Eikö kukaan osaa sanoa?
Sen huomasin tuossa kun kokeilin takavanteita eteen, että ne takana olleet ovat ilmeisesti sen verran kierot, että ei riitä pelkkä tasapainotus. Täristävät rattiin. Taitaa tulla myös siis takapään kautta hieman sen takia sitä tärinää.
Pitänee odotella syksymmälle, että vaihtaa talvivanteet, että huomaako eroa ja laittaa suoristukseen nuo kesävanteet vaikka niissäkään ei mitää isoja painumia ole, pari pientä molemmissa takavanteissa.
Ilmeisesti se sitten riittää tekemään bemarissa tärinää? Rengasliikkeessä sanottiin, että tuommoisista heitoista ei pitäisi tulla. Painoja on kyllä noissa takavanteissa n.80g molemmissa.
E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla
Collapse
X
-
19mm hylsyllä ja vasaralla lähti sitten lukkomutterit irti. Laitoin tavalliset tilalle.
Pääsin sitten huoltamaan ne takajarrut kunnolla.
Siitä heräsikin sitten kysymys, että kun nuo takajarrumännät liikkuu aika nätisti sormilla painamalla ja saa vaikka meisselillä kammettua nätisti ylös, niin kuuluisiko etujarrusatuloissa männät liikkua yhtä kevyesti?? Niitä saa melko voimalla survoa pohjaan vaikka ei ruostetta olekkaan. Ylöshän ne saa sitten pohjasta vain polkimella tai paineilmalla.
Huomasin vain nyt aika selvän eron kun otti nuo takajarrut käsittelyyn.
Leave a comment:
-
Tänään oli siis tarkoitus vaihdella ne palat ja putsailla toinenki takasatula. Hyvät aikeet oli siihen asti kun huomasin autolla, että missäs vitussa on lukkomutterin avain! Eikä löydy mistään enään vaikka eilen käytin, todennäköisesti jätin sen sitten vanteeseen epähuomiossa, huoh! Voi prkle, että vastustaa viimeseen asti!
Sain selviteltyä, että ei tuo ainakaan taida olla bemarin orkkista kun on nimenomaan tässä omassa ainakin mutteri (kaikissa navoissa on siis yksi pultti korvattu mutterilla) En tiedä onko kovinkin normaali ratkaisu tässä facelift e46, ainakaan realoem ei moista tunnista. Pienen googlettelun jälkeen totesin, että Specialfälgarin mallistossa on tismalleen samannäköiset:

Eli tommoset 24 on mulla ja tuo 26 on se avain. Vianor näyttää ainakin Specialfälgaria myydä, joten sinne siis kyseleen huomenissa. Pääasia, että saisi edes nuo mutterit pois ja korvaisi vaikka tavallisilla. Tuohon saattaisi sopiva hylsyavainkin passata.Last edited by Antsah; 18-08-2010, 20:12.
Leave a comment:
-
Juu viistettyjä on osa VWAGien paloista (päät) mutta tasapaksuja nekin on muuten.Originally posted by Antsah View PostKiitoksia taas neuvoista, ilmeisesti volkkarien takajarrupaloissa on jo uutena tuollainen viiste jostakin syystä.
Huomenna jarrupalaostoksille
Leave a comment:
-
Kiitoksia taas neuvoista, ilmeisesti volkkarien takajarrupaloissa on jo uutena tuollainen viiste jostakin syystä.
Huomenna jarrupalaostoksille
Leave a comment:
-
Ihan tasaiseen kuuluu kulua. Uivassa satulassa sisäpala (männän puoleinen) kuluu aina nopeammin. Useimmat jarrutukset on niin kevyitä ettei liukutapit liiku ja ulkopuolen pala ei siis puristu yhtäsuurella voimalla levyä vasten.Originally posted by Antsah View PostTuli vielä mieleen, että eihän tuon sisemmän palan kuulukkin olla hieman vinoon kulunut? Tuli vaan vastaan googlettaessa, että joissakin jarruissa palat asettuisivat tuollain? Esim volkkareissa ilmeisesti takajarruissa näin?
Kevyen jarrutuksen etuihin kuuluu myös herkemmin jumittuvat männät ja liu't sekä ruostuneet jarrulevyt.
Itsehän jarrutan niin arkiliikenteessä kuin radallakin viimetingassa "jalka läpi tulipellistä" tyylilllä.
Leave a comment:
-
Sorry etten tajunnut ettet ollut ronannut kaikkia jarruja.
Ei mulla ainakaan missään bemarissa ole varta vasten kulunut palat vinoon.
Paitsi kerran, kun ylikuumeneminen aiheutti liukusatulakonstruktion "vääntymisen" liukujen puslien varassa, josta seurasi palan vinoon kuluma. Kulostaa siis vähän samalta kun sun liuku-jumi-bugi.
Eli uutta palaa vaan paikalleen, ei ne maksa mitään. Hieno homma jos alko pelaan taas,
T AV
Leave a comment:
-
Tuli vielä mieleen, että eihän tuon sisemmän palan kuulukkin olla hieman vinoon kulunut? Tuli vaan vastaan googlettaessa, että joissakin jarruissa palat asettuisivat tuollain? Esim volkkareissa ilmeisesti takajarruissa näin?
Leave a comment:
-
Takapää sitä autoa ohjaa. Sama juttu , esim pullistunut takarengas voi laittaa ruorin vispaamaan jarruttaissa. Eipä tullu kyllä itellekään mieleen kun topikkia luin ja viisastelin.Originally posted by Antsah View PostHep, nyt otin auki toisen takajarrusatulan. Mäntä liikkui oikein hyvin sormillakin, mutta satulan liu'ut oli aivan jumissa. Sitten kun sain ne vedettyä auki niin liukukumien sisällä oli paakuksi mennyttä kuparitahnaa ja liu'ut aivan kuivat. Eivät kuitenkaan olleet ruostuneet.
Jarrupaloista oli männän puoleinen kulunut kieroon, toinen pala aivan suora, aika jännä vaikka itse mäntä kyllä huilasi todella hyvin. Liekkö sitten liukuosa väännättänyt sisempää palaa.
No jätin sitten homman kesken kun totesin, että jarrupalat täytynee vaihtaa uusiin ja löin vain tämän vasemman takasatulan kasaan rasvattuna.
Kas kummaa tärinät katosi melkein kokonaan ja auto rullaa nyt todella kevyesti
vaikka toinen puoli on vielä käsittelemättä ja toisessa ainakin on kiero pala.
Taisi siis tosiaan löytyä syyllinen takapäästä ratin tärinään
Raportoin kunhan saan tehtyä tuon homman vielä kunnolla loppuun.
Leave a comment:
-
Hep, nyt otin auki toisen takajarrusatulan. Mäntä liikkui oikein hyvin sormillakin, mutta satulan liu'ut oli aivan jumissa. Sitten kun sain ne vedettyä auki niin liukukumien sisällä oli paakuksi mennyttä kuparitahnaa ja liu'ut aivan kuivat. Eivät kuitenkaan olleet ruostuneet.
Jarrupaloista oli männän puoleinen kulunut kieroon, toinen pala aivan suora, aika jännä vaikka itse mäntä kyllä huilasi todella hyvin. Liekkö sitten liukuosa väännättänyt sisempää palaa.
No jätin sitten homman kesken kun totesin, että jarrupalat täytynee vaihtaa uusiin ja löin vain tämän vasemman takasatulan kasaan rasvattuna.
Kas kummaa tärinät katosi melkein kokonaan ja auto rullaa nyt todella kevyesti
vaikka toinen puoli on vielä käsittelemättä ja toisessa ainakin on kiero pala.
Taisi siis tosiaan löytyä syyllinen takapäästä ratin tärinään
Raportoin kunhan saan tehtyä tuon homman vielä kunnolla loppuun.
Last edited by Antsah; 17-08-2010, 23:06.
Leave a comment:
-
Noilla ohjeilla sitten tutkiskelin laakereita, mutta ei niistä kyllä tunnu etupäästä väljää löytyvän. Eikä minkäänlaista ääntä tule tai resonaatiota jouseen.
Sen sijaan takajarrut tuntuu melkoisesti laahaavan verrattuna etujarruihin. Ei pysty sanomaan edes, että tuleeko se ääni jarruista vai laakereista kun vanteita pyörittelin. Edelleen se nopeuden mukaan tihenevä kihnutus kuuluu. Ei siis kuulu koko rengaskierroksella.
Otan nyt ensin takasatulat irti/työnalle samalla näkee takapyörien laakereiden kunnon.Last edited by Antsah; 16-08-2010, 12:44.
Leave a comment:
-
Joo kyllä ajattelin molemmat vaihtaa jos vaihtohommiin aletaan. Mulla on semmonen periaate, että pareina kaikki sitten vaihtoon
Lähinnä kiinnostaa, että eikai tuo sitten takaa voi tulla kun ratin asento vaikuttaa?
EDIT: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167779 Löysinkin Petrolheadin hienon sepustuksen laakerivioista
Harmi kun ei tullut aikaisemmin tuota löydettyä..Last edited by Antsah; 11-08-2010, 15:10.
Leave a comment:
-
Poltin jarrujen jäähyongelmien takia yhdet täysin kunnossa olevat laakerit rikki radalla. Vika ilmeni nimenomaan äänenä. Sen kummempaa analyysiä sä et tarvi kuin tu ratin asennon mukaan vaihtuva ääni. Onko järkeä sniiduilla ja vaihtaa vain toinen, samalla kun vaihtopuuhissa on ja työkalut on lainattu?Originally posted by Antsah View PostNonni nyt huomasin sitte, että ääni voimistuu(tai tihenee) kun rattia sievästi kääntää esim 40km/h vauhdista eli onko se nyt sitten kuitenki pyöränlaakerissa vika? Pitää vissii nostaa renkaita ylös ja pyöritellä uudestaan. Outoa kun katsastusmies ei mitään huomannut, mutta kokeileeko ne vain että onko väljää pystysuunnassa?
Onko hyviä vinkkejä miten löytää parhaiten väljyyden pyöränlaakereista?
SKF laakeri on noin 100e/kpl ja vaihto ei ole ameriikan temppu.
Joku täällä tuota jo ehdotti, mutta eiköhän sun tärisyttäjä oo löytynyt.
Jatkuva ääni joka ei muutu olennaisesti ohjausliikkeestä ois sitten takalaakeri... vai onko täällä jollakulla helppo tapa vielä varmistua asiasta?
T AVLast edited by asvirkku; 11-08-2010, 14:04.
Leave a comment:
-
Nonni nyt huomasin sitte, että ääni voimistuu(tai tihenee) kun rattia sievästi kääntää esim 40km/h vauhdista eli onko se nyt sitten kuitenki pyöränlaakerissa vika? Pitää vissii nostaa renkaita ylös ja pyöritellä uudestaan. Outoa kun katsastusmies ei mitään huomannut, mutta kokeileeko ne vain että onko väljää pystysuunnassa?Originally posted by Antsah View PostUusia havaintoja taas tehty.
Huomasin sitten kun radio oli pois päältä jarruttelujen jälkeen, että jostakin kuului sellainen "kihnuttava" ääni. Sammutin sitten ilmastoinnin/tuulettimen ja ääni loppuu kun painaa jarrua ja alkaa taas kun päästää jarrulta jalan. Ei mikään iso ääni mutta erottaa kun kaikki ääntä tuottavat laitteet on ohjaamosta sammutettu.
Onko hyviä vinkkejä miten löytää parhaiten väljyyden pyöränlaakereista?Last edited by Antsah; 11-08-2010, 13:53.
Leave a comment:
-
Uusia havaintoja taas tehty.
Eli kävin vähän räväkämmin eilen illalla jarruttelemassa, jos vaikka niistä etupaloista ois epätasaisesti irronnu jarrulevyihin tavaraa.
Huomasin sitten kun radio oli pois päältä jarruttelujen jälkeen, että jostakin kuului sellainen "kihnuttava" ääni. Sammutin sitten ilmastoinnin/tuulettimen ja ääni loppuu kun painaa jarrua ja alkaa taas kun päästää jarrulta jalan. Ei mikään iso ääni mutta erottaa kun kaikki ääntä tuottavat laitteet on ohjaamosta sammutettu.
Jarruihin siis ilmeisesti vahvasti viittaa? En oikein saanut paikallistettua tuleeko edestä vai takaa.Last edited by Antsah; 11-08-2010, 14:55.
Leave a comment:
Leave a comment: