Noniih, ajelin eilen mökkitietä, joka on kohtalaista perunapeltoa. Jotain siinä työssytellessä taisi mennä särki, sillä muutaman kerran ajon aikana syttyi samaan aikaan ABS+ASC+käsijarrun merkkivalo, jotka kuitenkin sammuivat parin sekunnin kuluttua. Samalla kierrokset laskivat, mutta auto ei silti sammunut.
Myöhemmin kaupungissa ajellessa hitailla nopeuksilla/kierroksilla alkoi tekemään samaa. Nyt syttyi myös paljon muita merkkivaloja moottorin ohjauksesta turvatyynyihin asti. Aivan kuin autoon olisi laitettu uudelleen virrat päälle, mutta koneen kuitenkaan sammumatta. Kohtalaisen satunnaista, mitä valoja milloinkin syttyy. Pari kertaa kävi myös niin, että auto nytkähti noin 1500-2000 kierroksen kohdalla, mittaristo oli kuin joulukuusi ja kierrokset tippuivat yht'äkkiä nollaan. Kojelautaan ei jää palamaan mitään merkkivaloja (kop kop..).
Tänä aamuna auto lähti nätisti käyntiin, mutta sammui, kun osui ensimmäiseen kuoppaan. Muutaman kerran joutui starttailemaan autoa, ennen kuin sen kanssa pääsi liikkeelle. Käynnistyi kyllä, mutta sai antaa reippaasi kaasua, ettei sammunut uudelleen. Ajon aikana kun piti jatkuvasti kierrokset 2000 paremmalla puolella (kiva painaa kaasua+jarrua samaan aikaan), niin pääsi työmaan pihaan. Vikakoodien luvun sain vielä tälle päivälle, eli illemalla on ehkäpä viisaampi.
Lueskelin muita threadeja ja noita merkkivalojen syttymisiä kyllä löytyi, mutta siihen yhdistetynä ei nykimisongelmaa. Kuulostaako kenellekään tutulta?
Autoon on vajaa kuukausi sitten vaihdettu ilmamäärämittari (tarvikeosa, ei orggis Bosch), jonka jälkeen nollattu vikakoodit+adaptioarvot. Tällä saatiin takaisin hukassa olleet tehot. Koneen tyhjäkäyntiongelmat lähtivät huohotinletkun+venttiilin vaihdolla alkuvuodesta. Alkuvuodesta vaihdettiin myös nokka-akselin asentotunnistin. Imuvuotoja on koitettu haeskella starttisprayn avulla, muuta mitään ei ole löytynyt. Tulpat on vaihdettu keväällä kakkoshuollon yhteydessä. Auto on E46 316 1.9 (M43).
Mikähän siis vialla? ABS-anturi, ASC-boxi, kampiakselin asentotunnistin...?
Myöhemmin kaupungissa ajellessa hitailla nopeuksilla/kierroksilla alkoi tekemään samaa. Nyt syttyi myös paljon muita merkkivaloja moottorin ohjauksesta turvatyynyihin asti. Aivan kuin autoon olisi laitettu uudelleen virrat päälle, mutta koneen kuitenkaan sammumatta. Kohtalaisen satunnaista, mitä valoja milloinkin syttyy. Pari kertaa kävi myös niin, että auto nytkähti noin 1500-2000 kierroksen kohdalla, mittaristo oli kuin joulukuusi ja kierrokset tippuivat yht'äkkiä nollaan. Kojelautaan ei jää palamaan mitään merkkivaloja (kop kop..).
Tänä aamuna auto lähti nätisti käyntiin, mutta sammui, kun osui ensimmäiseen kuoppaan. Muutaman kerran joutui starttailemaan autoa, ennen kuin sen kanssa pääsi liikkeelle. Käynnistyi kyllä, mutta sai antaa reippaasi kaasua, ettei sammunut uudelleen. Ajon aikana kun piti jatkuvasti kierrokset 2000 paremmalla puolella (kiva painaa kaasua+jarrua samaan aikaan), niin pääsi työmaan pihaan. Vikakoodien luvun sain vielä tälle päivälle, eli illemalla on ehkäpä viisaampi.
Lueskelin muita threadeja ja noita merkkivalojen syttymisiä kyllä löytyi, mutta siihen yhdistetynä ei nykimisongelmaa. Kuulostaako kenellekään tutulta?
Autoon on vajaa kuukausi sitten vaihdettu ilmamäärämittari (tarvikeosa, ei orggis Bosch), jonka jälkeen nollattu vikakoodit+adaptioarvot. Tällä saatiin takaisin hukassa olleet tehot. Koneen tyhjäkäyntiongelmat lähtivät huohotinletkun+venttiilin vaihdolla alkuvuodesta. Alkuvuodesta vaihdettiin myös nokka-akselin asentotunnistin. Imuvuotoja on koitettu haeskella starttisprayn avulla, muuta mitään ei ole löytynyt. Tulpat on vaihdettu keväällä kakkoshuollon yhteydessä. Auto on E46 316 1.9 (M43).
Mikähän siis vialla? ABS-anturi, ASC-boxi, kampiakselin asentotunnistin...?
Comment