Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 318i vs 320d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tuomo-
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 21

    E46 318i vs 320d

    Tarkoitus olisi laittaa talouteen vähän tuoreempi auto ja olen ajatellut alkupään E46 korimallin Bemaria. Jos 316i:tä ei lasketa niin 318i ja 320d ovat pyyntihinnoiltaan edullisimpia. Kumman laittaisitte?

    320d olisi varmasti suorituskykyisempi. Siinä kuitenkin vaivaa se, että se on diiseli. Bemarin bensakoneissa houkuttelee se, että ne käyvät niin pehmeästi ja hiljaisesti. Olen tähän asti ajanut pelkillä bensa-autoilla. Onko Bemarin diiseli "traktori"?
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by -Tuomo- View Post
    Tarkoitus olisi laittaa talouteen vähän tuoreempi auto ja olen ajatellut alkupään E46 korimallin Bemaria. Jos 316i:tä ei lasketa niin 318i ja 320d ovat pyyntihinnoiltaan edullisimpia. Kumman laittaisitte?

    320d olisi varmasti suorituskykyisempi. Siinä kuitenkin vaivaa se, että se on diiseli. Bemarin bensakoneissa houkuttelee se, että ne käyvät niin pehmeästi ja hiljaisesti. Olen tähän asti ajanut pelkillä bensa-autoilla. Onko Bemarin diiseli "traktori"?
    Taitaa lähestulkoon kaikki 4 pyttyiset dieselit kuulostaa "traktorilta" kun meinaa nuo 6 pyttyisetkin kuulostaa...

    Dieseli kannattaa laitta jos vähäkin enemmän tulee ajettua.

    Jos pehmästi käyvä bensapeli on mielessä niin silloin pitää varmaan ruveta katselemaan noita 6 sylinterisiä bensa malleja 320,323,325,328,330, M3

    318i taitaa tulla edullisemmaksi pitää jos kilometrejä on jo kohtuullisesti rullattu? -tosin kyllähän dieseli kestää....
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • Kaimann
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1214
      • Karigasniemi

      #3
      Nimimerkiltä Sampza voi 320d:stä kysellä. Tais yhden vuoden aikana mennä 4500€ erilaisiin remontteihin. Itselläni on 318i, rahaa sais menemään jos alkais laittamaan mutta aika vähällä rahalla on kulkenut. 3,5v aikana kallein remontti oli katalysaattori, 260€ tuli töineen maksamaan kun hitsautin pajalla tarvike katin. Ajotietokone näyttää nyt keskikulutukseksi 8.4L/100km ja on matka ja taajama pyöritystä 50/50.
      Mutta jos nyt olisin itse näistä kahdesta valitsemassa niin todennäköisesti valitsisin 320d:n ihan vain suorituskyvyn takia.
      "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        #4
        320d ja 330d hintaero on niin mitätön että miksei kerralla kunnollista. Itsekin aluksi etsin pre-facelift 320d, sitten tulikin facelift 330d pihaan
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7535
          • Kotona

          #5
          320d vaatisi varmaan +30tkm ajoa enenkuin alkaisi kannattamaan vs. bensa 318i/320i? :think

          Riippuu ihan siitä paljon ajelet vuodessa, itse katselisin kuitenkin ensisijaisesti e46 323i/328i jos budjetti on alle kympin. Jos budjetti on enemmän niin sitten e46 325i/330i.
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 14" kannettava **90e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
          -

          Comment

          • Kaimann
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1214
            • Karigasniemi

            #6
            Originally posted by Jolli View Post
            320d ja 330d hintaero on niin mitätön että miksei kerralla kunnollista. Itsekin aluksi etsin pre-facelift 320d, sitten tulikin facelift 330d pihaan
            Aika makia pirssi ajaa varmaankin. Joskus ohjelmoitua pre-facelift 330D:tä ajaneena täytyy sanoa että kateeksi käy.
            "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

            Comment

            • NV85
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 472
              • Rovaniemi

              #7
              Itellä ei ainakaan ole valittamista omasta hankinnasta, vaikka alkuun bensalaskua pelkäsinkin. Laskeskelin että omilla ajoilla ero 318i ja 330i välillä on noin 600-700e vuositasolla nykyisillä bensan hinnoilla ja kulutuserolla noiden kahden välillä. Vielä kun saan putkiston päivitettyä, pitäisi tehojen nousta ja kulutuksen pudota muiden kokemusten perusteella. Tietenkin jos budjetti rajoittaa auton hinnan, vakuutusten, verojen, polttoainekulujen ja marmoritiskien hintojen osalta, eikä tehoille ole niin väliksi, niin mikseipä tuollainen hyvin varusteltu 318i vähillä kilometreillä sitten. Vaarilla on ihan perus 318 ja sekin on ihan kiva arkiauto, etenkin näin talvella.
              BMW 335i M-sport e91LCI '09
              BMW 1502 '75
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
              EX: BMW 330i M-sport '01

              Comment

              • Jolli
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2556
                • Virolahti

                #8
                Originally posted by Zeta View Post
                320d vaatisi varmaan +30tkm ajoa enenkuin alkaisi kannattamaan vs. bensa 318i/320i? :think

                Riippuu ihan siitä paljon ajelet vuodessa, itse katselisin kuitenkin ensisijaisesti e46 323i/328i jos budjetti on alle kympin. Jos budjetti on enemmän niin sitten e46 325i/330i.
                Hankala sanoa mutta 10tkm kulut sisältäen dieselveron jne on 330d:ssä
                1141eur, 20tkm aikana 1782eur

                Verrattuna vanhaan 525i
                10tkm 1351eur
                20tkm 2702eur

                eli n.15tkm riittää omaa ajoani että dieseli tulee halvemmaksi. Hintoihin ei ole laskettu vakuutuskuluja.
                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #9
                  Originally posted by Kaimann View Post
                  Aika makia pirssi ajaa varmaankin. Joskus ohjelmoitua pre-facelift 330D:tä ajaneena täytyy sanoa että kateeksi käy.
                  No kyllä sillä kelpaa ajella. Eikä noista tarvi kyllä kateellinen olla, alta 20ke saa jo huippuvarusteltuja järkevillä kilometreillä.

                  Kuten eräs tuttava kysyi "Onko tässä mikä kone? 1.6l?" "Joo" ja näin auto tuli ristittyä 316d:ksi :think

                  Autokuumetta helpottamaan, perhefarmari, mukulat puuttuu kylläkin ja koiraakaan ei ole, mitä mä farmarilla teen? -Se on kauniimpi IMO kuin sedani tai coupe :think
                  Last edited by Jolli; 08-03-2010, 21:56.
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • Mikozu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 256
                    • Tampere

                    #10
                    Itse taas laskin että diiseli kannattaa jo alle 20tkm ajoilla, jos vertaa 320d ja 320i koneita. Kulutusero ainakin sen 1,5l/100km, bensa ylhäältä 8,4l/100km ja diiseli 6,9l/100km. Näillä aineiden hinnoilla eroa tulee siis /100km (95E 1.396€, diesel 1.097€) 4,16E/100km. Ja omassa on diiseli vero jotain 500€ luokkaa jolloin vero kuoleentuu 12tkm matkalla.

                    Bensan kulutuksesta ei ole tietoa, mutta tuo ylhäällä mainittu 8,4 sekalaisessa ajossa on varmaan aika lähellä totuutta? Tuommoinen 320d vie 50/50 ajossa itsellä n.6,5, eli ero on vielä suurempi. Lisäksi voimaa tuossa diiselissä on normaalissa ajossa aivan eritavalla, ja 500€ lisäpanostuksella hupia saa vielä reilusti lisää. Diiselin kustannukset vuositasolla ovat hieman suurempi katsastusmaksu sekä öljyä taitaa mennä koneeseen litra enempi? Niin ja tietysti takarenkaat kuluu tehon kasvaessa enempi
                    Tesla Model 3 Performance -21
                    MB Sprinter -23

                    Comment

                    • Tuoppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 558
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by -Tuomo- View Post
                      Tarkoitus olisi laittaa talouteen vähän tuoreempi auto ja olen ajatellut alkupään E46 korimallin Bemaria. Jos 316i:tä ei lasketa niin 318i ja 320d ovat pyyntihinnoiltaan edullisimpia. Kumman laittaisitte?

                      320d olisi varmasti suorituskykyisempi. Siinä kuitenkin vaivaa se, että se on diiseli. Bemarin bensakoneissa houkuttelee se, että ne käyvät niin pehmeästi ja hiljaisesti. Olen tähän asti ajanut pelkillä bensa-autoilla. Onko Bemarin diiseli "traktori"?
                      316 ja 318 välillä ei kulutuksessa varmasti ole eroa käytännössä ollenkaan, joten 316 kannattaa unohtaa ellei jostain löydy todella hyvää yksilöä. Dieselit kulkee vähällä, mutta uskaltaisin väittää, että ehjästä ja järkevillä kilometreillä olevasta dieselistä joudut maksamaan melkein puolet lisää verrattuna alkupään 316/318 malleihin. Samoin nykydieselin isompien remonttien kustannukset maksaa helposti usean vuoden säästöt. Minun valintani olisi 318i tai sitten jokin muun merkkinen dieseli.
                      G30 530e xDrive iPerformance -20
                      E70 X5 xDrive40d -10

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7535
                        • Kotona

                        #12
                        Originally posted by Jolli View Post
                        Eikä noista tarvi kyllä kateellinen olla, alta 20ke saa jo huippuvarusteltuja järkevillä kilometreillä.
                        OT: No manuaalina alkaa tehdä tiukkaa tuo 20te järkevillä kilsoilla...:think

                        Itse topiciin, että mikä on muuten Tuomon budjetti?
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                        Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                        -

                        Comment

                        • Jolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 2556
                          • Virolahti

                          #13
                          Originally posted by Zeta View Post
                          OT: No manuaalina alkaa tehdä tiukkaa tuo 20te järkevillä kilsoilla...:think

                          Itse topiciin, että mikä on muuten Tuomon budjetti?
                          OT jatkukoon vielä vähäsen, Toiselle järkevät kilsat ovat toiselle loppuunajetut, itselleni ~200tkm ajettu 7v vanha diiseli on järkevillä kilsoilla kun vielä kilometrit pitävät paikkaansa, varusteissa joutui vähän karsimaan, manuaali tuo omani on esmes. Mutta onpa sit jotaan parannettavaa seuraavaa varten
                          2 asiaa auton ostossa muistaa niin pärjää pitkälle

                          1) Mikään ei vituta kuin se että ei ostanut mallisarjan tehojen yläpäässä olevia, tehoa ei koskaan ole liikaa
                          2) Toinen joka aiheuttaa kuskille jatketta otsaan, on varusteiden puuttuminen jos tulee yllätyksenä, esim automaatti-ilmastointi vs. manuaali-ilmastointi. (Itseänihän kyrpäsee webaston / Eberin puuttuminen mutta onneksi tästä vaivasta selviää n.1000eur hinnalla)

                          ps. Jos nyt aloittaja miettii diiseliä, niin kannattaa koeajaa 330d myös, itselläni n. kuukauden ajan jonka auton olen omistanut, on kulutus ollut 6,2litraa 2000km aikana joista about 70:30 on maantie:työmatka kaupungissa (10km suuntaansa).
                          Last edited by Jolli; 08-03-2010, 22:11.
                          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                          PM tavoittaa, puhelimella ei.

                          Comment

                          • Tuoppo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 558
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Jolli View Post
                            OT jatkukoon vielä vähäsen, Toiselle järkevät kilsat ovat toiselle loppuunajetut, itselleni ~200tkm ajettu 7v vanha diiseli on järkevillä kilsoilla kun vielä kilometrit pitävät paikkaansa, varusteissa joutui vähän karsimaan, manuaali tuo omani on esmes. Mutta onpa sit jotaan parannettavaa seuraavaa varten
                            Itse olin saman bensa/diesel kysymyksen äärellä vasta ja 200tkm ajettu dieseli on ihan ok vaihtoehto, mutta tällaisen hintaan voi mielestäni laskea n.1000-2000e/laaki huoltokuluja ellei jotain näistä perusremonttia ole tehty etukäteen. (turbo, pumppu, suuttimet)
                            G30 530e xDrive iPerformance -20
                            E70 X5 xDrive40d -10

                            Comment

                            • Jolli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 2556
                              • Virolahti

                              #15
                              Originally posted by Tuoppo View Post
                              Itse olin saman bensa/diesel kysymyksen äärellä vasta ja 200tkm ajettu dieseli on ihan ok vaihtoehto, mutta tällaisen hintaan voi mielestäni laskea n.1000-2000e/laaki huoltokuluja ellei jotain näistä perusremonttia ole tehty etukäteen. (turbo, pumppu, suuttimet)
                              Katselee sellaisen auton jossa on noita vaihdettu tai ostaa liikkeestä. Omilla ajomäärilläni saisin turbon vaihtaa 6kk välein ja vasta silloin olisi bensa yhtä "halpa". Hypoteettinen tilanne, mitäs jos 2v aikana dieselistä ei hajoa mitään tai bensakoneesta hajoaa, tämä usein unohdetaan ottaa esiin kun keskustellaan dieselin ja bensan kannattavuudesta. Käytetty auto on aina riski ja yksilö.

                              Itse saisin vaihtaa turbon omastani 6kk välein jotta polttoainekulut olisivat bensan kanssa samaa luokkaa
                              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                              PM tavoittaa, puhelimella ei.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎