Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Pärinä ratissa, ohjausakselissa väljää? VIKA SELVINNYT!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jahvat
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 34
    • Suomi, Turku

    E46 Pärinä ratissa, ohjausakselissa väljää? VIKA SELVINNYT!!

    Tällänen vika on ollu pari kuukautta mikä on voimistunut mielestäni koko ajan. Eli ohjausakselia pitkin resonoi ääni rattiin ja sen seurauksena ratti pärisee todella rasittavasti. Ääni ilmenee kun auto käynnissä paikallaan ja ääni vaimenee kääntämisen yhteydessä mutta jatkuu kun rattiin ei kosketa, tuntuu että ääni myös voimistuu silloin kun pistää vaihteen päälle ja hiukan päästää kytkintä eli normaalissa liikkellelähdössä. Avasin kaikki muovit ratin alta ja sielä näytti ihan hyvältä eikä ääni sieltä tuntunut tulevan, mutta kun pohjapanssarin otti irti ja piti ohjausakselista kiinni hammastangon juuresta niin hiljeni (mielestäni, ääni ei kovin hyvin kuulunut auton alle kun kone kävi). Akselia heiluttamalla tuntui sivusuunnassa pieni klappi.

    Onko kellään mitään ideoita mistä mahtaa johtua kun ohjaus ei klonksu eikä mitään niin ei pitäisi hammastanko väljä olla...

    Auto siis E46 320D 2002 ajettu n.292 tkm
    Last edited by Jahvat; 05-07-2011, 15:57.
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 506
    • Finland Rovaniemi

    #2
    Ristinivel

    Ohjausakselin ristinivel saattaa olla väljä, tuntuu pärinänä ratissa, mutta ei toki kai paikallaan ollessa ???
    Last edited by jaskap; 14-09-2010, 16:59.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • Jahvat
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 34
      • Suomi, Turku

      #3
      Originally posted by jaskap View Post
      Ohjausakselin ristinivel saattaa olla väljä, tuntuu pärinänä ratissa, mutta ei toki kai paikallaan ollessa ???
      Siis kone käynnissä paikallaan pärinä kuuluu eniten ja kyllä liikkuessakin mutta ei sitä niin hyvin kuule kuin paikallaan. Ja ratissa tuntuu tuon äänen seurauksena hyvin mieto tärinä, mutta se ääni siinä eniten häiritsee. Sitä ristiniveltä kans ihmettelin mut ihan kunnossa se tuntu olevan...

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Onko moottorin tukikumit kunnossa?
        E39 528iA

        Comment

        • Jahvat
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 34
          • Suomi, Turku

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          Onko moottorin tukikumit kunnossa?
          Hiukan pääsi unohtamaan tämäkin taas...Eli tukikumeja koitin auton alta raudalla väännellä ja kyl ne sitä tuntu että on parhaat päivänsä jo nähnyt mut ulkosesti ei hirveen pahalta näyttäny. Kuin v*ttumainen homma ne on vaihtaa kun näytti et on sen verta pahassa paikkaa ettei varmaan kovin helppo ole?
          Hämää vaan että miten se vois ratissa tuntua/kuulua jos ne tukikumit loppu olis? :think

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Jahvat View Post
            Hiukan pääsi unohtamaan tämäkin taas...Eli tukikumeja koitin auton alta raudalla väännellä ja kyl ne sitä tuntu että on parhaat päivänsä jo nähnyt mut ulkosesti ei hirveen pahalta näyttäny. Kuin v*ttumainen homma ne on vaihtaa kun näytti et on sen verta pahassa paikkaa ettei varmaan kovin helppo ole?
            Hämää vaan että miten se vois ratissa tuntua/kuulua jos ne tukikumit loppu olis? :think
            Moottoria pitää hiukan nostaa mutta ei tuo muuten kovin vaikea homma taida olla.
            Minä en tarkemmin tiedä E46:n rakenteesta. Mutta jos hammastanko/ohjausnivel on kiinni samassa osassa mihin moottorin tukikumit kiinnittyy, niin eikö silloin voisi epäillä moottorin tärinän siirtyvän ohjaukseen jos tukikumit ovat lopussa. Ja luulisi niiden noilla kilometreillä olevan jo aika lopussa jos ne yhä ovat alkuperäiset. Mutta tämä nyt on vain arvailua.
            E39 528iA

            Comment

            • wmb330d
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 184
              • KS

              #7
              Originally posted by Jahvat View Post
              Hiukan pääsi unohtamaan tämäkin taas...Eli tukikumeja koitin auton alta raudalla väännellä ja kyl ne sitä tuntu että on parhaat päivänsä jo nähnyt mut ulkosesti ei hirveen pahalta näyttäny. Kuin v*ttumainen homma ne on vaihtaa kun näytti et on sen verta pahassa paikkaa ettei varmaan kovin helppo ole?
              Hämää vaan että miten se vois ratissa tuntua/kuulua jos ne tukikumit loppu olis? :think
              Ei ole kummonen vaihtaa moottorin kumia jos pääsee montun päälle,ainakin kuskin puolle 330d oli helppoa kun vähän korotti konetta tunkilla alta ja eikun ruuvit auki, pitkällä jatkolla konehuoneesta helposti ylä mutteri auki.

              Comment

              • Jaz
                Bimmer Rookie
                • Jul 2010
                • 48
                • Järvenpää

                #8
                Nostellaas tätäkin vähän. Eli omassa autossa (e91/330d) kanssa ilmennyt pärinää ratissa. Ei tunnu auton ollessa paikallaan, vaan hitaassa ajossa eli kun moottori kiertää noin 1000-1500rpm. Ratin kääntelyllä ei ole vaikutusta, mutta kun rattia työntää eteenpäin, pärinä häviää. Kokeilin ohjausakselia ja kyllä siinä mielestäni pientä klappia oli, vai kuinka paljon se saa mihinkin suuntaan liikkua?

                Selviskö, mistä pärinä topicin kirjoittajalla johtui?
                Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

                Ennen: E91/330dAT -06

                Comment

                • asay
                  Newbiemmer
                  • Mar 2009
                  • 10
                  • Raahe

                  #9
                  Wetterin asentaja kerran mainitsi että jossakin e46/320d:ssä letkulämmitin oli vastannut rattiaksellin ja aiheuttanut häiritsevän äänen sisälle.

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Itselläni sisätilalämppärin johto osui asentamisen jälkeen jonneki koneen kylkeen, mistä aiheutui melkoista tärinää sisätiloihin. Aattelin että nyt on jotain irti huomasin onneksi pian mistä johtu. On sen verran ahtaat välit semmoselle paksulle putkelle ja hankala vielä saada fiksusti vedettyä nippusiteillä kiinni konehuoneeseen.
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Jahvat
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2009
                      • 34
                      • Suomi, Turku

                      #11
                      Originally posted by Jaz View Post
                      Nostellaas tätäkin vähän. Eli omassa autossa (e91/330d) kanssa ilmennyt pärinää ratissa. Ei tunnu auton ollessa paikallaan, vaan hitaassa ajossa eli kun moottori kiertää noin 1000-1500rpm. Ratin kääntelyllä ei ole vaikutusta, mutta kun rattia työntää eteenpäin, pärinä häviää. Kokeilin ohjausakselia ja kyllä siinä mielestäni pientä klappia oli, vai kuinka paljon se saa mihinkin suuntaan liikkua?

                      Selviskö, mistä pärinä topicin kirjoittajalla johtui?
                      Ei ole selvinnyt ja pärisee edelleen, aika lailla samantyyliset oireet täällä kans...Aina välillä tullut ihmeteltyä sitä mutta kun ei mitään syytä tosiaan ole löytyny niin antanu olla vaan...

                      Comment

                      • Jahvat
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2009
                        • 34
                        • Suomi, Turku

                        #12
                        Originally posted by asay View Post
                        Wetterin asentaja kerran mainitsi että jossakin e46/320d:ssä letkulämmitin oli vastannut rattiaksellin ja aiheuttanut häiritsevän äänen sisälle.
                        Tästä uteliaana oli pakko oikeen mennä tarkistamaan vaikka mukamas viimeksi niin kamalan hyvin kaikki katoin, niin siellähän se lämppäri oli kiinni rattiakselissa ja se nippusiteellä kiinni lähimpään letkuun ni johan hiljeni.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎