Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vm-02 häiriövalot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aparaatti
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 4
    • Järvenpää

    E46 vm-02 häiriövalot

    Terve!

    Ostin noin vuosi sitten käytetyn BMW318i Touring vm02 automaattilaatikolla.
    Auto söi öljyä 1L/1000km. Myyjäliike vaihdatti autoon moottorin.

    Tämän jälkeen vaihteenvalitsimen valot eivät palaneet oikeassa kohdassa, esim D-asennossa ei palanut valoa lainkaan, ja kevyesti valitsinta painaessa valo syttyy D:n kohdalle. Mittaristosta näkyy kuitenkin mikä vaihde on valittuna. Myös S-asento menee päälle, kun vetää valitsimen alas asti, ei tarvitse edes siirtää tikkua sivuun, kuuluuko sen näin mennä? Muistelin ettei näin ollut ennen koneen vaihtoa.
    Nyt D:llä ajettaessa vaihteisto on ruvennut käyttäytymään muutenkin omituisesti: Vaihdot paukahtavat ja auto nytkähtää melko rajusti kun vaihde vaihtuu.
    Lisäksi mittaristoon on syttynyt kolmesti (kerran liikenneympyrässä (n.30km/h), kerran motarilla (120km/h) ja kerran alamäessä (n. 40km/h)noin 2kk:n sisällä vaihdenäytön viereen ratas jonka sisällä huutomerkki, käsijarruvalo palaa keltaisella ja ASC merkkivalo palaa jatkuvasti.

    Tilanne palautuu normaaliksi kun sammuttaa auton ja laittaa uudelleen käyntiin.

    Ainiin, ja tyhjäkäynti seilailee 600-1000r välillä aivan satunnaisesti vaikkapa valoihin pysähdyttyä ja välillä ei. Samalla auto tärisee rajusti.

    Luetutin vikakoodit kun häiriövalot syttyivät ensimmäisen kerran, muttei kuulemma ollut mitään vikoja...

    Mistähän moiset johtuvat, ja onko tiedossa kallis remppa?

    En tajua autoista juurikaan mitään, joten anteeksi maallikkoteksti!
  • R Power
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 163

    #2
    Originally posted by Aparaatti View Post
    Terve!

    Ostin noin vuosi sitten käytetyn BMW318i Touring vm02 automaattilaatikolla.
    Auto söi öljyä 1L/1000km. Myyjäliike vaihdatti autoon moottorin.

    Tämän jälkeen vaihteenvalitsimen valot eivät palaneet oikeassa kohdassa, esim D-asennossa ei palanut valoa lainkaan, ja kevyesti valitsinta painaessa valo syttyy D:n kohdalle. Mittaristosta näkyy kuitenkin mikä vaihde on valittuna. Myös S-asento menee päälle, kun vetää valitsimen alas asti, ei tarvitse edes siirtää tikkua sivuun, kuuluuko sen näin mennä? Muistelin ettei näin ollut ennen koneen vaihtoa.
    Nyt D:llä ajettaessa vaihteisto on ruvennut käyttäytymään muutenkin omituisesti: Vaihdot paukahtavat ja auto nytkähtää melko rajusti kun vaihde vaihtuu.
    Lisäksi mittaristoon on syttynyt kolmesti (kerran liikenneympyrässä (n.30km/h), kerran motarilla (120km/h) ja kerran alamäessä (n. 40km/h)noin 2kk:n sisällä vaihdenäytön viereen ratas jonka sisällä huutomerkki, käsijarruvalo palaa keltaisella ja ASC merkkivalo palaa jatkuvasti.

    Tilanne palautuu normaaliksi kun sammuttaa auton ja laittaa uudelleen käyntiin.

    Ainiin, ja tyhjäkäynti seilailee 600-1000r välillä aivan satunnaisesti vaikkapa valoihin pysähdyttyä ja välillä ei. Samalla auto tärisee rajusti.

    Luetutin vikakoodit kun häiriövalot syttyivät ensimmäisen kerran, muttei kuulemma ollut mitään vikoja...

    Mistähän moiset johtuvat, ja onko tiedossa kallis remppa?

    En tajua autoista juurikaan mitään, joten anteeksi maallikkoteksti!
    Näyttää olevan aika normi ongelma tuo tyhjäkäynnin seilaaminen noissa e46:ssa. Katsoppa täältä lisää tarinaa siitä.

    Missä kävit luetuttaan vikakoodit? Pitäisi aina jäädä vikakoodi muistiin jos mittaristoon syttyy ylimääräisiä valoja.
    Ahneella on aina enemmän!

    Comment

    • Aparaatti
      Newbiemmer
      • Sep 2010
      • 4
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by R Power View Post
      Näyttää olevan aika normi ongelma tuo tyhjäkäynnin seilaaminen noissa e46:ssa. Katsoppa täältä lisää tarinaa siitä.

      Missä kävit luetuttaan vikakoodit? Pitäisi aina jäädä vikakoodi muistiin jos mittaristoon syttyy ylimääräisiä valoja.
      Kävin lukemassa noita linkkaamiasi viestiketjuja ja kovin kuulostaa tutulta, varsinkin ketjun aloittajan viesti.
      Pitänee viedä auto vikakoodin lukuun uudestaan, nyt kun samat häiriövalot on kahdesti syttyneet uudestaan vikakoodin luvun jälkeen. Pitää varmaan pyytää huoltoliikettä tutkimaan myös mahdollisia imuvuotoja/viallisia antureita...

      Mitenkäs muuten nuo auton järjestelmät käyttäytyvät jos esimerkiksi jännite romahtaa alle 12V? Ja jääkö boksille vikakoodi, jos jännite nyt sattuu romahtamaan ja sytyttelemään häiriövaloja??
      Voiskohan noi kuvailemani oireet (lukuunottamatta tuota tyhjäkäyntiongelmaa) liittyä mahdollisesti akku/laturi/huono kontakti ongelmiin?
      Mittailin yleismittarilla akun jännitettä auto käynnissä 14,3V ja sammuksissa 12,3V, nää käsittääkseni on ok? Mutta kertooko mitään akun kunnosta?!?

      Comment

      • Aparaatti
        Newbiemmer
        • Sep 2010
        • 4
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Aparaatti View Post
        Terve!

        Ostin noin vuosi sitten käytetyn BMW318i Touring vm02 automaattilaatikolla.
        Auto söi öljyä 1L/1000km. Myyjäliike vaihdatti autoon moottorin.

        Tämän jälkeen vaihteenvalitsimen valot eivät palaneet oikeassa kohdassa, esim D-asennossa ei palanut valoa lainkaan, ja kevyesti valitsinta painaessa valo syttyy D:n kohdalle. Mittaristosta näkyy kuitenkin mikä vaihde on valittuna. Myös S-asento menee päälle, kun vetää valitsimen alas asti, ei tarvitse edes siirtää tikkua sivuun, kuuluuko sen näin mennä? Muistelin ettei näin ollut ennen koneen vaihtoa.
        Nyt D:llä ajettaessa vaihteisto on ruvennut käyttäytymään muutenkin omituisesti: Vaihdot paukahtavat ja auto nytkähtää melko rajusti kun vaihde vaihtuu.
        Lisäksi mittaristoon on syttynyt kolmesti (kerran liikenneympyrässä (n.30km/h), kerran motarilla (120km/h) ja kerran alamäessä (n. 40km/h)noin 2kk:n sisällä vaihdenäytön viereen ratas jonka sisällä huutomerkki, käsijarruvalo palaa keltaisella ja ASC merkkivalo palaa jatkuvasti.

        Tilanne palautuu normaaliksi kun sammuttaa auton ja laittaa uudelleen käyntiin.

        Ainiin, ja tyhjäkäynti seilailee 600-1000r välillä aivan satunnaisesti vaikkapa valoihin pysähdyttyä ja välillä ei. Samalla auto tärisee rajusti.

        Luetutin vikakoodit kun häiriövalot syttyivät ensimmäisen kerran, muttei kuulemma ollut mitään vikoja...

        Mistähän moiset johtuvat, ja onko tiedossa kallis remppa?

        En tajua autoista juurikaan mitään, joten anteeksi maallikkoteksti!
        Päivitystä:

        Ajelin auton Bemu Oy:lle ihmeteltaväksi.
        Löysivät sieltä viallisen Lambda-anturin, viallisen kampiakselin asentoanturin ja 2 viallista puolaa.
        Ens viikolla menee osat vaihtoon, ilmottelen sitten, jos ongelmat häviävät.

        Lisäksi olivat saaneet säädettyä vaihteenvalitsimen kohdilleen, nyt valitsimen vieressä olevat valot palavat oikeissa paikoissaan.

        Comment

        • Aparaatti
          Newbiemmer
          • Sep 2010
          • 4
          • Järvenpää

          #5
          Nyt on osien vaihdon jälkeen ajeltu reilu 200 kilsaa ja kaikki tuntuu toimivan!!
          Toivottavasti tilanne jatkuu samanlaisena... Pitkään!!

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎