Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ratti vapisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri -81
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 34
    • Kalajoki

    E46 ratti vapisee

    Nyt loppuu kohta konstit tämän auton kanssa. 80-100 km/h nopeudessa vispaa rattia aika häiritsevästi, myös jarruttaessa vapisee ratti. Renkaat ovat tasapainossa, viimeksi tänään tarkistutin asian. 4000 km sitten vaihdettu oikea alatukivarsi, etuiskarit ja ne surullisen kuuluisat alatukivarren puslat. Jarrut on avattu ja tutkittu ettei laahaa tms. Loppuu kohta huumori tuon kanssa, kun koko ajan vapisee ja täryyttää jotenkin! Mikähän tuossa vielä voisi olla syynä tuohon ravistukseen?
    Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

    Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #2
    Miksi toinen alatukivarsi on jätetty vaihtamatta? Kannattaisi aina pareittain vaihtaa.

    Seuraavaksi sitten tarkasteluun raidetangon sisäpäät sekä itse hammastanko. Jommasta kummasta todennäköisesti löytyy se väljyys.

    Helppo kokeilla kun auto on sammuksissa ja kaveri vispaa rattia ja itse ryömii auton alle pitämään kiinni sieltä raidetangon sisäpäästä, että tuntuuko väljää.
    Last edited by Antsah; 10-05-2010, 13:48.

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #3
      Siis avasit satulat kunnolla molemmilta puolilta niin että männät olivat kädessä?
      Toinen tapa testata takertelevaa satulaa että ajaa normaalisti ja jarruttaa voimakkaasti, ajaa taas pitkään ja pysähtyy niin samatien kokeilemaan pyörän napaa molemmilta puolilta, jos lämmin/kuuma niin satula jumittaa.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Vanteissa varmasti keskitysrenkaat paikallaan?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Hyvin usein tärinä joka esiintyy ajossa vai tietyllä nopeusalueella on peräisin kumin rakenteen vauriosta. Ja äkkiähän sen kattoo onko niissä pysty tai sivuheittoakin. Joutuko kauheesti laittamaan painoja?

          Originally posted by Dani View Post
          Siis avasit satulat kunnolla molemmilta puolilta niin että männät olivat kädessä?
          Toinen tapa testata takertelevaa satulaa että ajaa normaalisti ja jarruttaa voimakkaasti, ajaa taas pitkään ja pysähtyy niin samatien kokeilemaan pyörän napaa molemmilta puolilta, jos lämmin/kuuma niin satula jumittaa.
          Todellakaan ei tarvi ottaa mäntiä ulos varmistaakseen ettei jarrut makaa päällä.

          Originally posted by Bimmero View Post
          Mulla oli mersussa jarrulevyt kierot.
          Aina kun joku puhuu kieroista levyistä tekis mieli kysyä että mitattiinko ne.
          Last edited by petrolhead; 10-05-2010, 23:18.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Bimmero
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 343
            • Harjavalta

            #6
            Mulla oli mersussa jarrulevyt kierot.
            "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

            e90 335i

            Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

            Comment

            • AMP
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 536
              • Turku

              #7
              Jarrumäntä toisella puolella jumissa.. (muutama kk sitten jouduin avaamaan repsikan puolen jarru kamat)
              e65 730d

              Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Todellakaan ei tarvi ottaa mäntiä ulos varmistaakseen ettei jarrut makaa päällä.
                Ei niin, mutta pointti olikin se että miten tarkasti tämä "tarkistus" tehtiin, eli onko kumit ehjät ja missä kunnossa männän pinnat ovat, niissä kun ei mene kauan että 2000vesihiomapaperilla käy mahdolliset hapettumat läpi. Kumejakaan ei taida helposti tarkistaa jossei niitä valoa vasten pääse venyttämään.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Petteri -81
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 34
                  • Kalajoki

                  #9
                  Vanteissa ei ole keskitys rengasta, ovat suorasovitteiset 72,6 mm reiällä. Jarrut olen muuten tarkistanut, mutta mäntiä en käyttänyt ulkona. Suojakumit oli ehjät, liukutapit otin irti ja puhdistin/rasvasin. Myös jarrupalat pääsevät liikkumaan vapaasti, vedin vingulla kaikki ruosteen pois. Laitoin vielä kuparitahnaa kriittisiin kohtiin. Toki mäntä voi olla hieman jumissa, sitä kun en käyttänyt ulkona. Levyt ovat suhteellisen tuoreet, en usko niissä kieroutta olevan...
                  Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

                  Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    Mulla on kans tärinää ja kokeilin yhtä sun toista ilman sen kummempaa vaikutusta. No vaihdoin sitten etunavat molemmilta puolilta, loppu laakista tärinät vaikka oli satulta kunnostettu 100%, levyt ja palat olivat tuoreet.
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • Petteri -81
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2010
                      • 34
                      • Kalajoki

                      #11
                      Originally posted by Dani View Post
                      Mulla on kans tärinää ja kokeilin yhtä sun toista ilman sen kummempaa vaikutusta. No vaihdoin sitten etunavat molemmilta puolilta, loppu laakista tärinät vaikka oli satulta kunnostettu 100%, levyt ja palat olivat tuoreet.
                      Paljonko nuo etunavat kustansi? Mistä hommasit?
                      Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

                      Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

                      Comment

                      • BimmerM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1137
                        • Kemi

                        #12
                        Originally posted by Petteri -81 View Post
                        Paljonko nuo etunavat kustansi? Mistä hommasit?
                        Tarvikkeena 100-150 egua puoli riippuen että miltä valmistajalta ottaa ja marmoritiskillä hinta oli oli joku 220. Nimimerkillä viimeviikolla vaihtanut

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #13
                          Ebay:sta nuo saa kyllä huomattavasti edullisemminkin. Joko raidetankojen/hammastangon kunto on testattu?

                          Comment

                          • Petteri -81
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2010
                            • 34
                            • Kalajoki

                            #14
                            Originally posted by Antsah View Post
                            Ebay:sta nuo saa kyllä huomattavasti edullisemminkin. Joko raidetankojen/hammastangon kunto on testattu?
                            Pikkaisen eilen yritin katsella, mutta eipä tuossa nyt mitään hälyyttävää äkkiä katsottuna näkynyt. Ei ollut tosin ketään apuna tuossa hommassa... Ajattelin tänään vielä käyttää nuo satuloiden männät irti ja puhdistaa, jos niissä olisi kuitenkin jotain sanomista. :think Tuo on jännä tuo vapina: Kun eilen menin töihin, vispasi kohtuu paljon ja kun ajelin töistä kotiin, niin ei vispannut edes mitenkään häiritsevästi! Olisiko tuo kuitenkin jonkinlainen jarru ongelma??
                            Nykyinen: Volvo V70 D5 -04

                            Ex: BMW 330 dA Touring -03 & BMW 525 Tds -93

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Petteri -81 View Post
                              Paljonko nuo etunavat kustansi? Mistä hommasit?
                              Motonetistä hommasin edelliseen E46 328i, en muista hintaa nyt näin suoraan mutta motonetin sivuiltahan se selviää.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎