320d commonrail 110kw alkoi temppuilemaan paripäivää sitten. Ei meinannut käynnistyä vaikka oli juuri ajettu. Viat viittasi siirtopumpun releeseen, tai ite pumppuun joka piti jo ylimääräistä ääntä.
Siirtopumppu (kuskin penkin alla) vaihdettiin uuteen ja enään ei kuulunut pumpun ääni sisään. Mamma meni töihin aamulla töihin ja soitti päivällä että mosse ei herää vaikka pyörittää konetta hyvin. No aattelin että rele temppuaa ja menin vaihtamaan töötin ja pumpun releet keskenään. Alko pumput pyörimään mutta kone ei herää.
Vikakoodia ei tullut kuin moottorioljyn tasoanturilta mutta vaihdoin vielä nokka-akselin anturin kun sekin nyt voi vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Outona oireena oli se että kone pyörähti parikierrosta normaalin kuulosesti jonka jälkeen alkoi pyörimään nopeammin ja oudolla äänellä mutta minkäänlaisia lupauksia käyntiinlähdöstä ei ollut.
Tänään venakoppa auki ja kaikki näytti olevan ok. Avaimella pyöräytys kammenpäästä ja kas, pakonokka ei pyöri. Eli varmasti venttiileitä solmussa ja siitä myös ilonen koneenpyöritys.
Asiat mitkä sai varmistumaan että jostain vuotaa paineet ulos: Starttipilotti ei mennyt imusarjaan vaan paine puhalsi sen ulos (eli onko imuvenojakin solmussa) ja kun auton laittoi mäkeen niin ei pysynyt vaihteella paikallaan vaan mennälupsutti eteenpäin.
Sitten syy? Pakonokasta oli hammaspyörän pultti löysällä joten pyörä pyöri mutta nokka ei. Nokan päässähän on holkki joka pyörittää alipainepumppua. Alipainepumpumppu on varmaan väljä kun oli täynnä öljyä eli oli imenyt itsensä ilmeisesti jumiin. Auto ei ollut aluksi suostunut starttaamaan mutta muutaman kerran kun oli avainta käännetty niin kone oli alkanut pyörimään (ei kannata jossitella että olisi pitänyt purkaa kone ja tarkastaa miksei pyörähdä). Tässä vaiheessa oli ilmeisesti pultti auennut koska alipainepumppu piti holkkia jumissa.
Huomenna hattu pois ja koneistukseen. Ostamaan uusi alipainepumppu ym ...
Onko kellään muulla käynyt vastaavaa eli tarviiko noita pumppuja alkaa vahtimaan. Meillä on tosin jo 350tkm mittarissa mutta eihän se oo viel paljoo...
Siirtopumppu (kuskin penkin alla) vaihdettiin uuteen ja enään ei kuulunut pumpun ääni sisään. Mamma meni töihin aamulla töihin ja soitti päivällä että mosse ei herää vaikka pyörittää konetta hyvin. No aattelin että rele temppuaa ja menin vaihtamaan töötin ja pumpun releet keskenään. Alko pumput pyörimään mutta kone ei herää.
Vikakoodia ei tullut kuin moottorioljyn tasoanturilta mutta vaihdoin vielä nokka-akselin anturin kun sekin nyt voi vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Outona oireena oli se että kone pyörähti parikierrosta normaalin kuulosesti jonka jälkeen alkoi pyörimään nopeammin ja oudolla äänellä mutta minkäänlaisia lupauksia käyntiinlähdöstä ei ollut.
Tänään venakoppa auki ja kaikki näytti olevan ok. Avaimella pyöräytys kammenpäästä ja kas, pakonokka ei pyöri. Eli varmasti venttiileitä solmussa ja siitä myös ilonen koneenpyöritys.
Asiat mitkä sai varmistumaan että jostain vuotaa paineet ulos: Starttipilotti ei mennyt imusarjaan vaan paine puhalsi sen ulos (eli onko imuvenojakin solmussa) ja kun auton laittoi mäkeen niin ei pysynyt vaihteella paikallaan vaan mennälupsutti eteenpäin.
Sitten syy? Pakonokasta oli hammaspyörän pultti löysällä joten pyörä pyöri mutta nokka ei. Nokan päässähän on holkki joka pyörittää alipainepumppua. Alipainepumpumppu on varmaan väljä kun oli täynnä öljyä eli oli imenyt itsensä ilmeisesti jumiin. Auto ei ollut aluksi suostunut starttaamaan mutta muutaman kerran kun oli avainta käännetty niin kone oli alkanut pyörimään (ei kannata jossitella että olisi pitänyt purkaa kone ja tarkastaa miksei pyörähdä). Tässä vaiheessa oli ilmeisesti pultti auennut koska alipainepumppu piti holkkia jumissa.
Huomenna hattu pois ja koneistukseen. Ostamaan uusi alipainepumppu ym ...
Onko kellään muulla käynyt vastaavaa eli tarviiko noita pumppuja alkaa vahtimaan. Meillä on tosin jo 350tkm mittarissa mutta eihän se oo viel paljoo...
Comment