memebuy23buy

E46 330d öljyvuoto venttiilikannen päälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaska74
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 7
    • Eura

    E46 330d öljyvuoto venttiilikannen päälle

    Moro

    Olen tuore Bimmerin omistaja ja ostamassani autossa on seuraavanlainen ongelma: moottori (M57) vuotaa öljyä venttiilikopan päälle ruiskusuuttimien upotukseen ja valuu sieltä moottorin kylkeä pitkin alas jakopään vierestä sotkien lopulta lähes koko moottoritilan. Olisiko kyseessä venttiilikopan ja suuttimien välisen tiivisteen vuoto? Öljyä ei vuoda moottorin kyljestä ainakaan kuljettajan puolelta joten venttiilikopan tiiviste ei vuoda ainakaan sieltä puolelta. Onko suuttimien tiivisteet vaihdettavissa helposti kotikonstein? Tavaraa siitä joutuu purkamaan jonkin verran edestä pois...kaikki suojat tietenkin, imusarja, suuttimet, venttiilikoppa. Samalla voisi olla viisasta vaihtaa venttiilikopan tiiviste jos tässä moottorityypissä on vuotoja ollut ja tarvittaessa poistaa imusarjan läpät. Eilen vuotoa etsiessäni löysin 5-6 pytyn kohdalta venttiilikopan päältä kotelon jossa on jonkinlainen huohotin suodattimineen ja kalvoasetelma, mitkä nämä ovat ja millainen huoltotarve niissä on? Kiitokset etukäteen tiedoista
    Last edited by Jaska74; 15-07-2010, 14:07.
  • jube9
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 78
    • Turku

    #2
    Se huohottimen suodatin siinä kopan päällä pitäis ja kannattaa vaihtaa joka 3. öljynvaihdossa. Tukkkeutuessaan moottori puskee öljyt pihalle. Joskus oon semmosenkin nähnyt että öljyä vuotanut nimenomaan sieltä huohottimen kotelon tiivisteen välistä.

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #3
      Näin äkkiseltään sanoisin, että paljon todennäköisemmin vuotaa dieseliä (paluulinja tai korkeapaineputkien liitokset), kuin moottoriöljyä.

      Se löytämäsi purkki on huohotinventtiili. Sieltä löytyvä öljynerotin (huoparulla) kannattaa vaihtaa uudempaan "vortex"-versioon.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Jaska74
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 7
        • Eura

        #4
        Huoparullan pesin liuottimella kun muutakaan lääkettä ei ensi hätään ollut, se ei ollut edes kovin tukkoinen, mutta tietenkin erittäin nokinen ja öljyinen. Sen kotelon tiivisteet olivat ihan ok, putsasin kaiken ja kokosin uudelleen, vuoto jatkuu edelleen. Vuoto on 100% moottoriöljyä, eli jossain vaiheessa hommaan tilalle vortexin. Tarvikeliike ei edes tunne varaosana kyseistä suodatinta, mutta heidän huolto-ohjelman mukaan se kuuluisi vaihtaa jokaisessa öljynvaihtohuollossa... tekee heillä työnteon haastavaksi. Anyway, olen silti sitä mieltä että öljy tulee ulos suuttimien ja venakopan välisestä tiivisteestä, voinko olla oikeassa?

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Jaska74 View Post
          Huoparullan pesin liuottimella kun muutakaan lääkettä ei ensi hätään ollut, se ei ollut edes kovin tukkoinen, mutta tietenkin erittäin nokinen ja öljyinen. Sen kotelon tiivisteet olivat ihan ok, putsasin kaiken ja kokosin uudelleen, vuoto jatkuu edelleen. Vuoto on 100% moottoriöljyä, eli jossain vaiheessa hommaan tilalle vortexin. Tarvikeliike ei edes tunne varaosana kyseistä suodatinta, mutta heidän huolto-ohjelman mukaan se kuuluisi vaihtaa jokaisessa öljynvaihtohuollossa... tekee heillä työnteon haastavaksi. Anyway, olen silti sitä mieltä että öljy tulee ulos suuttimien ja venakopan välisestä tiivisteestä, voinko olla oikeassa?
          Jos se vuoto todella on öljyä ja tulee suuttimien tyvestä, niin voihan se venttiilikopan tiiviste (Nr. 2) olla syyllinen. Eipä vain tuollaista ole vielä koskaan tullut vastaan. Hommakin on aika hapokas, kun ensin pitää irrottaa imusarja ja suuttimet.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • syltty
            Newbiemmer
            • Jun 2013
            • 29
            • tampere

            #6
            Itselläni 530D -01, elikkäs m57 koneessa sama ongelma.. vaikuttaisi öljyä tulevan venttiilikopan kannen päälle.. eli mitenkä asia ratkesi?

            Comment

            • Norden
              Newbiemmer
              • Sep 2006
              • 22

              #7
              Samanlainen ongelma

              Olisin kysässy miten homma ratkesi? Oliko öljyä mitä tuli suuttimien välistä ja mimmonen oli korjata ko. homma. Hintava vissiin jos tiivisteen joutuu vaihtaan? Itsellä vissiin 525d E39ssä tulee öljyä jostakin suuttimien juuresta.. ainakin näin olen pähkäillyt?

              ---Norden---

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Ettei olis ite venttiilikoppa halki/rikki.?

                Cliinerillä ja paineilmalla putsaa kopan, jotta voi paremmin alkaa vuotoa kohtaa paikantamaan.

                Comment

                • Norden
                  Newbiemmer
                  • Sep 2006
                  • 22

                  #9
                  Eilen yritin parhaani mukaan sitä putsailla. pirun vaikea vaan saada puhtaaksi. kaikki välit. Jostakin sitä valuu. minusta näyttää että tulee jostakin suuttimien läheltä. Kiinnitys pulttien juuresta ehkä? Voi tietenkin tulla sieltä suuttimien yläpuoleltakin sinne vaan pirun vaikea nähdä. Pajalle kai tuo on vietävä että selviää. Ja sitä kyselinkin onko ollu jollaki vastaavaa ja mitä on kustantanu. Suuttimien irrotus jos se tiiviste sieltä menny kustantaa jo ymmärtääkseni pirusti jos jumissa. Ja tieten jos koppa halki niin mukavasti lisää??

                  ---Norden---

                  Comment

                  • Bnito
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 333

                    #10
                    Löytyhän haulla oikea ketju...

                    Eli itsellä 2000vm 330d M57.

                    Vuotaa venttiilikopan kannen päälle jostain öljyä, sekä ahtimen päälle tihkuaa, mielestäni vuotaa kohtuu paljon koska olen 3viikon aikana lisännyt öljyä noin 0,5L , ajaessa öljy haisee jos ikkuna on auki, varsinkin moottoritie nopeuksissa. Ahdin ja sen ympäristö kiiluu öljystä, samoin venttiilikopan kannen päällä koloissa on sentin verran öljyä.

                    Irroittelin harjoittelu mielessä imusarjan ja suuttimet kertaalleen irti ennenkö päätin itse venttiilikopan tiivisteen vaihtaa. Suuttimet olivat onneks todella helposti irroitettavissa koska olivat käyneet irti noin vuosi sitten testipenkissä ja ne oli rasvattu kunnolla Harjoittelussa meni aikaa kokonaisuudessan noin 3 tuntia.

                    Tänään kävin tilaamassa suoraan marmori tiskiltä varaosat.

                    Venttiilikopan tiiviste 60€, suuttimien tiivisteet (o rengas sekä kuparirengas) 60€ sekä lisäksi päätin uusia imusarjan alempien kiinnitys pulttien vastakappale tiivisteet koska niitä oli 3 jäljellä (7 pitäisi olla) 60€, Imusarjan tiivisteet muuten olivat ihan hyvässä kunnossa enkä nähnyt tarpeelliseksi niitä vaihtaa.


                    Kysyin myös tampereelta yhdestä korjaamosta tarjouksen työlle, 400-500€ sanoivat hinnaksi osineen, puolipäivää työtä.

                    Tehdään nyt kuitenkin itse, koska suuttimet lähti helposti irti.

                    Onko näissä venttiilikopat halkeillut? tuo pelko tietysti on vielä olemassa...
                    Last edited by Bnito; 14-11-2017, 09:00.
                    F11 525 3.0 -10

                    Ex E46 330d Touring -00
                    Ex 316/325 '85

                    Comment

                    • arben
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1131
                      • suomi

                      #11
                      Eiköhän se vanhuuttaan vuotanut ole,oliko tiiviste miten kova? M57 en muista onko siinä ”puolikuita” tms mihin kannattaa liimaa tippa töräyttää. Itse uusisin samalla huohottimen.

                      Niihin imarin vastakappaleisiin voi pistää tipan liimaa niin ei pääse tippumasn niin helpolla,toki uutena ne puree kyllä hyvin kiinni.

                      Aina pieni jännäkakka ettei tipahda kanavasta sisään asennus vaiheessa itse aina varmistan että ne on paikalla ennenkuin tiputan imarin pohjaan asti.
                      Last edited by arben; 14-11-2017, 09:12.

                      Comment

                      • janne30
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 2198
                        • Vantaa

                        #12
                        Samalla hehkut ja hehkuboxi jos antaa vikakoodia
                        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                        1 x F20
                        3 x E30
                        2 x E36
                        5 x E46
                        3 x E9X

                        Comment

                        • Bnito
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 333

                          #13
                          En siis vielä irroittanut venttiilikoppaa, osat tulee vasta perjantaina.

                          Eli vkl selvinnee mistä vuotaa.

                          Hehkun rele on uusittu n. 60tkm sitten, hehkuja mietin vaihtaa mutta jäänee kyl varmaan toiseen kertaan, tai mietitään nyt.

                          Huohottimen vaihdoin just alky syksystä vortex malliseen...
                          F11 525 3.0 -10

                          Ex E46 330d Touring -00
                          Ex 316/325 '85

                          Comment

                          • Bnito
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 333

                            #14
                            Pari kysymystä ennenkö tiivisteen vaihdan.

                            1.Suuttimissa oli jotain tahnaa käytetty jotta eivät jumahda kiinni, onko jotain suosituksia minkälaista rasvaa/tahnaa suutinten runkoihin voi kevyesti laittaa jotteivat jumahda kiinni?

                            2. Venttiilikopan tiiviste, kannattaako jotain toimenpiteitä tiivisteelle tehdä, vai voiko sen lattaa ihan "kuivana" paikoilleen?

                            3. venttiilikopan pulttien kireys?

                            Jotain käytännön vinkkejä jos tulee mieleen sopii vinkata...
                            F11 525 3.0 -10

                            Ex E46 330d Touring -00
                            Ex 316/325 '85

                            Comment

                            • Hezman
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 708
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Bnito View Post
                              Pari kysymystä ennenkö tiivisteen vaihdan.

                              1.Suuttimissa oli jotain tahnaa käytetty jotta eivät jumahda kiinni, onko jotain suosituksia minkälaista rasvaa/tahnaa suutinten runkoihin voi kevyesti laittaa jotteivat jumahda kiinni?

                              2. Venttiilikopan tiiviste, kannattaako jotain toimenpiteitä tiivisteelle tehdä, vai voiko sen lattaa ihan "kuivana" paikoilleen?

                              3. venttiilikopan pulttien kireys?

                              Jotain käytännön vinkkejä jos tulee mieleen sopii vinkata...
                              Ei tarvi mitään liimoja tai rasvoja asennukseen. Pintojen on tärjeintä olla puhtaat ja rasvattomat. Korkeintaan tippa liimaa/voiteluainetta asennusta helpottamaan, esim. muotoillun tiivisteen pitämiseksi oikealla paikalla.

                              Suuttimen kiristys 10 Nm, ja tasaisesti molemmat.
                              Kopan momenttia en tiedä, mutta veikkaisin et kutakuinkin samaa luokkaa.

                              M6=10 Nm
                              M7=15 Nm
                              M8= 20 Nm

                              Comment

                              Working...
                              X