Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320DA 2002 tärinää ratissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarityttö
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 36
    • Finland

    E46 320DA 2002 tärinää ratissa

    Elikkä ongelmana oli aluksi tärinä rätissä ajettaessa 50-60km vauhtia. Lisäksi jarrut tuntui puoltavan pelkääjän puolelle. Nyt tärinä sitten lisääntyi ja muuttui aikamoiseks vatkaamiseks ja jatkuu tuonne 80km vauhtiin. Sen jälkeen ei mitään tärinöitä.

    Missähän mahtais olla vika???

    Juu ja olen etsinyt noita tärinätopicceja, mutta niistä ei ole saanut selvitystä. Alatukivarren puslat kenties? Tai joku muu?

    Reaktiotangot vaihdettu pari vuotta sitten, samoin jarrulevyt + muut kamat. Renkaat (talvi) suht uudet, ostettu joulukuussa 2009 ja samalla tasapainoitettu tietenkin. Ei ollut mitään tärinöitä moneen kuukauteen kunnes ne alkoivat huhtikuussa. Tasapainot pitäis olla kaikki paikoillaan, renkaiden kunto tarkastettu silmämääräisesti.
    Etupään nivelien yms. kuntoa ei ole vielä tarkastettu, jos sais apuja mitkä vois olla niitä heikkoja kohtia mistä lähteä liikkeelle...
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #2


    Raidetangot, eli sisäpäät ja ulkopäät..



    Iskarin yläpään laakeri..



    Alatukivarren pallonivelet ja nuo paljon puhutut taka puslat..

    Kaikkiahan noita menee noista.. Todennäköisimmin nyt on ainakin nuo puslat vaihtokunnossa.
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8971
      • Kellokoski

      #3
      Josko kuitenkin jarrusatula jumissa ja jarru jää laahaamaan?
      Kokeile onko apparin puolen vanne selvästi lämpimämpi ajon jälkeen.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #4
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Josko kuitenkin jarrusatula jumissa ja jarru jää laahaamaan?
        Kokeile onko apparin puolen vanne selvästi lämpimämpi ajon jälkeen.
        Ääni tälle.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Jos jarru puoltaa vasemmalle niin silloin on kuskinpuoli jumissa, eikös
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • AMP
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 536
            • Turku

            #6
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Josko kuitenkin jarrusatula jumissa ja jarru jää laahaamaan?
            Kokeile onko apparin puolen vanne selvästi lämpimämpi ajon jälkeen.
            Itellä 320 e46:ssa cäbissä seisonnan takia jumittu apukuskinpuolen satula. Vastaavat oireet. Tärinä seuraa mukana 80 asti ja pienemmillä nopeuksilla tulee vaiheittain jotenkin.. Avasin jarrut ja "jarru mäntä" liian ruosteessa eikä palautunut kunnolla. Palat ja hilut irti ja teräsharjaa ja paine ilmaa ja ruosteen irrottajaa/liuotinta mäntään ja putkitongeilla sisään-ulos-sisään-ulos.... Alkoi nöyrtymään. Ja nippuun ja tärinä hävis kun pieru saharaan.

            Tosin mäntä oli sen verran ruosteessa että TÄYDELLINEN jarru remppa keulaan kun joku seuraavaksi jumittaa/levyt loppu tms..

            Mitä mahtaa satulat maksaa eteen? Vai vaihtuuko erikseen mäntä ja sen palautin/tiivistekumi? Tai myydäänkö ylipäätään erikseen osia..


            Edit: Tää jarruhomma johtuu itellä luultavasti siitä että muija ajanut viimeisen 10 tkm tolla autolla ja kun vauhti on maks se mitä nopeus rajoitukset antaa myöten ja jarrutukset tehdään moottorilla pää osin yms niin jarrut ei joudu "oikeasti jarruttamaan" riittävästi. Ite olen koittanut paikata tilannetta ja ajellut mutkateitä "ripeästi" ja käyttänyt jarruja hieman enemmänkin mitä tarpeen..
            Last edited by AMP; 06-05-2010, 20:11.
            e65 730d

            Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

            Comment

            • Bemarityttö
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 36
              • Finland

              #7
              Kiitti kaikille neuvoista. Jarrut tsekataan läpi, siltikin mietin että eikö niitten pitäis täristää koko ajan? Vai tuleeko tärinä mukaan vain tietyillä nopeuksilla?
              Autolla ei ole ajettu nyt about 3 viikkoon koska noi viimeisen ajokerran tärinät alko olee vähän liikaa Ja kun tosiaan mikään nopeus alle 80 ei lopettanut tärinää.

              Myöskin noi nivelhommat on sitten nähtävästi yritettävä kattoo läpi jos olis näkyvää vikaa, tai sitten summamutikassa vaihdettava järjestyksessä ja kokeiltava korjaantuuko vika. Ne puslat kai ekana

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                Etualatukivarren helat, ne vaihtoon, 99% varmuudella sylkeneet öljyt pihalle ja kumi revennyt (olettaen että on orkkikset).
                Powerflexit tilalle niin ei tarvitse jatkossa murehtia helojen kunnosta.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Bemarityttö
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 36
                  • Finland

                  #9
                  Joo siis orkkisosaa on kaikki muut paitsi ne reaktiotangot ja jarrut on uusittu myöskin. En tiedä kuinka laajasti kun ne oli tehty edellisen omistajan toimesta.
                  Nyt auto on ollut korjaamolla tutkittavana, samalla renkaanvaihdossa. Mitään vikaa eivät olleet löytäneet... Koeajolenkkikin tehtiin, eikä mitään tärinöitä ollut. Olipa ihanaa lähteä ajamaan täristämättömällä autolla. Hieman epäilin että olisko jotain vikaa kuitenkin kun ohjaus epämääräisesti veteli, varsinkin pelkääjän puolelle. Reilun 10 km ajon jälkeen alkoikin sitten se helvetillinen vispaaminen. Ei siis puhuta mistään tärinästä. Ratti vispaa puolelta toiselle! Totesin siis että renkaat ei ole ne jotka sen aiheuttaa. Jarrujakin epäilen, ei kai ne tuollaista vispausta aikaan saa?
                  Nyt on kai sitten alettava jostain tilaamaan osia yksi, kaksi kerrallaan ja katsottava auttaako joku. Niitä tukivarsia kokonaisuudessaan nyt ihan ekana suunnittelin uusivani (ja juu tuskin korjaamolla ) ja kenties raidetangot samalla.
                  Olisko suosituksia mistä kannattais osat hommata? Tätä oon katellut yhtenä vaihtoehtona Schmiedmannia. Ja tietty Motonetistä sais aika pikaisesti osat, ei tarttis venailla. Mut onko tuolta Motonetistä saatavilla kaikkee ja mitähän se niitten helasarja sisältää? Mä käsitin että tolta Schmiedmannilta sais täydellisen tukivarren.

                  Ja se tuli vielä mieleen kun tuolla topicissa jossa puhutaan alapalloista ja tukivarsista sanotaan että noita kumipuslia tukivarsiin on kahta kokoa 60 ja 66mm. Jos uusin koko helahoidon (tukivarren kaikkine osineen) niin onko sillä väliä mikä koko sinne tulee? Mulla ei ole mitään hajua minkä kokoinen se nyt on...
                  Last edited by Bemarityttö; 27-05-2010, 08:21.

                  Comment

                  • Tuhis
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2009
                    • 125
                    • Stadi

                    #10
                    Halvimmalla pääset kun suuntaat ebay.de. Itse olen tilannut usean kerran myyjältä "Autoteilemann" ja hyvin on kauppa käynyt. Tarjoavat mm. Meyle-settiä jossa on molemmille puolille alatukivarret ja helat puslineen valmiiksi paikalla.

                    Suomesta jos haluaa ostaa niin Schmiedmannia suosittelen.
                    Ex:
                    E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                    E46 316i "Baijerin Neekeri"

                    Comment

                    • Bemarityttö
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 36
                      • Finland

                      #11
                      Ebayssa vierailin tänään ja laitoin saksaan meiliä yhdelle ("Autoteile55") noista osamyyjistä setistä johon tulee tukivarret, raidetangot ja kallistuksen vakaajat. Jos noilla pääsis liikkeelle, jos vaan myyjä suostuu lähettämään setin tänne suomen maahan


                      Kiitos vinkistä!

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Bemarityttö View Post
                        Ebayssa vierailin tänään ja laitoin saksaan meiliä yhdelle ("Autoteile55") noista osamyyjistä setistä johon tulee tukivarret, raidetangot ja kallistuksen vakaajat. Jos noilla pääsis liikkeelle, jos vaan myyjä suostuu lähettämään setin tänne suomen maahan


                        Kiitos vinkistä!
                        Kyllä Autoteile55 lähettää ja tulee nopeasti. Viimeksi huhtikuussa tilasin tuolta itse.

                        Comment

                        • okko
                          BTCF Honorary Member
                          • Apr 2005
                          • 1763
                          • Honkajoki

                          #13
                          Veikkaisin hammastankoa.
                          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                          Comment

                          • Bemarityttö
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 36
                            • Finland

                            #14
                            Vielä siis hammastanko tohon lisäks??? Mikähän on hammastanko saksaks ?

                            No mä yritän fiksaa noilla osilla eka ja jos ei korjaannu niin sitten sitä hammastankoa ettimään. Tänään ei vatkannut yhtään 6km työmatkalla...
                            Last edited by Bemarityttö; 28-05-2010, 14:35.

                            Comment

                            • Bemarityttö
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 36
                              • Finland

                              #15
                              No niin, nyt on tutinat tiessään. Vaihdettiin tänään uudet tukivarret ja koiranluut sekä moottorin kumityynyt. Kyllä kelpaa taas hetki päästellä

                              Kiitos kaikille avusta!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎