Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 318i vs 320d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 558
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Jolli View Post
    Katselee sellaisen auton jossa on noita vaihdettu tai ostaa liikkeestä. Omilla ajomäärilläni saisin turbon vaihtaa 6kk välein ja vasta silloin olisi bensa yhtä "halpa". Hypoteettinen tilanne, mitäs jos 2v aikana dieselistä ei hajoa mitään tai bensakoneesta hajoaa, tämä usein unohdetaan ottaa esiin kun keskustellaan dieselin ja bensan kannattavuudesta. Käytetty auto on aina riski ja yksilö.

    Itse saisin vaihtaa turbon omastani 6kk välein jotta polttoainekulut olisivat bensan kanssa samaa luokkaa
    lisää offtopickia ...

    Sinulla kertyvillä kilometreillä olet selvästi päätynyt oikeaan ratkaisuun. Itse juurikin näitä autoja etsiskelin, joissa edes joku isompi huolto olisi tehty, mutta harvassa oli tällaiset yksilöt. Autoliikkeen "takuulle" en hirveää lisäarvoa myöskään laskisi, koska liikkeethän eivät ole velvollisia korjaamaan autoja uusilla osilla ilmaiseksi vaan kustannukset jakautuu useimmiten. Mitä enemmän kilometrejä sitä enemmän joutuu itse maksamaan.

    Korjauksien suhteen bensamallitkaan eivät ole ongelmattomia, mutta niitä osataan vielä monessa pienemmässäkin paikkaa korjata toisin, kun nykydieseleitä. Vaikka korjauksia ei tarvitsisi tehdä realisoituu korjauksien hinta viimeistään autoa myydessä eteenpäin. Tästäkin huolimatta olisin ostanut itselleni dieselin, mutta syy bensa-auton valintaan oli se että yksinkertaisesti riittävän hyvää/hintaista yksilöä ei löytynyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että halpaahan näitä vanhoja autoja on korjata verratuna siihen, että vaihtoehtoisesti ostaisi uuden auton.
    G30 530e xDrive iPerformance -20
    E70 X5 xDrive40d -10

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #17
      Originally posted by -Tuomo- View Post
      Jos 316i:tä ei lasketa niin 318i ja 320d ovat pyyntihinnoiltaan edullisimpia. Kumman laittaisitte?
      On varmasti edullisimpia mutta eikö 320d ole 318a selvästi kalliimpi? Joten eikö vertailukohta olisi paremminkin 320/323/325i?

      Comment

      • -Tuomo-
        Newbiemmer
        • Apr 2007
        • 21

        #18
        Budjettini on noin 6000-8000 euroa. Tuo tietenkin tarkoittaa, että 320d:llä alkaa olla jo 300 tkm mittarissa ja 318i:lläkin noin 200-250 tkm.

        Olen minäkin noita kannattavuuslaskelmia tehnyt. Diesel varmasti tulisi minun kilometreillä jonkin verran halvemmaksi. Sillä ei kuitenkaan nyt ole ratkaisevaa väliä. Molemmat on suhteellisen edullisia polttoainetaloudeltaan. Enemmän kiinnostaa tuo tekniikkapuoli. Kummalla moottorilla on parempi maine? Noi turbo/pumppu/suutin rempat, jotka joku tuossa toi esille, oli tosi hyvä pointti. Täytyy varmistaa nuo paljon ajetun dieselin kohdalla.

        Jos mikään seuraavista "arveluista" EI pidä paikkansa, niin harkitsen vakavasti dieseliä :
        - BMW diesel käy yhtä karkeasti kuin joku pumppusuutin Passat
        - 8 km/suuntaansa työmatka-ajossani diesel ei ehdi lämmetä = dieselillä huurteenpoisto ikkunoista ja hytin lämmittäminen kestää selvästi pidempään
        - Diesel on jotenkin "typerämpi" ratapäivillä (mopohan se 318i:kin on, mutta silti...)

        Comment

        • Mikozu
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 256
          • Tampere

          #19
          Originally posted by -Tuomo- View Post
          Jos mikään seuraavista "arveluista" EI pidä paikkansa, niin harkitsen vakavasti dieseliä :
          - BMW diesel käy yhtä karkeasti kuin joku pumppusuutin Passat
          - 8 km/suuntaansa työmatka-ajossani diesel ei ehdi lämmetä = dieselillä huurteenpoisto ikkunoista ja hytin lämmittäminen kestää selvästi pidempään
          - Diesel on jotenkin "typerämpi" ratapäivillä (mopohan se 318i:kin on, mutta silti...)
          Kokemusta enempi tuosta faceliftin 110kw 320d koneesta mutta sivusta katsottuna pätevät hyvin tuohon hintahaarukkaan sopivaan 100kw 320d koneeseenkin.

          1. Käyntiäänessä "suuri" ero tuohon pumppari vag diiseliin. Sen takia lainausmerkeissä, että 6 koneiseen bensaan tottuneelle molemmat ovat melkoisia traktoreita. Kuitenkin tuo bemarin nelonen on vaggineeseen verrattuna sivistyneempi ääniltään, ajossa ei juurikaan kuule että keulalla olisi diiseli(vertailukohta tosin edelliseen 1.8T vag koneeseen, joka oli hieman diiselimäinen) Lisäksi vetoalue on paljon laajempi, eli ei potkaise sillä tavalla alle 2trpm ja hyydy 2,5trpm vaan vetää suht nätisti lähelle punarajaa, ei ole niin iso kulttuurishokki siirryttäessä bensa -> diesel.

          2. Kerkeää lämmitä kovallakin pakkasella tuolla matkalla ja lämmittää kabiinia. Näissä tosin on paljon termostaattivikoja, jolloin ei lämpene. Omassa meni termari jumiin, -20c ei meinannut hytissä olla lämpöjä tarpeeksi pitkälläkään matkalla. Termarin vaihdolla -20c lämmöt nousee esilämmityksen ja 4km jälkeen 90 asteeseen ja hyvin puhaltaa jo kuumaa.

          3. Eikös sillä diiselillä voitettu jo Le Mans:kin.. :think
          Tesla Model 3 Performance -21
          MB Sprinter -23

          Comment

          • NV85
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 472
            • Rovaniemi

            #20
            Originally posted by Mikozu View Post

            3. Eikös sillä diiselillä voitettu jo Le Mans:kin.. :think


            Ei voi oikein verrata 320d siviiliautoa prototyyppi-luokan Audi R10 TDI:hin jossa on 5,5l tuplaturbo V12, etenkään kun Le Mansin säännöt on tällä vuosituhannella muutettu diesel-autoja suosiviksi.


            Tuomon budjetti huomioiden voisi 318i olla paras ratkaisu tällä haavaa.
            BMW 335i M-sport e91LCI '09
            BMW 1502 '75
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=228805
            EX: BMW 330i M-sport '01

            Comment

            • Kaimann
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1214
              • Karigasniemi

              #21
              Originally posted by NV85 View Post
              Tuomon budjetti huomioiden voisi 318i olla paras ratkaisu tällä haavaa.
              Näin voisi olla joo. itsellänikin tulee melko väkisin merkin vaihto eteen kun en omalla budjetillani saa järkevää bemaria. Mutta sitten kun kynnet taas riittää niin tuleehan se baijerilainen pihaan, saas vaan nähä mihin mahtuu vaimon ja kolmen lastenistuimen kanssa mukavasti matkustamaan.
              "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

              Comment

              • Tomi T
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 3845
                • Nokia

                #22
                Originally posted by -Tuomo- View Post
                Budjettini on noin 6000-8000 euroa. Tuo tietenkin tarkoittaa, että 320d:llä alkaa olla jo 300 tkm mittarissa ja 318i:lläkin noin 200-250 tkm.
                Suosittelen E36 faceliftiä M52-moottorilla. Alkupään neloskoneinen E46 ei ainakaan lisäarvoa tuo, huonompana pitäisin itse lähes kaikin puolin.
                BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                ex. 53*BMW

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #23
                  Aloittaja budjetti kyllä on sen verran rajallinen että ei taida järkevää e46 siihen hintaan saada.



                  http://www.nettiauto.com/bmw/318/3104337 siinä muutama vaihtoehto joita itse ehkä harkitsisin jos autoa olisin ostamassa nyt.

                  Parhain ratkaisu tietysti on se että ajelee kesän vielä vanhalla autolla ja säästää jolloin syksyllä sit vähän parempaa alle
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • Brasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 221

                    #24
                    Originally posted by Jolli View Post
                    320d ja 330d hintaero on niin mitätön että miksei kerralla kunnollista. Itsekin aluksi etsin pre-facelift 320d, sitten tulikin facelift 330d pihaan

                    320d ja 330d hintaero on noin 3500-4000€ ja siitä ylöspäin samanlaisilla varusteilla esim M-sporttina, ostat sen sitten saksasta tai suomesta.

                    Comment

                    • 174000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2008
                      • 1178
                      • Tuusula

                      #25
                      Kannattaa ostaa suoraan se M3 mahdollisimman vähillä kilometreillä, ettei rupea ahdistamaan heti muutaman päivän köröttelyn jälkeen.

                      Oikeasti jos budjetti on 8k€ ja vuosittaiset käyttökustannukset pitää minimoida, niin kannattaa jollain tarkuudella räknätä bensa v diesel kustannukset. Mutta kuitenkin se mahdollinen vuotuinen säästö polttoainekuiluissa suuntaan tai toiseen on tuskin kummoinen tuleviin huoltokustannuksiin. Ja viimeistään siinä vaiheessa kun haluat uudet isommat vanteet ja niihin renkaat niin nämä laskelmat kusee.:think

                      Suurin kustannus auton ostossa on kuitenkin se itse auto.
                      ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                      '02 VW Golf 1.4i
                      Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                      ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                      Comment

                      • Mikozu
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 256
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by NV85 View Post
                        Ei voi oikein verrata 320d siviiliautoa prototyyppi-luokan Audi R10 TDI:hin jossa on 5,5l tuplaturbo V12, etenkään kun Le Mansin säännöt on tällä vuosituhannella muutettu diesel-autoja suosiviksi.
                        Joo ja 318i voi sitten verrata Le Mansissa käytettyihin bensa vehkeisiin
                        Tesla Model 3 Performance -21
                        MB Sprinter -23

                        Comment

                        • Jolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 2556
                          • Virolahti

                          #27
                          Originally posted by Brasco View Post
                          320d ja 330d hintaero on noin 3500-4000€ ja siitä ylöspäin samanlaisilla varusteilla esim M-sporttina, ostat sen sitten saksasta tai suomesta.
                          Oma tapaukseni:
                          Ei M-Sport eroa oli loppujenlopuksi hinnassa 1500eur, eroina oli 5000km ajomäärässä ja sporttipenkit puuttuivat. Etuna oli Prefacelift -> Facelift, Liikkeestä ostettu ja 3l kone. Oliko tuuri hyvää ja hinta oikein tingitty tms, en tiedä mutta tämä oli itselläni "pieni" ero.
                          Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                          Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                          PM tavoittaa, puhelimella ei.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎