Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 hammastanko kolisee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti.Kaij
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 356
    • Oulu

    e46 hammastanko kolisee?

    Nonii, Nyt ku sain vaihdettua kaikki alustan kuluvat osat niin vika paikallistui hammastankoon/ohjausvaihteeseen. Hammastangosta/ohjausvaihteesta kuuluu kova kolahdus kun renkaita heilauttaa edes takaisin (raidetangon sisempi ja ulompipää vaihdettu). Kysymys kuuluukin että voiko tuota ohjausvaihdetta kiristää/ korjata jotenkin, vai onko pakko hankkia jostakin uusi/käytetty tilalle. Kolina alkoi kun vaihdoin ohjaustehostimen öljyt mobilin atf öljyihin ja siitä n:2 viikkoa niin kolina alkoi. Ongelma enää tuskin korjaantuu pelkällä öljynvaihdolla.
    E46 328i

    REDLINE OILS
    UUC Motorwerks
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Kannattaa edes yrittää korjata öljynvaihdolla jos sattuisi että vielä ei ole mitään mennyt hajalle. En tiedä onko e46sessa kuinka monenlaisia ohjausvaihteita mutta vajaa viikko sitten huolsin kaverin nelikutosta ja ohjaustehostimen korkissa oli vihreä tarra "CHF 11S only". Marmoritiskillä maksoi tuo öljy 18e/litra.

    Eli EI ATF:ää vaan CHF 11S
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #3
      Korkiin stanssattu että kumpaa se ottaa, ATF tai CHF.

      TIS ehdottaa Dexron II / CHF 11 S
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Martti.Kaij
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 356
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Dani View Post
        Korkiin stanssattu että kumpaa se ottaa, ATF tai CHF.

        TIS ehdottaa Dexron II / CHF 11 S
        korkkiin stanssattu ATF. Mut käsittääkseni se CHF on vihreän tarran muodossa siin korkin päällä, ja jos repii tarran veke ni alla lukee ATF? Aikasemmin ollu kyl iha ATF nesteet sisällä mut Nyt ku vaihdoin kaikki nesteet mobilin ATF litkuun ni ei kauaa ku kolina alkoi. Jos tonne nyt vaihtaa ne Dexron II nesteet ni mitenkä tuon järjestelmän sais huuhdottua huolella et ei jää sitä ATF paskaa sekaan? Polttoöljyllä kenties?
        E46 328i

        REDLINE OILS
        UUC Motorwerks

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Miten väljä ohjausvaihdekkin "korjaantuu" öljynvaihdolla, siis jos tämä ei ollut tarkoitettu vitsiksi?
          No, eli itse kysyjälle? Eli miten olet tuon välyksen paikallistanut?
          Auto tunkilla, tuennat/pyörät roikkuen, vai alatukivarresta nostaen niin että tuennat+raidetanko on suunnilleen samassa kulmassa kuin ajotilanteessakin?
          Vuotaako öljyä haitarikumien sisälle?

          Comment

          • Mokoma
            BTCF Member
            • Jun 2009
            • 767
            • 013 - Koskenkorva

            #6
            Originally posted by Martti.Kaij View Post
            korkkiin stanssattu ATF. Mut käsittääkseni se CHF on vihreän tarran muodossa siin korkin päällä, ja jos repii tarran veke ni alla lukee ATF? Aikasemmin ollu kyl iha ATF nesteet sisällä mut Nyt ku vaihdoin kaikki nesteet mobilin ATF litkuun ni ei kauaa ku kolina alkoi. Jos tonne nyt vaihtaa ne Dexron II nesteet ni mitenkä tuon järjestelmän sais huuhdottua huolella et ei jää sitä ATF paskaa sekaan? Polttoöljyllä kenties?
            Joo korkissa on stanssauksen päällä vihreä CHF tarra.

            Ettei vaan olisi niin että alunperin on ollut CHF:ää ja tarra hukkunut -> sekaan lisätty ATF:ää. Mukana on kuitenkin ollut CHF:ää. Nyt kun kaikki öljyt on vaihdettu ATF:ään niin aiemmin jo mahdollisesti vaurioituneet osat ei sitä kestäneetkään.:think Jotenkin vain en jaksa uskoa että noita ohjausvaihteita olisi kovin monenlaisia kun tosiaan kaverin e46:seen meni tuota CHF:ää ja tänään huolsin erästä e39:ä niin sinne meni samaa litkua (tarra oli tallella).

            Itse huuhtelisin ohjausjärjestelmän niin että letkut irti, nesteet ulos, letkut kiinni, uutta CHF:ää sisään, pyöritellä rattia että nesteet kiertää vähän, nesteet taas ulos, ja sitten vielä uudet nesteet sisään. Jäljelle jäävän ATF:n määrän uskon olevan hyvin vähäinen. Näin siis itse tekisin, en ole varma onko tyyli oikea
            BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

            Originally posted by kaol
            Ongelma: Kolmekutonen.

            Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

            Comment

            • Martti.Kaij
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 356
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Miten väljä ohjausvaihdekkin "korjaantuu" öljynvaihdolla, siis jos tämä ei ollut tarkoitettu vitsiksi?
              No, eli itse kysyjälle? Eli miten olet tuon välyksen paikallistanut?
              Auto tunkilla, tuennat/pyörät roikkuen, vai alatukivarresta nostaen niin että tuennat+raidetanko on suunnilleen samassa kulmassa kuin ajotilanteessakin?
              Vuotaako öljyä haitarikumien sisälle?
              Välyksen paikallistin kun auto oli nosturilla ja heilutin rengasta edes takaisin ja kaveri kuunteli vieressä mistä kolina kuuluu, eli pyörät roikkuen. Kolina kuului suoraa ohjausvaihteen sisältä. Hieman oli vuotanut.
              E46 328i

              REDLINE OILS
              UUC Motorwerks

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Martti.Kaij View Post
                Välyksen paikallistin kun auto oli nosturilla ja heilutin rengasta edes takaisin ja kaveri kuunteli vieressä mistä kolina kuuluu, eli pyörät roikkuen. Kolina kuului suoraa ohjausvaihteen sisältä. Hieman oli vuotanut.
                Eli pyörien roikkuessa raidetanko on silloin jyrkässä kulmassa suhteessa hammastankoon, jolloin pienikin ylös/alas suuntainen välys tuntuu ja kuuluu.
                Tämä ei ole vaarallista niin kauan kun öljyä ei tule solkenaan läpi, tai/ja välyksiä ei tunnu siilloin kun pyörä nostetaan maasta ylös alatukivarren alta niin että raidetanko on suunnilleen samassa kulmassa kuin se on ajotilanteessa.
                Eli vielä voidaan mennä vuosikausia ennen kuin vaihto on ajankohtainen.

                Comment

                • Martti.Kaij
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 356
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli pyörien roikkuessa raidetanko on silloin jyrkässä kulmassa suhteessa hammastankoon, jolloin pienikin ylös/alas suuntainen välys tuntuu ja kuuluu.
                  Tämä ei ole vaarallista niin kauan kun öljyä ei tule solkenaan läpi, tai/ja välyksiä ei tunnu siilloin kun pyörä nostetaan maasta ylös alatukivarren alta niin että raidetanko on suunnilleen samassa kulmassa kuin se on ajotilanteessa.
                  Eli vielä voidaan mennä vuosikausia ennen kuin vaihto on ajankohtainen.

                  Välys kyllä tuntuu kun laskee pyörät maahan ja toinen heiluttaa ratti edestakaisin, ei suuresti mutta tuntee kuitenkin. Ps, aamulla testattiin.
                  E46 328i

                  REDLINE OILS
                  UUC Motorwerks

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Martti.Kaij View Post
                    Välys kyllä tuntuu kun laskee pyörät maahan ja toinen heiluttaa ratti edestakaisin, ei suuresti mutta tuntee kuitenkin. Ps, aamulla testattiin.
                    Mutta, onko välys vain toisella puolella?

                    Comment

                    • Bääm
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 401
                      • Pori

                      #11
                      Ilmasitko järjestelmän kääntelemällä rattia äärilaidasta toiseen?
                      330d -03 M57N

                      Comment

                      • Martti.Kaij
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 356
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mutta, onko välys vain toisella puolella?
                        Molemmilla puolilla tuntuu, voiko tuota ohjausvaihdetta ns. Kiristää niiku jossain vanhemmissa autoissa? Tai onko tuon korjaamiseksi ainut vaihtoehto uusia koko ohjausvaihde?
                        E46 328i

                        REDLINE OILS
                        UUC Motorwerks

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2043
                          • Riihimäki

                          #13
                          Olen omassa havainnut vähän samantapaista välystä mutta mielestäni se on rattiakselilla jossain nivelessä ennen hammastankoa. Ei tosin pääse oikein mistään edes näkemään, saati tunnustelemaan niveliä. Kolaa selvästi kun auto sammuksissa vemputtaa rattia, ajossa ei huomaa mitään.

                          Comment

                          • Martti.Kaij
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 356
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by racing02 View Post
                            Olen omassa havainnut vähän samantapaista välystä mutta mielestäni se on rattiakselilla jossain nivelessä ennen hammastankoa. Ei tosin pääse oikein mistään edes näkemään, saati tunnustelemaan niveliä. Kolaa selvästi kun auto sammuksissa vemputtaa rattia, ajossa ei huomaa mitään.
                            Itsellä taas kun paikallaan heiluttaa rattia ei huomaa mitään, mutta ku ajaa ni kolisee nii maan prkl:sti.
                            E46 328i

                            REDLINE OILS
                            UUC Motorwerks

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              #15
                              Originally posted by Martti.Kaij View Post
                              Itsellä taas kun paikallaan heiluttaa rattia ei huomaa mitään, mutta ku ajaa ni kolisee nii maan prkl:sti.
                              Ulkolaisilla palstoilla on paljon keskustelua aiheesta, melkoisen yleinen ongelma e46:sissa tuo hammastankon väljyys, saksasta saa korjattuja tankoja ihan inhimilliseen hintaan esim. http://cgi.ebay.de/LENKGETRIEBE-SERV...81810001r35163

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎