Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316 1.8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakkeri
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 19
    • Nurmijärvi

    E46 316 1.8

    Searchilla en löytänyt apuja, joten kysyn teiltä viissaammilta vinkkiä.
    Ongelma: Kone tikittää. Tutkin asiaa ja ääni tulee jostain imusarjan tienoilta.
    Voisko olla suutimet/suutin vai joku muu?Kone on 1.8l ja N42 ja VM. -03. Autoliike joutuu tod.näk. korjaamaan tuon vian koska olen ostanut auton pariviikkoa sitten. olis kiva tietää et mikä se vois olla koska autoliike varmasti yrittää päästä puhumalla pälkähästä. Auto kyllä kulkee ja käy hyvin, alavääntö ei ole huima ainakaan diisselin jälkeen. En tiedä et mimmoinen vääntö tossa oikeasti on. Tuntuu vaan että kun kaasun painaa pohjaan niin ei tapahdu juurikaan mitään. Paremmin kiihtyy pintakaasulla/puolikaasulla.:think
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #2
    Sen kuuluu tikittää todella äänekkäästi. Ääni tulee suuttimista. En ole vielä missään muussa koneessa törmännyt yhtä voimakkaaseen tikitykseen, mutta se on täysin normaalia ja kuuluu tuon konetyypin ominaisuuksiin. Faijalla on tuollainen ja kaverillakin oli monta vuotta compacti samalla koneella.

    Edit:
    Vääntöä ja voimaa tuossa ei kuulu edes olla Mitään havaittavaa vetoa siinä ei ole alle 4000r. Se on käytännössä hengettömämpi kuin vanhemmat M43 koneet. (1.9L 8V). Niissä oli kaksiventtiilitekniikan ansiosta vähän parempi alavääntö. Oikeastaan tuommoiseen perusautoon M43 oli kaikinpuolin parempi. Ei toiki ollut yhtä moderni paperilla ja söi ehkä vähän enemmän bensaa.
    Last edited by Juppe; 07-08-2010, 20:53.

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      #3
      Meinasin kirjottaa saman, mutta ajattelin ettei se tuo mitään lisäarvoa. Tosiaan on äänekäs kone olemassa tuo ja todella puhdittoman tuntuinen ajossa. Kyllä kai se autoa liikuttaa, mutta fiilis on ettei tapahdu mitään.

      Comment

      • N42fun
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 60
        • Uusimaa

        #4
        Makuasioita nämä puhdittomuuden tunteet. Tokihan neljä sylinteriä voi aluksi järkyttää, mikäli istahtaa kuskin penkille suoraan kutoskoneisen ratista. Tunnen kuitenkin monia kuskeja, jotka eivät sitä ylimääräistä tehoa niin paljoa kaipaa, että haluaisivat panostaa ylimääräistä rahaa isompaan koneeseen. Hyviä ajo-ominaisuuksia ja takavedon tunnetta eivät sen sijaan suostuisi olemaan ilman. Saahan noille pikkukoneille nauraa, mutta fakta on se että niitä on aina ollut bemarilla myynnissä ja kauppansa myös tekevät.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Joo, ei siitä ollutkaan kyse, että tuntuisivat mopoilta isojen koneiden jälkeen (vaikka tuntuvatkin). Pointti oli nimenomaan siinä, että vanhempi 8V kone tuntuu vetävän paremmin kuin tuo valvetronicci. Paras pikkukone tuohon e46 koppaan on mun mielestä 2.0 16V. Puhdittomuus ei oo makuasia vaan fakta. Se on makuasia, miten sen kokee. Haittaako se vai ei.

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Originally posted by N42fun View Post
            Makuasioita nämä puhdittomuuden tunteet. Tokihan neljä sylinteriä voi aluksi järkyttää, mikäli istahtaa kuskin penkille suoraan kutoskoneisen ratista. Tunnen kuitenkin monia kuskeja, jotka eivät sitä ylimääräistä tehoa niin paljoa kaipaa, että haluaisivat panostaa ylimääräistä rahaa isompaan koneeseen. Hyviä ajo-ominaisuuksia ja takavedon tunnetta eivät sen sijaan suostuisi olemaan ilman. Saahan noille pikkukoneille nauraa, mutta fakta on se että niitä on aina ollut bemarilla myynnissä ja kauppansa myös tekevät.
            Juu, siis on kokemusta näistä 4-sylinterisistä. Meillä on M43B19-koneinen 318ci. Perhepiirissä sitten on/ollut 316i M43B19, 316i N42B18 ja 318I N42B20(e90:ssä 129 hv) ja nimenomaa tuo N42B18 tuntuu nuhaisimmalta. Joku siinä kerkesi epäilemään jotain vikaakin juuri hengettömyyden takia. Mutta kai se ehjä oli kun ei mitään muita ongelmia ollut.

            Comment

            • N42fun
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 60
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by pmv View Post
              Juu, siis on kokemusta näistä 4-sylinterisistä. Meillä on M43B19-koneinen 318ci. Perhepiirissä sitten on/ollut 316i M43B19, 316i N42B18 ja 318I N42B20(e90:ssä 129 hv) ja nimenomaa tuo N42B18 tuntuu nuhaisimmalta. Joku siinä kerkesi epäilemään jotain vikaakin juuri hengettömyyden takia. Mutta kai se ehjä oli kun ei mitään muita ongelmia ollut.
              N42B18:ssa on ominaisuutena se, että alakierroksilla on viivettä runsaan kaasupolkimen painalluksen jälkeen. Tämä ilmeisesti johtuu ECU:n ja sähköisen kaasupolkimen yhteistyön toteutuksesta. Täällä puhuttu puhdittomuus ilmenee alakierroksilla suurilla vaihteilla, jolloin pintakaasulta yleensä toivotaan vääntöä esim. ohittamista varten siten ettei vaihdekeppiin tarvitse koskea. Mutta muuten kone on suht moderni ja vähäruokainen ollakseen 1385kg:ssa autossa. Itse ajan käytännössä lähestulkoon pelkkää taajama-ajoa. Silloin puhdittomuutta ei huomaa, vaan moottori tuntuu iskutilavuuteensa ja tehoihinsa nähden hyvin asialliselta.
              Last edited by N42fun; 09-08-2010, 20:17.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                No taajamassa sen juuri huomaa, kun aina täytyy tarjota pienempä joka risteyksessä, että se jaksaa lähteä eteenpäin. Kävelyvauhdista ei oo kakkosella mitään toivoa saada autoa kiihtymään. M43 sentään lähti vetämään matalillakin kierroksila. Ohittaessa tuo ei niinkään vaivaa, koska sen nyt tietää muutekin, ettei se lähde vitosella eikä nelosella mihinkään alle 120km/h vauhdeista. Kolmosen kun tuppaa sisään satasen nurkilla niin 4000r jälkeen se alkaa vähän jotain tekemään.

                Comment

                • N42fun
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 60
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  No taajamassa sen juuri huomaa, kun aina täytyy tarjota pienempä joka risteyksessä, että se jaksaa lähteä eteenpäin. Kävelyvauhdista ei oo kakkosella mitään toivoa saada autoa kiihtymään. M43 sentään lähti vetämään matalillakin kierroksila. Ohittaessa tuo ei niinkään vaivaa, koska sen nyt tietää muutekin, ettei se lähde vitosella eikä nelosella mihinkään alle 120km/h vauhdeista. Kolmosen kun tuppaa sisään satasen nurkilla niin 4000r jälkeen se alkaa vähän jotain tekemään.
                  Joo tuo matalaväännön puute on karu tosi-asia näissä 16V-koneissa, vaikka käytössä on vanokset ja valvetronicit. Kakkosella kävelyvauhdista on toki vähän hiljaista, mutta asia ei ole suuremmin haitannut. Ihan käypänen kone se tuo on, koska kyseessä on kuitenkin vain E46:n kaltainen normaali käyttöauto. Minua se lievä tehon "puute" ei sinänsä ole haitannut, koska tallista löytyy tehokkaampiakin autoja. Pikkukoneella säästyneet rahat improvisoin mielenkiintoisempiin tarkoituksiin .

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Se vaan ihmetyttää, että miten hitossa ne onnistuu tekemään uudemman ja huonomman tuossa suhteessa. Ei se venttiilien määrä yksin sitä selitä. Esim oma kakkosvessa 318is ei pode tämmösiävaivoja ollenkaan. Ei se mikään raketti oo tosiaankaan, mutta kyllä se sen vetää, mitä tollaselta voi odottaa. Oikeasti joku 1.6L korolla tuntuu ihan ohjukselta tuon 1.8 valvetronicin jälkeen. Se on vaan ihan hemmetin hengetön. Muutenkin tuon koneen toiminta tuntuu vähän olevan prototyypin asteella. Esim 1500r kohdala tulee semmonen ihme "tehopiikki" ja muutenkin tuossa koneessa tuntuu olevan melkoisia teho/vääntökuoppia tietyillä kierroksilla ja kaasun avauksilla. Ei mitään sellaista että se nyt hirveästi häiritsisi, mutta kyllä ne huomaa. Liikkeellelähdöissä kone menee ihan polvilleen, jos ei luistata. Hyvä ettei booaa. Sitten kun se maaginen 1500r tulee tauluun, kaikki pelaa taas niin kuin voisi olettaakkin.
                    Last edited by Juppe; 09-08-2010, 21:16.

                    Comment

                    • N42fun
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 60
                      • Uusimaa

                      #11
                      Samanlaisiin päätelmiin olen itsekin tullut. Rakettia eivät tuosta koneesta saaneet aikaan, mutta myyntimallin kuitenkin. Ja muistetaan, että se M43 on pitkän kehitystyön tulosta.

                      Vaan N42-koneen tehon lisäämiseen on apu lähellä esim. tälläisellä järjestelmällä http://www.mosselmanturbo.com/index.php?id=154

                      Comment

                      • sapa-
                        Newbiemmer
                        • Aug 2011
                        • 1
                        • VanDa

                        #12
                        N42b18

                        jees elikkäs kiva perjantai piristys sattui kun olin lähdössä duunista vm-03 316i touringilla.. lähti normaalisti käyntiin ja kävi paikallaan noin 5-10sek ja sen jälkeen röpröpröpbuubuubuu elikkäs tukehtui eikä sen jälkeen enää suostunut käymään startti pyörittää mottia normaalisti, Mutta tuntuis että kakkujäi kauppaan vaikka on tankki täynnä..akkua latailin ja se on täynnä ja irrotin akkukenkää, mutta eipä tunnu auttavan elikkä olisiko jollain viisaalla jotain ohjeita mistä lähtis vikaa hakemaan??
                        Kiitoksia!

                        T:J

                        Comment

                        • Remolux
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 294

                          #13
                          -02 N42B18 aj. 280tkm. auto nyki aikasemmin jonkunverran ihan normi matka ajossa tasakaasulla n. 80 -100 nopeudessa, välillä nykähtelee kiihyttäessä maltillisesti n. 50 - 80 välillä. nykimistä ei tapahdu jatkuvasti vaan voi olla muutaman tuhennenki kilsaa ettei oo mitää oiretta sitten se vaan nykäsee, joskus enempi joskus vähempi.. vaihoin bensasuodattimen, tulpat, ilmamassamittarin joiden jälkeen tuntu että auto toimi kaikinpuolin paremmi jonkun pari kolme tuhatta kilsaa mut nytten nykiminen on tullu takasin ja alkanu tehdä myös sitä että kun lähtee esim. 1-vaihteella liikkeelle ni ei vastaa kaasua, voi runtata vaikka kaasun puoleenväliin ni ei tapahdu mitään, pikemminkin kuin tukehtuisi, tästä selviä kun nostaa kaasun pois ja alkaa uudestaan painaa hiljalleen ni toimii taas normisti. myös ohitus kiihdytyksissä on erikoista että 80-100 vauhdissa kun heittää kolmoselle ja iskee tallan pohjaan ni auto ei oikeestaan kiihdy ennenkuin kaasua himpun nostaa pois, sitten alkaa kiihtyä. osaaskos joku neuvoa minkä palikan laittasin vaihtoon? vikakoodeja ei oo antanu viimoisen koneremontin jälkeen joka oli 50tkm sitten.

                          Comment

                          • N42fun
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 60
                            • Uusimaa

                            #14
                            Tarkista imuvuodot. Öljykorkki on yleinen vuotopaikka.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎