E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Jolli View Post
    "Vaihdettu: Jarrulevyt ja palat eteen, Iskarit+yläpäät, alatukivarret eteen+powerflexin ja taka-alatukivarressa edessä, koiranluut eteen ja taakse, samoten vakaajatangon runkokumit, raidetangot(sisä+ulko). Kokeiltu 2 eriä hammastankoa-> ei vaikutusta."
    Originally posted by Antsah View Post
    No oli vähän huonosti kirjotettu aloitusviestiin, mutta ne on vaihdettu.
    no perkele

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    e30/36/46 jarrutärinöistähän ei montaa topikkia olekkaan vielä.

    Vaiha ne etutukivarren takahelat.
    No oli vähän huonosti kirjotettu aloitusviestiin, mutta ne on vaihdettu.
    Last edited by Antsah; 10-08-2010, 20:52.

    Leave a comment:


  • Jolli
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    e30/36/46 jarrutärinöistähän ei montaa topikkia olekkaan vielä.

    Vaiha ne etutukivarren takahelat.
    "Vaihdettu: Jarrulevyt ja palat eteen, Iskarit+yläpäät, alatukivarret eteen+powerflexin ja taka-alatukivarressa edessä, koiranluut eteen ja taakse, samoten vakaajatangon runkokumit, raidetangot(sisä+ulko). Kokeiltu 2 eriä hammastankoa-> ei vaikutusta."

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    e30/36/46 jarrutärinöistähän ei montaa topikkia olekkaan vielä.

    Vaiha ne etutukivarren takahelat.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Heittokellolla ei ole mittailtu jarrulevyjä.

    Tärinät alkoivat pikkuhiljaa tuossa talvella eli siis on sama ongelma kesä ja talvivanteilla. Joten en usko, että molemmat setit on paskana. Vanteet on suorasovitteiset.

    Talvivanteet on 16" hkpl4 ja kesät on 17" 225/45/17 kumho ecstat. Tasapainotin noi kesärenkaat uudestaan tossa pari viikkoa sitten ja vianorilla oikein kehuivat että ei ole selkäheittoakaan juuri ollenkaan.

    Voisi tosiaan aukaista ne takajarrut, kun eipä siitä haittakaan ole.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Milloin tämä tärinäongelma on ylipäätään ilmennyt? Tullut pikkuhiljaa vai renkaiden/vanteiden uusimisen yhteydessä? Onko suorasovitteiset vanteet ja istuuko napaan 100%sesti? Mitkä pallot sulla ylipäätään on alla? Kokeile jollain toisella vannesetillä. Ja ennenkuin uusit sinne eteen enää yhtään mitään täysin turhaan huolla ne jarrut myös sieltä takaa, takapää voi myös aiheuttaa jarruttaessa tärinää joka tuntuu ratissa.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    tärinä ??

    Originally posted by Antsah View Post
    En ainakaan löytänyt laakereista mitään vikaa. Eikä löytänyt katsastusmieskään. Ei ihan summassa viittis noita laakereitakaan mennä ostamaan jos entiset on ehjät.

    Ja tärinäähän ei kevyesti jarruttaessa edes ole.
    moro

    oletko mitannut heittokellolla levyjen suoruuden autossa paikallaan ??
    muistaakseni max. sivuheitto on 0.07mm voin kaivaa tuon tehdasarvon, kun ehdin.

    arvaukseni on kieroksi vääntynyt levy eli tarkista heittokellolla levyjen suoruus autossa paikallaan.

    Leave a comment:


  • asvirkku
    replied
    Mäntäjumin yhteydessä tärinä syntyy siitä, että jarrumateriaalia siirtyy liiallisen kuumuuden takia epätasaisesti palasta levyyn. Levy ei siis kieroudu, mutta ei ole aivan tasapaksuinen. Aikanaan vastaanvantyylisestä ongelmasta selvisin kohtalaisesti "ajamalla ratasession" autolla sen jälkeen kun vika oli poistettu.

    Saksalaiset suosittivat levyjen käsittelyn imupaperilla (kyllä, imupaperilla eli sellaisella karhealla paperilla, koska hiekkapaperistakin siirtyy väärää kamaa levyyn epätasaisesti) niiden tasoittamiseksi.

    Jos tärinä ei johdu levyista mun analyysi palautuu kuopalla oleviin vanteisiin, koska niissä jumputus muuntuu jarruvoiman mukaan. Saat varmasti jostain pyöreät tassut lainaan koeajoa varten. Nyt siis tasapainotuksella ei ole väliä, vaan sillä että olet ajanut kuopan vanteeseen joka jumputtaa vain jarrutettaessa. Eli soikea vanne voi olla koneen mielestä tasapainossa.

    Olen alkanyt arvostaa Jeeppini jäykkiä akseleita erinäisten puslahelvettien jälkeen.

    T AV
    Ps. Toki puslat ja navatkin voi olla syy, mutta ylläolevat probleemit oli mun omia kokemuksia ja ratkaisuja enkä osaa muista sanoa.
    Last edited by asvirkku; 10-08-2010, 13:32.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    En ainakaan löytänyt laakereista mitään vikaa. Eikä löytänyt katsastusmieskään. Ei ihan summassa viittis noita laakereitakaan mennä ostamaan jos entiset on ehjät.

    Ja tärinäähän ei kevyesti jarruttaessa edes ole.

    Leave a comment:


  • kye
    replied
    Aiheuttaja löytyy melko varmasti huono(i)sta pyöränlaaker(e)ista. Ei tarvitse olla väljä, pyörii osan kierrosta tahmeasti ja osan kevyesti tärinäsetti on valmis varsinkin kevyissä jarrutuksissa.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Päivitetääs hieman tunnelmia remontin jälkeen.

    Satuloiden rassauksen jälkeen oli tosiaan selvästi parempi ja tärräsi vain ihan kovimmissa jarrutuksissa hieman. Nyt on sitten parin päivän päästä tulleet ne samat tärinät takaisin.

    Johtuuko tuo nyt sitten siitä, että satulat jumii taas uudestaan, kun 3 päivää oli parempi. Tuntu että auto kulkikin paljon "kevyemmin"? Vai johtuuko toi jarrulevyistä?

    Satulat vaihtoon vai jarrulevyt?

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Nyt on satulat putsailtu ja tiivisteet uusittu. Kai tuo vähän auttoi, mutta edelleen täristää. Männissä ei ollut hapettumia siinä sylinterissä liikkuvassa osassa. Tiivisteiden vaihdon jälkeen paineilmalla männän saa ylös ja sormin painettua sisään, että ei ilmeisesti pitäs olla jumissa ainakaan enään?

    Mitähän sitä seuraavaksi?

    Semmosta tuossa mietin, että muutamat on valittaneet, että noi powerflexin puslat on aiheuttaneet tärinöitä. Voisko olla näin?
    Last edited by Antsah; 07-08-2010, 15:24.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Jarruletkut on vaihdettu tuossa keväällä etupäähän, joten se ei varmaan ole ainakaan syyllinen

    Kävin hakemassa korjaussarjat satuloihin. Männät maksaa yli 20e/kpl. En ostanut vielä niitä(ois pitäny tilata). Katson missä kunnossa noi nykyset on.

    Mietin kyllä jo sitäkin, että 100e saa jo kunnostetut satulat. Ei taida kannattaa mäntiä edes alkaa osteleen jos ovat huonot.

    Leave a comment:


  • Stroop
    replied
    Myös jarruletkut voi aiheuttaa jumpututusta. Jos letku on kovin väsynyt se voi paineen alla "sykkiä", vaikka päälle päin näyttää ehjältä.

    Leave a comment:


  • asvirkku
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Joo taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä. Pitänee nyt ottaa sitten uudestaan nuo jarrut käsittelyyn.

    Tartteeko männät vaihtaa, jos niissä ei mitään kunnon kulumia ole?
    Hmm, ei varmaan jos se oikeesti ei ole hapettunut. Tässä tapauksessa kuitenkin todennäköisesti on. Tiivisteet maksaa joku 5 e, joten ne kannattaa vaihtaa kootessa taas.

    Tiiviste (etenkin satulan sisällä oleva) on se osa joka sallii männälle sisään-ulos-liikkeen, ja erityisesti palauttaa männän kun poljinta nostetaan. Kun se kovettuu vanhuuttaan, ei mäntä palaudu ja soppa on valmis.

    Tuon ikäisessä autossa ei pitäisi yo. vikaa tulla, mutta jos palat on ajettu jossain vaiheessa kunnolla loppuun, mäntä on saattanut tulla sen verran ulos, että hiukan kovettunut suojakumi on raottunut satulan päästä ja alkanut päästää (suola-)vettä mäntään. Tähän lisätään vielä se, että laitetaan uusi levy ja palat, ja se hapettunut mäntä runtataan kunnolla jumiin sinne satulan sisään.

    Olen myös sulattanut yhdet suojakumit radalla, että kaikki onnistuu...

    T AV
    Last edited by asvirkku; 04-08-2010, 23:44.

    Leave a comment:

Working...
X