Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330ci smg ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ruut
    replied
    Jotenkin kuullostaa ilmaus ongelmalta? Jos ajaa kovempaa vaikka motarin ramppiin tms niin onko vaihteet hävinnyt?

    Eli siis omassa oli juurikin tätä vikaa kun smg/laatikko remppaa tehtii , että öljyjen täytön yhteydessä sinne järjestelmään pääsee ilmaa jolloin joku anturi siellä sekoaa ja vaihtelee vaihdetta vaikkei se välttämättä näytä kojetaulussa sitä. Luistatti siten kytkintä.

    Sitten teki myös juuri tuota aikaisemmin mainitsemaani että kovempaa kun ajoi johkin kaarteeseen niin vaihteet hävisivät sillein että käyttöön jäi tyyliin 6 ja 2 vaihde..

    Auton kun sammutti ja antoi olla tovin niin toimi taas normaalisti.

    En tiedä liittyikö tämä tuohon ongelmaan milläänlailla jos kytkin rempan yhteydessä sekosi mutta kerroinpaha silti

    Leave a comment:


  • Utti
    replied
    Originally posted by huTsu View Post
    Real oem ja vin koodi sinne niin löydät osa numerot. En muista miten 330 kytkin menee mutta muistaakseni pykälää parempi kuin manuaali 330:n. Esim. Mun 325 on 330 kytkin romut.

    Onko oireita vaihtaa kytkin romut? Vaihto on ns. Simppeli mutta opetus on hankala joten sinuna etsisin tarkkaan kuka opetuksen osaa tehdä jotta homma toimii. Schmiedmann pk-seudulla osaa, laakkonen ja autokeskus ei osaa. Ei kuulemma ole ketään joka tuntisi ssg/smg sielun elämän.
    Nojoo, työsylkky tossa kusee ja siihen korjaussarjan jo tilattu, ja sen korjaus operaatioon kysyin hintaa schmiedmannilta ni alkoivat ehdotella koko paketin vaihtoa MUTTAkun heillä on kytkimelle toim.aika 3viikkoa ni ajattelin jos sais tilattua sen nopeemmin ite ja ei vittiis väärää tilata. Ohjelmoinnin takia en itse sitä rupea ropaamaan ja täällä Lahdessa renkomäen autoexpress lupasi jo että heilläkin onnistuisi työ vaikka vähä epäilen

    Leave a comment:


  • Järppä
    replied
    Originally posted by Utti View Post
    Mikä kytkinpaketti tälläsee ssg laatikkoon menee, Oisko osa numeroo?
    Real oem ja vin koodi sinne niin löydät osa numerot. En muista miten 330 kytkin menee mutta muistaakseni pykälää parempi kuin manuaali 330:n. Esim. Mun 325 on 330 kytkin romut.

    Onko oireita vaihtaa kytkin romut? Vaihto on ns. Simppeli mutta opetus on hankala joten sinuna etsisin tarkkaan kuka opetuksen osaa tehdä jotta homma toimii. Schmiedmann pk-seudulla osaa, laakkonen ja autokeskus ei osaa. Ei kuulemma ole ketään joka tuntisi ssg/smg sielun elämän.
    Last edited by Järppä; 05-02-2016, 20:10.

    Leave a comment:


  • Utti
    replied
    Mikä kytkinpaketti tälläsee ssg laatikkoon menee, Oisko osa numeroo?

    Leave a comment:


  • Tozi
    replied
    Originally posted by Caikkone View Post
    No johan kuulostaa taas mystiseltä. Oisko tuossa nyt voinut tapahtua niin että sinne ois tallentunut jotku tehdasasetukset kun tuo opetus meni perseelleen ja sen takia alkoi toimiin. Mitäs sulla sillon aikasemmin dissi sano siinä raportissa (kohta 4) kun olit opetuksen tehnyt? Mulla ilmotteli tällai:

    -H-gearshift pattern: Not taught-in
    -Clutch slip point: Taught in
    -Clutch characteristic: Not taugt-in

    Eli kytkimen ottokohta vain tallentuu muistiin. Siitä ei oo tietoo et pitäskö noi kaikki tallentuu tossa mut joka kerta tullu sama homma. Niin ja sanotaan nyt vielä et omassa kiesissä kytkin on toiminu edelleen luistamatta. Välillä kyllä hiukan täristää silloin jos vaihdon yhteydessä antaa kunnolla kaasua. Voisko tästäki olla sit kytkin lopussa. Kilsoja alkaa oleen kohta 250tkm.
    DIS:n opetus sanoo joka kerta minulla näin:
    -H-gearshift pattern: Taught in
    -Clutch slip point: Taught in
    -Clutch characteristic: Not taught-in

    Mutta kytkin luistaa silti ihan helvetisti...paitsi nyt kun sekoitettiin opetus vanhalla työsylinterillä.

    Leave a comment:


  • Caikkone
    replied
    Originally posted by TheKnight View Post
    En ole nyt lainkaan käryillä koko SMG-askista, mutta eiköhän siihenkin ole joku ohjainlaite/mechatroniikka olemassa? Onko sille tehty mitään? Monesti tuollaiset ongelmat, missä joku opetus/ohjelmointi ei onnistu, niin viittaa ohjainlaitevikaan.
    On toki oma boxi ton smg:n ohjaukseen. Mutta tämänki ketjun ongelmat tuntu alkavan kun mentiin mekaanista osaa vaihtaan kytkimeen niin tuskin ohjainboxissa mitään vikaa on.

    Leave a comment:


  • TheKnight
    replied
    Originally posted by Caikkone View Post
    No johan kuulostaa taas mystiseltä. Oisko tuossa nyt voinut tapahtua niin että sinne ois tallentunut jotku tehdasasetukset kun tuo opetus meni perseelleen ja sen takia alkoi toimiin. Mitäs sulla sillon aikasemmin dissi sano siinä raportissa (kohta 4) kun olit opetuksen tehnyt? Mulla ilmotteli tällai:

    -H-gearshift pattern: Not taught-in
    -Clutch slip point: Taught in
    -Clutch characteristic: Not taugt-in

    Eli kytkimen ottokohta vain tallentuu muistiin. Siitä ei oo tietoo et pitäskö noi kaikki tallentuu tossa mut joka kerta tullu sama homma. Niin ja sanotaan nyt vielä et omassa kiesissä kytkin on toiminu edelleen luistamatta. Välillä kyllä hiukan täristää silloin jos vaihdon yhteydessä antaa kunnolla kaasua. Voisko tästäki olla sit kytkin lopussa. Kilsoja alkaa oleen kohta 250tkm.
    En ole nyt lainkaan käryillä koko SMG-askista, mutta eiköhän siihenkin ole joku ohjainlaite/mechatroniikka olemassa? Onko sille tehty mitään? Monesti tuollaiset ongelmat, missä joku opetus/ohjelmointi ei onnistu, niin viittaa ohjainlaitevikaan.

    Leave a comment:


  • Caikkone
    replied
    Originally posted by Tozi View Post
    update: tänään saatiin auton toimimaan normaalisti, tai ainakin niin normaalisti kun voi kuvitella.
    Homma saatiin toimimaan siten, että huijasimme DIS:n kautta tehtyä Teach-in prosessiä niin, että käytimme sähköjohdon päässä vanhaa työsylinteria ja "opetimme" kytkimen slip-pointin vanhalla.
    DIS ei tästä tykännyt alkuunkaan, ja opetus ei mennyt läpi, mutta ylläri ylläri, auto toimii, ja lähtee liikkeelle nyt suurinpiirtein samantien kun kaasupolkimeen koskee. Myös muut vaihteenvaihdot toimivat.
    Ainoa ero aiempaan toimintaan ennen koko remonttia on se, että kun auton laittaa käyntiin, niin auto "piippailee" siihen asti kun laittaa vaihteen päälle, mitään vikaa ei missään näy.

    Täytyy vielä miettiä että mistä helv* tuo piippaus johtuu, mutta vikakoodia ei tule, kytkin ja vaihteenvaihdot toimii, niin ... ihan sama toistaiseksi.

    No johan kuulostaa taas mystiseltä. Oisko tuossa nyt voinut tapahtua niin että sinne ois tallentunut jotku tehdasasetukset kun tuo opetus meni perseelleen ja sen takia alkoi toimiin. Mitäs sulla sillon aikasemmin dissi sano siinä raportissa (kohta 4) kun olit opetuksen tehnyt? Mulla ilmotteli tällai:

    -H-gearshift pattern: Not taught-in
    -Clutch slip point: Taught in
    -Clutch characteristic: Not taugt-in

    Eli kytkimen ottokohta vain tallentuu muistiin. Siitä ei oo tietoo et pitäskö noi kaikki tallentuu tossa mut joka kerta tullu sama homma. Niin ja sanotaan nyt vielä et omassa kiesissä kytkin on toiminu edelleen luistamatta. Välillä kyllä hiukan täristää silloin jos vaihdon yhteydessä antaa kunnolla kaasua. Voisko tästäki olla sit kytkin lopussa. Kilsoja alkaa oleen kohta 250tkm.

    Leave a comment:


  • Tozi
    replied
    update: tänään saatiin auton toimimaan normaalisti, tai ainakin niin normaalisti kun voi kuvitella.
    Homma saatiin toimimaan siten, että huijasimme DIS:n kautta tehtyä Teach-in prosessiä niin, että käytimme sähköjohdon päässä vanhaa työsylinteria ja "opetimme" kytkimen slip-pointin vanhalla.
    DIS ei tästä tykännyt alkuunkaan, ja opetus ei mennyt läpi, mutta ylläri ylläri, auto toimii, ja lähtee liikkeelle nyt suurinpiirtein samantien kun kaasupolkimeen koskee. Myös muut vaihteenvaihdot toimivat.
    Ainoa ero aiempaan toimintaan ennen koko remonttia on se, että kun auton laittaa käyntiin, niin auto "piippailee" siihen asti kun laittaa vaihteen päälle, mitään vikaa ei missään näy.

    Täytyy vielä miettiä että mistä helv* tuo piippaus johtuu, mutta vikakoodia ei tule, kytkin ja vaihteenvaihdot toimii, niin ... ihan sama toistaiseksi.

    Leave a comment:


  • Tozi
    replied
    Ilmaukset ei tuottaneet toistaiseksi mitään tulosta, joten tänään putoaa koko paska taas alas ja mietitään lisää siltä pohjalta...

    Leave a comment:


  • dimon
    replied
    Muita BMW foorumeja kun katselin SSGn (ei-M) vaivat yleensä pyörii näiden ympäri:

    1. SSG pumppu (kallis vaihtaa, eikä ole korjattavissa)
    2. SSG reele
    3. Compression sping?
    4. Kykimen slave cylinder
    5. Hydraulic Clutch actuator (kallis vaihtaa, ei korjattavissa)

    En ole mistään kuullut että itse vaihdelaatikkoa on tarvittu koskea...

    Samaa mieltä tässäkin - upea auto ja laatikko, mutta kun joskus vaan ei toimi!!!

    Leave a comment:


  • Tozi
    replied
    Originally posted by Caikkone View Post
    Tänään kattelin omasta livedataa ajossa. Nyt se kylläkin pelas taas ihan normaalisti. Moottorin nopeus ja kytkimen nopeus olivat ihan samoja.
    Joo, sama täällä, kytkimen ja moottorin nopeus asettuu samaan kunhan kytkin vapautuu kokonaan.

    Originally posted by Caikkone View Post
    Omassa kytkimen asento virrat päällä oli 360 inc ja kun täräytti käyntiin eli se lyö kytkimen pohjaa, lukema oli 134. Sit ku lähti ajaan eli kytkin vapautu niin arvo meni takas 360:een. Nämä arvot siis ku kytkin pelasi normaalisti. Pitää aamulla iskeä piuhaan jos luistaa ku menee töihin. Mutta kyllä tää omasta mielestä alkaa haiskahtaan että ilmaa siellä sylinterissä vaan on. Siellä sisällähän on sellanen magneetti rengas jota se ulkopuolella oleva musta laatikko haistelee. Ja jos siellä ilmaa on niin luulis että se näyttää mitä sattuu ku paineekki on kohtuulliset. Pitäs vissiin repii laatikon tukirauta ja kardaani pois jolloin laatikko tippus hieman niin vois olla toivoa päästä siihen sylinterin ilmausruuviin käsiksi.
    Eilen tosiaan mitattu lisää, ja kylmänä, virrat päälle ainoastaan, kytkimen asento näytti noin 512inc.
    Kun laittaa käyntiin, lukema putosi noin 155inc ja sitten siitä hieman hitaammin 132inc.

    Vaihteen kun laittaa päälle, ja lähtee eteenpäin, niin kierrosten ollessa noin 2400rpm alkaa kytkin ottamaan, ja asento näyttää noin 310inc.

    Pitänee varmaan yrittää ilmailla itsekin kytkin käsipelissä jotenkin lisää, tai sitten tuo tietokone ei vain opi noita arvoja uudelleen, mutta miksi ei...

    Leave a comment:


  • Caikkone
    replied
    Originally posted by Tozi View Post
    UPDATE täältäpäin:
    - vaihdettu kytkimen nopeusanturi, ihan varalta

    Eilen luettu DIS:llä Live dataa, ja ainakin nyt anturi antaa jotain lukeamia kun auto lähteeä liikkeelle (noin 3000rmp ja 1-vaihde).
    Tänään luetaan tarkemmin, pidemmällä koeajolla, jotta nähdää asettuuko kytkimen nopeus ja moottorin nopeus suht samaan.
    Tänään kattelin omasta livedataa ajossa. Nyt se kylläkin pelas taas ihan normaalisti. Moottorin nopeus ja kytkimen nopeus olivat ihan samoja.

    Originally posted by Tozi View Post
    Sellaisen huomion tein eilen, että kytkimen asento on virrat päällä 500 inc joka käyntiin laittamisen jälkeen putoaa noin 160inc.
    Kun kierroksia nostaa alkaa lukema nousta ylöspäin tuosta 160inc, mutta mielestäni se ei eilen koskaan päässyt takaisin 500inc koeajossa.

    Epäilyttää itseäkin, että mahtaakohan tuo SMG (SSG) ECU oikeasti osata ottaa vastaan uudet arvot?
    Mutta milläs vitulla senkään kokeilee kun ei viitsi uutta ECU tilata ihan huvikseen...
    Omassa kytkimen asento virrat päällä oli 360 inc ja kun täräytti käyntiin eli se lyö kytkimen pohjaa, lukema oli 134. Sit ku lähti ajaan eli kytkin vapautu niin arvo meni takas 360:een. Nämä arvot siis ku kytkin pelasi normaalisti. Pitää aamulla iskeä piuhaan jos luistaa ku menee töihin. Mutta kyllä tää omasta mielestä alkaa haiskahtaan että ilmaa siellä sylinterissä vaan on. Siellä sisällähän on sellanen magneetti rengas jota se ulkopuolella oleva musta laatikko haistelee. Ja jos siellä ilmaa on niin luulis että se näyttää mitä sattuu ku paineekki on kohtuulliset. Pitäs vissiin repii laatikon tukirauta ja kardaani pois jolloin laatikko tippus hieman niin vois olla toivoa päästä siihen sylinterin ilmausruuviin käsiksi.

    Leave a comment:


  • Tozi
    replied
    UPDATE täältäpäin:
    - vaihdettu kytkimen nopeusanturi, ihan varalta

    Eilen luettu DIS:llä Live dataa, ja ainakin nyt anturi antaa jotain lukeamia kun auto lähteeä liikkeelle (noin 3000rmp ja 1-vaihde).
    Tänään luetaan tarkemmin, pidemmällä koeajolla, jotta nähdää asettuuko kytkimen nopeus ja moottorin nopeus suht samaan.

    Sellaisen huomion tein eilen, että kytkimen asento on virrat päällä 500 inc joka käyntiin laittamisen jälkeen putoaa noin 160inc.
    Kun kierroksia nostaa alkaa lukema nousta ylöspäin tuosta 160inc, mutta mielestäni se ei eilen koskaan päässyt takaisin 500inc koeajossa.

    Pitää sitäkin tarkkailla tänään kun on kaveri katsomassa arvoja/ajamassa autoa, ei meinaan yksin kovin pitkää uskalla tuijottaa näyttöä ja ajaa autoa samalla.

    Itse olen tehnyt DIS:n Teach-in-Transimissionin GT1 testerin kautta.

    Epäilyttää itseäkin, että mahtaakohan tuo SMG (SSG) ECU oikeasti osata ottaa vastaan uudet arvot?
    Mutta milläs vitulla senkään kokeilee kun ei viitsi uutta ECU tilata ihan huvikseen...

    ps. Ja ostin ihan tarkoituksella SMG(SSG) laatikolla olevan auton, ja tiesin että voi tulla ongelmia. Mutta mitä sitten? En tiedä kovin montaa autoa jossa ei olisi jossain vaiheessa sen elämää ongelmia...

    Leave a comment:


  • reddewil
    replied
    Onko se nyt varmasti ilmaantunut? Kuulostaa niin mystiseltä, tai sitten tuossa työsylinterissä on joku säätö tai se tappi (mäntä) on eri pituinen vanhaan verrattuna?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎