman massa- ja sintterilevylle (883082 999791), eli niissä ei ole eroja.

                            Comment

                            • Daa Daa
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 910
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Joo sassi tarjoaa myös sintteriä tuolle asetelmalle, mutta se on sitten jo "only racing use".
                              Sitä tuossa aiemmin yritin siis selventää että sassi tekee pitävän ja käytännöllisemmän kytkimen tuolla "orgaanisella" levyllä ja jäykällä asetelmalla. Kun moni muu valmistaja tekee saman väännön kestävän setin sintteri levyllä (jota ei voi luistattaa) ja huomattavasti löysemmällä asetelmalla.

                              Nykyäänhän on sitten moneen kulkineeseen saatavilla jo kohtuu rahaan hiilikuitu ja kevlari levyllisiäkin kytkin settejä, itselläni on käyttiksessä kevlari setti ja oon ollu kyllä tyytyväinen..
                              Last edited by Daa Daa; 27-02-2010, 22:32.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎