Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 316 vm.99 Ilmastointi ongelma(ko)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^Spike^
    Newbiemmer
    • Nov 2009
    • 13
    • Turku

    e46 316 vm.99 Ilmastointi ongelma(ko)?

    Eli Automaatti ilmastointi päällä: "naamapuhaltimista" puhaltaa 17-18 asteista ilmaa kun ilmaistointi on säädetty minimiin 16 asteiseksi. Manuaali käytössä "naamapuhaltimista" tulee n.30 asteista ilmaa (huhuh) vaikka on säädetty 16 asteeseen.

    Kun moottori oli ajettu lämpimäksi, puhalsi "naamailmastointi" reilua 20 astetta vaikka oltiin asetettu 16 asteeseen. Kaiken huipuksi tuulilasille puhalta ilma oli 69,8 asteista vaikka pyynti oli tuo 16 astetta. Myös jaloille tuleva ilma on todella lämmintä. Mistä nyt mahtaa olla kysymys?

    Vika alkoi yhtäkkiä. Aiempina päivinä on kyllä saanut kylmäksi vaikka helteet ovat olleetkin.
    ex - BMW e36 318is
    ex - BMW e34 535 Shadowline
  • gRt
    BTCF Member
    • May 2009
    • 209
    • Tampere

    #2
    Originally posted by ^Spike^ View Post
    Eli Automaatti ilmastointi päällä: "naamapuhaltimista" puhaltaa 17-18 asteista ilmaa kun ilmaistointi on säädetty minimiin 16 asteiseksi. Manuaali käytössä "naamapuhaltimista" tulee n.30 asteista ilmaa (huhuh) vaikka on säädetty 16 asteeseen.

    Kun moottori oli ajettu lämpimäksi, puhalsi "naamailmastointi" reilua 20 astetta vaikka oltiin asetettu 16 asteeseen. Kaiken huipuksi tuulilasille puhalta ilma oli 69,8 asteista vaikka pyynti oli tuo 16 astetta. Myös jaloille tuleva ilma on todella lämmintä. Mistä nyt mahtaa olla kysymys?

    Vika alkoi yhtäkkiä. Aiempina päivinä on kyllä saanut kylmäksi vaikka helteet ovat olleetkin.
    Jokos ratkaisu löytyi? Täällä sama vika joskin naamalle tuleva ilman saa kyllä todella kylmäksi. Ongelma on jaloille tuleva ilma joka pysyy AINA kuumana.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Vesiventtiili...
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • kanikune
        Bimmer Rookie
        • Apr 2011
        • 92
        • Teerijärvi

        #4
        Ennen ilmastointi puski liikaa kuumaa tai liikaa kylmää.
        Täällä tuntu ratkeavan ilmastointi-ongelmat ilmastoinnin ohj.yksikön purkamisella, ja putsaamisella paineilmalla.
        Oli papstin tuuletin, joka kierrättää ilmaa yksikön läpi, jumissa, koska ui sonnassa.
        Voi olla myös, et selviää pelkästään silläkin et vetelee paineilmaa vasemmasta ilmaritilästä sisään ilman että irrottaa edes koko yksikköä kojelaudasta.

        Eli ei kannata ekana ostaa uutta yksikköä!
        Range Rover 2004 M62TUB44
        BMW 325i 2008 N53-B30A

        Comment

        • gRt
          BTCF Member
          • May 2009
          • 209
          • Tampere

          #5
          Originally posted by kanikune View Post
          Ennen ilmastointi puski liikaa kuumaa tai liikaa kylmää.
          Täällä tuntu ratkeavan ilmastointi-ongelmat ilmastoinnin ohj.yksikön purkamisella, ja putsaamisella paineilmalla.
          Oli papstin tuuletin, joka kierrättää ilmaa yksikön läpi, jumissa, koska ui sonnassa.
          Voi olla myös, et selviää pelkästään silläkin et vetelee paineilmaa vasemmasta ilmaritilästä sisään ilman että irrottaa edes koko yksikköä kojelaudasta.

          Eli ei kannata ekana ostaa uutta yksikköä!
          Mjoo... no uutta yksikköä en edes harkinnut ostavani.... Vesiventtiilin voisin yrittää vaihtaa kun motivaatiota löytyy, joskin:

          Osaako joku kertoa tuosta vesiventtiilistä tarkemmin? Mikä siinä venttiilissä on että sen rikkoontumisen seurauksena kuumaa tulee vaan jaloille?? Maalaisjärjellä ajateltuna olisin itse epäillyt jotakin kääntyvää läppää joka on nyt jumissa, aina kuuma asennossa:think?

          Vähä skeptinen tuota paineilmaa kohtaan. Jos siellä on läpät paskasta jumissa niin purkaisin koko systeemin ja putsaisin mielummin kun ampusin sen pitkin kanavia...
          Last edited by gRt; 30-04-2011, 00:06.

          Comment

          • kanikune
            Bimmer Rookie
            • Apr 2011
            • 92
            • Teerijärvi

            #6
            Jos tulee kuumaa vain jaloille viittais ilmakanavien ilmanohjaimiin ennen kuin vesiventtiiliin. Esimerkiksi joku servo joka heiluttelee läppää? Näkyykö tämä vikakoodeissa, en tiedä

            Näitä ilmaohjaimia ei varmaa paineilmalla kannata, tarkoitin sitä ohjausyksikön lämpötilantunnistus ilmanottoa. Siellä ei ole kuin kanava ohj.yksikön läpi, tuuletin ja sensori. Eivät mene rikki paineilmasta.
            Range Rover 2004 M62TUB44
            BMW 325i 2008 N53-B30A

            Comment

            • gRt
              BTCF Member
              • May 2009
              • 209
              • Tampere

              #7
              Originally posted by kanikune View Post
              Jos tulee kuumaa vain jaloille viittais ilmakanavien ilmanohjaimiin ennen kuin vesiventtiiliin. Esimerkiksi joku servo joka heiluttelee läppää? Näkyykö tämä vikakoodeissa, en tiedä

              Näitä ilmaohjaimia ei varmaa paineilmalla kannata, tarkoitin sitä ohjausyksikön lämpötilantunnistus ilmanottoa. Siellä ei ole kuin kanava ohj.yksikön läpi, tuuletin ja sensori. Eivät mene rikki paineilmasta.
              Mä annan kans äänen mielellään tuolle läppäkääntösysteemille:think joskin lähes jokaikisessä aisaa käsittelevässä threadissa tulee systemaattisesti esille sana vesiventtiili. Siks sen toimintaperiaate kiinnostaa..... Vaikka venttiili jumissa olisikin niin luulis kylmää ilmaa ottavan kuitenkin ulkoota riippumatta mistään vesikiertohärveleistä.

              Mut joku kaunis päivä kun saa motivaatiota täytyy vähä purkaa ja katsoa millainen sielunelämää siellä on.

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6324
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Jees ajelin pitkästä aikaa tuolla pikkuisella.
                Automaatti ilmastoinnin lämmöt 18 ja tuulilasille tuli tosiaan 30 asteista.
                Mistä aloittelen tuota korjaus rumbaa ?
                Ja kylmäaineetkin on vähissä kun kohtuu haaleeta tulee muutenkin,eli sen vuoksi pitää ainkin kylmäaineet käydä laittamassa jossain pajalla tuohon
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • elnabu1
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 71
                  • vihti/huhmari

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Vesiventtiili...
                  Jep kyllä se vesiventtiili on syyllinen noihin onkelmiinne
                  e46 330d touring

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6324
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by elnabu1 View Post
                    Jep kyllä se vesiventtiili on syyllinen noihin onkelmiinne
                    Missäs ko venttili sijaitsee ja onko miten paha rasti vaihtaa ?
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎